veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Mikko Carlstedtin asetelmamaalaukset ovat kestosuosikkeja

Mikko Carlstedtin asetelmamaalaukset ovat kestosuosikkeja
8.6.2022

Mikko Carlstedt (1892–1964) on tunnettu suomalainen ekspressionisti. Hänet tunnetaan parhaiten keskikokoa hieman suuremmista asetelmamaalauksistaan. Taiteilija ei tosin itse kokenut edustavansa mitään tiettyä tyylisuuntaa. 

Mikko Carlstedt opiskeli Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa vuosina 1911–1913. Opettajina olivat tuolloin muun muassa Hugo Simberg ja Väinö Blomstedt. Paul Cézannen vaikutus Carlstedtin tuotantoon on ollut erityisen suuri juuri alkuaikoina.

Mikko Carlstedt: Peiliasetelma, 1920, öljy kankaalle, 65,5 × 81 cm. Edvard Richterin ja Mandi Karnakoski-Richterin testamenttikokoelma Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen. © Kuvasto 2022.

Taiteilija debytoi vuonna 1912. Uran alkuvuosina Mikko Carlstedtin asetelmamaalaukset saivat hyvää kritiikkiä, ja hänet nostettiin asetelmamaalareiden kärkeen. Carlstedtistä tuli myös juuri toimintansa menestyksekkäästi aloittaneen taidekauppias Leonard Bäcksbackan ’tallilainen’, ja hän sai galleriasta kuukausipalkkaa vuosina 1917–1921. Bäckasbackan galleriassa pidettiin vuosina 1917–1930 kaikkiaan kuusi Carlstedtin näyttelyä.

Mikko Carlstedt kuului tunnettuun Marraskuulaiset-taiteilijaryhmään. Hän osallistui ahkerasti myös Suomen Taiteilijain näyttelyihin vuosina 1912–1953. Carlstedtin teoksia oli esillä Suomen Taideakatemian kolmivuotisnäyttelyissä vuosina 1950, 1953 ja 1965. Muistonäyttelyitä on järjestetty vuosina 1964 ja 1977 Hämeenlinnassa ja vuonna 1968 Helsingissä ja Tampereella.

Ulkomailla Mikko Carlstedtin teoksia on esitelty muun muassa Tanskassa, Virossa, Latviassa, Neuvostoliitossa, Unkarissa ja Itävallassa.

Ahkera tateilija maalasi sekä öljyllä että vesiväreillä

Mikko Carlstedt oli ammatissaan varsin ahkera. Hän maalasi sekä öljyllä että vesiväreillä. Taiteilija yleensä signeerasi ja päiväsi kaikki teoksensa.

Mikko Carlstedtin tuotanto koostuu pääasiassa maisemista ja asetelmista. Hän maalasi jokusen omakuvan ja muita ihmiskuvauksia uransa alkupuolella, mutta lopetti muotokuvien maalaamisen 1920-luvulla. Carlstedt arvioi 1950-luvulla maalanneensa uransa aikana muutamia tuhansia teoksia.

Kun taidebuumi oli kuumimmillaan 1980-luvun lopulla, myös Mikko Carlstedtin teosten hinnat nousivat nopeasti. Taiteilijan maalaukset sopivat taidebuumiin, sillä teoksia oli paljon markkinoilla, ja ne edustivat vanhempaa suomalaista laatutaidetta olematta kuitenkaan kaikkein kalleimpia kotimaisen maalaustaiteen kärkiteoksia.

Mikko Carlstedtin teokset ovat hyvä esimerkki siitä, että ne kallistuivat kunnolla vasta aivan buumin huipulla ja vielä vuonna 1990, jolloin jo suhtauduttiin hieman varovaisemmin kalleimpiin nimiin. Suosio taidebuumin aikaan kertoo myös sen, että Mikko Carlstedtin teokset ovat olleet kestosuosikkeja vuosikymmenestä toiseen. 

Tällä hetkellä Mikko Carlstedtin teoksia saa ostettua huutokaupoista pääsääntöisesti alle tuhannella eurolla. Vain harvoin joidenkin asetelmamaalausten hinnat nousevat muutamaan tuhanteen euroon.

Sijoitusmielessä Carlstedtin teoksia ei välttämättä kannata hankkia, ellei tarjolle tule hänen uransa aivan alkuvaiheen (1910–1920) asetelmamaalausta, jolla on provenienssia eli teos on ollut taiteilijan uraa käsittelevässä näyttelyssä. Carlstedtin teosten laatu oli hieman epätasainen, joten sekin pitää ottaa huomioon sijoitusta hankittaessa.

Carlstedtin teos sopii keräilijän kokoelmaan

Keräilijälle Mikko Carlstedtin maalaukset ovat mukava lisä omaan taidekokoelmaan osana suomalaista 1900-luvun alkupuolen maalaustuotantoa. Taiteilija on tunnetuin asetelmamaalauksistaan, ja suosittelen sellaisen hankkimista, jos haluaa teoksen, jonka arvo säilyy parhaiten.

Mikko Carlstedtin nimiin tehtyihin väärennöksiin en ole törmännyt.

Taiteilijan teoksia kuuluu useisiin merkittävimpien museoidemme kokoelmiin, muun muassa Ateneumin kokoelmaan. Teoksia on useissa isojen yritysten taidekokoelmissa.

Mikko Carlstedt sai hienosta urastaan Pro Finlandia -mitalin ja valtion taiteilijaeläkkeen vuonna 1959.

Mikko Carlstedtin tuotannosta on tehty laadukas pro gradu -tutkielma (Max Fritze: ”Se on Cézanne se ainoa” –kumouksellisuus ja konservatiivisuus Mikko Carlstedtin varhaistuotannossa 1912 –1922. Maaliskuu 2020 Helsingin yliopisto), joka kannattaa lukea, jos taiteilijan tuotanto kiinnostaa.

Pauliina Laitinen

Kirjoittaja on filosofian tohtori ja taidesijoittamisen asiantuntija

Rahat, verot, työ & eläke, koti