veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Onko vararengasta, mikä sadetunnistin? Uusi auto tutuksi autokaupassa

Onko vararengasta, mikä sadetunnistin? Uusi auto tutuksi autokaupassa
27.3.2019

Nykyautot ovat niin monimutkaisia laitteita, että harva omistaja tuntee autonsa kaikki toiminnot ja ominaisuudet. Kun  auto luovutetaan asiakkaalle, uuteen menopeliin tutustutaan autokaupassa kunnolla.   

Kaivokselan Bilian automyyjä Jari Lindfors sanoo, että luovutustilaisuuden alussa tarkistetaan aina, että käsillä oleva auto on tilauksen mukainen. Sipoolainen Sture Lindqvist on tilannut uuden Volvo XC60 D4 AWD:n mustalla ulkovärillä ja mustavalkoisella sisustuksella sekä linear wood -paneeleilla. Auto on nelivetoinen, voimanlähteenä D4-dieselmoottori ja vaihteistona 8-vaihteinen automaatti.

”Tämän auton kytkeytyvä neliveto on liikkeelle lähdettäessä aina päällä, mikä on hyvä asia esimerkiksi traileria vedettäessä”, Lindfors toteaa.

Auton talvipyörät on valittu nastarenkailla varustettuna.

Vetokoukku syynissä

Sture Lindqvist on tilannut auton puoliautomaattisella vetokoukulla. Automyyjä Lindfors kertoo, että 13-napainen pistoke on nykykäytäntö ja 7-napainen on lisävaruste.

Automyyjä Jari Lindfors näyttää Sture Lindqvistille, miten Volvon takaluukku aukeaa jalan heilautuksella.

”Missä adapteri on”, auton ostanut Lindqvist kysyy.

Lindfors ottaa adapterin esiin ja näyttää samalla, miten se laitetaan paikoilleen ja otetaan pois. Samalla testataan vetokoukun kääntyminen esiin ja pois.

 Automyyjä Jari Lindfors näyttää Sture Lindqvistille, miten adapteri laitetaan paikoilleen vetokoukkuun ja otetaan pois.

Automyyjä kertoo, että Volvo mukauttaa ajonhallintajärjestelmän automaattisesti vetämiseen sopivaksi, kun perävaunu kytketään kiinni.

Kompressorilla painetta

Lindqvistin tilaaman XC60:n tavaratilassa on pahvilaatikko, jossa on autoon sopiva kattoteline. Automyyjä kertoo matkustamon tavaratilasta erottavan suojaverkon merkityksestä.

”Puskurin yläreunassa on suojamuovi”, Lindfors huomauttaa Lindqvistille.

Pitkäkyntisten varalta Volvon vanteissa on lukkopultit, ja automyyjä näyttää lukkopulttiavaimen, jolla ne saa auki.

”Onko vararengasta?”, ostaja Lindqvist kysyy. ”Ei ole”, automyyjä vastaa ja esittelee asiakkaalle, miten rengaspaikkaussarjan kompressoria käytetään. ”Tällä voi laittaa mökillä ilmaa kottikärryjenkin renkaisiin”, hän kertoo.

Yhdessä todetaan, että XC60 Volvoon saa tilapäisvarapyörän jälkikäteenkin.

Ohitus suppilolla

Polttoaineen täyttöaukossa on esto, joka päästää vain dieselpistoolin lävitseen. Joskus voi kuitenkin tulla tarve täyttää polttoainesäiliötä esimerkiksi kanisterista ja sitä varten automyyjä Lindfors näyttää ostajalle suppilon, jolla dieselpistokkeen saa ohitettua. Samalla hän selittää AdBluen käytön ja merkityksen päästöjen vähentäjänä.

Tätä suppiloa käyttäen polttoaineen täyttöaukon eston saa ohitettua ja dieseliä saa tankkiin muutenkin kuin asianomaista pistoolia käyttäen.

”Auto varoittaa AdBlue-säiliön tyhjenemisestä viimeisen tuhannen kilometrin ajan, joten kuljettajalla on hyvin aikaa täyttää sitä. Jos AdBlue-tankin kaikesta huolimatta ajaa tyhjäksi, auto toimii niin kauan kuin se on käynnissä mutta ei enää käynnisty uudestaan. Joten moottoria ei pidä sammuttaa ennen kuin AdBlueta on taas käsillä”, Lindfors kertoo.

Ei enää mittatikkua

Automyyjä näyttää, että konepelti aukeaa samasta paikasta kuin ennenkin, ja miehet siirtyvät tarkastelemaan Volvon moottoritilaa.

”Kytkentä akun napoihin tapahtuu täältä konehuoneesta käsin, vaikka itse akku on takana”, automyyjä näyttää. Sitten hän osoittaa jäähdytys- ja jarrunesteiden sekä tuulilasin pesunesteen säiliöiden täyttöpaikat.

”Moottoriöljyn mittatikkua tässä uudessa mallissa ei enää ole, öljymäärä tarkistetaan auton kojelaudasta”, Lindfors toteaa.

Sture Lindqvist huomauttaa, että konepelti nousee avattuna korkealle, sitä joutuu varomaan ahtaissa paikoissa.

Volvon sporttiavaimen kanssa voi mennä vaikka uimaan.

Jari Lindfors kertoo, että uudessa XC60:ssä letku johtaa tuulilasin pesunesteen suoraan pyyhkimille.

”Tässä yksilössä järjestelmä on lämmitetty. Lämmitys on lisävaruste, mutta käytännössä kaikki ostajat Suomessa valitsevat autoonsa Winter Packin, johon kuuluvat Webaston ohella lämmitettävät pyyhkijät ja ratti.”

Uimarin sporttiavain

Miehet siirtyvät Volvon ohjaamoon. Lindfors selittää, että XC60 on varustettu City Safety -järjestelmällä, jonka havaitsemistoiminto tunnistaa isot eläimet, jalankulkijat ja pyöräilijät, mutta ei mitä vain, sillä tunnistaminen vaatii hahmon, jonka muodot on syötetty järjestelmän muistiin.

”Mikä tuo on?”, Sture Lindqvist kysyy ja osoittaa tuulilasin yläosaa. ”Se on sadetunnistin”, automyyjä vastaa ja kysyy vuorostaan, onko Sturella aiemmin ollut avaimetonta autoa.

Kytkentä Volvon akun napoihin löytyy moottoritilasta, vaikka akku sijaitsee auton perällä.

Sen jälkeen hän esittelee ilman avaimen työntämistä lukkoon toimivan Volvon avaimet, joiden erikoisuus on säänkestävä sporttiavain. ”Tämän avaimen kanssa voi mennä uimaan”, Lindfors kertoo.

”Sisävalojen voimakkuuden ja monia muita asioita voi ohjelmoida avaimeen”, hän huomauttaa.

Sturen seuraava kysymys koskee Drive Modea, mikä se on? Ja Lindfors selittää.

Vastakkaiseen suuntaan

XC60:n Inscription-tason varusteluun kuuluu muistilla varustettu sähkösäätöinen kuljettajan istuin. Etumatkustajan istuin on Lindforsin mukaan puolisähköinen.

Jari näyttää kaikki istuimen säätötoiminnot. ”Penkin muisti on nyt kuljettajan ovessa”, hän huomauttaa.

Lindfors muistuttaa Sture Lindqvistiä myös siitä, että tuulilasinpyyhkimien viiksi toimii päinvastaiseen suuntaan kuin edellisessä XC60-mallissa.

Hän näyttää Volvon kojetaulusta löytyviä erilaisia mittaristoja.

Seuraavaksi siirrytään ajovaloihin. ”Tässä autossa on automaattivalot. Kun auto tulee vastaan, valot vaihtuvat automaattisesti pitkiltä lyhyille”, automyyjä kertoo. Sitten hän näyttää, että etusumuvalot tulevat tuosta ja takasumuvalo tästä.

Älypuhelin peliin

Reilun puolen tunnin jälkeen Lindfors alkaa ohjelmoida On Call -palvelua Sture Lindqvistin älypuhelimeen. Miehet käyvät prosessin läpi juurta jaksain. Sitten asiakas lähettää puhelimellaan pyynnön Volvo ID:n rekisteröimisestä ja Jari lähettää tietokoneeltaan PIN-koodin puhelimeen.

”Androidiin pitää naputella valmistenumero, MacOS:ään riittää rekisterinumero. Lumia ei toimi tässä yhteydessä ollenkaan”, hän kertoo.

Asiakkaan älypuhelimen ohjelmointi on nykyään yksi osa uuden auton luovutustoimintoja. Monia Volvon toimintoja voi puhelimella käyttää etänä.

Lopulta Jari pääsee ohjaamaan Sturen sisään Volvon On Calliin.

Miehet palaavat autoon ja tekevät yhdessä koesoiton On Call -keskukseen. Keskuksesta tarkistetaan että Sture Lindqvistin yhteystiedot ovat oikein ja että auton tilasta tulee dataa oikein. 

Lindfors kertoo, että netin pystyy jakamaan puhelimesta Volvon kosketusnäyttöön.

Seuraavaksi automyyjä näyttää, miten polttoainetoimisen lämmittimen saa puhelimella päälle, ja kertoo, miten puhelimella pystyy avaamaan ja sulkemaan, jopa käynnistämäänkin sen etänä.

Ilman tehdasnavia

Jari Lindfors esittelee Volvon keskusnäytön toimintoja ja kertoo esimerkkeinä, mitä asetuksia hän itse käyttää. Automyyjä näyttää, miten ohjausvasteen voimakkuutta voi säätää, ja kertoo, että lämmöt voi laittaa lähtemään automaattisesti päälle.

Lindfors hakee työpöytänsä laatikosta prepaid-SIM-kortin ja näyttää, kuinka automodem internet –yhteys toimii kortin kautta. Keskustelu siirtyy tehdasnaviin, jota Lindqvist ei ollut tilannut autoonsa, ja Jari kertoo, että se voidaan ohjelmoida autoon jälkikäteenkin. 

Nyt auton luovutukseen on kulunut aikaa puolitoista tuntia.

Ohjekirja näytössä

Entä jos auton akku on tyhjä tai avaimen kaukosäätimestä on loppunut patteri? Automyyjä Lindfors näyttää, miten avaimettomaan autoon pääsee siinä tapauksessa avaimella sisään.

Kun autoon perehtyminen on kestänyt pari tuntia Jari Lindfors ja Sture Lindqvist alkavat täyttää papereita. Aikaa säästyy paljon siksi että Lindqvist on käyttänyt Volvon merkkihuollon palveluja jo vuosikymmeniä.

Automyyjä Jari Lindfors näyttää Sture Lindqvistille, miten avaimettomaan Volvoon pääsee avaimella sisään, jos auton akku on päässyt tyhjenemään tai avaimen kaukosäädin ei toimi.

”Jos Sture ei olisi entuudestaan Bilian asiakas, omamekaanikko-järjestelyn esittely kuuluisi ohjelmaan”, Lindfors toteaa.

Lindqvist on myös ottanut autonsa Volvo-paketilla. Jos hän ei olisi ottanut pakettia, automyyjä olisi koettanut myydä hänelle Volvo Sopimuksen, joka on 1-3 vuoden mittainen huoltosopimus.

Lindfors esittelee asiakkaalleen yksinkertaiset, avustavat manuaalit, 114-sivuisen pikakäyttöohjeen – täydellinen ohjekirja on kuulemma Volvon keskusnäytössä.

”Käyttöohjekirjan saa imuroitua netistä puhelimeen tai läppäriin ja verkossa  on selkeitä videoita muun muassa siitä, miten profiilit luodaan”, automyyjä kertoo.

Liian vähän painetta

Kun paperit on tehty, Sture Lindqvist saa avainrasian, jossa on kaksi pääavainta, sporttiavain ja erillinen hansikaslokeron avain.

Jäljellä on enää koeajo. Ajoon lähdettäessä Jari esittelee Sturelle ohjauspyörän puolissa oleva toiminnot ja selittää vakionopeussäätimen toiminnan.

Lyhyt, muutaman kilometrin koeajo sujuu muuten mukavasti, mutta rengaspainevaroitin näyttää että oikeassa eturenkaassa on liian vähän painetta.

Luovutustapahtuman päätteeksi uuden auton ostaja Sture Lindqvist lähtee koeajolle automyyjä Jari Lindfors kyydissään.

Automyyjä Jari Lindfors pyytää Sturea ajamaan auton Bilian huollon puolelle, käy avaamassa hallin oven ja ajaa Volvon sisään. Mekaanikko tulee tarkastamaan rengaspaineet: oikeassa eturenkaassa on vain kaksi baria, kun muissa renkaissa on oikeat paineet, vasemmalla edessä ja takana 2,5 baria ja oikealla takana 2,6 baria.

Mekaanikko käy vajaapaineisen renkaan taskulampun ja suihkupullon kanssa tarkkaan läpi eikä siitä löydy vikaa. Todennäköisesti renkaan täyttäminen vain oli jäänyt vajaaksi. Koeajon ansiosta rengas tuli kuitenkin tarkistettua, joten Sture Lindqvist voi lähteä tyytyväisenä uudella autollaan kotiinsa Sipooseen.

Lue maaliskuun Taloustaidosta juttu Ota uudesta autostasi kaikki irti – varaa aikaa autonhakuun. Voit lukea jutun Taloustaidon näköislehdestä, jos olet rekisteröitynyt Veronmaksajien verkkopalvelun käyttäjäksi.

Juha Partanen

Kuvat Ismo Henttonen 

Rahat, verot, työ & eläke, koti