veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Volvon valikoimaan uusia moottoreita

Volvon valikoimaan uusia moottoreita
8.7.2015

Volvon Ruotsissa kehitettyjen moottoreiden valikoima laajenee. Mainioksi koneeksi todetun D4-dieselmoottorin alapuolelle tulevat ensi vuoden mallistossa D2- ja D3-moottorit, joita oli tilaisuus koeajaa jo nyt.

Volvo

Vuoden 2016 mallistossa Volvon moottoreiden uudistuminen jatkuu uusilla D2- ja D3-dieseleillä. Ne olivat jo alkukesästä lehdistön kokeiltavana reissulla, joka suuntautui Helsingistä Lauritsalaan UPM:n biodieseljalostamolle.

Volvolla ollaan ylpeitä siitä, että nyt kaikissa uusissa malleissa sykkii ruotsalainen sydän, kuten Volvon voimansiirto-osaston johtaja Michael Fleiss asian ilmaisee.

Uudelle mallivuodelle ovat tulossa T2- ja T3-bensiinimoottorit. Viime joulukuussa Volvo vahvisti, että sen suunnitteluohjelmassa on myös kolmisylinterisiä moottoreita. Automaattivaihteiston yhteydessä T2- ja T3-bensiinimoottoreista käytetäänkin 1,5 litran versiota, jossa sylinteritilavuutta on pienennetty yksinkertaisesti vähentämällä sylinterien lukumäärä neljästä kolmeen. 

Volvo lanseerasi syksyllä 2013 ensimmäiset uudet Skövdessä Ruotsissa kehitetyt moottorit, joiden myötä merkki aloitti paluun kotimaisiin voimanlähteisiin. Lähtökohtana oli, että aikaa myöten kaikki isommat moottorit korvataan kaksilitraisten nelisylinteristen koneiden eri versioilla. Ensimmäiset uudet moottorit olivat D4-dieselmoottori sekä T5- ja T6-bensiinimoottorit.

Volvo S60

Pienet päästöarvot

Ennen vanhaan bensasyöpöistä autoistaan tunnettu Volvo hehkuttaa nyt uusien taloudellisten dieselmoottoriensa päästöjen pienuutta. Luvut kieltämättä antavat siihen aihetta: Volvo V40:n hiilidioksidipäästöarvo on 120-hevosvoimaisella D2-moottorilla ja käsivalintaisella vaihteistolla vain 86 grammaa kilometriltä, mitä valmistaja mainostaa luokkansa parhaana suorituksena.

S60:n korissa saman voimalinjan päästöarvot lähtevät 96 grammasta. V60-kopassa arvot alkavat 98 grammasta kilometrillä.

150-hevosvoimaisella D3-moottorilla päästöarvot ovat V40-mallissa 99 grammaa, S60-mallissa 102 grammaa ja V60-mallissa 105 grammaa kilometriä kohti.

Volvon PR-päällikön Thomas Hallbäckin mukaan päästöjä on saatu vähennettyä myös pienentämällä vaihteiston komponenttien välistä kitkaa sekä muokkaamalla moottorin ja vaihteiston ohjelmistoja.

Samaan aikaan uusien D2- ja D3-versioiden kanssa D4-dieselin suurin teho kasvaa ensi vuoden mallissa yhdeksällä hevosvoimalla 190 hevosvoimaan.

Tällä hetkellä 85 prosenttia Suomessa myytävistä Volvoista kulkee dieselmoottorilla. Diesel-Volvot käyvät hyvin kaupaksi. Niiden 7,3 prosentin markkinaosuus on korkein kolmeentoista vuoteen ja kolmanneksi korkein kautta aikojen.

 Volvo V60

Kolmisylinteriäkin tulossa

Uudet moottoriversiot jatkavat Volvon pyrkimystä modulaarisuuteen voimanlähteiden suunnittelussa. Lähtökohtana on vain yksi moottoriarkkitehtuuri .

Valikoiman perustana on ykVolvon valikoimaan uusia si bensiini- ja yksi dieselmoottori, joissa niissäkin on samanlainen alakerta. Myös sylinterimitat ovat eri moottoreissa samat. Uudet D2- ja D3-moottorit ovat D4:n tapaan sylinteritilavuudeltaan kaksilitraisia.

Modulaarisuuden ansiosta kolmisylinterisiä moottoreita voidaan valmistaa samalla tuotantolinjalla nelipyttyisten kanssa, minkä ansiosta tuotantoa voidaan joustavasti sopeuttaa eri moottorivaihtoehtojen kysynnän mukaan.

Voimantuottoa ei Volvon filosofiassa ratkaise enää moottorin sylinteritilavuus vaan koneen läpi kulkevan ilman määrä . Tehoa säädellään eri ahdintekniikoilla. Tarvittaessa tehoa lisätään vielä hybridiratkaisulla, jossa polttomoottoriin yhdistetään sähkömoottori.

Volvon uudet Drive-E-sarjan moottorit ovat yhdellä tai kahdella ahtimella varustettuja ja niissä on lämmitettävä, täysin elektroninen polttoainepumppu.

D3-moottori riittää mainosti

Koeajot osoittivat, että Volvon uudet dieselmoottorit ovat taloudellisia. Maantieajossa D3-moottorilla varustetun S60 Volvon saa kulkemaan viitosella alkavalla litraluvulla.

Tasakaasulla D3-moottori vetää puhtaasti 1 300 kierroksesta ylöspäin. Hieman alemmallakin kierrosluvulla Volvo kulkee. Vaihtamistarve on manuaalivaihteisessa Volvossa vähäinen.

D3-koneella varustetun S60:n suorituskyky riittää mainiosti niin taajama- kuin maantieajossa. Moottori reagoi hyvin ja Volvo kiihtyy mainiosti. Vauhti kasvaa hyvin vaivattomasti ja eleettömästi niin että nopeusrajoitusten puitteissa säilymistä pitää vahtia nopeusmittarista.

Tasaisella nopeudella D3-dieselmoottori on hienostuneen äänetön. Renkaiden kumun takaa moottorin ääntä ei juurikaan kuule.

Paluumatkalla koeajettu Volvo V60 kulkee D2-koneellakin. Tasaiseen ajoon vääntöä on riittävästi, normaalit liikennetilanteet sujuvat hyvin ja raskaasta liikenteestä pääsee kantateillä ohitse. Kiihtyvyys on kuitenkin verkkaista, kun ajetaan nopeuksilla 100-120 kilometriä tunnissa.

Volvon kiihtyvyys ei ratkaisevasti parane kierrosten noustessa vaan V60 vain kelaa tasaisesti lisää vauhtia. Toisaalta puhti ei myöskään lopu missään kohdassa koneen käyttökelpoisella kierrosalueella vaan voimanlähde toimii hyvin joustavasti.

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti