veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Volvo XC60 AWD Ocean Race – kannattaako erikoismallia ostaa?

Volvo XC60 AWD Ocean Race – kannattaako erikoismallia ostaa?
24.10.2014

Millainen on Volvo XC60:n Ocean Race -versio? Onko Volvo Ocean Race -tyyliin varusteltuna edullinen ostos? Purjehduskisan taas käynnistyttyä kysymykset ovat jälleen ajankohtaisia.

Volvo XC60 AWD Ocean Race

Maailman ympäri purjehdittavalla Whitbread Round the World -kilpailulla oli suomalaisille erityinen merkitys kisan perustamisvuonna 1973, kun meksikolainen pesukonekauppias Ramon Carlin voitti kilpailun Suomessa valmistetulla Swan 65 –veneellä. Sittemmin suomalaispurjehtijatkin ottivat viisi kertaa osaa Whitbreadiin ja vuosina 1985-86 Mikki Berner kipparoi Fazer Finland -veneen kolmanneksi.

Vuonna 2001 Volvo osti Whitbread-panimon aiemmin sponsoroiman purjehduskilpailun oikeudet ja teki siitä keskeisen markkinointivälineensä. Kisan nimeksikin tuli Volvo Ocean Race ja vuodesta 2002 lähtien Volvo on tehnyt kilpailujen aikana Ocean Race -versioita useista automalleistaan ja varsinkin V70- ja XC90 -malleista niitä löytyy käytettyjen autojen markkinoilta jo viime vuosikymmeneltä.

Volvo XC60  Ocean Race

Ensimmäisen Volvo Ocean Racen aikaan myytiin 4 500 Volvo V70- ja XC70-erikoismallia ja 2005-2006, kun XC90 tuli mukaan, 8 600 VOR-versiota. Vastaavia Ocean Race -versioita on tehty ja tehdään myös Volvon kuorma-autopuolella. 

 

Volvo XC60 Ocean Race

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nyt neljän vuoden välein käynnistyvä Volvo Ocean Race on jälleen ajankohtainen. Vuosien 2014-2015 kilpailu alkoi satamakisalla lauantaina, 4. lokakuuta Espanjan Alicantessa ja viikkoa myöhemmin veneet lähtivät ensimmäiselle legille kohti Etelä-Afrikkaa ja Kapkaupunkia.

Taistelu voitosta jatkuu ensi vuoden kesäkuun 25. päivään asti, jolloin veneet saapuvat hurjalta yli 70 000 kilometrin taipaleeltaan Volvon kotikaupunkiin Göteborgiin Ruotsiin. Yhdeksän kuukauden matka jopa 16-metrisillä aalloilla, 40 solmun myrskyissä ja sekä fyysisesti että henkisesti äärimmäisen kovissa olosuhteissa on kovimpia urheilusuorituksia, joihin ihmisen voi kuvitella pystyvän.

Allekirjoittanut on kymmenen vuotta sitten kokeillut Amerin vuosina 2001-2002 sponsoroimaa Volvo Ocean Race -kisavenettä: se oli herkkäliikkeinen kuin jättimäinen jolla ja sisältä karu kuin eristysselli. Kalusto on kaukana Swanin ajoista, jolloin voittajaveneessä oli viinit mukana aterioita varten.

 Volvo XC60 Ocean Race

Momentumin yläpuolella

Perinteiseen tapaan Volvolla on kisan alettua taas tarjolla automalleistaan kauniin sinisiä Ocean Race -versioita, joihin koeajettu XC60 kuuluu. Nykyään Ocean Race -version saa myös mustana, hopeanvärisenä tai lisähintaan kristallinvalkoisena. Nyt myös V40-mallista on ensi kertaa tehty samanlainen erikoismalli kuin isommista Volvoista.

Ulkonaisen ilmeen ja siihen kuuluvien 18-tuumaisten Portunut-alumiinivanteiden lisäksi Ocean Race -varustukseen kuuluu teemaan liittyvää sisätilojen alumiinikoristelua ja sport-istuimet erikoistikkauksin.

Volvo Viesti -asiakaslehdessä kerrotaan, että pääsääntöisesti Ocean Race -autojen varustelu on samantapainen kuin korkeimmalla Summum-varustetasolla, mutta VOR-versioiden hinnat ovat edullisempia.

Toiminnallisia varusteita VOR-versiossa ovat muun muassa kääntyvät xenon-ajovalot ja kulmavalot, bluetooth-järjestelmä, etuistuimien säädettävä ristiseläntuki, parkkikamera taakse, sadetunnistin, Sensus Audio High Performance audio- ja kommunikaatiojärjestelmä viiden tuuman värinäytöllä, sisävalaistuspaketti ja maavalolla varustetut sähköisesti kääntyvät ulkopeilit.

Hintaa nelivetoisella XC60 Ocean Race -versiolla on perinteisellä D4-dieselmoottorilla ja automaattivaihteistolla varustettuna reilut 57 500 euroa. Halvimmalla Kinetic-varustuksella vastaavan mallin hinta on 54 317 euroa ja Momentum-versiona melkein 56 500 euroa. 18 tuuman vanteet kuuluvat korkeimpaan Summum-varustetasoon, jolla XC60:n hinta on reilut 59 000 euroa.

Etuvetoisena Business-varusteinen XC60 D4 Ocean Race maksaa manuaalivaihteistolla vajaat 48 500 euroa ja automaatilla lähes 49 800 euroa.

Peruutuskameralla käyttöä

Ratin takana Volvon katumaasturi tuntuu isolta autolta eikä sovi kokemattomien eikä arkojen kuljettajien ajokiksi. Tosiasiassa XC60 on 17 senttiä lyhyempi kuin V70-farmarimalli mutta kolme senttiä leveämpi, ja se luo korkeuden ohella tunnetta massiivisesta ajokista. Kokenut kuljettaja pystyy kuitenkin aika hyvin arvioimaan Volvon muodot vaikka ei auton kulmia näekään.

Näkyvyys takaviistoon on XC60:ssä surkea, B-pilarit ovat leveät ja tummennetut takasivuikkunat vievät vielä osansa näkyvyydestä. Ocean Race -varustuksen peruutuskameralle on näin ollen käyttöä.

XC60:n avarassa ohjaamossa on hyvin tilaa. Ocean Race -version sport-istuimet ovat hyvät ja ainakin sähkösäädöllä varustetulla istuimella löytää mukavan ajoasennon. Sähkösäätöiset etuistuimet ovat kallis lisävaruste, hinta verollisena 2 233 euroa. Ohjauspyörän säätö loppuu etäisyyssuunnassa kesken, ratti pitäisi voida säätää lähemmäs kojelautaa.

Volvo XC60 D4 AWD Ocean Race

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Takapenkillä istuinkorkeus on luonteva ja jaloillekin on tilaa keskimittaisten edessä istujien takana – ei runsaasti mutta riittävästi. Keskimmäisen istuimen selkänoja on aivan kova lauta, muuten siinäkin voisi istua. 

Vanha kone nostaa veroa

XC60:n ohjausvoiman tasoa – kuten Volvolla vastetta kutsutaan – voi säätää kolmeen eri voimakkuuteen. Vastetta voi muuttaa vain auton seistessä paikallaan.

Vaihtoehdoista alhaisimmalla tasolla Volvon ohjauksessa on aivan riittävä vaste ja ohjauksessa mukava tunto – tässä asennossa XC60 on suorastaan hauska ajaa. Keskimmäinen tasokin toimii taajama-ajossa mutta moottoritiellä ohjausvaste kasvaa turhan paljon. Raskaimmallekin vasteelle näköjään löytyy käyttäjänsä, sillä yllättäen nuori naiskoeajaja piti siitä eniten – hänen mielestään jämäkkään autoon sopii jämäkkä ohjaus ja XC60 tuntuu sillä moottoritiellä todella vakaalta.

Volvon automaattilaatikon vaihteenvalitsin on jäykähkö. Itse vaihteisto toimii hienosti niin automaattina kuin ohjauspylväässä olevista siivekkeistä käytettynä – rattivaihteiden lisävarustehinta on 210 euroa verollisena. Täyskiihdytyksessä automaatti vaihtaa isommalle 4200 kierroksen kohdalla, mutta Volvo kiihtyy reippaasti vähemmälläkin polkemisella. Tehoa ja vääntöä riittää myös keskikierrosalueella. Käytännössä nelivetoinen XC60 tuntuu nopeammalta kuin 10,2 sekunnin aika nolla sataan antaisi olettaa.

Nelivetoisessa versiossa ei vielä ole Volvon uutta kaksilitraista, nelisylinteristä D4-dieseliä vaan perinteinen viisisylinterinen 2,4-litrainen dieselmoottori, jossa on saman verran tehoa kuin uudessakin koneessa: 133 kilowattia eli 181 hevosvoimaa.

Volvo XC60 D4 AWD Ocean Race

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Päästöpohjaisen autoveron vuoksi automaattivaihteistolla varustetun etuvetoisen ja nelivetoisen hintaero on lähes 7000 euroa, sillä AWD-mallissa edelleen käytettävän vanhan isomman koneen vuoksi nelivetoversion päästöarvo on 169 grammaa kilometrille kun etuvetoisen arvo uudella koneella on 124 grammaa.  

Viisisylinterisen dieselin rutina kuuluu selvästi sisään mutta miellyttävästi vaimennettuna.

Suosituin Volvo-malli

XC60:n alusta on yksi miellyttävimmistä mitä katumaastureista löytyy. Jousitus on mukavalla tavalla tanakka, mutta sen jämäkkyys ei tunnu kovuutena. XC60:ssä on hyvin vähän katumaastureille ominaista keinumista. Maantiellä matka taittuu hyvin jousitetussa ja tilavassa Volvossa rennon mukavasti.

Alusta toimii hyvin myös lanatulla soratiellä eivätkä kuopatkaan hetkauta Volvoa. 22 sentin maavaran ansiosta nelivetoisella ja automaattivaihteisella XC60:llä pystyy liikkumaan aika hankalissakin paikoissa.

Kokoisekseen katumaasturiksi XC60 on kohtalaisen kätevä pyöriteltävä kaupunkiajossa, vaikka 12,1 metrin kääntöympyrä kertoo, että ahtaissa paikoissa sitä joutuu vekslaamaan.

Kokonaisuutena Volvo XC60 D4 AWD Ocean Race on tyylikäs ajopeli, jolla on mukava liikkua. XC60 on viime vuosina ollut Volvon suosituin malli, sitä rekisteröitiin viime vuonnakin 1 529 kappaletta ja tämän vuoden tammi-syyskuussa 1 094 autoa.

Volvo XC60 on suosittu auto myös Taloustaidon lukijoiden keskuudessa, viime vuonna se oli kolmanneksi suosituin katumaasturi ja yrityskäyttöön hankittujen katumaastureiden ykkönen. Vuoden 2013 viimeisen neljänneksen aikana lukijat hankkivat niitä yrityskäyttöön 167 kappaletta ja yksityiskäyttöön 105 kappaletta.

Vastinetta rahalle: Jos haluaa Volvoonsa Ocean Race Business -versiossa olevia varusteita, erikoismalli on järkevä vaihtoehto. Toiminnallisesti niillä ei kuitenkaan peruutuskameraa lukuun ottamatta ole kovin suurta merkitystä. Luopumisen aikaan niin Ocean Race -varustuksella kuin muillakin Volvon varustetasoilla on merkityksensä, mikä näkyy vaihtoautojen hinnoissa. Volvon varustepaketit voivat nostaa XC60:n hintaa rajusti, mutta Ocean Race -tyylikkyys on hintansa väärti.

PLUSSAT

+ Hyvät sisätilat

+ Hyvin toimiva ja mukava alusta

+ Tukeva ja laadukas kokonaisuus

MIINUKSET

- Leveys haittaa ahtaissa paikoissa

- Huono näkyvyys takaviistoon

- Ratin syvyyssäätö loppuu kesken

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Volvo XC60 D4 AWD
Ocean Race Business aut.
Sylinteritilavuus cm3 2400
Suurin teho kW/hv/r/min   133/181/4000
Suurin vääntömomentti
Nm/r/min 
420/1500-2500
EU-kulutus,
kaup/maantie/yhd. l/100 km
8,5/5,3/6,4
CO2-päästö g/km  169
Kiihtyvyys
0-100 km/h s.
10,2
Huippunopeus km/h    195

Mitat (pituus/leveys/
korkeus/akseliväli) mm

4644/1891/
1713/2774

Omamassa kg  1904
Kokonaishinta euroa
alkaen/koeajoauton varustein

57 526,25/
72 424,25


Juha Partanen 

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti