veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Volkswagen Golf Variantille uusia asuja

13.5.2015

Volkswagenilla oli kansainvälisessä lehdistöesittelyssä Malagassa 300-hevosvoimaisen R Variantin ohella kaksi muutakin uutta versiota Golf Variant –farmarimallistaan: Alltrack ja GTD, joista maastomalli kiinnostaa varmasti suomalaisiakin.

Volkswagenilla on aiemmin ollut Alltrack-versio isommasta Passat-mallistaan, nyt maastoasu on puettu ensi kertaa Golfin päälle. Golfin espanjalaisesta sisarmallista Seat Leonista vastaavanlainen malli tuli X-Perience-nimellä markkinoille jo viime vuonna ja Škodalla on samanhenkinen Scout-versio Octaviasta.

Golf Alltrack 18 tuuman vanteilla.

Alltrack-Passatia sai sekä etu- että nelivetoisena mutta Golfin maastoversio on aina nelivetoinen.

Golf Alltrackin saa kolmella eri moottorilla, joista 150-hevosvoimaisen kaksilitraisen turbodieselin yhteydessä on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto mutta 1,8 TSI -bensakoneen ja dieselin 184-hevosvoimaisen version kanssa aina DSG-kaksoiskytkinautomaatti.

Volkswagenin 4MOTION-nelivedon lisäksi Alltrack on varustettu huonon tien alustalla, jonka myötä maavara on kaksi senttiä korkeampi ja moottoritila altapäin suojattu. Lisäksi erilainen rengasprofiili tuo vielä yhden sentin lisää maavaraan. Maastoversioiden tapaan Alltrackissä on hopeanharmaat suojukset myös etu- ja takapuskurien alla sekä kynnyskoteloiden päällä. 

Maasturimaista keinuntaa

Vaikka Golf on alusta lähtien ollut mainio auto, aina ei Volkswagenillakaan täysin onnistuta. Golfin Alltrack-versio ei maantieajossa aivan täyttänyt kaikkia odotuksia. Nypyttely espanjalaisteiden asfalttipinnoilla johtui varmasti osaltaan koeajoautojen liian matalaprofiilisista renkaista ja varsinkin Sport-ajotilassa Alltrack hypähteli epätasaisuuksissa, kun taas Comfort-ajomoodissa Alltrackissä esiintyi etenkin sivuttaissuuntaista korin liikettä maastureiden tapaan. Kollega luonnehti kyytiä suorastaan keinuvaksi.

Ylipäätään tuntui, että tavallista Golfia pidemmillä joustovaroilla varustetun Alltrackin alustan viritys ei ole yhtä onnistunut kuin saman konsernin toisessa samanlaisessa autossa, Seat X-Periencessä.

Koeajetun Alltrackin 184-hevosvoimaisen dieselmoottorin ääni kuului yllättävän selvästi sisään ja Alltrackissä oli 225/45 R 18 -koon Goodyearin Efficient Grip -renkailla enemmän rengasmelua kuin olisi odottanut. Karkeilla pinnoilla melu yltyi suorastaan jyrinäksi, joten joku muu rengasvalinta voisi olla Alltrackille eduksi.

Aika epeli maastossa

Maastossa Golf Alltrack osoittautui yllättävän hyvin kulkevaksi autoksi. Volkswagenin ihmiset olivat tehneet Rondassa Andalusiassa sijaitsevan Ascari-moottoriradan ympäristöön maastolenkin, jolla uutuusversion ominaisuuksia pääsi kokeilemaan. Matalista 45-sarjan katurenkaista huolimatta Alltrack mönki Offroad-moodilla eteenpäin liejuisilla maastoteillä, kiipeili hurjan näköisiä ylä- ja alamäkiä ja pystyi etenemään melkoisesti sivulle kallistuneena.

Golf Alltrack selviää hankalistakin paikoista.

Offroad-ajotila muuttaa kaasupolkimen liikkeen vaikutusta moottoriin ja ABS-järjestelmän konfigurointia. Offroad-moodi aktivoi myös Alltrackin alamäkihidastimen, joka hillitsee automaattisesti vauhtia todella jyrkkiin alamäkiin hitaasti ajettaessa.

Alltrackin 4MOTION-järjestelmä on varustettu äärimmäisen nopeasti etu- ja taka-akselien voimajakoa muuntelevalla viidennen sukupolven Haldex-kytkimellä, joka reagoi jo ennen pyörien luistamista. Nelivedon ohella Golf Alltrack on varustettu elektronisella tasauspyörästön EDL-lukituksella, joka on kytketty ESC-ajonvakautusjärjestelmään. Molemmilla akseleilla tasauspyörästön lukitusta säätelevä XDS+ lisää tarvittaessa pitoa jarruttamalla kaarteen sisäpuolisia pyöriä tiukasti kurvailtaessa.

Golf Alltrack nousee jyrkkään elämäkeen ketterästi.

Lisää kromia ohjaamossa

Alltrackin ohjaamo ei poikkea merkittävästi muista Golfeista, mutta etu- ja takapenkkiläisille on LED-lukuvalot ja kromia on lisätty moniin säätimiin. Composition Touch -monitoiminäyttö ja Climatronic-automaatti-ilmastointi kuuluvat Alltrackin varustukseen.

Golf GTD Variant  on pukeutumut ruutukuosiin.

Alltrackin etuistuinten selkänoja on leveämpi kuin samassa tilaisuudessa esitellyn R Variantin urheiluistuimissa ja sopii useammanlaisille selille. Monenlaiset kuljettajat löytävätkin Alltrackin ratin takaa luontevan ajoasennon – vain matalalla istuva kollega ei saanut reisilleen riittävästi tukea. Hänen kaltaisiaan varten Alltrackiin saa valinnaisvarusteena ErgoActive-istuimet, jotka säätyvät neljääntoista suuntaan ja kuljettajan istuimessa on myös reisituen pituussäätö. Lisähinta Comfortline-varusteiseen autoon on 769 euroa ja Highline-varusteiseen vain 425 euroa.

33 vuoden ruutukuosiperinne

Jo vuonna 1974 esitellystä ensimmäisen sukupolven Volkswagen Golfista oli aikoinaan GTD-versio, joka tuli markkinoille 1982. Kuuleman mukaan se kuului jo silloin tuontiohjelmaan, mutta ainoa tuon ajan GTD, jonka allekirjoittanut muistaa nähneensä, oli Uuden Suomen Saksassa toimineen kirjeenvaihtajan Maija Lapolan muuttoautona tuoma valkoinen Golf. 

Ruutukuosinen istuinverhoilu oli tunnusomainen piirre jo ensimmäisen sukupolven GTD:lle ja sama yli 30 vuoden takainen sisäilme on myös uudessa seitsemännen sukupolven Golfin GTD-versiossa.

Volkswagen Golf GTD Variant on ensimmäinen farmari GTD-Golfien historiassa.

Nyt GTD-tunnus liitetään ensi kertaa farmarimalliseen Golf Variantiin. Kun ensimmäisen Golf GTD:n 1,6-litraisessa turbodieselissä oli tehoa 70 hevosvoimaa, uusin GTD-versio on varustettu Volkswagen-konsernin muista malleista tutulla 184-hevosvoimaisella kaksilitraisella turbodieselillä, jonka suorituskyky riittää normaaliliikenteessä kaikkiin tilanteisiin. Kiihtyvyys 7,9 sekuntia nollasta sataan kertoo auton ripeydestä ja koeajetulla DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla voimavarat ovat todella helposti käytettävissä.

Volkswagen markkinoi uutuutta myös toimintasäteellä, joka GTD:ssä on peräti tuhannen kilometrin luokkaa. GTD Variantin normikulutus on manuaalivaihteisena vain 4,4 ja DSG:llä 4,8 litraa sadalla kilometrillä. 

Sporttidiesel matka-ajoon

Maantieajossa Golf GTD Variant on Alltrackiin ja R Variantiin verrattuna hyvin tavallinen ja yllätyksetön. GTD on golfmaisen hyvä ajaa ja kaikin puolin käytännöllinen auto. Sport-jousituksella varustettu GTD kulkee puolitoista senttiä tavallista Golf Variantia matalammalla. Uuden GTD:n varustukseen kuuluu samoja varusteita kuin 300-hevosvoimaisessa R Variantissa: progressiivinen ohjaus, hyväksi havaittu elektroninen tasauspyörästön lukitus XDS+ ja ESC Sport –toiminnon painike, jolla saa poistettua ensin ASR-toiminnon ja haluttaessa myöhennettyä ESC-ajonvakautusta, jonka saa monitoiminäytön valikoista kytkettyä kokonaankin pois.

Golf GTD:n moottori on karkeaääninen, mutta tasakaasulla se meluaa hyvin hillitysti. 300-hevosvoimaisen R Variantin tavoin GTD Variantin ajotilavalikoissa on Race-asetus, jolla kuljettaja saa käyttöönsä keinotekoista melua tekevällä vibraattorilla, Soundaktorilla, rakennetun Sport-äänimaailman, jonka ärinä kuuluu vain sisälle – ei ulos, koska tutkimusten mukaan GTD:n kohderyhmä ei halua räyhätä autollaan.  Karkeilla tienpinnoilla GTD:n matkustamoon kantautuu enemmän rengasmelua kuin moottorin ääntä. 

Vastinetta rahalle: Molempien uusien Volkswagen Golf Variantin elämäntapamallien hinnat lähestyvät 40 000 euroa, mikä voi tuntua kalliilta. Toisaalta 150-hevosvoimainen Alltrack on vain vajaat tuhat euroa kalliimpi kuin tavallinen Highline-varusteinen neliveto-Variant. Alltrackin selvin ja kovin kilpailija löytyy Volkswagen-konsernin sisältä: Seat Leon X-Perience maksaa 184 hevosvoiman moottorilla ja DSG-vaihteistolla vähän päälle 35 500 euroa eli yli 5000 euroa vähemmän. Sen sijaan Škoda Octavia Scout liikkuu samoissa hinnoissa Golf Alltrackin kanssa. 184-hevosvoimainen GTD on puolestaan lähes 6000 euroa kalliimpi kuin Highline-varusteinen Golf Variant 150-hevosvoimaisella koneella, jonka vauhti riittää hyvin normaaliajossa, joten GTD:n erityispiirteille tulee hintaa. 

Malliversio Golf Variant Alltrack
1.8 TSI 132 kW 
Moottorin sylinteri-
tilavuus cm3
 1968
Suurin teho
kW/hv/r/min 
 132/180/4500
Suurin vääntö-
momentti Nm/r/min 
 280/1350-4500
EU-kulutus
yhdistetty l/100 km
 6,6
CO2-päästö g/km  155
Kiihtyvyys
0-100 km/h s
 7,8
Huippunopeus km/h     217
Omamassa kg  Ei ilmoitettu
Kokonaishinta
euroa, alkaen
 39 857,04

Mitat mm (pituus/
leveys/korkeus/
akseliväli)

4578/1799
1515/2630  

 

Malliversio Golf Variant Alltrack
2.0 TDI 110 
Moottorin
sylinteritilavuus cm3
1968
Suurin teho
kW/hv/r/min 
110/150/
3500-4000
Suurin vääntö-
momentti Nm/r/min 
340/1750-3000
EU-kulutus
yhdistetty l/100 km
4,9
CO2-päästö g/km 127
Kiihtyvyys
0-100 km/h s.
8,9
Huippunopeus km/h    207
Omamassa kg 1555
Kokonaishinta
euroa, alkaen
39 096,31

Mitat mm (pituus/
leveys/korkeus/
akseliväli)

4578/1799
1515/2630 

 

Malliversio Golf Variant Alltrack
2.0 TDI 135 
Moottorin
sylinteritilavuus cm3
1968
Suurin teho
kW/hv/r/min 
135/184/
3500-4000
Suurin vääntö-
momentti Nm/r/min 
380/1750-3250
EU-kulutus
yhdistetty l/100 km
5,0
CO2-päästö g/km 132
Kiihtyvyys
0-100 km/h s.
7,8
Huippunopeus km/h    219
Omamassa kg 1584
Kokonaishinta
euroa, alkaen
40 988,38
Mitat mm (pituus/
leveys/korkeus/
akseliväli)

4578/1799
1515/2630 

 

Merkki ja malli Golf GTD Variant
Moottorin sylinteri-
tilavuus cm3
1968
Suurin teho
kW/hv/r/min 
135/184/
3500-4000
Suurin vääntö-
momentti Nm/r/min 
380/1750-3250
EU-kulutus
yhdistetty l/100 km
4,4 / DSG: 4,8
CO2-päästö g/km 115 / DSG:125
Kiihtyvyys
0-100 km/h s.
7,9
Huippunopeus km/h 231 / DSG: 229

Mitat (pituus/leveys
ilman peilejä/
korkeus kattokaitein/
akseliväli) mm

4575/1799/
1470/2631

Omamassa kg 1475
Kokonaishinta
euroa manuaali/DSG
37 612,72 /
39 621,58

 

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti