veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Vanhasta autostaan voi saada romutuspalkkion

Vanhasta autostaan voi saada romutuspalkkion
23.1.2015

Kun vie vanhan autonsa romutettavaksi, voi saada 1 500 euron alennuksen ostaessaan uuden auton. Eduskunta hyväksyi joulukuussa romutuspalkkiokokeilun, joka alkaa heinäkuun alussa ja on voimassa tämän vuoden loppuun.

Romutuspalkkiokokeiluun on varattu 3 miljoonan euron määräraha. Yksittäisessä romutuspalkkiossa valtion osuus on 1 000 euroa ja autojen maahantuojien 500 euroa.

Liikenne iStockphoto.com

Romutuspalkkion uuden henkilö- tai matkailuauton hankintaa varten voi saada, jos vie romutettavaksi oman, yli 10 vuotta vanhan auton ja ostaa tilalle enintään 120 grammaa kilometriltä hiilidioksidia päästävän uuden auton.

Romutuspalkkion tavoitteena on uudistaa Suomen eurooppalaisittain vanhaa autokantaa, jotta liikenteessä olevat autot olisivat nykyistä ympäristöystävällisempiä ja turvallisempia.

Palkkion saadakseen vanha auto pitää viedä romutettavaksi viralliseen vastaanottopisteeseen ja esittää sieltä saatu romutustodistus autokaupassa. Romutuspalkkion osuus vähennetään suoraan auton hinnasta.

Trafi saa tiedot romutetuista ja romutuspalkkioon oikeutetuista autoista ja maksaa niiden perusteella valtion osuuden maahantuojille.  

”Ei vesitä muita alennuksia”

Autokaupassa on sangen tavallista neuvotella alennuksia auton pyyntihinnasta. Vesittääkö romutuspalkkio nyt nämä muut mahdolliset alennukset?

”Ei vesitä”, vastaa Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio.

Kallion mukaan romutuspalkkio on ylimääräinen alennus. ”Kuluttaja käy aivan normaalisti autokauppiaan kanssa keskusteluja alennuksista autokaupan yhteydessä kuten tähänkin saakka. Kun asiakas on tyytyväinen neuvottelun tulokseen, hän vetää povitaskustaan vielä romutustodistuksen.”

Kaikilla ei ole romutuspalkkiosta huolimatta varaa ostaa uutta autoa. Kallion mukaan kuluttajat voivat nyt sumplia keskenään. ”Jos minulla ei ole varaa ostaa uutta autoa, voin myydä romuauton toiselle vaikkapa 500 eurolla. Näin tämä ostaja hyötyy vielä tonnin verran uuden auton kaupassa.”

Romutuspalkkiokampanja ei Kallion mukaan myöskään tee tilaa keinottelulle.

”Kampanja on rajattu siten, että romutuspalkkion saa vain kerran yhtä autoa kohden. Lisäksi palkkion saajan tulee olla henkilö. Romutuspalkkiota ei siis saa yritys, ja tällöin ammattimainen keinottelu ja uusien autojen hamstraaminen ei ole mahdollista”, Kallio sanoo.

Kallio odottaa romutuspalkkiosta jonkin verran piristystä autokauppaan, mutta autokannan vanhenemiskierrettä ja korkeaa keski-ikää ei hänen mielestään yhdellä kampanjalla hoideta. ”Valuvika on korkeassa autoverossa, joka kannustaa autoilijaa pitämään kiinni vanhasta autostaan ja korjaamaan sitä mahdollisimman pitkään.”

Riitta Rimmi

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti