veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Honda CR-V Hybrid liikkuu iloisemmin kuin perusversio

Honda CR-V Hybrid liikkuu iloisemmin kuin perusversio
3.1.2019

Hondan uuteen CR-V-mallistoon tulee vuoden 2019 puolella hybridiversio, joka on käyttömukavuudeltaan aivan eri luokkaa kuin pienellä bensiinikoneella varustettu CR-V.

Autonvalmistajien joukossa Honda kuuluu hybriditeknologian varhaisiin kehittäjiin ja omaksujiin. Se toi hybriditekniikan kuluttajamarkkinoille Honda Insightin myötä jo 1990-luvun lopulla. Sittemmin Hondan hybridit ehtivät kokonaan kadotakin Euroopan markkinoilta ennen kuin uusi CR-V tuo taas bensiini-sähkö-voimalinjan merkin mallistoon. Sähkön ohella Hondalla jatketaan työtä myös polttokennoautojen parissa.

Honda CR-V

Uudessa hybridi-CR-V:ssä on kuitenkin vain ajossa latautuva akusto, sitä ei voi ladata pistokkeesta. Litium-ion-akusto on vain reilun kilowattitunnin kokoinen ja sen varaus ei riitä kuin parin kilometrin sähköllä ajoon. Kun varaus laskee, polttomoottori tuottaa sille sähköä.

Hondan iMMD eli Intelligent Multi-Mode-Drive –järjestelmä säätelee sitä, milloin auto kulkee pelkällä sähköllä, milloin sähkö- ja polttomoottorien yhdessä kuljettamana ja milloin pelkästään bensakoneella. Hybrid Drive -tilassa bensiinimoottorin voima menee generaattorina toimivalle sähkömoottorille, josta se viedään pyörille voimaa välittävälle toiselle sähkömoottorille. Engine Drive -tilassa kytkin lukitsee polttomoottorin voiman suoraan pyörille.

Erikoista on, että Honda ilmoittaa hybridi-CR-V:n voimalinjan suurimmaksi yhteistehoksi saman kuin mitä sähkömoottori tuottaa. 180 km/t rajoitetun huippunopeutensa hybridi-CR-V saavuttaa Hybrid Drive -ajotilassa.

Hybridi-CR-V:n akut ovat tavaratilan lattian alla ja siksi tavaroille on tilaa 497 litraa bensiiniversion 561 litran sijaan. Akkujen vuoksi hybridiversiota ei myöskään saa seitsemälle henkilölle rekisteröitynä kolmen penkkirivin versiona kuten perus-CR-V:tä.

Honda CR-V

Ilman vaihteistoa

Perusversion 1,5-litraisen pikkukoneen sijaan hybridi-CR-V:n polttomoottorina on kaksilitrainen Atkinson-työkiertoa hyödyntävä bensiinimoottori. Hybridi-CR-V:ssä ei ole lainkaan vaihteistoa vaan voimansiirto hoidetaan suoralla kytkennällä. Vaikka suoravälitystekniikka tulee nyt ensi kertaa Euroopan markkinoille, se ei ole Hondalle uutta, sillä valmistaja on käyttänyt samaa ratkaisua muun muassa USA:ssa myytävässä Accordissa.

Tällä voimalinjalla hybridiversio liikkuu selvästi iloisemmin kuin tavallinen CR-V ja ajotilan Sport-asennossa voimalinja reagoi kaasupolkimen käskyihin vielä tarmokkaammin kuin normaalitilassa, mutta yllättävän meluisasti hybridinkin polttomoottori pinnisteli moottoritievauhdilla Sevillan ja Malagan välisellä osuudella ylämäkiin kiivettäessä – varsinkin jos halusi kiihdyttää vauhtia hitaampien autojen aiheuttaman tukoksen jälkeen. Äänellisesti suorakytkentäratkaisu muistuttaa CVT-tyyppistä kiilahihnavetoa: kahden litran bensakone vinkuu rasitettuna ompelukoneen lailla.

Honda CR-V

Napeilla suunta

Hybridi-CR-V:n ohjaamossa ei ole lainkaan vaihteenvalitsinta, menosuunta valitaan keskikonsolin painonapeilla, joista löytyvät automaattivaihteistoista tutut tunnuskirjaimet P, R, N ja D. CR-V:n ratin takana on kyllä siivekkeet, joilla yleensä vaihdetaan vaihteita, mutta Hondassa niillä käytetään Deceleration Paddle Systemiä eli siivekkeillä säädetään sitä, kuinka voimakasta hidastuvuus on kaasupoljinta nostettaessa.

Atkinson-polttomoottoreilla varustettujen Toyotan ja Lexuksen hybridien tapaan Honda lähtee aina liikkeelle sähköllä, polttomoottorilla se ei onnistuisikaan kun hybridi-CR-V:ssä ei ole lyhyitä välityssuhteita.

Taajamaliikkuminen on hybridi-voimalinjalla hyvin jouheaa ja CR-V liikkuu varsin äänettömästi voimakkaita kiihdytyksiä lukuun ottamatta.

Bensiiniversion tapaan hybridi-CR-V on saatavana sekä etu- että nelivetoisena.

Honda CR-V

Raskaampi ohjaus

Nelivetoisen hybridi-CR-V:n muuttuvavälityksinen ohjaus on selvästi raskaamman tuntuinen kuin bensiiniversiossa – asiaan kiinnitti huomiota useampikin koeajaja. Maahantuojan edustajien mukaan raskaampaan ohjaukseen ei ole mitään teknistä syytä, valmistaja vain on tieten tahtoen halunnut jostain syystä säätää sen erilaiseksi.

Pitkät joustovarat auttavat Hondaa ylittämään isotkin töyssyt sulavasti. Toisaalta pehmeähkö jousitus tekee hybridi-CR-V:stä raskassoutuisen äkkinäisissä suunnanmuutoksissa ja auton kori liikahtaa voimakkaasti sivuttaissuunnassa.

Hybridiversion neliveto on periaatteessa samanlainen kuin bensiinikoneisessa CR-V:ssä ja se on toteutettu elektronisesti ohjatulla monilevykytkimellä. Voiman siirtymistä taka-akselille on rajoitettu 60 prosenttiin, koska peräpäätä ei painonsäästösyistä ole haluttu mitoittaa kestämään koko paketista lähtevää tehoa. Hetkittäin takapyörille voi kuitenkin kuulemma mennä jopa 80 prosenttia tehosta.

Nelivetoisen hybridiversion 19,4 sentin maavara on hieman pienempi kuin bensakoneisessa CR-V:ssä, jossa se on 20,1 senttiä.

Kallistus portaittain

Viidennen sukupolven CR-V on sisältä kohtalaisen tilava auto. Suomessa koeajetun Executive-version sähkösäädöillä etuistuimista löytää varsin hyvän istuma-asennon, mutta Espanjassa ajettu hybridiversio oli alempaa varustetasoa ja sen portaittain säätyvä kuljettajan istuimen selkänoja jätti ergonomiaan enemmän toivomisen varaa. Selvä miinus CR-V:n varustelussa on se, että sähkösäätöisiä istuimia ei saa tilattua alempien varustetasojen autoihin.

Sisällä Hondan viimeistely näyttää hyvältä, vaikka kojelaudan muotoilussa on japanilaisille tyypillistä vanhanaikaisuutta. Seitsemäntuumainen keskusnäyttökin on pieni ja sellaisena hankalan rajoittunut esimerkiksi isossa kaupungissa navigoimiseen. Hölmö ratkaisu on, että kojelaudan keskimmäisiä tuuletusventtiilejä ei saa suljettua.

Modernia ilmettä tavoittelevan digitaalimittariston luettavuus on kaukana perinteisistä pyöreistä mittareista. Hybridissä bensiinille ja sähköenergialle on kummallekin omat mittarinsa. Bensaversion tapaan uusi toiminto mittaristossa on vääntömomentti-ilmaisin, joka kertoo paljonko voimaa välittyy nelivetoversion etu- ja takapyörille.

Honda CR-V

Turvavarusteita kaikissa

Ultravahvan teräksen ottaminen käyttöön lähes yhdeksässä prosentissa ja erilaisten suurlujuusterästen osuuden kasvattaminen korissa yhdeksästä 36 prosenttiin yhdessä muiden toimien kanssa on lisännyt CR-V:n vääntöjäykkyyttä 25 prosenttia samalla kun auton painoa on pystytty pudottamaan.

Honda on monelta osin laadukkaan tuntuinen mutta laatumielikuvaa heikentää muun muassa se, että varsinkin takaovet sulkeutuvat uudessa CR-V:ssä peltisen kuuloisesti.

Hondan Sensingiksi kutsuma turvavarustelu on vakiovarusteena kaikissa CR-V-versioissa: aktiivinen törmäyksen varoitusjärjestelmä, tieltä suistumisen ennakointijärjestelmä, kaistavahti ja -avustin, älykäs mukautuva vakionopeussäädin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja älykäs nopeudenrajoitin kuuluvat Hondan vakiotoimintoihin. Saatavana ovat myös kuolleen kulman varoitus, risteävän liikenteen varoitin ja laajakulmaperuutuskamera.

Honda CR-V

Vastinetta rahalle

Japanilaisten autonvalmistajien kehitystyö tuntuu etenevän kuin täi tervassa. Honda on käyttänyt hybriditeknologiaa jo parisenkymmentä vuotta ja vasta tämän viidennen sukupolven myötä se on saatu CR-V-malliin. Mutta nyt kun meidän markkinoillamme olisi kysyntää pistokkeesta ladattavalle hybridille, sellaista ei ainakaan toistaiseksi ole luvassa.

Voimansiirron kiinteä kytkentä ilman vaihteistoa voi kuulostaa teknisesti mielenkiintoiselta ratkaisulta, mutta onko siitä mitään iloa CR-V-kuljettajalle?Ratkaisulla säästytään perinteisen voimansiirron häviöiltä ja se on kompaktimpi kuin eCVT-vaihteisto, mikä helpottaa auton suunnittelua mutta hienostuneisuudessa ei ole niin suurta eroa kuin voisi odottaa.

Honda CR-V on hybridivoimanlähteellä ihan kelvollinen auto, mutta mitään erityistä ylivoimatekijää tai houkuttelevuutta siitä voi olla vaikea löytää, ja kun kilpailijoilta jatkossa tulee pistokehybridejä, Honda jää niiden jalkoihin. Vielä avoimena oleva hinta lopulta ratkaisee, millainen tulevaisuus uuden CR-V:n hybridiversiolla on suomalaisilla automarkkinoilla.

PLUSSAT

+ Helppokäyttöinen
+ Tilavantuntuinen
+ Jouheus taajamissa

MIINUKSET

- Ei pistokelatausta
- Portaittain säätyvät selkänojat
- Vauhdissa raskas ohjaus

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli

Honda CR-V Elegance i-VTEC Hybrid AWD

Bensiinimoottorin sylinteritilavuus cm3

1 993

Bensiinimoottorin suurin teho kW/hv/r/min  

107/145/6 200  

Bensiinimoottorin suurin vääntö Nm/r/min 

175/4 000

Sähkömoottorin suurin teho kW/hv

135/184

Sähkömoottorin suurin vääntö Nm 

315

Suurin yhteisteho ja -vääntö kW/Nm/r/min

135/184

EU-kulutus, kaupunki/maantie/yhd. l/100 km

5,1/5,7/5,5 (NEDC)

EU-kulutus, l/100 km

7,4/5,6/6,3 (WLTP)

CO2-päästö g/km NEDC/WLTP

126/166–168

Kiihtyvyys 0–100 km/h sekuntia

9,2

Huippunopeus km/t   

180 

Mitat mm (pituus/leveys/korkeus/akseliväli)

4 600/1 855/1 689/2 662

Omamassa kg

1 672–1 726

Kokonaishinta euroa

Ei vielä ilmoitettu

Juha Partanen

HONDA CR-V Kiinnostaako uusi Honda CR-V? Lue viidennen sukupolven CR-V:n koeajo tammikuun Taloustaito Bonuksesta. Pääset lukemaan Taloustaito Bonusta, jos olet rekisteröitynyt Veronmaksajien jäsenpalvelun käyttäjäksi. Katso video: Honda CR-V on arkiajokki

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti

Haluatko lisää hyötytietoa taloudesta?

Tilaa tästä Veronmaksajien ilmainen uutiskirje.
Voit peruuttaa sen koska tahansa.