veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Opel tuo henkilöavustajan verkkopalveluihin

Opel tuo henkilöavustajan verkkopalveluihin
9.9.2016

Uudet autot verkottuvat nopeasti. Opel briljeeraa nyt asiakaspalvelijalla, aidolla ihmisellä, jonka apu kuuluu OnStar-järjestelmään. Kokeilimme, miten avustajan käyttö toimii. 

Opelin OnStarin yksi keskeinen idea on, että kuljettajan ei tarvitse ajaessaan hajottaa keskittymistään monitoiminäytön valikoissa seikkailemiseen. Hän painaa vain yhtä nappia ja komentokeskuksessa istuva asiakaspalvelija ohjelmoi auton navigaattoriin määränpään tai kertoo muita kaivattuja tietoja.

Opel OnStar

Euroopan komentokeskus toimii Lutonissa, missä Opelin englantilaisen rinnakkaismerkin Vauxhallin autoja on valmistettu vuosikymmenien ajan. Sieltä asiakaspalvelija voi etänä tarkistaa yhteydenottajan Opelin rengaspaineet, moottorin ja vaihdelaatikon öljyjen käyttöiän sekä päästöjärjestelmän, ajonvakautuksen, ABS-jarrujen ja turvatyynyjen tilanteen.

Lutonista puhelimeen suomen kielellä vastannut Erika ei vastoin ennakkotietoja nähnyt Opelimme polttoaineen määrää, mutta sitä vartenhan autossa on polttoainemittari. Testi-Zafiramme rengaspaineiden hän kertoi olevan 276 molemmissa eturenkaissa ja takana 264 vasemmalla ja 260 oikealla.

Useimpiin muihin kysymyksiin Erika vastasi näkemiensä värien mukaan. Vihreä merkitsee kaiken olevan kunnossa, keltainen sitä, että kohdetta kannattaa pitää silmällä, ja punainen kehotusta ottaa yhteyttä tiepalveluun, joka Suomen Opeleiden osalta on Autoliiton hoidossa.

Opel OnStar

Auton tietojen ohella asiakaspalvelijalta voi kysellä lähintä huoltoasemaa tai ruokapaikkaa ja hän voi ohjelmoida valitun kohteen kysyjän auton navigaattoriin. GPS:n avulla auton sijainti näkyy Lutonissa asiakaspalvelijan ruudulla ellei sitä ole estetty painamalla yksityisyysnappia viiden sekunnin ajan. Tällöin tieto estosta näkyy komentokeskuksessa sijainnin sijaan. 

Auto löytyi 20 minuutissa

Komentokeskukseen voi soittaa mistä tahansa Euroopasta. Asiakaspalvelija vastaa aina sillä kielellä, joka on valittu järjestelmän käyttökieleksi. Kun kokeeksi vaihdoimme kielen englanniksi, vastaajaksi valikoitui englantia puhuva nainen.

Opel OnStar

Käytännössä asiakaspalvelun toimivuus riippuu paljolti siitä, miten palvelukyvyn mitoitus onnistuu. Suomi on pieni kielialue, joten Lutoniin tuskin palkataan kovin montaa suomen kieltä taitavaa asiakaspalvelijaa. Jos monta suomalaista Opel-kuljettajaa soittaa palveluun samaan aikaan, jonottamisesta voi tulla yhtä hermoja koettelevaa kuin suomalaisille operaattoreille soittamisesta. Silloin on nopeampaa pysäyttää auto ja hakea itse netistä tarvittavat tiedot ja ohjelmoida navigaattori.

Henkilökohtaisen neuvonnan ohella OnStar tarjoaa myös etäyhteyden autoon. Älypuhelin toimii etäispäätteenä, josta voi paikallistaa auton tai tarkistaa, ovatko sen ovet lukossa. Sovelluksen avulla kuljettaja voi myös ennakkoon ladata etänä määränpäitä auton navigointijärjestelmään.

Jos avaimet ovat jääneet lukkoon menneeseen autoon, asiakaspalvelu voi PIN-koodin tarkastettuaan avata auton etänä.

Opel OnStar

OnStar-järjestelmää voidaa käyttää  myös varastetun Opelin jäljittämiseen ja yhteyden kautta auto pystytään immobilisoimaan niin että varas ei saa sitä enää uudestaan käynnistettyä. Opelin edustajien mukaan Italiassa auto on nopeimmillaan saatu 20 minuutissa varkaiden käsistä OnStarin avulla.

Opel OnStar

Varkaustapauksissa sijainnin piilottaminen yksityisyysasetuksella voidaan ohittaa eikä varas voi piilottaa auton sijaintia, koska se vaatii PIN-koodin. 

Hätäapua automaattisesti

Monet OnStar-toiminnot ovat samanlaisia kuin Volvolla, joka toi ne uusiin autoihin OnCall-järjestelmässä jo muutama vuosi sitten. Järjestelmiin liittyvä Call-hätäpalvelu on tulossa kaikkiin uusiin autoihin koko EU:n alueella. Tarkoitus oli että infrastruktuuri sen käyttöön ottamiselle olisi ollut valmiina jo vuosi sitten lokakuussa, mutta asia ei ole edennyt suunnitellulla vauhdilla.

Opel OnStar

 

Sittemmin on päätetty, että hätäkeskuslaitoksilla on oltava valmius ottaa vastaan eCall-hätäviestejä 1.10.2017 lähtien. Palvelu tulee ensin henkilö- ja pakettiautoihin: uusissa 31.3.2018 jälkeen tyyppihyväksytyissä autoissa on oltava eCall-laitevarustus. Näin eCallista tulee yleiseurooppalainen palvelu, joka on maksuton koko unionin alueella.

Volvon tapaan Opelinkin järjestelmä ottaa automaattisesti suoran linjan keskukseen erikoiskoulutuksen saaneelle avustajalle, jos anturit kertovat niin voimakkaasta törmäyksestä että turvatyynyt ovat lauenneet. OnStar välittää palvelukeskukseen tiedot auton tarkasta sijainnista, kulkusuunnasta, vaurioiden laajuudesta ja auton väristä sen löytämiseksi helpottamiseksi.

Opel OnStar

Automaattisen hätäpuhelun tultua keskuksesta tiedustellaan, miten autossa olijoille on käynyt ja jos apua tarvitaan tai vastausta ei saada, keskus hälyttää apua paikalle. Lutonin komentokeskuksella on yhteydet eri maiden pelastusviranomaisiin, jotka lähtevät tilaraportin perusteella paikalle. Keskuksesta välitetään heille tieto onnettomuusauton sijainnista. Avoimen linjan kautta keskuksessa voidaan jopa kuulla, jos ambulanssi tai paloauto ajaa esimerkiksi syvälle metsään suistuneen auton ohitse, jolloin hälytysajoneuvoa neuvotaan kääntymään takaisin onnettomuuspaikan löytämiseksi. OnStarilla on oma virtalähde siltä varalta, että auton akku tai virtajärjestelmä muilta osin vaurioituisi.

Jos joku matkustajista on loukkaantunut ilman että turvatyynyt olisivat lauenneet, autosta voidaan hätäpainiketta painamalla avata hätäpuheluyhteys komentokeskukseen.

Yksittäisten soittojen ohella OnStar-komentokeskuksessa seurataan liikennetilannetta ja uutisia eri puolilta Eurooppaa, joten isomman onnettomuuden sattuessa keskuksessa ryhdytään heti varustautumaan mahdolliseen yhteydenottojen tulvaan. 

Ensimmäisen vuoden maksuton

Uusi OnStar-palvelu on vakiona Innovation- ja Sport-varustelluissa Opeleissa. Ensimmäisen vuoden ajan palvelu on maksuton, minkä jälkeen se maksaa 9,90 euroa kuukaudessa tai 99,90 euroa vuodessa, mikä tekee 8,33 euroa kuussa.

Diagnostiikan sähköpostit saa ilmaiseksi viiden vuoden ajan. Innovation-perusvarusteltuihin Opeleihin OnStarin saa lisävarusteena maksamalla 490 euroa ja lisähinnan autovero-osuuden, mikä tekee esimerkiksi uuden Zafiran perusmallissa yhteensä 602 euroa. Jos Opelin omistaja on luopunut OnStarin käytöstä, järjestelmä voidaan palauttaa toimimaan auton vaihtaessa omistajaa.

Opel OnStar

Kännykkään verrattuna yksi OnStar-järjestelmän etu on, että toimii auton ulkoisella antennilla ja vahvalla lähettimellä, jonka signaalilla se saa heikossa kentässä yhteyden paremmin kuin matkapuhelin. Näin esimerkiksi OnStarilla kuljettaja saa tiepalveluapua syrjäiseenkin paikkaan, jos autoon on tullut korjausta vaativa vika. Lähetin lähettää kuitenkin signaalia vain, kun OnStaria käytetään.

Järjestelmään liittyy omaOpel-jäsenyys, jolla voi verkossa hallita OnStar-tiliä ja käyttää OnStar-palveluita kuten pyytää kuukausittaisia diagnostiikkaraportteja omasta autosta. Kaikki OnStar-matkapuhelinpalvelut voi saada lataamalla omaOpel-sovelluksen Google Play Storesta Android-mobiililaitteisiin tai App Storesta Apple iOS –laitteisiin.

OnStar-palvelulla on ollut asiakkaita syyskuusta 1996 lähtien ja esimerkiksi USA:ssa se kuului jo 1990-luvun lopulla General Motorsin luksusautojen varustukseen. Nykyään OnStarilla on seitsemän miljoonaa käyttäjää eri puolilla maailmaa. OnStar-palvelu toimii 24 tuntia vuorokaudessa ja 365 päivänä vuodessa. 

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti