veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Birger Carlstedtin abstrakti sommitelma sopii taidesijoittajalle

Birger Carlstedtin abstrakti sommitelma sopii taidesijoittajalle
9.4.2021

Taidemaalari Birger Carlstedt (1907–1975) on arvostettu modernismin edelläkävijä Suomessa.

Birger Carlstedt opiskeli 1920-luvulla Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa ja Taideteollisessa keskuskoulussa 1926–1928. Näiden lisäksi hän teki useita opintomatkoja ulkomaille ja tutustui tuolloin sen hetkisiin kiinnostaviin taidesuuntauksiin kuten De Stijl -ryhmiin ja Bauhausiin.

Taiteilijalle 1930-luku oli tuottelias. Hän alkoi maalata kansainvälisten taidevirtausta edustamia tyylisuuntia kuten ekspressionismia, surrealismia ja kubismia.

Carlstedt debytoi taiteilijana 1932 Helsingin Taidehallilla. Hän esitteli tuolloin myös  laaja-alaisen kiinnostuksensa muotoiluun. Carlstedtin taiteeseen suhtauduttiin kuitenkin kriittisesti.

Suomessa ei oltu vielä valmiita länsimaiden kehittyneisiin taidesuuntauksiin kuten avantgardeen. Täällä elettiin lamakautta, ja taidemarkkinoilla kiinnostus suuntautui perinteiseen taiteeseen. Kauppaa käytiin lähinnä yksityisillä taidemarkkinoilla.

Carlstedt muutti tyyliään ja siirtyi perinteisempään esittävään taiteeseen kuitenkin pienimuotoisella esittävän ja ekspressionistisen tyylin fuusiolla.

Carlstedt matkusteli edelleen aktiivisesti ulkomailla ja kirjoitti näkemistään näyttelyistä kritiikkiä ja taidejuttuja.

Toinen maailmansota muutti taas kuvioita. Tuolloin modernismi teki lopullisen läpimurtonsa kuten Carlstedtkin. Hän siirtyi 1940-luvun lopulla myöhäiskubismiin ja tämän jälkeen puhtaaseen abstraktiin taiteeseen. Hän teki pääasiassa geometrisia sommitelmia, joista jälkipolvetkin ovat kiinnostuneet.

Näyttelyjä neljällä vuosikymmenellä

Carlstedt osallistui useisiin ryhmänäyttelyihin Suomessa: muun muassa Suomen Taiteilijaseuran, Suomen Taideakatemian ja Nuorten ryhmänäyttelyihin. Lisäksi hän osallistui aktiivisesti kansainvälisiin ryhmänäyttelyihin vuosina 1930–1974. Viimeiset näyttelynsä hän piti vuonna 1974 Tukholmassa ja Helsingissä vuosi ennen kuolemaansa.

Taiteilija teki maalauksien lisäksi muun muassa guasseja, piirustuksia, tussitöitä ja mustekynäpiirroksia. Carslstedt maalasi pääasiassa öljyllä keskikokoisia tai isohkoja maalauksia kankaalle tai levylle, ja hän signeerasi teoksensa usein myös vuosiluvun kera. Teoksensa hän signeerasi yleensä b.j.carlstedt. Lopussa saattoi olla vuosiluvun jälkeen myös piste.

Birger Carlstedtin teosten hinnat ovat olleet viime vuosikymmeninä noin 500–10 000 euron välillä, yleensä 3 000 euron tuntumassa. Vuoden 2018 marraskuussa hänen teoksensa Sommitelma nousi 8 000–10 000 euron lähtöhinnasta 20 000 euron vasarahintaani. Tämä alkoi nostaa muidenkin teosten hintoja. Etenkin 1950-luvun sommitelmien hinnat nousivat.

Tarkista teoksen taustatiedot

Carlstedtin teoksia on väärennetty, joten ostaessa pitää olla huolellinen ja tehdä tarkistuksia etukäteen. Esimerkiksi hänen nimellään oli signeerattu vihreällä maalilla Murale II, 1960. Teos oli maalattu hänen tyylillään, mutta täysin eri väreillä ja kompositiolla. Valokuva tästä väärennöksestä ja oikeasta teoksesta löytyy kirjastani Taideväärennökset (s. 117), 2004, Wsoy.

Taiteilija teki myös useita tilausteoksia, erityisesti seinämaalauksia, muun muassa sommitelman Helsingin televisiotalon seinään 1961. Lisäksi hän lavasti näytelmiä ja balettiesityksiä.

Sijoitusmielessä suosittelen keskittymään etenkin hänen 1950- ja 1960-luvun abstrakteihin sommitelmiinsa. Teoksella olisi hyvä olla myös provenienssiä eli teos on ollut esillä joissain hänen näyttelyissään. Uskon, että Birger Carlstedtin tämän aikakauden tuotannon hinnat nousevat selkeästi, kun seuraava nousukausi tulee.

Birger Carlstedt sai Pro Finlandian 1964 ja valtion taiteilijaeläkkeen 1972.

Pauliina Laitinen

Kirjoittaja on filosofian tohtori ja taidemarkkinoiden asiantuntija

BIRGER CARLSTEDT Tutustu Birger Carlstedtin teoskuviin Kansallisgallerian verkkosivuilla.

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti