veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Onko sinunkin autossasi suosikkiväri?

Onko sinunkin autossasi suosikkiväri?
31.3.2017

Suomalainen ostaa mielellään harmaan auton, vaikka valinnanvaraa olisi reilusti. Hintakaan ei vaikuta, sillä useimmat ostajat maksavat valitsemastaan väristä joka tapauksessa lisähintaa. 

On auton värejä, jotka liittyvät leimallisesti johonkin aikakauteen, kuten oranssi ja kevätesikon vihreä 1960-1970-lukujen vaihteeseen. Myös okra kuuluu samaan aikakauteen.

Harmaa on maamme yleisin auton ulkoväri. Viime vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana suurin osuus harmaalla oli Peugeotin Suomen myynnistä, 35 %. Kuvassa 308-malli ensiesittelyn aikaan Ranskassa.

Sinivihreä metalliväri puolestaan vie ajatukset 1980-luvun autoihin, nykyisin sitä ei näe juuri muissa autoissa kuin Suzukissa.

Turkoosi on kummajainen, joka vilahtaa kuvioissa vuoden 1998 kohdalla, muuten sen osuus on häviävän pieni. Violetilla ja keltaisella on ollut suosikkivuotensa, mutta silloinkin ne ovat näytelleet vain marginaalista osaa autojen väripaletissa.

On kuitenkin värejä, jotka säilyttävät asemansa vuosikymmenestä toiseen kuten harmaa, valkoinen ja musta. Auton ostajat tekevät pääsääntöisesti konservatiivisia valintoja ja päätyvät näihin väreihin. Kirkkaista väreistä vain punainen on pitänyt pintansa mustavalkoisessa kärjessä.

Punainen väri liitetään aina Ferrariin. Se on ollut myös auton valmistusmaan Italian kilpailuväri. Puhutaankin Italian punaisesta, joka on myös Alfa Romeon perinteinen väri.

Musta on toisaalta edustusautojen väri, toisaalta se on aggressiivinen väri, joka on ajoittain ollut erittäin suosittu Porschessa sekä useiden automerkkien kuten BMW:n sporttiversioissa.

On myös perinteikkäitä värejä, jotka liittyvät tiettyihin automerkkeihin, kuten British Racing Green Jaguariin ja aiemmin myös muihin perinteisiin brittiläisiin urheiluautomerkkeihin. Tai punainen, joka liitetään aina Ferrariin.

Kyseiset värit ovat kumpikin olleet aikoinaan autojen valmistusmaiden kilpailuvärejä, siksi Italian punainen on myös Alfa Romeon traditionaalinen väri.

Musta yleisin Porschessa

Mustan osuus on kuluvalla 2010-luvulla käyttöön otetuissa autoissa erityisen suuri Porschessa, 36 %. Jaguarissa mustan osuus on 30 %, BMW:ssä ja Mercedes-Benzissä 28 % ja Audissa 27 %.

Myös harmaan osuus on Mercedes-Benzissä tavallista suurempi, 29 %, mutta vielä suurempi se on Peugeotilla, 35 %, Mazdalla, 33 %, ja Mitsubishillä, 31 %.

Punaisten kärkikolmikko ovat: Fiat, 26 %, Renault, 25 %, ja Mazda, 24 %.

Sinisin automerkki on Dacia, jonka myynnistä sen osuus on 23 %.

Valkoisten kärkikaksikossa ovat: BMW 28 % ja Audi 27 %.

Ruskeiden autojen osuus on suurin Škodalla, 19 %, ja se on myös merkin suosituin väri.

Hopea on yleisin väri Hyundailla, 21 %, sekä Kialla ja Subarulla, molemmilla 20 %. 

Värijakauma kertoo ostajien konservatiivisuudesta, he karsastavat värikkäitä autoja.

Vaihtoehdoista valinnat eivät ole kiinni, sillä esimerkiksi Audi A4:n ulkovärin voi valita kahdesta perusväristä, harmaasta helmiäisväristä, 12 metalliväristä, kahdesta eksklusiivisesta perusväristä, kahdesta eksklusiivisesta metalliväristä, kuudesta eksklusiivisesta helmiäisväristä ja peräti 80 erikoisväristä. Kaiken lisäksi asiakas voi halutessaan rakentaa oman värin, jolla hänen autonsa maalataan. 

Valkoinen on kestosuosikki

Väreissä on muoteja ja trendejä. Volkswagenin maahantuojan mukaan valkoinen on kestosuosikki, mutta harmaan ja hopean eri sävyt ovat kasvattaneet suosiotaan.

Samoin Toyotalla valkoinen on jo pitkään ollut suosittu, mutta vuodesta 2015 lähtien sinisen ja pronssin/ruskean eri sävyt ovat nostaneet paljon suosiotaan. Alkavana vuonna 2017 Toyotalla näyttää siltä, että harmaan ja punaisen eri sävyt tekevät paluuta.

Mercedes-Benzin maahantuojan mukaan harmaa on suosittu. Yhdessä hopeanharmaan kanssa sen eri sävyjen osuus on yhteensä sama kuin valkoisella, 28 %, ja musta väri on vain prosentin jäljessä.

Valkoinen on usein saatavana sekä perusvärinä että helmiäisvalkoisena. Volvo S90:n värivalikoimassa on sekä lisämaksuton Ice White -perusväri että lisämaksullinen Crystal White -erikoismetalliväri. Valkoinen on Volvon suosituin väri.

Volvollakin valkoinen väri, jolla viime vuonna myytiin 1 510 autoa, ja musta, 982 autoa, olivat selkeästi suosituimpia värejä, mutta myös kaksi erisävyistä hopeaa myivät hyvin, yhteensä 700 autoa.

Hyötyautopuolella valkoinen on Volkswagenin maahantuonnin mukaan suosituin väri 40 % osuudella – sehän on yleinen yritysautoväri – mutta metalliväritkin ovat pakettiautoissa suosittuja. Suosituimpia niistä ovat musta, hopea ja tummanharmaa. 

Auton koko vaikuttaa värivalintaan

Monen maahantuojan mukaan auton kokoluokka tai luonne vaikuttaa värin valintaan.

Pienemmän kokoluokan Audeissa, A1 ja A3, perusvärit musta ja valkoinen sekä pirteämmät värit kuten keltainen ja sininen ovat suuremmassa roolissa kuin isomman kokoluokan autoissa A6 ja A7, joihin valitaan enemmän hopean ja harmaan eri sävyjä.

Samoin Mercedes-Benzin pienissä malleissa on kirkkaampia värejä ja suuremmissa tummempia. S-sarjassa musta on valtaväri.

Volvolla esimerkiksi Twilight Bronze -väri on selvästi yleisempi XC60-katumaasturissa ja maastohenkisissä Cross Country -malleissa kuin muissa malleissa.

Nissanin mallistossa valkoinen on suosituin niin Pulsarissa, Xtrailissä kuin sähköauto Leafissäkin, mutta Qashqaissa kuluvan tilikauden tilauksista kärjessä ovat Magnetic Red ja Dark Metal Grey 15 % osuuksilla sekä Bronze 14 % osuudella. White Pearl tulee vasta neljäntenä, 12 %, ja perusväri Solid White häviää 8 % osuudella myös mustalle ja hopealle, joilla kummallakin on 10 % osuus. 

Osa ulkoväreistä on varattu vain tiettyihin versioihin, esimerkiksi urheilullisesti varustettuihin autoihin. Audi A4:n Estoril-sinisen kristalliefektivärin saa vain S4-malliin, Renault Meganen Iron-sinisen metallivärin vain GT-malliin ja Volvo S90:n Passion Redin ja Bursting Bluen vain R-Design-versioon. 

Oranssi auto erottuu

Joidenkin autojen värivalikoima on esitteissä todella rajoitettu, mutta voi käydä ilmi, että mallia on saatavana muillakin väreillä.

Vaikka harmaa ja valkoinen ovat autojen perusvärit Suomessa, joitakin autoja tuödaan maahan hyvinkin silmiinpistävillä väreillä. Esimerkiksi BMW  3.0 CSL_n oranssiin väriin liittyy myös urheilullisia mielikuvia.

Kun SsangYong Rexton tuli +Auton koeajoon, sen värikartassa ei ollut kuin kolme väriä – Grand White, Techno Grey ja Space Black – mutta ajoon saatu yksilö oli tyylikkäästi tummansininen Dandy Blue, jonka lisähinta on 818,94 euroa. Kun auto tulee Etelä-Koreasta asti, ostajia pyritään ohjaamaan maahantuojan valitsemiin väreihin, mutta muitakin on saatavissa.

Joitain autoja tuodaan hyvin silmiinpistävilläkin väreillä. Esimerkiksi Toyota Yarista on tuotu eksklusiivisia rajoitettuja eriä muun muassa pastellinsävyisenä sinisenä sekä oranssina. Oranssi ulkoväri on edelleen saatavana Yaris Hybrid Orange -erikoismallissa.

Seat käytti oranssia viime vuonna markkinoille tulleen katumaasturinsa Atecan lanseerauksessa. Rajun värinsä ansiosta Ateca erottui hyvin muista uutuuksista. Maahantuojan mukaan Ateca on myös käynyt kaupaksi oranssina.

Oranssiin liittyy myös urheilullisia mielikuvia. Aikoinaan se oli tunnettu BMW 2002:n kireimpien versioiden värinä, sittemmin oranssi on liitetty muun muassa Lamborghiniin.

Volkswageneita tuli viime vuonna Suomeen harvinaisinakin väreinä, 31 autoa violettina ja 37 oranssina, minkä lisäksi yhdentoista auton väriä ei oltu luokiteltu. Transporter-pakettiautomallisto on saatavilla nostalgisella, vuosikymmenien takaisesta T1-mallista innoituksensa hakevalla kaksivärimaalauksella, joka on Suomen teillä aika harvinainen. Transporterinkin erikoisvärivalikoima on erittäin laaja, joten harvinaisia värejä on runsaasti.

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti