veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Jet lag iskee lennon jälkeen – mikä auttaa aikaerorasitukseen?

Jet lag iskee lennon jälkeen – mikä auttaa aikaerorasitukseen?
15.1.2019

Aikaerorasitus eli jet lag iskee usein salakavalasti pitkän lennon jälkeen.

Mistä jet lagin oireet – väsymys, unettomuus, vatsaoireet sekä esimerkiksi suorituskyvyn lasku – johtuvat?

”Jet lagin oireet johtuvat uni-valverytmiä tahdistavan ns. sisäisen kellon ja paikallisen ajan ristiriidasta. Oireita aiheuttaa myös veren kortisolihormonipitoisuuden ja ruumiin lämpötilavaihtelun ristiriita sekä valvomisesta aiheutuva väsymys”, työterveyshuollon erikoislääkäri ja ilmailulääkäri Helena Rossi toteaa.

Miten lennon suunta vaikuttaa jet lagiin?

”Länteen päin lennettäessä sopeutumiseen menee vuorokausina aikavyöhykkeiden lukumäärä jaettuna kahdella tai kolmella.

Esimerkiksi New Yorkiin lennettäessä sopeutumiseen menee 2–3 päivää. Itään päin lennettäessä aikavyöhykkeiden lukumäärä jaetaan 1,5:llä tai 2:lla. Esimerkiksi Bangkokiin lennettäessä toipumiseen menee 3–4 päivää.”

Voiko oireita ennaltaehkäistä?

”Ennen länteen suuntautuvaa lentoa voi siirtää nukkumaanmeno- ja heräämisaikoja paria tuntia myöhemmäksi ja esimerkiksi juoda koneessa kahvia pysyäkseen hereillä. Rytmin siirto helpottuu, jos lennon jälkeen lisää valoa illalla ja iltayöllä.

Kun lentää itään päin, nukkumaanmenoa voi aikaistaa 1–2 tuntia ennen lentoa. Lennon aikana suositellaan nukkumaan mahdollisimman paljon sekä juomaan vettä ja mehuja. Lennon jälkeen voi oleskella valoisassa aamulla ja päivällä.

Pitkien päiväunien ottamista ennen aikaerolentoja kannattaa välttää. Melatoniinin käyttäminen voi nopeuttaa aikaeroon sopeutumista. Runsas liikunta ulkoilmassa auttaa aikaeroon sopeutumisessa.” 

Outi Airaksinen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti

Haluatko lisää hyötytietoa taloudesta?

Tilaa tästä Veronmaksajien ilmainen uutiskirje.
Voit peruuttaa sen koska tahansa.