veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Isuzu D-MAX on tuhti työhevonen

Isuzu D-MAX on tuhti työhevonen
12.7.2017

Isuzu D-MAX on kokenut kasvojen kohotuksen ja saanut uuden, aiempaa pienemmän moottorin. Kevyempi moottori on lisännyt kantavuutta, mutta autona D-MAX on kohdittain vanhakantaisen tuntuinen.

Isuzu D-MAXin uusi ilme sisältää ilmeeltään aggressiivisen etumaskin, uudet ajovalot integroituine päiväajovaloineen sekä aiempaa isommat 18 tuuman kevytmetallivanteet. Myös takaluukku on uusi.

Isuzu on automerkkinä vaipunut suuren yleisön keskuudessa niin tuntemattomaksi, että nuoremmat sukupolvet eivät enää tunne perinteistä japanilaisvalmistajaa.

Iäkkäämmät ihmiset muistavat 1960-luvun lopulta ja 1970-luvun alusta Isuzu Bellet –henkilöauton, jonka coupé-mallinen GT-versio oli tuttu näky rallipoluillakin. 1970-luvulla Suomeen tuotiin myös toista Isuzun henkilöautomallia Floriania. Sittemmin vuosina 1983-2002 Isuzulla oli Trooper-maasturimalli, jota myytiin 1980-luvulla Suomessakin mutta ilman Toyota Land Cruiserin, Nissan Patrolin ja Mitsubishi Pajeron kaltaista menestystä.

Sittemmin Isuzusta on tullut hyötyajoneuvomerkki ja Suomeen tuodaan vain avolava-D-MAXia, jonka toinen sukupolvi tuli markkinoille vuonna 2012.

Koeajoautossa olleiden tullin papereiden mukaan Isuzu D-MAX on maastopakettiauto, ja se onkin parhaiten kotonaan kovassa käytössä kehnoissa olosuhteissa. Katukäyttöön D-MAX on raskaanpuoleinen ja kankean oloinen ajokki.

Koeajoauto oli viidelle rekisteröityä Double Cab -mallia, jossa on kunnon takapenkki mutta ei sisällä lainkaan tavaratilaa. Samasta korimallista on saatavana Double Cab Two Seater -versio, jossa takaistuinten sijaan on runsaasti lämmintä tilaa tavaroille ja varusteille.

D-MAXista on myös Space Cab-versio, jossa etuistuinten takana olevaan tilaan pääsee kätevästi takareunastaan saranoitujen kaappariovien kautta niin kuin Toyota Hiluxissa. 

Kaasujalka väsyy

Vaikka Isuzu D-MAXin ohjaamoon noustaan korkealle, ajoasento on istuimen ala-asennossa kuin matalassa henkilöautossa – sisälattia on niin ylhäällä. Kaasujalalle ei tunnu löytyvän luontevaa kulmaa ennen kuin istuinta hilaa korkeussäädöllä selvästi ylöspäin. Se kyllä onnistuu, mutta samalla korin vyötärölinja ja ikkunoiden alareuna jäävät luonnottoman alas.

Istuinsäädöt rajoittuvat pituussäätökelkan ohella kahteen sivussa olevana kahvaan, joista toisella voi säätää korkeutta ja toisella selkänojan kallistusta portaittain.

Etuistuimissa on vaatimattomasti säätöjä ja portaittain säätyvä selkänoja heikentää osaltaan kuljettajan paikan ergonomiaa. Ilman LS- ja LSX-varustukseen kuuluvaa vakionopeussäädintä pitkän matkan taittaminen tuntuisi työläältä.

Ohjauspyörä säätyy vain korkeussuunnassa ja lyhytjalkaisella kuljettajalla se tuntuu työntyvän syliin. Kojelaudan säätimet ovat selkeät.

Takaistuimilla istuinkorkeus on matalahko ja selkänoja kova, mutta reunapaikat ovat kaikesta huolimatta käyttökelpoiset. Keskipaikalla ei mielellään istu kovinkaan pitkään. 

Tuhtia kulkua

D-MAXin ohjaus on raskaanpuoleinen kaikissa nopeuksissa ja satasen maantienopeudessa ohjaus tuntuu myös jähmeältä.

D-MAX on aika lailla Toyota Hiluxin kokoinen ja työlään ohjauksen kanssa 5,3 metriä pitkä Isuzu on kankea käänneltävä – lähes 3,1 metrin akseliväli tuntuu ahtaissa paikoissa.

LS-varusteisessa koeajoautossa ollut peruutuskamera on käytännöllinen varuste pitkää avolava-autoa peruuteltaessa. LX-perusversioon sen saa Clarion NX404E -navin kanssa 1590 eurolla.

Alhaisilla nopeuksilla D-MAX menee paksuine pyörineen mukavasti paikasta kuin paikasta. Renkaat absorboivat useimmat kuopat tehokkaasti eikä peräpään tuhtien lehtijousien jäykkyys verota mukavuutta.

LS- ja LSX-versioissa on kojetaulun keskellä seitsemän tuuman kokoinen kosketusnäyttö. Etualalla keskikonsolissa näkyy vetotavan säätöpyörä.

 

Sen sijaan valtatieajossa Isuzun alustalla on ilman kuormaa taipumusta töpöttelyyn eikä se katoa kokonaan kuormankaan myötä. Kuljetuskyvyltään D-MAX kuuluu tonniluokkaan ja sen vetokyky on 3 500 kiloa. 

Kunnon neliveto

Kun ohjaamo Double Cab -versiossa ulottuu lähelle taka-akselia ja lava ulottuu pitkän matkaa taka-akselin takapuolelle, lavakuorma siirtää auton painopistettä selvästi taaemmas. Suurin osa kuormastahan on takaylityksen puolella. Kuorma ei kuitenkaan tunnu heikentävän tuhdin Isuzun ajettavuutta.

Lavan kulmissa on kiinnityslenkit – niitä voisi olla enemmänkin. Lavakaukalo Double Cabiin maksaa 555 euroa.

Reissussa takapenkin jalkatila on täynnä tavaraa, kun viidelle hengelle rekisteröidyssä Double Cabissä ei ole sisällä tavaratilaa.

Pitkän takaylityksen vuoksi D-MAXin jättökulma on vain 22,4 astetta, mikä on maastoautolle aika vähän. Sen sijaan keulan lähestymiskulma 29,4 astetta on kohtuullisen hyvä arvo.

Maavaraa on 23,5 senttiä, mikä on selvästi vähemmän kuin Hiluxin 29 senttiä. Sivulle kallistumista Isuzu kestää jopa 49 astetta.

D-MAXin keskikonsolissa olevasta pyörösäätimestä kuljettaja voi valita joko kaksivedon eli takavedon, sähköisesti kytkettävän nelivedon tai nelivedon alennusvaihteella. Alamäkihidastinkin kuuluu varustukseen.

Hankalissa paikoissa huomaa, millainen hyöty kunnollisesta nelivedosta ja jakovaihteistosta on. Kun Isuzun takapyörät alkoivat sutia, ei muuta kuin neliveto alennusvaihteella päälle ja D-MAX mönkii vaivattomasti eteenpäin. 

Tasakaasulla meluton

D-MAXin uusi 1,9-litrainen dieselmoottori on 50 kiloa aiempaa 2,5-litraista konetta kevyempi. Suurin teho on säilynyt ennallaan mutta suurin vääntömomentti on pienentynyt 40 newtonmetriä ja se saavutetaan 600 kierrosta aiempaa ylempänä.

Lavakin mahtuu vaivatta D-MAXin kyytiin. Double Cab –ohjaamolla varustetun Isuzun kuormatila on vain puolentoista metrin pituinen. Pyöräkoteloiden kohdalla se on 1,115 metriä leveä.

D-MAXin suorituskyky ei automaatin kanssa ajeltaessa tunnu kovin kummoiselta, mutta kun siirtyy vaihtamaan vaihteita manuaalisesti ja pitää kierrokset suurimman vääntömomentin lukemissa, Isuzusta löytyy temperamenttia. Numerotkin kertovat että D-MAX liikkuu Toyota Hiluxia nopeammin.

Isuzun moottori ei tarvitse AdBlue-lisäainetta, sillä se täyttää Euro6-päästövaatimukset LNT-katalysaattorin, pakokaasujen EGR-kierrätysjärjestelmän ja DPD-hiukkassuodattimen ansiosta. Polttoainetta D-MAX kulutti maantiepainotteisessa koeajossa 7,7 litraa sadalla kilometrillä.

Koeajoauto oli varustettu kuusivaihteisella automaattivaihteistolla, joka sopeutui auton luonteen mukaisesti luontevasti eri ajotilanteisiin, mutta vaihtamistapahtumat tuntuivat selvinä nykäyksinä – nykyaikaisten henkilöautojen hienostuneisiin automaatteihin Isuzun käyttämää laatikkoa ei kannata verrata.

Vaikka tavaraa on kyydissä lavan täydeltä, D-MAX kuljettaa sen vakaasti.

Kylmänä Isuzun kone pitää dieseleille tyypillistä ratisevaa ääntä ja voimakkaissa kiihdytyksissä moottorin pörisevä ääni kuuluu kabiiniin mutta tasakaasulla uusi D-MAX lunastaa mainosten lupaukset melko meluttomasta kyydistä. 

Vastinetta rahalle: Isuzun D-MAX-malliston hinnat lähtevät 29 995 eurosta. Koeajoautoa teknisesti vastaava mutta kahdelle hengelle rekisteröity Space Cab –versio maksaa 37 996 euroa, jossa autoveron osuus on 6 555 euroa. Viidelle rekisteröity ohjaamo nostaa autoveron osuuden koeajetussa versiossa 17 260 euroon, jolloin Isuzun kokonaishinta on viittä vaille 50 000 euroa. Hinnaltaan D-MAX liikkuu samalla tasolla Toyota Hiluxin ja Ford Rangerin kanssa, joten hinta ei ratkaise valintaa niiden välillä. Hyvin toimiva neliveto alennusvaihteineen on D-MAXin vahvuuksia ja Isuzun takuu on venynyt aiemmasta kolmesta vuodesta viiteen vuoteen tai 100 000 kilometriin, mikä on vähän siihen verrattuna että Englannissa raja on 125 000 mailia eli peräti 201 000 kilometriä.

PLUSSAT

+ Etenemis- ja vetokyky 
+ Puhdikas kone 
+ Meluton tasakaasulla

MIINUKSET

- Raskaanpuoleinen ohjaus
- Kankeus ahtaissa paikoissa 
- Ergonomiassa parannettavaa

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli

Isuzu D-MAX Double Cab 1,9 TDi 4WD 6AT LS

Sylinteritilavuus cm3

1 898

Suurin teho kW/hv/r/min  

120/164/3 600

Suurin vääntömomentti Nm/r/min 

360/2 000-2 500

EU-kulutus l/100 km kaupunki/maantie/yhdistetty

9,3/6,9/7,8

CO2-päästö g/km

205

Mitat mm (pituus/leveys ilman peilejä/korkeus/akseliväli)

5 295/1 860
1785/3095

Omamassa kg 

1 920

Kiihtyvyys 0-100 km/h s.   

12,0

Huippunopeus km/h   

180

Kokonaishinta euroa

49 995,00

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti