veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Kirkkaampaa ja valkoisempaa valoa tielle

22.9.2016

Eri valaistusteknologioiden kilpailua autoissa kuvaa hyvin se, että polttimoiden markkinajohtaja Philips kehittää uusia tuotteita kaikkiin niihin. Tämä tuli hyvin esiin, kun Philipsin tytäryhtiö Lumileds esitteli uutuuksiaan Lyonissa Ranskassa.

1960-luvulla markkinoille tulleiden halogeenivalojen aika ei ole ohitse, vaikka led-valot valtaavat alaa niin, että ksenonien kukoistuskausi uhkaa jäädä lyhyeksi.

Philipsin RacingVision-polttimoilla saatavalla valoteholla vaaratilanteet on mahdollista havaita nopeammin, jolloin reagointiin jää enemmän aikaa ja ajaminen on varmempaa, hallitumpaa ja rennompaa.

”H1-polttimotkin pysyvät markkinoilla, vaikka pienemmässä mittakaavassa, mutta H4- ja H7-polttimot ovat edelleen tuotannossa suurina määrinä”, DriverVisionNews.comin julkaisujohtaja Hector Fratty kuvaa halogeenivalojen asemaa.

Uusia halogeenivalotuotteitakin esitellään: Philipsin tytäryhtiö Lumileds on nyt syyskuussa tuonut markkinoille uuden RacingVision-ajovalopolttimon, joka on luultavasti kaikkien aikojen tehokkain laillinen halogeenipolttimo.

RacingVision-ajovalopolttimoiden tuottama valo on 150 prosenttia kirkkaampaa kuin lain vaatima minimitaso. Vastaavasti RacingVision-polttimoiden kestoikä on tavallista polttimoa lyhyempi, sillä suuremman valotehon kuumuus vaatii veronsa. 

Kun peruspolttimon kestoikä on 550 tuntia, se on kaksi vuotta sitten markkinoille tulleella XV +130-polttimolla 450 tuntia. +150-polttimoilla se on vieläkin lyhyempi, 200 tuntia, mutta toisaalta paremmalla valoteholla kuljettaja saa ratkaisevasti lisää reaktioaikaa, kun näkökenttään tulee jotain yllättävää. 

Ralliautotasoinen valaisu

H4- ja H7-versioina valmistettavat RacingVision-ajovalopolttimot tarjoavat ralliautotasoisen mutta samalla täysin tieliikennekelpoisen valaisun. Niiden ylivertainen valoteho lisää ajomukavuutta, kuljettaja näkee pidemmälle ja kontrasti on parempi silloinkin, kun vastaan tulevien autojen valot häikäisevät. RacingVision-polttimoiden tuottaman valon erityinen värilämpötila – jopa 3 500 kelviniä – on silmille miellyttävä ja helpottaa keskittymistä.

RacingVision-polttimoiden hehkulangan geometria on optimoitu tarkasti. Polttimon sisällä on korkeapaineista kaasua, maksimissaan 13 baria, ja laadukkaassa UV-kvartsilasissa on kromipinnoite.

”RacingVision-polttimoita käytettäessä kannattaa olla tarkkana, että jännite ei ylitä 13,2 volttia”, Lumiledsin liiketoiminnan kehitysjohtaja Toni Tammi varoittaa, muuten polttimon kestoikä jää lyhyeksi. Jo viisi prosenttia suurempi jännite puolittaa polttimon käyttöiän.

Esimerkiksi Volkswagen käyttää Tammen mukaan 12,6–12,8 voltin jännitettä, mutta Ford Focukseen ja ranskalaisiin autoihin, joissa on käytetty korkeampaa jännitettä, kestoikää painottava EcoVision on hyvä valinta RacingVisionin sijaan. LongLife EcoVision sopii muillekin, jotka haluavat, että polttimo kestää, sillä sen kestoikä on 13,2 voltin jännitteellä peräti 1500 tuntia. 

Ksenonit ledien värisiksi

Vaikka ensiasennusvalmistajat ovat siirtyneet nopeassa tahdissa käyttämään halogeeni- ja Xenon-polttimoiden tilalla led-valoja, ksenonitkin menevät eteenpäin. Ksenonpuolella D1- ja D2-polttimoita ei enää asenneta uusiin autoihin, mutta D3 ja D5 ovat edelleen tuotannossa. Näistä Philipsin patentoima D5 on niin matala polttimo, että se sopii modernienkin autojen keulaan. Xenon D5S:ssä kaikki elektroniikka on integroitu polttimoon.

Lumiledsin edustajien mukaan Philipsin uuden Xenon WhiteVision gen2 -polttimon valo on puhtaan, kirkkaan ja voimakkaan valkoista. Xenon WhiteVision gen2 –polttimoilla valokeilan värilämpötila on täsmälleen sama 5000 kelviniä kuin led-päiväajovaloilla, joten sillä saa sopusointuisen valkoisen valokokonaisuuden autoon, jossa on useampia teknologioita edustavia valoja.

Philipsin WhiteVision -polttimo tuottaa voimakkaan valkoista valoa, jonka 5000 kelvinin värilämpötila sointuu yhteen hyvin led-huomiovalojen kanssa.

"Xenon WhiteVision gen2 -polttimot ovat täydellinen tapa päivittää Xenon-ajovalot, sillä korkeampi värilämpötila saa aikaan voimakkaan valkoisen valon", kehuu Mark Buelow, joka on polttimoiden ja ledien kansainvälisen strategisen markkinoinnin johtaja Lumiledsillä.

Myös ledien veroista valoa

Esteettisen ulkoasun lisäksi Philips Xenon WhiteVision gen2 ‑polttimot tarjoavat erinomaisen näkyvyyden, kun voimakkaat valokeilat valaisevat edessä olevan tien tasaisesti sokaisematta vastaantulijoita. Lumiledsin mukaan näkyvyys on näillä polttimoilla 120 prosenttia parempi lain vaatimaan minimitasoon verrattuna tieliikennekelpoisuuden kuitenkaan kärsimättä. Muita etuja ovat parempi kontrasti ja parempi heijastuminen liikennemerkeistä ja muista kohteista

Philips Xenon X-tremeVision gen2  ajovalopolttimot tuottavat päivänvaloa vastaavaa voimakkaan valkoista valoa, joka suorastaan karkottaa pimeyden ja muodostaa turvallisen tuntuisen valokehän auton ja sen matkustajien eteen.

Philips Xenon WhiteVision gen2 -polttimoissa käytetään vahvaa UV-kvartsilasia ja niissä on UV-pinnoite. Ne kestävät yhtäkkisiä lämpötilamuutoksia ja tärinää ilman räjähdysvaaraa. Koska nämä polttimot kestävät myös kovempaa sisäistä painetta, ne pystyvät tuottamaan voimakkaampaa valoa, jonka kuvataan olevan LEDien veroista ja tarjoavan kuljettajalle paremman näkyvyyden. 

Puolitoistakertainen teho

WhiteVision gen2:n ohella Philipsin uutuuksissa on myös Xenon X-tremeVision gen2 -ajovalopolttimo, joilla näkyvyys on RacingVision-halogeenien tavoin 150 prosenttia parempi kuin lain vaatima minimitaso.

Elektrodien sijoitusta on hiuksenhienosti muutettu ja metallisuolojen koostumus polttimon sisällä on uusi. Polttimon käyttöaika on 2000 tuntia tai jopa 2500 tuntia.

Philips Xenon X-tremeVision gen2 ‑ajovalopolttimot on valmistettu tarkalla, 150–350 mikrometriin linjatulla valokaarentaivutustekniikalla, jonka ansiosta valo suuntautuu tarkasti oikeaan kohtaan tiessä on säädetty silmien luonnollisen valoherkkyyden mukaan. Näin niiden luvataan näyttävän selkeästi jokaisen töyssyn, esteen, risteyksen ja kaarteen vastaantulijoita häikäisemättä.

"Kyseessä on kirkkain Xenon-polttimomme, jonka ansiosta kuljettaja näkee ja ajoneuvo näkyy paremmin ja selkeämmin. Kaksi sekuntia voi olla ratkaiseva aika. Vaaratilanteita voi vähentää yksinkertaisesti käyttämällä laadukkaampia polttimoita – ne ovat yhtä tärkeä osa turvallisuutta kuin jarrut, turvavyöt, iskunvaimentimet ja turvatyynyt", Mark Buelow korostaa polttimoiden merkitystä.

Näin paljon polttimon värilämpötila vaikuttaa valon väriin: Minin vasemmanpuoleisen, alkuperäisen ajovalon värilämpötila on 3000 kelviniä ja oikeanpuoleisen Philipsin led-polttimon 6200 kelviniä.

Philips Xenon WhiteVision gen2 ja Xenon X-tremeVision gen2 ‑polttimoita on saatavilla D1S-, D2S-, D2R- ja D3S-versioina sekä jälkimmäistä myös D4S-versiona.

Jälkiasennusledit laittomia

Ajovalojen jälkimarkkinoilla kuohuu, kun autoilijat muuttavat halogeenivaloja laittomasti ksenon- ja led-valoiksi, jotka häikäisevät vastaantulijoita.

Huonoimmillaan ksenonsarjalla muutetut lamput luovat autoilijan eteen valopallon, jonka valossa kuljettaja ei näe käytännössä mitään kunnolla. Laittomat valot voivat myös särkeä umpiot tai tuhota auton sähköjärjestelmääkin.

Lumiledsin ajoneuvopuolen kansainvälisten jälkimarkkinoiden markkinointijohtaja Thomas Heninin mukaan ledeihin vaihtamisessa haasteena on se, että ne eivät välttämättä sovi täydellisesti kaikkiin ajoneuvosovelluksiin vaan sopivuus täytyy tarkistaa merkki- ja mallikohtaisesti.

Philipsillä on tuotannossa jälkiasennuksena asennettavat led-ajovalot, jotka antavat samanlaisen valokeilan kuin halogeenivalot, mutta niillä ei ole ECE-hyväksyntää, joten yhtiö myy jälkiasennus-led-valoja vain muille markkinoille, Venäjälle, Japaniin, Etelä-Afrikkaan ja muihin maihin, joissa niitä saa laillisesti käyttää. Sama koskee myös sumuvaloja ja merkinantovaloja.

Lumiledsin edustajien mukaan halogeeniajovalojen korvaamista ledeillä ei sallita, koska EU:ssa pelätään huonoja kopiovaloja. 

Juha Partanen 

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti