veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Kannattaako käytetty auto hakea itse Ruotsista?

Kannattaako käytetty auto hakea itse Ruotsista?
4.2.2020

Ei välttämättä – muitakin kustannustehokkaita vaihtoehtoja on. Yhä useampi ostaa ruotsalaisen vaihtoauton autoliikkeestä Suomessa.

Kun Ruotsissa myytävät käytetyt autot ovat esillä verkossa, niistä on helppo löytää taustatietoja. Hakumatka ei ole pitkä ja varsinkaan ruotsin kieltä taitavalle auton ostaminen naapurimaasta ei ole kovinkaan vaikeata.

Monien ruotsalaisten autoliikkeiden myynti-ilmoituksissa on linkkejä verkkosivuille, jotka kertovat niin auton omistajavaihdoksista kuin huoltoajankohdistakin. Mutta autoa etsivän ei tarvitse maksaa carfax.se:n palkkiota, tietoa löytyy ilmaiseksikin sivuilta.

Ruotsalaisilta sivustoilta voi löytää myös sikäläisen markkinahinnan käytetylle autolle. Sitä voi verrata hintapyyntöön Suomessa ja arvioida, olisiko erotuksen säästääkseen valmis lähtemään Ruotsiin ostoksille, kun huomioi autoveron, rekisteröinnin ja auton haun kustannukset.

Esimerkiksi Suomalainen Autokauppa myi lokakuussa Vantaan Koivuhaassa 33 900 eurolla porrasperäisen ja huippuvarustellun, vuosimallia 2016 olevan Volkswagen Passat GTE:n, jolla oli ajettu vain 22 100 kilometriä.

Ruotsalaisen sivuston arvonmäärityksessä auton autoliikehinnaksi (bilhandlarpris) oli arvioitu 313 000–329 000 Ruotsin kruunua ja yksityishenkilön myymänä (privatpris) 288 900–305 000 kruunua. Vaikka pistokehybridin autovero on pieni, Suomen hinta oli yllättävän vähän ruotsalaista kalliimpi.

Niin vaihtoautoliikkeillä kuin tuontipalveluillakin on Ruotsissa ammattiostajia, joiden käyttö voi hyvinkin olla kustannustehokas vaihtoehto. 

Tuontiautoissa on etuja

Jos ostaa Ruotsista tuodun auton suomalaiselta vaihtoautoketjulta, kaupassa on etunsa.

Kaupassa pääsee helposti eroon aiemmasta ajokistaan, koska se käy vaihdossa osana kauppasummaa. Ruotsissa auton joutuu maksamaan käteisellä. Suomessa Ruotsista tuodulle autolle saa rahoituksen kuten Suomi-autoihin. Varsinkin ketjulla vaihtoautokaupan lainatarjous voi olla edullinen.

”Suomalaisesta autokaupasta kuluttajalla on mahdollisuus saada omiin tarpeisiin soveltuva rahoitus, jossa ostettu auto käy vakuutena. Usein myös autokaupan kautta hankittu vakuutus on edullisempi – etenkin, jos ostaa autolle liikkeen kautta lisäturvaa”, toteaa Pertti Nieminen, Veho-konsernin käytettyihin autoihin keskittyvän Vaihtoplussan johtaja.

Vaikka tuontiauton hinta olisi korkeampi kuin Ruotsissa, erotus hukkuu helposti kaupan järjestelyihin varsinkin, jos laskee omalle ajankäytölleen arvon euroissa.

Autoliike hoitaa kaikki rahtiin, rekisteröintiin ja verotukseen liittyvät työt ja riskit. Kustannuksissa ei tule tältä osin mitään yllätyksiä.

Suomalaisesta autoliikkeestä ostetussa tuontiautossa on myös kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu.

”Ostajalle syntyy etua siitä, että vaihtoautoketju on kohtuullisen pitkään vastuussa kuluttajalle Suomessa myymästään autosta”, Nieminen muistuttaa.

Takuuehdot ovat samat

Takuun osalta Ruotsista tuotu auto ei eroa mitenkään alun perin Suomeen rekisteröidystä autosta.

K Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen tarkentaa, että takuu on voimassa normaalisti, mikäli auto on huollettu valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti ja auton maahantuonut henkilö tai liike pystyy sen näyttämään todeksi esimerkiksi kuiteilla, huoltokirjauksilla tai muilla vastaavilla tavoilla.

”Mahdolliset takuuajan jälkeiset vastaantulot ovat myös käytettävissä, mikäli valmistaja on tehnyt sellaisia, mutta muut virhevastuuseen kuuluvat asiat ovat auton myyjällä”, hän lisää.

Kamuxin ostojohtaja Tero Törmänen lisää, että autotehtaan myöntämä takuu on sama koko Euroopan alueella.

Huoltamisenkaan suhteen Ruotsista tuotu auto ei poikkea Suomi-autosta. Yleensä myös huoltovälit ovat samat.

Hybridit ovat tyypillisiä autoliikkeiden Ruotsista käytettyinä tuomia autoja. Kamuxin ostojohtajan Tero Törmäsen esimerkkiauto on naapurimaasta tuotu Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic A Premium vuosimallia 2017.

”Autovalmistajilla on hyvät ohjeet siitä, miten ja minkä huolto-ohjelman mukaan auto tulee huoltaa. Usein auton omat järjestelmät kertovat sen kuljettajalle”, Vaihtoplussan Nieminen sanoo.

Tarkista huoltokirja!

Monessa autossa on nykyään sähköinen huoltokirja, eivätkä tiedot auton historiasta kulje enää samalla tavalla hansikaslokerossa kuin paperisten huoltokirjojen aikaan.

”Nykyautojen mukana ei enää ole huoltohistoriaa, ellei auton ostaja osaa sitä erikseen pyytää tai vaatia. Tässä kuluttaja joutuu luottamaan auton toimittajan antamiin tietoihin”, Vaihtoplussan Nieminen toteaa.

Kamuxin Törmänen kertoo, että auton oston yhteydessä Ruotsissa käydään läpi huoltohistoria ja omistushistoria. ”Niissä autoissa, joissa on fyysinen huoltokirja, se kulkee auton mukana. Mutta sähköisenkin huoltokirjan merkinnät näkyvät myös Suomessa”, hän toteaa.

K Auton Karjalainen sanoo samaa: ”Kun auto on huollettu valmistajan ohjeiden mukaan, ovat huoltotiedot nähtävillä tehdasjärjestelmissä myös Suomessa. Auton huollattanut henkilö on tällöin saanut joka kerta myös paperisen tulosteen huollosta. Nämä tulosteet olisi tarkoitus säilyttää auton kansiossa kuten aiemmin käytössä ollut huoltokirja.”

Vain kolmen vuoden ikäisestä autosta voi kuitenkin löytyä perinteinen huoltokirja. Vain 22 100 kilometriä ajetun Passat GTE:n huoltokirjassa olevat leimat ovat sopusoinnussa ruotsalaisilta verkkosivuilta löytyneiden huoltotietojen kanssa.

Partasen pointit – käytetty auto Ruotsista

1. Selvitä Ruotsista tuodun käytetyn auton ruotsalainen rekisteritunnus, koska sen avulla pääsee ruotsalaisten verkkosivujen tietoihin. Suomessa tuontiautot liikkuvat usein siirtokilvillä, joilla Ruotsista ei tietoja löydy.  

2. Taustatietoa Ruotsiin rekisteröidyistä autoista löytyy muun muassa seuraavissa osoitteista:

3. Jos haluaa ostaa nimenomaan Pohjolaan alun perin myydyn auton, on hyvä tarkistaa, että kyseessä on aito Ruotsi-auto eikä muualta sinne ostettu ajokki. Tästäkin löytyy tieto Transportstyrelsenin ajoneuvotiedoista kohdasta import/införsel.

4. Ilman huoltotietoja olevaa autoa ei lähtökohtaisesti kannata ostaa. Jos autossa ei ole huoltokirjaa eikä sähköisen huoltokirjan tietoja printtinä, myyjän tehtävänä on hankkia sen huoltotiedot sähköisestä rekisteristä. Erityisen suuri merkitys huoltotiedoilla on, jos autolla on vielä tehdastakuu.

5. Ruotsalaiset käyttävät kilometrien sijaan usein mil-käsitettä, joka tarkoittaa kymmentä kilometriä. Jopa polttoaineen kulutus ilmoitetaan per mil, mutta sama mil kummittelee myös katsastus- ja huoltotiedoissa.

6. Ruotsalaisten huolto- ja katsastustietojen lisäksi aina kannattaa tarkistaa myös auton suomalaiset katsastustiedot.

7. Tarkista myös, että tuontiautoon liittyvät kulut, kuten rekisteröinti, autovero ja maahantulokatsastus, on kauppasopimuksessa merkitty sisältyviksi kauppahintaan.

Juha Partanen

 

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti