veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Autoliikenne on jatkuvasti myrskyn silmässä

Autoliikenne on jatkuvasti myrskyn silmässä
28.3.2017

Autoiluun liittyvää parannettavaa riittää Suomessa enemmän kuin kotitarpeiksi. Urakka on kaikkea muuta kuin helppo, mistä kertoo osaltaan suuren kohun saatteleman autoverotuksen uudistamisselvityksen mahalasku. Lisäesimerkkinä olkoon tieverkostomme rapautuminen monin paikoin kelvottomaan kuntoon. Päällysteille rankka talvi on vielä tehostanut surkeaa kehitystä.

Takavuosina keskusteltiin puunkuljetuksille välttämättömien metsäautoteiden ja paikallisväylien kunnosta, syystä. Tuolloin autontarvitsijat eivät kuitenkaan arvanneet, mitä on vielä odotettavissa. Sain helmikuisella pohjoisen reissulla kokea nelos- ja viitosteiden uskomattoman kehnon kunnon. Jatkuva urien ja ennen muuta terävien kuoppien väistely oli todella väsyttävää. Ulkomaisen auton havaitessani häpesin tiestömme rappiota.

Tieverkostoamme on vuosikaudet hoidettu ”katsotaan myöhemmin” -periaatteella. Vaikka luvassa lienee parempia aikoja, resurssit eivät riitä väylästön ehostamiseen sormia napsauttamalla. Remontti vaatii aikaa ja rahaa. Jottei asioiden tärkeysjärjestys hämärtyisi, muistettakoon, että hyväkuntoinen tiestö on elintärkeä ennen muuta hyötyliikenteelle ja sitä kautta meille jokaiselle. Liikkuvathan esimerkiksi lähes kaikki päivittäistavarat kauppojen hyllyille maanteitse.

Myös autoa ja autoilua odottaa valtaisa muutos. Liikenteen päästöt on näet tarkoitus saada nopeasti alas. Kehitys vaatii toki innostunutta suhtautumista, mutta jalat on kuitenkin syytä pitää tukevasti maassa. Se ei tietenkään tarkoita välinpitämättömyyttä, vaan homman pitämistä hallinnassa, siis maalaisjärjen käyttöä.

Puhtaamman liikenteen ensimmäinen edellytys on läntisen Euroopan vanhimman autokantamme uudistaminen. Jo se vähentäisi huomattavasti liikenteen päästöjä. Tietenkin myös käytettävien energianlähteiden merkitys on keskeinen.

Hallituksen eduskunnalle antama lakiesitys liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelusta on iso askel. Pyrkiihän se varmistamaan yhteiset tekniset standardit vaihtoehtoisten polttoaineiden julkisille lataus- ja tankkauspisteille. Se ei kuitenkaan vielä takaa täysin toimivia kokonaisratkaisuja. Toistaiseksi sähköautojen latausväli on näet pisimmilläänkin aivan liian lyhyt ja tankkausaika aivan liian pitkä. Pääasiassa lähiliikenteeseen soveltuvat sähköautot eivät vielä kelpaa jokaisen perheen ajokeiksi. Pitkien välimatkojen Suomessa autolla tulee päästä määränpäähän ilman lukuisia pysähdyksiä ja ainaista ”riittääkö virta perille saakka -jännittämistä”.

Liikennepäästöjen vähentämiseksi on monia vaihtoehtoja. Lupaavimpia ratkaisuja tällä hetkellä on maa- ja biokaasun käyttö. Vaikka kaasutankkauspisteitä on vielä rajoitetusti, perillepääsy ei jää kiinni polttoaineen riittävyydestä. Auton järjestelmä näet kytkee kaasun loppuessa automaattisesti bensiinin tai dieselpolttoaineen syötön päälle. Tällaisten kaksipolttoaineautojen toimintamatka on yleensä reilusti yli tuhat kilometriä. Muutaman sadan kilometrin ajot voi hoitaa puhtaan kaasun voimin.

Tämänhetkistä tankkausverkostoa pystyvät parhaiten hyödyntämään korkeaseosetanoliin perustuvat polttoaineet (E85 ja RE85). Ns. flexfuel-autoissa käytettävän, jätteistä valmistettavan polttonesteen jakeluverkostot ovat jo nyt valtakunnallisen laajat. Flexfuel-autoon voi tankata E/RE85-polttoaineen lisäksi bensiiniä missä tahansa suhteessa, mikä varmistaa perillepääsyn, vaikka E85-polttoainetta ei olisikaan saatavissa.

Mielenkiintoinen vaihtoehto on vetyautoksikin kutsuttu polttokennoauto, siis se, jonka pakoputken päästä tipahtelee ainoastaan vettä. Vedyn jakeluverkoston kehittely ei kuitenkaan ole päässyt oikeastaan edes alkuun. Vetyautojen tarjontakin on liki olematonta. Tekniikka toki mahdollistaisi satojen kilometrien toimintamatkan yhdellä tankkauksella. 

Myös liikennesääntöihin on luvassa perusteellinen uudistus. Luonnos uudeksi tieliikennelaiksi on jo lähetetty lausuntokierrokselle. Voimassaoleva laki on 35-vuotias, joten sen rukkaus on paikallaan.

Lähitulevaisuudessa nähdään, miten uudet säännökset otetaan vastaan. Joka tapauksessa odotettavissa on uusia linjauksia ja tietenkin yksityiskohtien säätöä. Toivottavasti uudistuksen myötä liikenteessä siirrytään nykyaikaan.

P.S. Lekkeriksi mennyt autoverotuksen uudistus hämmentää autokansaa. Asiaa ei kuitenkaan ole loppuunkäsitelty. Autoväelle odottelu on tuttua, mutta kerta kerralta rasittavampaa.

Juha Tolvanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti