veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Käytetty auto Ruotsista – autoliikkeet tuovat tuoretta kalustoa naapurista

Käytetty auto Ruotsista – autoliikkeet tuovat tuoretta kalustoa naapurista
20.12.2019

Käytettyjen autojen tuonti Ruotsista jatkuu vilkkaana. Nyt autoja tuovat myös autoliikkeet, joiden osuus tuonnista on noussut jo kolmannekseen. Ilmiötä ei kannata enää luonnehtia pelkäksi  yksityistuonniksi. 

Naapurimaasta ei tuoda vain isoja vanhoja dieselautoja, vaikka uusien autojen maahantuojat pitävät mielellään yllä tällaista mielikuvaa. Ruotsista tulee paljon myös parin kolmen vuoden ikäistä kalustoa, jonka joukossa on modernien bensiini- ja dieselkäyttöisten autojen ohella myös kaasulla kulkevia ajopelejä ja ladattavia hybridejä.

Jos etsii esimerkiksi Volkswagen Passatin pistokehybridimallia GTE:tä Suomesta käytettynä, yhdeksän kymmenestä tarjolla olevista hybridi-Passateista on Ruotsista tuotuja. Niitä on isojen vaihtoautoketjujen valikoimissa, mutta niitä löytyy myös merkkiliikkeiden vaihtoautohalleista.

Jopa omista hybrideistään tunnetun Toyotan japanilaisten omistamalla jälleenmyyjällä Tsusho Autolla oli Espoossa syksyllä Ruotsista tuotu vuosimallin 2016 Passat Variant GTE myynnissä.

Myös merkkiliikkeet tuovat Ruotsista autoja – jopa kilpailevien merkkien ajokkeja. Tämä Ruotsista tuotu pistokehybridi-Volkswagen oli myynnissä Toyota myyvän Tshusho Auto vaihtoautohallissa.

Mercedes-Benziä maahantuovan Vehon käytettyihin autoihin keskittyvä Vaihtoplussa on tuonut Ruotsista autoja vuodesta 2014 lähtien. Autoja on tullut 200–400 kappaletta vuodessa.

”Pääsääntöisesti ne ovat olleet edustamamme Mercedes-Benzin henkilö- ja pakettiautoja. Kaikkia malleja on tuotu kysynnän mukaan, käyttövoimana diesel on edelleen suosituin, mutta ladattavien hybridien suosio on kasvanut tasaisesti”, Vaihtoplussan johtaja Pertti Nieminen kertoo. 

Ruotsissa ylitarjontaa käytetyistä autoista

Tuonti Ruotsista vilkastui syksyllä 2016, kun kruunun arvo romahti, ja lokakuussa eurolla sai lähes kymmenen kruunua. Vuonna 2018 kruunun kurssi heikkeni edelleen ja käytettyjen autojen tuonti Ruotsista ohitti Saksasta tuotavien autojen määrän. Vuonna 2019 Ruotsin tuonti lienee jo kolminkertaista Saksaan verrattuna.

Samaan aikaan valuutan heikkenemisen kanssa Ruotsissa on ollut ylitarjontaa vaihtoautoista, koska uusia autoja on myyty naapurimaassa ennätysmäisen paljon.Varsinkin suhteellisen uusia isoja autoja on ollut tarjolla paljon enemmän ja edullisemmin kuin Suomessa.

Suomessa kannettavan autoveron maksamisen jälkeenkin Ruotsista tuotu auto on yleensä ollut edullisempi kuin alun perin Suomeen myyty vastaava yksilö, mutta monissa malleissa myös valinnanvaraa on ollut enemmän.

”Alkuun kysymys oli nimenomaan siitä, että autot olivat valmiiksi pohjoismaisella varustelutasolla varustettuja ja hieman Suomen hintoja edullisempia. Nyt käytettyjä autoja tuodaan enemmän erilaisen varustetason ja pienen ajomäärän vuoksi, koska niitä Ruotsista löytyy kasvavan suosion saaneen yksityisleasingin vuoksi” Vaihtoplussan Nieminen toteaa. 

Vähäpäästöistä tuontia Ruotsista

Käytettyjä autoja myyvä pörssiyhtiö Kamux toi kuluvan vuoden aikana Suomeen noin 5 500 autoa neljästätoista eri maasta, mikä on noin 17 prosenttia sen kyseisenä aikana täällä myymistä autoista. Kamuxin maahantuomat autot ovat 3–4 vuoden ikäisiä ja yli 25 prosenttia Kamuxin maahantuomista autoista on kaasu-, hybridi- tai sähköautoja.

”Tuomme lähes kaikkia merkkejä ja malleja, lukuun ottamatta hintaluokaltaan kalleimpia autoja. Tuonnilla täydennetään Suomesta saatavaa valikoimaa käytetyissä autoissa sekä määrällisesti että ominaisuuksien tai käyttövoiman suhteen. Ruotsista myydään autoja moniin eri Euroopan maihin”, Kamuxin ostojohtaja Tero Törmänen toteaa.

”Passat GTE on suosittu auto, ja varsinkin pienipäästöisiä hybridiautoja tuodaan Ruotsista”, hän lisää.

Hybridit ovat tyypillisiä autoliikkeiden Ruotsista käytettyinä tuomia autoja. Kamuxin ostojohtajan Tero Törmäsen esimerkkiauto on naapurimaasta tuotu Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic A Premium vuosimallia 2017.

Kamuxilla on Ruotsissa 17 myymälää ja ostotoiminto. Yhtiö on tuonut autoja Ruotsista Suomeen niin kauan kuin heillä on ollut liiketoimintaa Ruotsissa eli nyt jo seitsemän vuotta.

”Tunnemme hyvin markkinan ja markkinahinnat, joten autojen hankkiminen myös Ruotsista on luontevaa. Suomessa myytävää valikoimaa täydennetään asiakkaiden tarpeiden mukaan useasta eri maasta. Osa autoistamme on myynnissä sekä Suomessa että Ruotsissa. Asiakas voi olla kummasta maasta tahansa”, Törmänen sanoo.

Käytetty Volvo XC T8 on kysytty malli

Suomen Tuontipalvelu Oy:n toimitusjohtaja Tomi Rantanen kertoo, että muiden toimijoiden tavoin hekin ovat tuoneet Passat GTE -hybridejä Ruotsista – ja paljon myös Passatin kaasuversioita.

”Muutaman vuoden vanhat Volvot, Mersut, Audit ja Volkswagenit kiinnostavat asiakkaita. Erityisen kysytty on Volvon XC90 T8 plug-in hybridi. Muutamia museoautoja olemme tuoneet – 1970- ja 80-luvun Mersuja – ja harvinaisia autoja kuten esimerkiksi Hondan Civic Type-R white edition, jota on kaiketi tuotettu vain 150 kappaleen rajattu määrä. Uuden Alfa-Romeon avo-Giulian ostaja säästi Suomen hintaan verrattuna melkein viisituhatta euroa, kun se tuotiin Ruotsista”, Rantanen kertoo.

Suomen Tuontiauton tuomista autoista puolet on dieselmoottorisia, neljännes kulkee bensiinillä, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja on kymmenesosa kumpaakin ja viisi prosenttia on sähköautoja. 

Ruotsi säilyy suosittuna tuontimaana

Autoalan Keskusliiton toimitusjohtajan Pekka Rissa arvioi, että 30 prosenttia yksityistuonnista tapahtuu autoliikkeiden toimesta. Rissan mukaan tilanne Ruotsin markkinoilla olisi tasaantumassa, koska myös muualla kuin Suomessa ollaan kiinnostuneita ruotsalaisten autoista.

Kamuxin Törmänen on nähnyt saman ilmiön: vaikka kruunun kurssi on tehnyt Ruotsin autojen hinnat kiinnostaviksi, muualta Euroopasta tuleva kysyntä nostaa hintoja.

”Tuonnin kehitys Ruotsista riippuu aivan täysin kysynnän ja tarjonnan tasapainosta Euroopassa, jonka mukaan markkinahinnat asettuvat. Koko Eurooppa on yksi markkina-alue, jossa käytetyt autot liikkuvat maan rajojen yli”, Törmänen sanoo.

Siihen, kumpi on jatkossa suurempi tuontimaa, Ruotsi vai Saksa, Törmänen toteaa, että kysyntä ja tarjonta sekä valuuttakurssit vaikuttavat tähän. Tilanteet ovat vuosien aikana vaihdelleet.

Vaihtoplussan Nieminen uskoo, että tuonti Ruotsista kyllä hiipuu hieman mutta vain tilapäisesti – se nousee kyllä takaisin, kun Ruotsin oma markkina tasapainottuu nykyisestä kysynnästä.

Tuontipalvelun Rantanen ei jaa lainkaan Rissan käsitystä tuonnin tasaantumisesta, vaan hänen mukaansa se on edelleen kasvamaan päin.

Rantanen uskoo, että toistaiseksi Ruotsi säilyy Saksaa suositumpana tuontimaana.

”Kurssin pitäisi heilahtaa toiseen suuntaan, tai ehkä pysyä paikoillaan noin kolme neljä vuotta, että hintataso tasoittuisi Ruotsin ja Saksan välillä. Nyt Ruotsista ostetun auton kruunuhinta halpenee kuten Saksastakin ostetun eurohinta, mutta kruunun kurssin jatkuva halpeneminen tiputtaa autojen hintaa siellä nopeammin”, hän sanoo.

Lieveilmiöitä näkyvissä

Veho-konsernin käytettyihin autoihin keskittyvän Vaihtoplussan johtaja Pertti Nieminen nostaa esiin myös halvemmat tuontikustannukset.

”Ruotsi on Suomeen tuotaessa suosittu, koska tuontikustannukset jäävät kolmasosaan Saksaan verrattuna. Mikäli Ruotsin markkina tuottaa riittävän määrän käytettyjä autoja niin se säilyy tuontikulujen ja auton historiatietojen saannin johdosta suosittuna. Saksasta on vaikeampaa saada auton historiatietoja yhtä kattavasti. Toki Ruotsissa alkaa näkyä jo lieveilmiöitä kovan kysynnän suhteen: autoja tuodaan muualta Euroopasta Ruotsiin ainoastaan eteenpäin myyntiä varten. Tässä piilee usein pieni riski auton kunnosta, mutta kun ostaa luotettavalta toimijalta, niin sekin riski on hallittavissa”, Nieminen toteaa.

Vaihtoplussan Niemisen mukaan oma liike tai osto-organisaatio Ruotsissa on etu ostettavia autoja valittaessa, sillä näin ostaja pääsee yleensä omin silmin näkemään ja mahdollisesti koeajamaan ostettavan auton.

Suomen Tuontipalvelulla on neljä ammattiostajaa. ”Toisimme enemmänkin, jos meillä olisi suomalainen asiamies myös Etelä-Ruotsissa”, Tuontipalvelun Rantanen toteaa.

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti

Haluatko lisää hyötytietoa taloudesta?

Tilaa tästä Veronmaksajien ilmainen uutiskirje.
Voit peruuttaa sen koska tahansa.