veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Jaguar F-Pace koventaa maasturikisaa

Jaguar F-Pace koventaa maasturikisaa
23.9.2016

Porsche teki urheilullisista katumaastureista menestystarinan, ja varsinkin Macan-malli on lajissaan todella onnistunut auto. Nyt Jaguar, vanha vastustaja urheiluautojen parista, haastaa uudella F-Pace-mallillaan Porschen myös maastureissa.

Ennen malliston viime vuosien uudistusaaltoa Jaguar ehti välillä saada konservatiivisen auton leimaa. Kuitenkin merkin aikoinaan luonut legendaarinen Sir William Lyons (1901-1985) oli innovatiivisempi ja uudistushenkisempi kaveri kuin nykyisin häntä paljon paremmin tunnetut Ferdinand Porsche ja Enzo Ferrari.

Jaguar F-Pace 30d AWD Aut Portfolio

Ero näkyi niin katuautoissa kuin kilparadoilla: Jaguareissa oli esimerkiksi levyjarrut, kun Ferrareissa vielä käytettiin rumpujarruja. Katuautoista Jaguar Mark II on ollut nopean henkilöauton ikoni 1950-luvulta lähtien, ja vuonna 1968 esitelty ensimmäisen sukupolven XJ6 nosti edustusauton ajettavuuden uudelle tasolle.

Ensin E-Typeen 1971 ja sitten XJ6:een 1972 tullut V12-kone oli samanlainen uusi mittapuu moottoripuolella.

Lyons eläköityi vuonna 1972, ja siihen asti hän oli Jaguarin isä siinä määrin, että jopa autojen ulkonäön kerrotaan olleen pitkälti hänen käsialaansa.

Jaguar-friikit ja klassikkoharrastajat tietävät Lyonsin merkityksen sekä urheilu- ja edustusautojen että kilpa-autojen kehitykselle, mutta laajalta yleisöltä hänen nimensä lienee unohtunut. Osasyynä unohdukseen ovat tietysti englantilaisen autoteollisuuden ongelmat, jotka takavuosikymmeninä kolhivat myös Jaguarin mainetta.

Jaguar F-Pace 30d AWD Aut Portfolio

Lyonsin jälkeen Jaguarin olemuksen urheilullisuuskin ehti välillä jo hiipua. Ongelma tiedostettiin Jaguarin markkinoinnissa. Graham Robsonin 1992 ilmestyneen kirjan Jaguar XJ-Series, The Complete Story mukaan englantilaisvalmistaja perusti vuonna 1988 Jaguar Sport Ltd -yhteisyrityksen Tom Walkinshaw TWR:n kanssa osittain siksi, että XJ6:n omistajien keski-ikä oli noussut 52 vuoteen ja XJ-S:nkin 49 vuoteen. Vielä 1960-luvulla Jaguariin liittynyttä sporttisuutta haluttiin tuoda takaisin, että merkki pystyisi kilpailemaan asiakkaista BMW:n ja Porschen kanssa.

Edukseen 22 tuuman pyörillä

Viime vuosina Jaguar on tullut uusien mallien vyöryllä takaisin kehiin taistelemaan niin urheilullisten henkilöautojen kuin aitojen urheiluautojenkin ostajista. Se on onnistunut varsin hyvin.

Kun Jaguar Porschen tavoin nyt laajentaa mallistoaan katumaastureihin, sillä on samaan yhtiöön kuuluvan Land Roverin ansiosta vuosikymmenien huippuluokan kokemus uudesta autotyypistä käytettävissään.

Land Roverin sijaan omalle uudelle pohjalevylle tehdyn F-Pacen kerrotaan kuitenkin pohjautuvan Jaguarin henkilöautomallien arkkitehtuuriin. Tosiasiassa 81 prosenttia F-Pacen komponenteista on uusia, joten uudessa katumaasturissa on hyödynnetty enemmän talossa olevaa osaamista kuin muiden mallien osia.

Muiden uusien Jaguarien tapaan F-Pacen rakenteissa on paljon alumiinia, millä on pyritty pitämään auton painoa kurissa ja painopistettä tarpeeksi alhaalla ajettavuuden optimoimiseksi.

Jaguar F-Pace 30d AWD Aut Portfolio

Tätä taustaa vasten F-Pace tuntuu valtateillä ja moottoritieajossa maasturimaisemmalta kuin olisi odottanut. Vaikka F-Pacen alusta on jämäkkä ja jousitus nielee hienosti tienpinnan epätasaisuudet, varsinkin normaalilla ajomoodilla Jaguarissa on 22-tuumaisilla pyörilläkin havaittavissa maasturimaista sivuttaishuojuntaa.

F-Pace on nähtävästi herkkä vannekoolle ja ehkä renkaillekin, sillä 19-tuumaisilla vanteilla ja Continentalin renkailla kokeiltaessa maasturi-Jaguarissa oli havaittavissa vatkaavaa sivuttaisliikettä. Moottori-lehden kollega puolestaan kirjoitti, että 20-tuumaisilla pyörillä ajettu F-Pace oli tuntunut pintakovalta.

Dynaamisessa ajotilassa joustovarat lyhenevät ja kulku tanakoituu samalla, kun ohjausvaste kasvaa turhankin paljon. F-Pacen ohjaus muistuttaa muutenkin enemmän Land Roverin Discovery Sportia kuin Jaguarin henkilöautoja. Se välittää kyllä tasapainoisen tuntuman tiehen, mutta välillä tuntuu kuin ohjausvoimat kasvaisivat hieman epäloogisesti. 

Kissamaineensa veroinen

Kovassa vauhdissa mutkaisella, huonopintaisella kantatiellä englantilainen kissapeto on maineensa veroinen. F-Pace ohjautuu tarkasti, käyttäytyy täsmällisesti ja reagoi luontevasti.

Lähtökohtaisesti takapainotteisesti työntävä neliveto, lähes ideaalinen 50/50-painojakauma ja Torque Vectoring -tekniikalla sisäkaarteen puoleista takapyörää tarvittaessa jarruttava dynaaminen kaarreajon hallintajärjestelmä tekevät Jaguarista todella mainion ajokin. Se imeytyy tiehen urheiluautomaisesti korin korkeudesta ja alustan reiluista joustovaroista huolimatta.

Jaguar F-Pace 30d AWD Aut Portfolio

Jaguar on myös suuntavakaa kaikenlaisilla tieprofiileilla ja tienpinnoilla.

Hämmästyttävintä koeajoautossa oli se, että F-Pacen jousitus pystyi tekemään liikkumisesta mukavaa 22-tuumaisista vanteista ja todella matalista 265-leveistä 40-sarjan Pirelli P Zero -renkaista huolimatta.

Mukulakivikadutkin sujuvat maasturi-Jaguarilla paremmin kuin monilla henkilöautoilla. Ainoastaan auki jyrsityn asfaltin alkaessa ja loppuessa terävät reunat tärskäyttävät matalien renkaiden vuoksi inhottavasti. Muuten Jaguar ei tunnu kivireeltä dynaamisessa ajotilassakaan.

Rengasmelua Jaguarissa on enemmän kuin odottaisi, ja V6-kone rallattelee dieselille ominaisen selvästi. Maantieajossa sisään kuuluva melu tulee kuitenkin renkaista ja kovalla tuulella ilmavirrasta. Kone ei tasakaasulla elämöi.

Ikävintä koeajoauton V6-moottorissa olivat sen aiheuttamat epämiellyttävät resonanssit tyhjäkäynnillä – vastaavaa en muista tulleen aiemmin vastaan. 

Ryömii maastossa

Kun F-Pace tulee samasta talosta kuin maastoautojen huippuluokkaa edustavat Land Roverit, ei ole ihme, että Jaguarissa on monia maastokelpoisuutta luovia ominaisuuksia.

Ilmajousitusta ja säädettävää maavaraa Jaguariin ei saa, mutta 21,3 sentin maavara on ihan kelpo mitta katumaastureiden joukossa. Lisäksi F-Pacen lyhyt etuylitys helpottaa ratkaisevasti maastossa liikkumista.

Pidosta niin maantiellä kuin maastossa huolehtii sofistikoituneita algoritmeja hyödyntävä IDD-softa, joka ohjaa nelivetojärjestelmää niin, että se voi tarpeen mukaan siirtää yli 90 prosenttia vedosta taka-akselilta etuakselille, ja voimanjaon muutokset ovat täysin saumattomia.

Koko prosessi tienpinnan ja pidon arvioimisesta vedon muuntamiseen tapahtuu 165 millisekunnissa.

Jaguar F-Pace 30d AWD Aut Portfolio

Automaattivaihteisissa F-Pace-versioissa on erikoisuutena Low Speed Cruise Control ASPC, joka helpottaa pidon hallintaa haastavissa olosuhteissa. Kuljettaja voi valita vakionopeuden 3,6 km/t ja 30 km/t väliltä ja Jaguar ryömii maksimaalisella pidolla eteenpäin niin ylä- ja alamäet kuin maaston muutkin kiemurat ilman, että kuljettaja koskee polkimiin. Hänen tarvitsee vain ohjata autoa.

Keskikonsolissa olevissa ajotilavaihtoehdoissa on myös lumivalinta, joka auttaa liukkailla pinnoilla tehon pitämisessä pidon rajoissa, ja painike, josta luistoneston voi kytkeä pois.

F-Pace toimii hyvin vetojuhtanakin, sillä V6-dieselillä varustetun version suurin sallittu jarrullisen perävaunun massa on 2 400 kiloa. 

Hurja suorituskyky

Jaguarin kolmelitrainen kuutoskone on todella tehokas, ja sillä varustettuna F-Pacen suorituskyky on maasturiksi huikea. Urheiluautomainen 6,2 sekuntia nollasta sataan on kaksi tonnia painavalle dieselautolle hurja arvo.

Jaguarin voima on myös helposti käytettävissä ja varsinkin automaattivaihteiston S-asennossa todella nopeasti saatavilla. F-Pacea voi ajaa kuin urheiluautoa.

Jaguarin 8-vaihteinen automaattivaihteisto elää ajorytmin vaihteluissa mukana ja hyödyntää hyvin kolmen litran koneen tehokkuutta.

Vaikka F-Pacen voimalinja toimii jouheasti, kaasupolkimessa tuntuu olevan kuolokohta, jota ennen Jaguar liikkuu jähmeästi ja jonka jälkeen auto hyökkää eteenpäin vimmatulla voimalla.

Jaguar F-Pace 30d AWD Aut Portfolio

Voiman ulostulo ei kasva tasaisesti. Hyökkäyksenomaiset kiihdytykset eivät välttämättä viehätä kaikkia matkustajia, ja ne lisäävät polttoaineen kulutusta. Koeajossa Jaguar kulutti kolmelitraisella V6-koneellaan dieselpolttoainetta 8,8 litraa/100 km, mutta selvästi vähemmälläkin sen saa kulkemaan.

Jaguarin jarrut purevat mainiosti kovassakin vauhdissa. Poljinvoimaa on helppo säädellä, mutta jarrupoljin on Jaguarin uusimpien henkilöautomallien tapaan turhan paljon vasemmalla. 

Avara ja tilava ajokki

Monien nykymaastureiden tyyliin F-Pacenkin katto-osa ja oviaukot ovat matalat. Auton korkeudesta huolimatta pitää varoa, että ei lyö päätään A-pilarin ja oviaukon yläreunan kulmaan.

Sisällä Jaguar tuntuu valoisalta autolta, josta on hyvä näkyvyys ulos. F-Pacen kulmat ovat kohtalaisen helpot arvioida, mikä on tärkeää auton massiivisen koon vuoksi. Ahtaissa pysäköintitiloissa iso katumaasturi on silti työläs liikuteltava.

Jaguar F-Pace 30d AWD Aut Portfolio

F-Pacen ohjaamonäkymä on kaikessa tyylikkyydessään turhankin eleettömän näköinen ennen kuin virran kytkee päälle ja näytöt ilmestyvät niin mittaristoon kuin kojelaudan keskelle monitoimiruutuun. Jaguarissa on onneksi edelleen painikkeita, jotka säästävät ruudun näpelöimiseltä ja valikoissa vaeltelulta.

 

Koeajoautossa olleet nahkaistuimet vastaavat mielikuvaa, jota Jaguarin kaltaiselta autolta odottaa. Sähkösäätöisiltä istuimilta löytyy helposti luonteva ajoasento.

F-Pacen takapenkki on nykyautojen parhaasta päästä. Siellä istutaan ryhdikkäässä asennossa. Valitettavasti takaistuinten selkänoja turhan kova.

Jaguar F-Pace 30d AWD Aut Portfolio

Keskipaikka on Jaguarissakin istumakelvoton.

F-Pacen tavarasäiliössä on tilaa 400 litraa. Tavaratilan alla on tilapäisvarapyörä – Jaguar ei haluaa käyttää BMW:n tapaan run flat -renkaita, koska ne verottavat ajo-ominaisuuksia ja ajomukavuutta. Usein F-Pacen yhteydessä nähty luku 650 litraa on tilan koko ilman varapyörää paikkaussarjan kanssa. Takapenkki alas laskettuna tila kasvaa 1 740 litraan.

Jaguarilla osataan arvostaa perinteitä myös värimaailmassa: F-Pacen värikartassa on traditionaalinen British Racing Green -väri, jolla englantilaismerkin autoja on myyty vuosikymmenien ajan. 

Vastinetta rahalle: Kilpailijoita F-Pace-mallilta ei puutu. Porsche Macan on luonnollisesti sellainen. Vaikka Jaguar tuntuu isommalta, autot ovat varsin samankokoisia ja kolmelitraisilla dieselmoottoreilla niiden suoritusarvot ja hinnatkin ovat lähellä toisiaan. Macanin halvin malliversio maksaa kuitenkin yli 82 000 euroa, kun edullisin maasturi-Jaguar on hinnoiteltu 55 746 euroon, joten sille jää kilpakenttää Porschen alapuolelle. Edullisimpien F-Pace-versioiden kovin kilpailija tuleekin kotoa – ainakin arvostetun englantilaisen Autocar-lehden arviossa se on saman omistajan toisen merkin Land Roverin Discovery Sport, jonka hinnatkin lähtevät samalta tasolta kuin uutuus-Jaguarilla. Mutta myös Mercedes-Benz GLC, Audi Q5 ja BMW X3 tai X4 ovat vaihtoehtoja F-Pacelle, mikseivät Volvo XC60 tai Lexus NX:kin. Tässä seurassa Jaguar on varteenotettava ja hinnaltaan kilpailukykyinen vaihtoehto. Ennen kaupantekoa F-Pace on kuitenkin hyvä koeajaa juuri sen vannekoon pyörillä, jolla auton on hankkimassa.

PLUSSAT

+ Hauska ja mukava ajaa 22 tuuman pyörillä
+ Avara ja tilava auto
+ Mahtava suorituskyky

MIINUKSET

- Sivuttaishuojuntaa ajossa
- Ärsyttäviä ääniä eri lähteistä
- Kova takaistuinten selkänoja

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Jaguar F-Pace 30d
AWD Aut Portfolio
Sylinteritilavuus cm3 2 967
Suurin teho kW/hv/r/min    221/300/4 000 
Suurin vääntömomentti Nm/r/min   700/2 000 
EU-kulutus l/100 km
kaupunki/maantie/yhdistetty  
6,9/5,6/6,0 
CO2-päästö g/km  159 
Mitat mm (pituus/leveys ilman
peilejä/korkeus/akseliväli) 

4 731/1 936
1 652/2 874 

Omamassa kg   1 884 (koeajoauto 2 033
kg otteen mukaan) 
Kiihtyvyys 0-100 km/h s.  6,2 
Huippunopeus km/h     241 
Kokonaishinta euroa alk. /
koeajoauton varustein 
94 860,51 /
117 478,68 

VERROKIT

Porsche Macan S Diesel

Land Rover Discovery Sport

Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic A Premium Business

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke

Haluatko lisää hyötytietoa taloudesta?

Tilaa tästä Veronmaksajien ilmainen uutiskirje.
Voit peruuttaa sen koska tahansa.