veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Korrek PRO -pinnoite vai vaha auton suojaksi?

22.7.2016

+Auto kokeili, toimiiko kestopinnoite paremmin kuin ammattilaisen käyttämä moderni nanovaha. Berner toi hiljattain markkinoille Korrek PRO -ohutkalvopinnoitteen.

Berner esitteli keväällä uuden Korrek PRO -tuotesarjan, joka koostuu kestopinnoitteesta ja viimeistelyaineesta. Seuraavana tuotteena PRO-tuotelinjaan on tulossa pinnoittava shampoo ja jatkossa on luvassa lasipinnoite ja lasinpesuneste, jotka hyödyntävät samaa Thin Film Coating- teknologiaa. Valmistajan mukaan uudet tuotteet tuovat TFC-teknologian ammattilaisten keskuudesta nyt kuluttajien käyttöön.

Korrek PRO -pinnoite suihkutetaan märän auton puhtaaseen maalipintaan ja levitetään pakkaukseen kuuluvalla sienellä. Käsittelyn jälkeen mustan auton pinta on harmaa.

”Vahaaminen vaatii sopivat olosuhteet sekä aikaa ja vaivaa. Pinnoittaminen on selvästi nopeampaa. Kotimaisen PRO-tuotekehityksemme kantava teema on ollut auton suojaamisen nopeuttaminen ja TFC-tuotteilla saadaan nopeasti korkea kiilto”, Bernerin autonhoitotuotteiden tuoteryhmäpäällikkö Tomi Laitila selittää.

Laitilan mukaan pinnoitteiden ja vahojen perusteknologia on toisistaan hyvin poikkeavaa, sillä ohutkalvopinnoitteissa kiilto luodaan piidioksidien ja hybridipolymeerien yhdistelmällä. Pinnoite muodostuu nopeasti veden toimiessa katalysaattorina. Syntyvää pintaa voidaan kutsua keraamiseksi. 

Helppoa käyttää

Korrekin PRO-pinnoitteen levitys tapahtuu sienellä, joka tulee pakkauksen mukana. Vesi toimii levittämisessä liukasteena, sen avulla levittäminen on helpompaa ja tapahtuu tasaisemmin, mutta kuivallekin pinnalle pinnoitetta voi levittää.

PRO-pinnoitteella voidaan päällystää myös huokoista kumia ja kromiosia. TFC tarttuu rengaskumiinkin. Sen sijaan lasipintoihin pinnoite ei tartu, joten niitä ei tarvitse sen vuoksi varoa.

Ohutkalvopinnoite aktivoituu, kun siihen suihkutetaan viileää vettä. Pinnoite kiinnittyy auton pintaan vedenpaineen vaikutuksesta.

Mitään kuivumisaikoja PRO-pinnoitteelle ei anneta. Sen ei tarvitse kuivua mutta toisaalta ei haittaa, vaikka aine kuivuisikin auton pintaan. Auringonpaisteestakaan ei ole pinnoittamisessa haittaa niin kuin vahaamisessa.

Levitetty pinnoite aktivoidaan viileällä vedellä. Ohutkalvon muodostuminen tapahtuu, kun vesi osuu pinnoitettuun pintaan. Veden paine vie ylimääräisen pinnoitteen pois ja aktivoi jäljelle jäävän aineen.

Bernerin tuotekehityskemisti Kim Lindqvist vielä tarkentaa Korrek PROn käyttöohjeita: ”Suihkutus konepellin kokoiselle alueelle ja aineen levitys sienellä kauttaaltaan auton pinnoille. Vasta kun aine on levitetty kaikille auton maalipinnoille, se huuhdellaan vedellä. Sillä ei ole merkitystä, vaikka työn joutuisi välillä keskeyttämään tai huuhtelu tapahtuisi vasta pinnoitteen jo kuivahdettua. Pinnoite aktivoituu vasta veden kanssa reagoidessaan.”

”Mikäli pinnoitetta on tullut levitettyä runsaalla kädellä, voi ylimääräinen pinnoite näkyä huuhtelun jälkeen harmautena pinnalla. Erityisesti tämä korostuu tummien pintojen kohdalla. Mahdollinen kirjavuus tai rasvaisuus johtuu todennäköisesti ylimääräisestä pinnoitteesta. Tämän saa poistettua pyyhkimällä pinnan kevyesti mikrokuituliinalla huuhtelun jälkeen”, Lindqvist neuvoo.

Pyyhkiminen mikrokuituliinalla poistaa liian pinnoitteen ja kuivaa auton, minkä jälkeen kiiltävä keraaminen pinnoite on valmis.

Kaksi kertaa vuodessa

Bernerin edustajien mukaan autonhoitoon tottunut tekijä käsittelee auton kymmenessä minuutissa.

”Uskomme, että helppouden kautta pinnoitteelle tulee uusia käyttäjiä kuluttajien joukosta”, Tomi Laitila toteaa. Uusia asiakkaita tarvitaan, sillä vaikka 48 prosenttia ihmisistä kertoo edelleen vahaavansa autojaan, trendi on ollut laskussa. Vahojen kokonaismarkkina ei ole viime vuosina kasvanut.

Korrekin valmistaja suosittelee kestopinnoitteen käyttämistä normaalisti pestävässä autossa 4–6 kuukauden välein eli auton käsitteleminen pinnoitteella kaksi kertaa vuodessa riittää suojaamaan sen maalipintaa. Kun kestopinnoitteen teho näyttää vähenevän eli pinnoite on kulunut, vanhaa pinnoitetta ei yleensä poisteta vaan uusi pinnoite voidaan levittää vanhan päälle.

Korrek PRO -kestopinnoite kestää hyvin pesuaineita: shampoota, bioliuottimia ja jopa mikroemulsioita. Perinteisiä liuottimia pinta kestää huonommin, joten hiilivetyliuottimia käyttäen pinnoite saadaan tarvittaessa helpoimmin poistettua auton pinnoista esimerkiksi maalaamista varten. On hyvä muistaa, että konepesujen teho perustuu voimakkaisiin hiilivetypesuaineisiin, jotka ovat myrkkyä auton pinnoille ja jättävät maalipinnan suojaamatta, jos sitä ei vahata tai pinnoiteta kunnolla. 

Vahalla yhä paikkansa

Korrekin uuteen PRO-tuotesarjaan kuuluvaa viimeistelyainetta voi käyttää sekä pinnoitteen että vahan kanssa, sillä se suojaa myös vahapintaa.

Bernerin järjestämässä lanseeraustilaisuudessa esiteltiin, kuinka Korrek PRO:n viimeistelyaine tekee tummentumisefektin tummanväriseen Audiin TFC:llä tehdylle keraamiselle pinnalle. Bernerin edustajien mukaan viimeistelyaine luo sitä paremman efektin, mitä metallihohtoisempi maali autossa on.

Bernerin tuotekehityskemisti Kim Lindqvist esittelee ylpeänä, kuinka hieno kiilto Audi R8:aan oli tehty TFC-tuotteilla.

Ohutkalvopinnoitus ei poista vahojen tarvetta, sillä kalvopinta ei ole yhtä peittävä kuin vaha, joka täyttää pieniä maalipinnan vikoja. Pinnoittaminen sopiikin parhaimmin hyvien ja kohtuullisen hyvien maalipintojen suojaamiseen. Mutta vahaa ja kalvoa voi käyttää toisiaan täydentävästi. Hyvin heikkokuntoiseen maalipintaan Bernerin ihmiset suosittelevatkin Korrekin vahoja.

”Aine täyttää naarmuja ja peittää pyörteitä, mutta kovin syviä jälkiä kestopinnoite ei peitä, vaan ne voivat jäädä näkyviin. Huonokuntoinen pinta voidaan käsitellä ennen pinnoitusta esimerkiksi Korrekin Kiiltovahalla. Todella huonokuntoisen maalipinnan joutuu myllyttämään”, tuotekehityskemisti Lindqvist toteaa.

Lindqvist muistuttaa, että Korrek PRO kerrostuu, joten perättäiset käsittelyt paksuntavat pinnoitetta. Pinnoitettua pintaa ei kannata suojata vahalla.

On myös joitakin pintoja, joihin TFC-tuotteet eivät tartu, kuten Mercedes-Benzin muutamien mallien keraaminen maalipinta. 

Näyttävä pakkaus

Veimme Korrek PRO -pakkauksen vauriokorjaamo- ja automaalaamoyrittäjä Mikko Hemmingille, jolla on pitkä kokemus autojen viimeistelystä näyttelykuntoon. Vahasimme lähes kymmenen vuotta vanhan mutta maalipinnaltaan hyvin säilyneen Škoda Superbin toisen puolen Hemmingin käyttämällä Meguiar´s Ultimate Liquid Wax -vahalla ja käsittelimme toisen puolen Korrekin ohutkalvopinnoitteella.

Korrek PRO -pahvisalkussa on ohutkalvopinnoite, viimeistelyaine, sieni ja mikrokuituliina. Korrek PRO on kotimaassa kehitetty tuote, ja sitä valmistetaan Itä-Suomessa Heinävedellä. (

Meguiar´sin vettähylkivää vahaa, jonka levittäminen on ohutkalvoteknologian ansiosta helppoa, myydään mustassa paketissa, johon kuuluu mikrokuituliina, levitystyyny ja synteettinen vaha. Hemming kiinnittää huomiota siihen, että Korrek PRO -setti on pakattu samantapaiseen mustaan laatikkoon. ”Makean näköinen tuote. Toteutus on tyylikäs ja tuo sisältöä tee-se-itse-miehen arkeen”, hän toteaa, mutta moittii Korrekin mikrokuituliinaa ohueksi ja halvan tuntuiseksi. Hyvä liina on hänen mielestään kaksi kertaa isompi ja paksumpi.

Ammattilaisen mielestä auton käsittely ohutkalvopinnoitteella ei ole sen nopeampaa kuin huippulaatuisen nanovahan käyttäminen, mutta helppoa se on, kun ei tarvitse osata vahaamisen perusoppeja.

Korrek PROn levityssieni on synteettinen eli vaahtomuovia. Bernerin Lindqvistin mukaan on tärkeää, että käytetään vaahtomuovisientä, koska vääränlaisella levitysvälineellä pinnoite voi pinnoittaa enemmän välinettä kuin auton pintaa. Kestopinnoitteen mukana tulevan sienen sekä Korrekin autonpesusienen koostumukset – vaahtomuovin "kuplien" koko – ja imukyky ovat sopivia pinnoitteen levitykseen.

Kalvo helppo poistaa

Hemming kertoo, että ammattimies vahaa yhdellä pullollisella 35 euroa maksavaa Meguiar´sia jopa parisenkymmentä autoa. Tätä taustaa vasten Korrek PRO ei ole halpaa ainetta: yhdellä 27 euroa maksavalla 350 millilitran pullollisella voi käsitellä kaksi henkilöautoa. 17 euron hintainen Korrek PRO -viimeistelyaine voi riittää kolmen auton jälkikäsittelyyn, mutta ei sen enempään.

”Ammattilaisten käyttämä keraaminen pinnoite maksaa 270 euroa litra ja se ruiskutetaan auton pintaan maalaamiseen käytettävässä ruiskukopissa. Sellainen pinnoite sulkee täysin hapen kulkemisen niin maali- kuin rosteripintoihin”, Airbag Automechanika -yritystä pyörittävä Hemming kertoo ammattilaisten aineista.

Hemmingin mukaan ennen vanhaan pinnoitteet imeytyivät maalipintaan niin, että ne hylkivät kaikkea ja niitä oli vaikea korjata. Nyt Korrek PROlla tulee ohut kalvo, joka on helppo poistaa hiomalla.

”Jos tässä on oikean keraamisen pinnoitteen ominaisuuksia niin tuote on OK.”

Uudenkin voi pinnoittaa

”Tässä Korrekissa on mukana liuotinta, sen huomaa kun vanteisiin jäänyt lika irtoaa”, Hemming huomauttaa, kun hän suihkuttaa vettä Korrek PROlla käsitellylle pinnalle.

Bernerin tuotekehityskemisti Kim Lindqvist kertoo tuotteen sisältämän liuottimen pitoisuuden olevan alle 5 %  eikä Korrek PROssa ole hionta-aineita. Tästä syystä kestopinnoitetta voi käyttää ihan uuteenkin autoon.

”Nykyiset autojen tehdasmaalit ja lakat ovat lähes aina heti kuivia. Lisäksi Kestopinnoite on hellävarainen pinnalle. Kestopinnoitekäsittelyssä varsinainen kiillotustyö on lähinnä pinnan kuivaamista eikä siinä käytetä voimaa tai hiomista. Jos autoa on vaikkapa kuljetusvaurioiden vuoksi paikkamaalattu tuontisatamassa, käytetty maali kovettuu vielä jonkin aikaa, mutta tämäkään ei yleensä estä Kestopinnoitteen käyttöä”, Lindqvist toteaa. 

Ei ajallista etua vahaan

Bernerin edustajat arvioivat, että tottunut kaveri käsittelee auton Korrek PROlla kymmenessä minuutissa tai vartissa ja Hemmingin käyttämä aika on samaa luokkaa. Mutta ammattilaisen tekemänä myös vahaaminen tapahtuu todella nopeasti.

”Korrek PRO on työläs, se ei tahdo kuivua mikrokuituliinalla”, ammattimies tuumaa. Hänen mielestään pinnoitteella ja vahalla käsittelemisen välillä ei ole ajallisesti merkittävää eroa.

Jo työn aikana ohutkalvopinnoitteella käsitelty pinta näyttää erilaiselta kuin vahattu pinta. Myös vahalla ja pinnoitteella saatu lopputulos on erilainen: pinnat ovat eriväriset ja erioloiset. Korrek PROlla käsitelty pinta näyttää vaaleammalta kuin vahattu. Sormella kokeiltuna Korrek PROn puoli tuntuu liukkaammalta.

Vesi käyttäytyy eri tavoin vahatulla ja kestopinnoitetulla pinnalla. Konepellin vasen puoli on vahattu ja oikea puoli pinnoitettu. Vahattu pinta on juoksevampi kuin pinnoitettu.

Hemmingin mielestä pinnoitettu pinta ei ole yhtä sileä kuin vahattu. Vedellä testattaessa vahatulla pinnalla on pienempiä ja pyöreämpiä pisaroita kuin Korrek PROn puolella. ”Vahattu pinta on juoksevampi, kalvopinnassa on enemmän pintajännitettä. Pinnoitusaineella tulee tiiviimpi pinta kuin vahalla, vesi lähtee pisaroitumaan nopeammin”, Hemming katselee tulosta. 

Ohutkalvopinta kestää

Tarkastelemme tulosta myös kuukauden kuluttua kokeilusta. Ohutkalvopinta toimii edelleen kuin uusi, sen pinnalla pisarat ovat pyöreitä toisin kuin vahatulla pinnalla – sen verran vahaa on ehtinyt kulua pois.

”Kun vahaus on kunnossa, pisarat ovat reunoiltaan yhtenäisiä ja liukuvat kaltevalla pinnalla nopeasti”, Hemming selittää.

Kuukauden kuluttua käsittelystä Superbin konepellistä näkee sateella, miten vaha on jo kulunut mutta pinnoitetussa pinnassa pisarat käyttäytyvät edelleen samalla tavalla kuin heti pinnoittamisen jälkeen.

Molemmat puolet Škoda Superbista ovat edelleen erittäin hyvässä kunnossa. ”Mutta kyllä tässä näkee, että vaha tulee antautumaan ensin”, ammattimies kommentoi jälkeä.

Tekniikan Maailma -lehdellä on Korrek PRO -kestopinnoitteesta samanlaisia kokemuksia. TM:n edustajien mukaan pinnoitettu pinta ei kuukauden ja muutaman pesun jälkeen vielä ollut moksiskaan.

 

Verkkokeskusteluissa näkyneiden kommenttien mukaan Korrek PROta on käytetty menestyksellisesti myös autojen vanteisiin: ”Kaiken kukkuraksi pinnoitin vanteet uudella Korrek Pro TFC -kestopinnoitteella niin että ensi talvena lika ja suola saavat kyytiä kevyesti. Nyt vesi helmeilee vanteissa”, yksi heistä kirjoittaa.

Pese auto huolellisesti ennen käsittelyä

Korrekin tuotekehityskemistin Kim Lindqvistin mukaan tärkeintä pinnoittamisen onnistumisessa on se, että pinta on mahdollisimman puhdas ennen käsittelyä. Korrek PRO TFC -kestopinnoitteen alle jäänyt lika vaikuttaa paljon sekä pinnan ulkonäköön että pinnoitteen kestävyyteen.

”Auton pinnan likaisuudesta riippuu, mitä Korrek-pesuainetta kannatta käyttää. Pinttyneeseen likaan on käytettävä aina esipesuainetta, joko Korrek Tehopesua tai Joutsenmerkittyä Eko Tehopesua”, Lindqvist neuvoo.

Erittäin pinttyneeseen likaan Korrekin tuotekehityskemisti vinkkaa käyttämään varmuuden vuoksi esipesun jälkeen pesuaineena tehokasta Korrek Liuotinpesuvaha -pesuainetta, jossa siinäkin on vielä esipesuainetta.

”Jos lika on vähemmän pinttynyttä, Korrek Tehopesu tai Eko Tehopesu -esipesuaineen ja Korrek Autopesu tai Eko Autopesu -pesuaineen yhdistelmä on sopiva.”

Jos lika on kevyttä, esipesuaineen voi jättää pois. Lindqvist suosittelee silti esipesuaineen käyttöä yleensä aina pinnoituksen edellä, koska pesulla halutaan varmistaa pinnan puhtaus ennen pinnoitusta.

Käytettiinpä mitä pesuainetta hyvänsä, pesuainejäämät on aina muistettava huuhdella pois pinnalta riittävällä vesimäärällä. 

Viimeistelyaine lisää kiiltoa

Korrek PRO TFC -viimeistelyaineen voi levittää heti kestopinnoitteella käsittelyn jälkeen, sillä kestopinnoite aktivoituu nopeasti vesisuihkutuksen aikana ja sekä kuivaaminen että kiillottaminen vievät kuitenkin aina jonkin verran aikaa. Korrek PRO -viimeistelyaine ei sisällä perinteisiä liuottimia, joten se on hellävarainen alla olevalle pinnoitteelle, vaikka kestopinnoite ei olisikaan vielä saanut lopullista kovuuttaan.

Jos kestopinnoitteella on saatu riittävän hyvä kiilto, viimeistelyainetta voi käyttää myös ensimmäisen pesun jälkeen. Korrek PRO -viimeistelyaine syventää pinnan kiiltoa. Kun viimeistelyainekin on pinnoite, se pidentää kestopinnoitteen antaman suojan kestoa.

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti