veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Nokian Hakka Black 2 – pehmeä rengasvaihtoehto kovaan kyytiin

Nokian Hakka Black 2 – pehmeä rengasvaihtoehto kovaan kyytiin
10.10.2017

Nopeiden autojen matalaprofiiliset renkaat ovat tavallisessa ajossa epämukavan jäykät, jotta niillä on hyvä ajaa 240–300 km/t vauhdissa. Kovan vauhdin ominaisuuksista on vähän iloa suomalaisilla teillä, joten Nokialla päätettiin tehdä mukava Ultra High Performance -rengas. 

Nokian Tyres esitteli syyskuun alussa Ahveniston moottoriradalla kolme uutta Hakka-kesärengasta, joista henkilöautojen Black 2-rengasta kokeiltiin radalla ja katumaastureille tarkoitettuja Hakka Black 2 SUV- ja Hakka Blue 2 SUV -renkaita Hämeenlinnan ympäristössä. 

 Syheröinen Ahveniston moottorirata Hämeenlinnassa on oiva paikka nopean ajon renkaiden kokeilemiseen.

Mielenkiintoisin uutuus kolmikosta on henkilöautoihin tehty Hakka Black 2, joka on nopean ajon renkaaksi yllättävän mukava. Nopean ajon renkaathan ovat yleensä todella jäykkiä, koska ne on suunniteltu kestämään V-nopeusluokan 240, W-luokan 270 tai Y-luokan 300 km/t vauhti. 

Jäykkyydestä seuraavasta epämukavuudesta kärsiminen tuntuu hassulta Suomessa, missä normaalissa liikenteessä 120 km/t on korkein sallittu nopeus. Nyt Ultra High Performance- eli UHP-kategoriaan tehty uusi Hakka Black 2 yhdistää pehmeän mukavuuden korkeisiin V-, W- ja Y-nopeusluokkiin, jotka nopeiden autojen renkailta vaaditaan katsastuksessa nopeusrajoituksista huolimatta. 

 Hakka Black 2 -renkaat istuvat ulkonäöltään hyvin ärjyn näköiseen Audi RS6 Avantiin.

Mukavuuden maksimoimisen ohella nokialaiset ovat Hakka Black 2 -renkaassa tavoitelleet myös suurinta mahdollista vakautta ääritilanteissa ja nautinnollisen tarkkaa tuntumaa märillä ja karkeilla teillä – toisin sanoen suomalaisille tyypillisissä olosuhteissa. 

Toiveita mukavammasta renkaasta

”Asiakkaat eivät ole koskaan valittaneet auton käsittelyominaisuuksia nopean ajon renkailla, mutta he ovat halunneet mukavampia renkaita nopeisiin autoihin”, teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri kertoo Hakka Black 2:n viisi vuotta sitten alkaneen tuotekehityksen lähtökohdista. 

Vaikka rengasta kokeiltiin Ahveniston moottoriradalla, se ei ole rata-automaisuutta etsivän kuljettajan rengas. Radalle Hakka Black 2 on liian pehmeä ja jättää kaipaamaan Michelinin Sport Cup 2:n tapaisia semislicksejä, joilla tulee ajoon oikea ote. 

Mukavuudesta huolimatta Hakka Black 2 -renkailla sivuttaispito on hyvä Ahveniston radan neulasilmässäkin.

Äreällä Audi RS6:lla Ahvenistolla ajetut ratakierrokset antoivat kuitenkin hyvin havainnollisen kuvan siitä, kuinka uusi rengas kertoo kuljettajalle pitokyvyn rajasta Nokian talvirenkaiden tapaan. 

Hakka Black 2:lla auto on hyvin hallittavissa pitokyvyn rajalla – toteamus, jota Nokian Renkaiden edustajat käyttävät valmistajan talvirenkaista. Nyt huippuluokan kesärengas on tehty samalla filosofialla: se on mukava ja eloisa niin, että kuljettajalla on hyvä tuntuma renkaiden pitoon ja auton käsissä pysymiseen. Käytöksessä ei ole minkäänlaista kulmikkuutta. 

Ahveniston varikolta ylämäkeen kaarrettaessa sai hyvää tuntumaa Hakka Black 2:n ohjautuvuuteen.

Kun Hakka Black 2:n kovavauhtisten ääritilanteiden ominaisuuksia testattiin syksyllä 2016 saksalaisilla ja espanjalaisilla high speed -radoilla, Papenburgin radalla Saksassa mukana oli myös F1-legenda Mika Häkkinen, joka kokeili Hakka Black 2:n pitokyvyn rajoja 250 km/t nopeudella.  

Hakka Black 2:n testaustyössä mukana ollut F1-maailmanmestari Mika Häkkinen osallistui Ahvenistolla järjestettyyn lehdistöesittelyyn ja kuunteli varikolla myös markkinointijohtaja Antti-Jussi Tähtisen ajatuksia.

”Ajamani rengas oli vakaa nopeassakin vauhdissa ja todella vastasi ohjaukseen”, Häkkinen kommentoi testiajoaan. 

Lämpö tappaa renkaan 

Pehmeyden tunne herättää epäilyksen Hakka Black 2:n kestävyydestä, mutta Matti Morrin mukaan uutuusrenkaista on saatu miellyttävän pehmeän tuntuisia tinkimättä  niiden kulutuskestävyydestä. Syynä tähän on se, että pehmeyttä ei ole tehty kumiseoksilla vaan rakenteella. Renkaan kulutuskestävyyttä lisää sen pintapaineen tasainen jakaantuminen eri tilanteissa, mikä vähentää renkaan kokonaislämpötilaa. 

”On tärkeää, että renkaassa on samanlainen paine ja tartuntapinta eri nopeuksilla, sillä lämpö tappaa renkaan. Mitä korkeampiin lämpötiloihin mennään, sitä rankempaa se on renkaille”, Morri selittää.

Nokian Dynamic Grip -konseptin mukautuva tiekosketus ja siitä seuraava, samankokoisena ja -muotoisena säilyvä tartuntapinta antavat myös tarkan ja täsmällisen ohjaustuntuman niin sateen liukastamalla asfaltilla kuin nopeavauhtisessa kaarreajossa. Suomalaisvalmistajan edustajien mukaan uuden renkaan suunnittelussa on haettu nimenomaan tarkkaa tuntumaa märillä teillä ja karkeilla pinnoilla, joille rengas Pohjoismaissa joutuu. 

Palloina näkyvät silica-molekyylit Adaptive Hybrid Network -kumiseoksessa alentavat vierintävastusta ja parantavat märkäpitoa.

Dynamic Grip -konseptissa yhdistyvät uuden sukupolven pintamalli, monikerrosrakenne ja vaihtelevissa keliolosuhteissa huippupidon varmistava kumiseos”, kertoo Nokian Renkaiden tuotekehityspäällikkö Jarno Röytiö, joka on vastuussa uusista Hakka-rengasmalleista. 

Neljä milliä vettä ja 120 km/t

Hakka Black 2:n epäsymmetristä pintamallia hallitsevat kolme leveää ja jämäkkää pääripaa, jotka osaltaan parantavat erittäin vakaan pintamallin ohjautuvuutta. Keskialueen pitkittäisripojen syvät Hydro Canyon -urat varastoivat tehokkaasti vettä sateen piiskaamalla tiellä.

Uransuiden avonainen muotoilu kiihdyttää veden virtausta leveisiin ja kiillotettuihin pääuriin, jotka estävät vesiliirtoa ohjaamalla veden täydellä teholla pois renkaan ja alustan välistä. 

Lehdistötilaisuudessa Nokian Renkaiden Morri näytti kuvan, jossa Hakka Black 2:lla ajetaan 120 km/t vauhtia neljä millimetriä paksun vesipatsaan ylitse ja silti kuvassa näkyy hyvä tartuntajälki renkaasta. 

Hakka Black 2:n sisäolkapää on voimakkaasti sidottu, mikä jäykistää pintamallia ja takaa hyvän ajovakauden myös kuoppaisilla ja uraisilla reiteillä. Renkaan ulko-olkapäätä lähimpänä olevissa rivoissa ei ole läpileikattuja uria, sillä koko matkan pituudelta leikatut lamellit heikentäisivät kovan vauhdin hallittavuutta. 

Ajomukavuutta lisäävät pitkittäisripojen seinämästä löytyvät golfpallon pintakuviota muistuttavat puolipallomaiset kolot. Tämä Silent Groove Design -ratkaisu hillitsee nokialaisten kertoman mukaan tehokkaasti ajoneuvon sisä- ja ohiajomelua. 

Monikerrosrakenteella pitoa 

Hakka Black 2:n kovaan käyttöön ja korkeisiin nopeuksiin räätälöity kulutuspinta koostuu useasta erilaisesta kumisekoituksesta. Vannetta vasten oleva Clinch-kumiseos helpottaa renkaan asentamista ja parantaa renkaan istuvuutta vanteelle. Samalla se vähentää rengasmelun kulkeutumista ja alentaa sen tasoa.

Kulutuspintasekoituksessa funktionaaliset molekyyliketjut ja polymeerit muodostavat tiheän verkkomaisen rakenteen, joka takaa edellistä rengassukupolvea paremman pidon ja kestävyyden.

Monikerrospintarakenne myös alentaa vierintävastusta ja valmistaja ilmoittaa, että sen ansiosta uudet Nokian Hakka Black 2- ja Nokian Hakka Black 2 SUV -renkaat rullaavat kevyesti polttoainetta säästäen. 

”Täysin uudella pintamallilla ja rakenteella onnistuimme luomaan renkaaseen kosketuskuvion, jonka ansiosta tuntuma tiehen on looginen ja yllätyksetön erilaisilla tienpinnoilla satoi tai paistoi. Aikaisempaa tasaisempi ja dynaamisempi kosketus merkitsee erinomaista pitoa, enemmän ajokilometrejä ja varmistaa myös renkaan tasaisen kulumisen”, tuotekehityspäällikkö Jarno Röytiö sanoo. 

Aramidia SUV-renkaissa

Katumaastureiden Hakka Black 2 SUV -renkaissa on henkilöautorenkaiden pintamallia leveämpi keskiripa, mikä tuo lisävakautta korkeisiin ja raskaisiin ajokkeihin. Johdonmukaista käsiteltävyyttä kaarreajossa on nokialaisten mukaan parannettu jämäkällä ja leveällä ulko-olkapäällä sekä epäsymmetrisillä, viistetyillä urakulmilla. 

Nokian molemmissa uusissa katumaasturirenkaissa, Hakka Black 2 SUV:ssä ja Hakka Blue 2 SUV:ssä, on aramid-kuidulla vahvistetut sivupinnat ja sivut ovat vähän jäykemmät kuin vastaavissa henkilöautojen renkaissa. SUV-renkaiden kestokyky optimoidaan vahvalla kaksinkertaisella runko- ja teräsvyörakenteella, johon on yhdistetty jäykkä saumaton nylonvyö ja uusi vaativaa kulutusta kestävä kulutuspintasekoitus. 

Nokian Hakka Black 2 ja Black 2 SUV -renkaiden vannekoot lähtevät 17 tuumasta ja Hakka Blue 2 SUV:n 16 tuumasta.

Sadekelin SUV-rengas

Nokian Hakka Blue 2 SUV on suunniteltu nimenomaan hyväksi sadekelin renkaaksi. Erinomaista märkäpitoa tavoitellaan Dry Touch 2 -lamelleilla, jotka keräävät vettä renkaan ja tien välistä ja ohjaavat sen renkaan leveisiin pääuriin ja edelleen pois kulutuspinnasta. 

Nokian Renkaiden Matti Morri esittelee Hakka Blue 2:n maastokynsiä, kivenpoistajia ja kiillotettuja uria lehdistölle.

Hakka Blue 2:n kumiseoskin on suunniteltu märkäpidon maksimoimiseksi. Sekoituksessa käytetyt polymeerilaadut ja entistä kehittyneempi silica-rakenne vähentävät kitkaa, jolloin myös renkaan lämpötila alenee.

Nokian Hakka Blue 2 -renkailla ajotuntuma vaikutti hyvältä myös sorateillä.

 

Alhaisempi lämpötila vähentää vierintävastusta sekä polttoaineenkulutusta. Kumisekoituksen jäykkyyttä ja repimislujuutta on lisätty katumaastureiden ajotuntuman vakauttamiseksi ja kulumiskestävyyden lisäämiseksi. 

”Myös katumaastureihin tehdyn Hakka Blue 2 SUV:n mukavuus tulee rakenteesta, ei pehmeämmistä komponenteista. Siksi renkaan kestävyys ei kärsi”, Nokian Renkaiden Matti Morri kertoo.

Erikoisvahva Aramid-sivupinta auttaa Hakka Blue 2 -rengasta kestämään iskuja ja viiltoja. Lisäksi renkaan pääurissa sijaitsevat kivenpoistajat lisäävät kestävyyttä.

Kivenpoistajat estävät terävien kivien takertumisen renkaaseen sekä kaivautumisen renkaan rakenteeseen. Näin ne lisäävät renkaan käyttöikää ja vähentävät urista sinkoilevien kivien määrää. 

Lisäpitoa epätasaisessa maastossa liikuttaessa tuovat renkaan reuna-alueelle muotoillut viistot ja suorakulmaiset ulokkeet. Nämä maastokynnet (All Terrain Claws) tarrautuvat hallitusti pehmeänkin tien pintaan ja parantavat sekä veto- että jarrutuspitoa. 

Juha Partanen

 

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti