veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Lexus RC 300h tuntuu hillityltä mutta estottomalta

Lexus RC 300h tuntuu hillityltä mutta estottomalta
19.12.2016

Luksusmerkin urheiluauto hybridivoimanlähteellä 52 107 eurolla kuulostaa hyvältä. Mutta vastaako Lexus RC 300h odotuksia, kun sillä lähtee tien päälle? +Auto otti asiasta selvää.

Lexus on herrasmiehen coupé, jolla lähdetään sivistyneesti sähköllä liikkeelle hiljaa ja eleettömästi. Räyhäkkäästä ulkomuodosta huolimatta RC 300h:lla on helppo liikkua hillityn tyylikkäästi. Hyvin hiotusti toimiva hybridivoimalinja on erityisesti kaupunkiliikenteessä mukava, mutta maantielläkin voimaa on vaivattomasti käytössä kunhan Eco-asennon kytkee pois.

Lexus RC 300h Hybrid A Executive

Lexus RC 300h tuli koeajoon autotyypille mahdollisimman epäedulliseen aikaan, kun lunta pyrytti ja Itä-Suomeen vievät tiet olivat harvinaisen jäisiä. Erittäin matalaprofiilisilla kitkarenkailla varustetulle takavetoiselle autolle olosuhteet olivat myrkkyä, ja Lexusta piti ajaa todella kieli keskellä suuta.

Lexuksessakin Eco-ajotila on osaltaan syynä siihen, jos tuntuma tiehen tuntuu jäisillä keleillä heikolta. Kun moodin vaihtaa Sport-tilaan, jolloin voimalinja reagoi selvästi terävämmin kaasupolkimen liikkeisiin, auton otetta tiehen on helpompi tunnustella ja tuntea. RC 300h:n ohjaus on jäisillä keleillä melko tunnoton myös Sport-asennossa.

Lexus RC 300h Hybrid A Executive

Yllättävää kyllä, Lexuksen luistonestojärjestelmä ei tuntunut reagoivan liukkauteen vaan RC 300h:lla ajaminen toi vanhan ajan estottomat autot mieleen. Lumisella pinnalla Lexuksen perää saattoi sopivalla kaasunkäytöllä luistattaa huvikseenkin ja profiililtaan hieman korkeammilla kitkarenkailla tai nastoilla RC 300h voisi olla aika mainio talvikaveri. 

Elastinen ja ketterä

Itä-Suomen reissun jälkeen sää pääkaupunkiseudulla lämpeni ja jäät sulivat asfaltilta. Olosuhteiden myötä Lexuksen luonne tuli aivan toisella tavoin esiin. Kun pito parani, alusta toimi hyvin ja osoittautui miellyttävän elastiseksi BMW:n tapaan. Pääsääntöisesti Lexus on rengasprofiiliinsa nähden mukava kulkuväline, ainoastaan epätasaisilla asfalttipinnoilla matalat renkaat hieman nypyttävät autoa.

Sulalla tienpinnalla RC 300h:n kevyehkö ohjaus tekee ajamisesta mukavaa, jopa hauskaa, sillä auto reagoi ohjausliikkeisiin hyvin eikä Lexus haraa missään vaiheessa luonnottomasti ohjausliikkeitä vastaan niin kuin osa nykyautoista tekee. Luulisi melkein, että Lexuksessa on nelipyöräohjaus, niin ketterästi se tottelee ratin liikkeitä.

Lexus RC 300h Hybrid A Executive

Lumettomalla asfaltilla Lexus on vakaa auto, jossa vauhti ei tunnu ja RC 300h luo vaikutelman maineensa veroisesti laadukkaasti tehdyltä ajokilta. Renkaista kuuluu sisään vain vaimeaa melua ja kun polttomoottorikaan ei ole meluisa, vauhti karkaa Lexuksella helposti yli rajoitusten jos ei tarkkaile nopeusmittaria tai käytä vakionopeussäädintä. 

Sedania hitaampi

Lexus RC 300h:n voimalinja on sama kuin IS 300h -henkilöautomallissa, molemmat on varustettu 181-hevosvoimaisella 2,5-litraisella bensiinimoottorilla ja 143 hevosvoiman sähkömoottorilla. Moottorijärjestelmän suurin yhteenlaskettu teho on 223 hevosvoimaa, mikä riittää ripeään liikkumiseen, mutta ei mitenkään säväytä. Luulisi jopa että tehoa on vähemmän, mutta se johtuu RC 300h:n vankasta rakenteesta ja 1775 kilon omapainosta.

Nähtävästi painonsa vuoksi coupé-malli on sedania hitaampi sekä kiihtyvyyden että huippunopeuden osalta. Kokonaisuutena Lexus RC 300h on nopea auto, mutta urheiluautomainen suorituskyky siitä puuttuu.

Lexus RC 300h Hybrid A Executive

Lexuksen CVT-tyyppinen automaattivaihteistokin toimii kuten IS 300h:ssa. Vaikka vaihteisto on portaaton, siihen on tehty virtuaalisia vaihteita, joita voi käyttää joko ohjauspylvään siivekkeillä tai S-tilassa keskikonsolin vaihteenvalitsimella. Virtuaalivaihteita käyttämällä Lexukseen tulee selvästi lisää luonnetta, auto on dynaamisemmin kuljettajan käsissä kun moottorijarrutus toimii ja ajokin pystyy vedättämään ulos kaarteista niin että vetoa on kunnolla käytössä.

Lexus RC 300h Hybrid A Executive

Hybriditekniikka on edukseen erityisesti kaupunkiajossa, jota koeajossa oli tällä kertaa tavallista vähemmän. Lexuksen koeajokulutus alle 6,3 litraa/100 km on kuitenkin varsin kohtuullinen suoritus isolle tanakkarakenteiselle autolle. RC 300h Comfortin päästöarvo on vain 108 grammaa/km, 18-tuumaisilla vanteilla kulkevan Executive-version lukema on hieman suurempi, 113 grammaa/km.

Lajille tyypillinen

Kuten ulkomuodosta voi arvata, RC 300h on lajilleen tyypillisesti epäkäytännöllinen. Isot ovet vaativat tilaa mahtuakseen aukeamaan ja Lexuksen ohjaamoon joutuu pujottautumaan sisään varsinkin kun istuimiin on muotoiltu voimakkaat sivuttaistuet.

Lexus RC 300h Hybrid A Executive

Urheiluautomainen ohjaamo on toteutettu oikealla tavalla ja Lexuksen ratin takaa löytää hyvän ajoasennon. Kuppimaiset istuimet ovat kuitenkin roteville ihmisille ahtaat.

Lexus RC 300h Hybrid A Executive

Kojelauta on Lexuksen tapaan joiltakin osin muotoiltu vanhahtavasti, mutta lopputulos on aika toimiva. Ohjauspyöräkin on tyylikkään mattapintainen ja käsiin mukavan tuntuinen.

Lexus RC 300h Hybrid A Executive

Mittarinäkymä muuttuu valitun ajotilan mukaan. Lataamista tai sen purkua näyttävä ekomittari korvautuu Sport-ajotilassa kierroslukumittarilla, mikä muuttaa tunnelmaa ratin takana.

RC 300h:n takapenkille on todella hankala mennä eikä keskimittainen mies mahdu istumaan siellä, sillä pääntila loppuu kesken. Jalkatilaakin on takana niukasti ja se katoaa kokonaan, jos edessä istuvat kuljettaja ja matkustaja ovat yli 170-senttisiä ja säätävät istuimet itselleen sopiviin asentoihin.                                 

Valoissa iso ero

Lexuksen ajovaloissa on silmiinpistävästi sekä hyvää että huonoa. RC 300h:n kaukovalot ovat tehokkaat, niiden kantama on pitkä ja valokeila leveä. Koko maisema on riittävästi valaistu ja tien varressa mahdollisesti kulkevat jalankulkijat, vaanivat eläimet ja muut tekijät on helpompi havaita kuin monen muun auton valoilla.

Lexuksen puolivalot ovat aivan toista maata kuin kaukovalot. Lähialue valaistuu kyllä kirkkaasti, mutta kantama on lyhyt ja teräväreunainen, vähänkään kauemmas ei näe juuri mitään. Kohtaamistilanteissa joutuu ajamaan tuskallisen pitkään näkemättä, mitä tiellä on. Lähivalojen vasemmassa reunassa on myös outo sakara, joka venyy keskialuetta pidemmälle mutta josta ei ole mitään hyötyä. 

Vastinetta rahalle: Niille, joille auton alhaiset hiilidioksidipäästöt ovat tärkeä asia esimerkiksi yrityksen autoille asetetun päästörajan vuoksi, Lexus IS 300h on ollut varteenotettava vaihtoehto. Samaa voi sanoa RC 300h:sta. Executive-versio maksaa yli 4500 euroa perusversiota enemmän, minkä lisäksi koeajoauton hintaa nosti reilun tonnin maksava metalliväri ja 3011,59 veroineen maksava Lexus Premium Navigation –paketti. Jos haluaa näyttävän näköisen pienipäästöisen urheiluauton ilman repivää suorituskykyä, Lexus on vastaa hyvin odotuksiin.

PLUSSAT

+ Rento ajettavuus 
+ Pieni kulutus ja päästöarvo 
+ Ketteryys kaupunkiajossa

MIINUKSET

- Ilmeetön suorituskyky 
- Tunnoton ohjaus liukkailla
- Ahdas isoille ihmisille 

TEKNIIKKAA  

Merkki ja malli Lexus RC 300h Hybrid A Executive
Bensiinimoottorin sylinteritilavuus cm3 2494
Bensiinimoottorin suurin teho kW/hv/r/min   133/181/6000  
Bensiinimoottorin suurin vääntömomentti Nm/r/min  221/4200-5400
Sähkömoottorin suurin teho kW/hv 105/143
Sähkömoottorin suurin vääntömomentti Nm  300
Suurin yhdistetty teho kW/hv 164/223
EU-kulutus, kaupunki, maantie, yhdistetty l/100 km  5,0/5,1/5,0 
CO2-päästö g/km 113
Mitat mm (pituus/leveys/
korkeus/akseliväli)
4695/1840/
1395/2730
Omamassa kg 1775
Kiihtyvyys s 0-100 km/h    8,3 
Huippunopeus km/h    190
Kokonaishinta alkaen/ koeajoauto euroa  56 684 / 60 865

Coupé-malli viehättää silmää

Ihminen on leikkisä eläin, jota viehättävät monet vähemmän järkevät asiat. Autojen maailmassa on paljon malleja, joissa ei rationaalisesti ajatellen ole mitään mieltä, mutta silti ihmiset ovat pitäneet niistä jo yli sadan vuoden ajan.

Perinteisimpiä esimerkkejä tästä ovat henkilöautojen kaksioviset coupé-mallit, joista on poistettu sedanin takaovet ja madallettu kattolinjaa niin, että takapenkillä on hyvin rajoitetusti tilaa. Epäkäytännöllisyyden vastapainoksi coupéissa oli ennen vanhaan usein sedania parempi varustelu ja joillain merkeillä niiden moottoria oli terästetty sedania tehokkaammaksi, mutta nykyään kun autot voi varustella hyvin yksilöllisesti ja moottorinkin voi valita laajasta valikoimasta, nämä erot ovat hämärtyneet.

Ennen kaikkea coupé-malleja on kuitenkin ostettu ja ostetaan edelleen visuaalisista syistä. Ne miellyttävät silmää, luovat illuusioita kevyemmästä ja vauhdikkaammasta elämästä, antavat jopa uskoa yksilöllisyyteen ja kykyyn erottua massasta, tavallisista mattimeikäläisistä.

Ranskalaiset ja italialaiset autonvalmistajat ovat tehneet parhaimmillaan todella kauniita ja urheilullisenkin näköisiä coupé-malleja. Kun taas saksalaiset ja englantilaiset ovat perinteisesti muotoilleet vastaavat versiot huomattavasti hillitymmin.

Japanilaisilta merkeiltä on vuosikymmenten mittaan nähty niin onnistuneita kuin vähemmän onnistuneita coupé-malleja. Villin näköinen Lexus RC 300h on niiden parhaasta päästä. Se on hyvä esimerkki coupé-mallista, joka on muotoiltu niin vauhdikkaasti, että se näyttää aidolta urheiluautolta. 

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti