veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Automaaleissa on eroja

Automaaleissa on eroja
31.3.2017

Vaaleissa beigen ja samppanjan sävyillä maalatuissa autoissa maalipinnan naarmut ja lika eivät näy samalla tavalla kuin muissa väreissä, mutta nämä sävyt ovat myös vaikeimpia korjata. 

Autojen värisävyissä on myös teknisiä eroja ja trendejä. Nyt melkein kaikissa uusissa autoissa on kaksikerrospinta, jossa on sekä värikerros että lakka.

Niin sanotut unisävyissä värikerroksessa ei ole valoa heijastavia metallikiteitä niin kuin metalliväreissä. Yksikerrosmaalauksessa ei ole lakkaa päällä vaan itse värikerros on kiiltävä.

Jos auto on maalattu yksikerrosvärillä, jossa ei ole lakkaa, maalipinta voi kuluessaan liituuntua, mikä näkyy pinnan harmaantumisena. Myös aurinko voi vaalentaa yksikerrosmaalien pintaa.

Nykypäivän lakat ja värimassat ovat kestäviä ja laadukkaita, joten muun muassa UV-säteily ei juurikaan muuta auton sävyä auton vanhetessa.

Sen sijaan jälkeenpäin maalatuissa autoissa näkee monenlaista jälkeä. Esimerkiksi yksittäistuontina Suomeen tulleista autoista, joiden ostohinta lähtö- tai korjausmaassa on ollut satumaisen halpa, löytyy usein pintamaalauksen maalivikoja. Halvoissa korjatuissa autoissa maali saattaa jopa irrota ajokista.

Automaaleissa yhä erikoisempia helmiäisiä

Autojen sävyt muuttuvat muotien myötä. 1990-luvulla uutta ilmettä autojen ulkoväreihin toivat helmiäissävyt. Sittemmin automaalien helmiäiskiteet ovat muuttuneet yhä erikoisemmiksi ja nykyään modernin automaalin helmiäiskide voi olla läpikuultava ja heijastaa useampaa kuin yhtä väriä.

Autojen värisävyissä suositaan globaaleja trendejä. Esimerkiksi kun Volkswagen Passatin uusin sukupolvi esiteltiin lehdistölle Sardiniassa syksyllä 2014, tapahtumapaikan edessä korokkeella ollut Passat oli munakoison sävyinen. Munakoiso oli yksi seuraavan vuoden 2015 trendiväreistä. 

Autojen sävyissä näkyy samoja trendejä kuin muussakin muodissa. ”Jos katsoo vaikka Voguesta millaisia kirkkaita värejä muotikuvien naisilla on päällä, siitä voi nähdä seuraavan vuoden urheiluautojen värit”, automaalaamoyrittäjä Mikko Hemming Airbag Automechanika Finland -vauriokorjaamosta naurahtaa.

Automaalien värivalikoimissa kirkkautta, hehkua ja kameleontteja

Ajan myötä helmiäiset ovat vaihtuneet monimutkaisempiin läpikuultaviin kiteisiin, jotka voivat heijastaa useampaa sävyä katsomiskulmasta riippuen. Xirallic-kiteitä kutsutaankin kansan kielessä kameleonteiksi.

Jatkuvasti monipuolistuvassa värivalikoimassa näkee tänä päivänä jopa pimeässä hehkuvia ja lämmön mukaan muuttuvia värejä.

”Tällä hetkellä autojen sävyissä helmiäiset ovat vaihtumassa kirkkaiksi metallikiteiksi, jotka heijastavat entistä enemmän valoa, ja autot näyttävät kiiltävimmiltä. Isot kirkkaat kiteet heijastavat matastakin valoa”, Hemming kertoo.

Viimeksi sarjatuotantoon ovat tulleet mattapintaiset maalaukset, jotka ovat nyt kuuminta hottia, vaikka niiden osuus on edelleen vähäinen. Valkoisen mattapinnan voi nähdä esimerkiksi BMW:n eksklusiivisessa hybridiurheiluautossa i8:ssa ja Seat julkisti viime syksyn Pariisin autonäyttelyssä Atecan X-Perience-mallin metsäisen mattavihreänä.

Juha Partanen

 

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti