veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Taloustaidon lukijaraati kommentoi värikkäästi automerkkejä

Taloustaidon lukijaraati kommentoi värikkäästi automerkkejä
23.3.2016

Taloustaidon lukijaraadin perusteluissa on jopa surkuhupaisia esimerkkejä siitä, miten huonoja kokemuksia ihmisillä on varsinkin takavuosien autoista. Kommentit kertovat myös, miksi Volvo on taloudestaan tarkkojen lukijoiden suosikkimerkki.

Jopa ruotsalainen huonekalumoguli tukee Taloustaidon lukijan mielestä hyvää käsitystä Volvosta, joka sai sekä Taloustaidon mies- että naislukijoilta eniten mainintoja mielikuvaltaan positiivisimpana automerkkinä.

Fiat 500 Giardiniera

”Ikean omistajan Ivar Kampradin 1980-luvun Volvo 240 farmari on hyvä esimerkki siitä, miten talousviisas toimii. Volvon pitkä omistus on mahdollista hyvien netistä löytyvien huolto- ja korjausohjeiden avulla. Varaosien saanti Ruotsista on loputon”, yksi mieslukijoista perustelee Volvon positiivista mielikuvaa.

Hän ei ole yksin. Toisella mieslukijalla on jo seitsemäs Volvo menossa ja monet muutkin kehuvat Volvon kestävyyttä ja turvallisuutta. 

V70-mallinen Volvo innoittaa yhden lukijan kuvailemaan merkin imagoa vertausten avulla: ”Volvo V70 – sama pätee muihinkin Volvo-malleihin – on kuin koti tai vaimo: tuttu ja turvallinen. Muut merkit ovat kuin hotellissa asumista, vaikkakin kenties viiden tähden paikassa. Myös Volvon image on OK – se ei aiheuta kateus- tai häirintäefektejä.”

Positiivisinta mielikuvaa perustellessaan monen muunkin automerkin kannattajat viittaavat pitkiin taipaleisiin sen parissa.

”Mercedes-Benz tuntuu kestävän. Minulla on ajossa 25 vuotta vanha Mersu”, johtotähden ystävä kertoo.”

Volkswagen Golfia positiivisimpana pitävä lukija kertoo, että edellinen Golf kesti hänen käytössään lähes 19 vuotta. 

Myös Toyota, BMW ja Opel saavat mieslukijoilta samanlaisia perusteluja. ”Olen käyttänyt Toyotaa jo noin 20 vuotta ja se on osoittautunut luotettavaksi”, yksi heistä kertoo. Toinen sanoo, että ”BMW on luotettavaa laatua, olen ollut merkkiin tyytyväinen jo 30 vuotta”. Kolmas lukija on ollut uskollinen samalle automerkille vielä pidempään: ”Olen Opelilla ajellut lähes 40 vuotta eikä ole matkalle jättänyt kertaakaan. Nyt uusi Astra K kiinnostaa, siinä on ikäihmiselle turvavarustus edulliseen hintaan ja paljon muuta”. 

Kaunis Mercedes-Benz

Vaikka Volvo sai naisiltakin eniten mainintoja mielikuvaltaan positiivisimpana automerkkinä, se ei heiltä kirvoita yhtä värikkäitä perusteluja. Volvojen naisilta saamissa positiivisissa maininnoissa korostuvat luotettavuus ja laatu. Myös turvallisuus saa mainintoja.

Mercedes-Benz

Volvon ohella Škodan perusteluissa luotettavuus nousee useilla vastaajilla esiin ja Toyotakin saa palautetta luotettavuudesta mutta myös hyvästä hinta/laatu-suhteesta. BMW:n valitsijoiden perusteluissa on mainintoja ajettavuudesta ja luonteesta.

Mercedes-Benziä positiivisimpana pitävät painottavat johtotähden arvon säilymistä. ”Vähän käytetyssä Mercedes-Benzissä on hyvä hinta-laatusuhde ja se säilyttää sen jälkeen arvonsa. Kaunis auto”, naislukija perustelee.

”Itsellä on Mercedes-Benz eikä ole ollut ongelmia. Se on vakaa ja turvallinen ajaa – työmatkani on edestakaisin yhteensä 90 km, joten ratin takana tulee istuttua. Huolto pelaa hyvin, osatkaan eivät ole liian kalliita.  Autoni on vuosimallia 2008 eikä vielä ole tehnyt mieli vaihtaa sitä mihinkään uudempaan”, toinen naislukija kertoo.

Luotettavuus ja taloudellisuus korostuvat myös Volkswagenin naisilta saamissa positiivisimman mielikuvan perusteluissa, mutta päästöskandaalin vuoksi niissä on täydennyksiä kuten ”päästökommelluksista huolimatta” tai ”päästökysymykset ovat varmasti oikeasti ongelma kaikilla merkeillä”.

Myös Opel, Peugeot ja Saab ovat useiden vastaajien mielestä positiivisimpia merkkejä.

”Saab on ollut elämäni auto. Olen ajanut sen eri versioilla vuosikymmeniä ja kokemukset ovat olleet yksinomaan myönteisiä lukuun ottamatta yhtä uutena ostettua "maanantaiversiota", jonka liike onneksi vaihtoi 6000 ajokilometrin jälkeen uuteen”, naissaabisti kertoo.

Hajamaininnoissa naiset kuvaavat Hondaa hyvin arvonsa säilyttäväksi, Fordia varmaksi merkiksi, Kiaa edulliseksi ja hyväksi autoksi, jolla on pitkä takuu, Renaultia tyylikkääksi ranskalaiseksi ja hiukan boheemiksi sekä Fiatia yhdistelmäksi designia, taloudellisuutta, järkevää kokoa ja hauskuutta – kaikki samassa paketissa. 

Vain Ferrari on poikkeus

Kysymykseen automerkistä, josta on negatiivisin mielikuva, mieslukijoiden valinnoissa on nykyautojen ohella kiintoisia kaikuja kaukaa menneisyydestä.

Jo aikanaan 1970-luvulla huonon maineen saanut Morriksen malli nousi kysymyksen myötä yhden lukijan mieleen: ”Morris Marina. Englantilainen auto, Belgiassa marokkolaisen työvoiman kokoama ajokki, jossa matkamittarin vaijeri katkesi jo 16 kilometrin ajon jälkeen. Ei ajovuorokautta, ettei päivän jälkeen tallin lattialla ollut kahvikupillista öljyä. Korjaamo ei löytänyt mitään vikaa vuotoon”, mieslukija muistelee.

Toisen lukijan mieleen on jäänyt Neuvostoliiton poliittisen eliitin edustusauto Zil: ”Zil ei kestä ajoa riittävän pitkälle, tarvitaan huoltojoukkoja”.

Arkisempi ja tutumpi neuvostoliittolainen auto Lada saa runsaasti mainintoja. Pääsääntöisesti negatiivinen mielikuva on myös Dacialla – Romanian Renulla niin kuin yksi lukija sitä kuvaa – ja Renaultilla, jonka malleja moni pitää huonosti tehtyinä, heikkolaatuisina ja vikaherkkinä.

Dacia

”Ainakin Renaultin aiemmissa malleissa on ollut paljon vikoja. Veljelläni oli Laguna, joka oli miellyttävä ajaa, mutta siinä oli hirvittävästi vikoja ja auto ruostui jo uutena”, yksi mieslukija kertoo.

Monien mieslukijoiden mielestä kaikkien eteläeurooppalaisten automerkkien kanssa on ongelmia.

”Negatiivisin mielikuva: noin yleisesti ranskalaiset ja italialaiset autot. Syynä niiden ruosteherkkyys ja yleinen tekninen vikaherkkyys vs. sakemannit ja japsit. Poikkeuksena Ferrari, jonka mielikuva on positiivinen”, yksi lukija perustelee.

Vikoja ja ikäviä kauppiaita

Volkswagen kärsii selvästi päästöskandaalista: naiset äänestivät sen kielteisten mielikuvien kärkeen 17 % osuudella, miesten keskuudessa se on Fiatin jälkeen toisella sijalla 11 % äänistä.

VW Golf

Volkswagen saa mieslukijoilta muitakin negatiivisia mainintoja: ”VW Polo 1.4. Huono moottori, männät kolisee. Koria ei ole ruostesuojattu mitenkään vaan kotelot tulpattu ja massattu sen päälle. Vähän kosteutta ja sen jälkeen esimerkiksi helmakoteloiden massauksen ja pellin väliin pääsee vesi ja muutamassa vuodessa helmakotelot ovat läpimädät. Helmakotelon etupäästä vesi pääsee sisälokasuojan takaa valumaan suoraan helmakoteloon. Ennen Volkkarit oli hyvin tehtyjä, nykyisin vain etelän ilmastoon”, mieslukija kirjoittaa.

Toinen niputtaa Volkswagen-konsernin autot yhteen ja moittii niitä toteamalla, että ”paljon vikoja, joihin maahantuoja ja kauppiaat suhtautuvat ikävällä tavalla”. Kolmas muistuttaa, että VW:n TSI-koneiden jakopäät eivät kestä.

Naisten perusteluissa Volkswagen saa pyyhkeitä päästöhuijauksesta mutta sielläkin on mainintoja isoista remonteista. ”Omakohtaisten kokemusten perusteella uusi VW on osoittautunut ns. maanantai-kappaleeksi”, yksi naislukija toteaa ja toinen jatkaa kertomalla, että ”pojalla on eri Volkkareita, joissa on koko ajan jotain pientä korjattavaa”.

Forditkaan eivät selviä ilman moitteita:

”Fordin osat ruostuvat ja alumiinit hapertuvat nopeaan tahtiin suolaisessa ilmastossa. Pieniä osia ei saa yksikseen vaan on ostettava tai vaihdettava aina isompi paketti kuten vilkkuviiksi tai valoumpiot. Pakoputkistot ovat säilykepurkkipeltiä”, mieslukija manailee. 

Kaahareita ja kerskailijoita

Volkswagenin ja Škodan ohella Citroën  ja Fiat ovat naisten kielteisten mielikuvien kärkipäässä ennen BMW:tä, Fordia, Opelia, Peugeotia ja Ladaa.

Naisten negatiiviset mielikuvat ranskalaisista autoista perustuvat käsitykseen, että niissä olisi paljon vikoja, mutta vielä enemmän vikoihin viitataan Fiatien kohdalla. Monissa kommenteissa todetaan, että eteläeurooppalaiset autot eivät kestä suomalaisia talvikelejä.

Myös Opelin omistajilla on ollut riesaa maanantaikappaleista, joiden vuoksi merkin mielikuva on romahtanut heillä negatiivisimmaksi.

Opel Vectraan sydämistynyt lukija kertoo, kuinka pitkä vaikutus huonolla kokemuksella on: ”Satuttiin kerran 1990-luvun lopussa ostamaan maanantaikappale, jonka kanssa oli pelkkää harmia. Sukua ja naapureita on varoitettu: Älkää ikinä ostako Opelia. Eikä ole Opeleita lähipiirissä näkynyt.”

Toinen nainen virnuilee miehiseen tapaan Opelin tunnuksesta, jossa salama halkaisee ympyrän: ”Opel, ympyrä ja nuoli, ikuinen huoli”.

Audi ja Saab

Audin, BMW:n ja Mercedes-Benzin negatiivisiin mielikuviin vaikuttavat niiden kuljettajat, joita naisten vastauksissa pidetään kaahareina ja kerskailijoina.

Volvo on lukijaraatilaisten suosikkimerkki

Myönteisin mielikuva automerkistä

Miehet

1. Volvo  15 %
2. Toyota  12 %
3. BMW   9 %
4. Opel, Mercedes-Benz   7 %

          

Naiset

1. Volvo     19 %
2. Mercedes-Benz 12 %
 3. Toyota ja BMW    10 %
 4. Skoda   8 % 

Kielteisin mielikuva automerkistä 

Miehet

1. Fiat     13 %
2. Volkswagen 11 %
3. Renault    10 %
4. Lada  9 %
5. Kia, Peugeot ja Dacia   6 %

Naiset

1. Volkswagen  17 %
2. Skoda ja Citroen 11 %
3. Fiat     9 %
4. BMW, Ford, Opel, Peugeot ja Lada  8 %
   

Vuosien varrella saatujen tutkimustulosten perusteella isot autot ja laadukkaina pidetyt automerkit ovat perinteisesti olleet yliedustettuina Taloustaidon lukijoiden keskuudessa. Silti lehden lukijaraadin parinsadan vastaajan valinnat ja kommentit yllättävät etenkin naisten osalta.

Eniten mainintoja myönteisimmästä mielikuvasta saa Volvo, miehistä 15 % vastaajista on sen kannalla, mutta naisilla luku on vielä suurempi 19 %. Myös Mercedes-Benzin kuva on 12 % osuudella naisten keskuudessa miehiä suositumpi, heistä sen mainitsee 7 % vastaajista. Sama pätee BMW:hen: naisista 10 % ja miehistä 9 % omaa siitä positiivisimman mielikuvan.

Toyota on molemmilla sukupuolilla kärkiviisikossa, miesten keskuudessa se on toiseksi myönteisin automerkki 12 % osuudella, naisten joukossa Toyota jakaa kolmannen sijan BMW:n kanssa 10 % osuudella. Lisäksi kärkiviisikkoon mahtuvat miesten puolella Opel jaetulla neljännellä sijalla Mercedes-Benzin kanssa ja naisten puolella Skoda, joka on viides.

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti