veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Seat Leon ST X-Perience tonneja halvemmalla

Seat Leon ST X-Perience tonneja halvemmalla
16.3.2015

Seat ei ole lyönyt meillä läpi samalla tavalla kuin muut Volkswagen-konsernin merkit, vaikka se tarjoaa samaa tekniikkaa kaikkein edullisimmin. Nyt Seat on tuonut Leon-mallistoon nelivetoisen X-Perience-version.

Volkswagenin ja Audin myynti sujuu Suomessa hyvin, mutta maahantuojana toimivassa VV-Autossa ihmetellään sitä, että Seatin tunnettuuden lisääminen ei ole täällä onnistunut.

Seat Leon ST X-Perience

Ostajat eivät ehkä luota Seatin laatuun tai arvon säilymiseen, mutta tunnettuuden lisäämiseksi Seat tarvitsisi myös vaikuttavampaa mainontaa kuin mitä maahantuoja varsinkin printtipuolella harrastaa. Uuden X-Periencenkin mainokset ovat tavanomaisen tylsiä ja haastajan asemassa arkuus tai varman päälle pelaaminen ei tuota tulosta.

X-Perience on Seat Leon ST -farmarimallin nelivetoversio, jolla on Skodan Outdoor-mallien tapaan maastohenkinen ulkoasu. X-Periencen maavaraa on nostettu 2,8 senttiä tavalliseen Leon ST -farmariin verrattuna, mikä auttaa etenemisessä huonoilla teillä ja lumen keskellä.

Seat Leon ST X-Perience

X-Periencen muutokset on tehty onnistuneesti. Korkeammasta maavarasta huolimatta auto tuntuu ajossa jämäkältä, tuuli ei sitä huojuttele eivätkä jousituksen pitemmät joustovarat heikennä ajo-ominaisuuksia. Pienet tärinät Seatin tiukasti jousitettu alusta saisi vaimentaa tehokkaammin.  

Liian matalilla kierroksilla

Normaaliajossa X-Perience on etuvetoinen eikä siinä ole kytkintä, jolla vetotapaa voisi muutella tai nelivetoa kytkeä kiinteästi päälle. Tarpeen mukaan muuttuvan nelivedon ansiosta silti X-Periencen 184-hevosvoimainen versio lähtee kitkarenkaillakin talvikeleillä liikkeelle kuin raketti eikä minkäänlaista vetelyä sivuttaissuunnassakaan esiinny.

Seat leon ST X-Perience

X-Perienceä on hauska ajaa. Erityisesti lumisen liukkaalla soratiellä vedon jakautuminen toimii hyvin ja Seat käyttäytyy hyvin tasapainoisesti. X-Perience ei tunnu missään tilanteessa jäykältä, sillä sen ajovakautus sallii kaasulla ohjailemisen ja ohjauksessa on hyvä tunto. Ainoastaan moottoritiellä ohjauksen keskitys voisi olla hieman tarkempi.

Kuusivaihteinen DSG-automaatti antaa moottorin kierrosten pudota jopa alle 1 200 kierroksen, vaikka Seatin dieselmoottori vetää sillä tasolla haluttoman tuntuisesti ja vastaa laiskasti käskyihin.

Seat Leon ST X-Perience

Kun koneen kierrosnopeus nousee, Seat kiihtyy todella raivokkaasti. Nollasta sataan arvo 7,1 sekuntia kertoo voimalinjan tehokkuudesta. Viisisataa euroa edullisemmalla hinnalla X-Perienceen saa 180-hevosvoimaisen bensakoneen, jolla se kiihtyy satasen vauhtiin 7,2 sekunnissa, ja sillä Leon on vielä mukavampi ja hauskempi ajaa.

Epämukavat urheiluistuimet

Hyvin viistot A-pilarit ja koeajoauton 800 euron hintaiset, liian voimakkaasti taakse kallistetut urheiluistuimet tekevät Seatin etuistuimille istuutumisesta ja autosta nousemista helposti työlästä. Urheiluistuinten istuinosa on kapea ja sivutuet painavat pyöreämmillä ihmisiä reisiä.

Seat Leon ST X-Perience

Takapenkillä istuinkorkeus on täysikasvuisille matkustajille liian matala. Penkki on jämäkkä ja selkänoja kohtalaisen hyvässä kulmassa. Pääntilaa riittää matalan istuimen vuoksi hyvin.

Leon X-Perience tuntui koeajossa hyvin laadukkaalta ja tukevasti tehdyltä autolta. Ainoastaan soratiellä kojelaudasta kuului kuljettajan edestä jotain sirinää.

Seat Leon ST X-Perience

Vastinetta rahalle: X-Periencen hintaero tavalliseen etuvetoiseen Leon ST -malliin on iso. Kun ST:n saa tehokkaalla 1,4 TSI -bensiinimoottorilla reilulla 23 000 eurolla, X-Perience-versioiden hinnat alkavat 30 000 eurosta. 150-hevosvoimaiseen dieseliin tyytymällä säästää yli 3 000 euroa koeajoautoon verrattuna ja 5 000 euroa vastaavantehoiseen nelivetoiseen Golfin Variant 4Motioniin verrattuna. Vastaavilla moottoreilla varustettuihin Skoda Octavia Scout -malleihin verrattuna Seat on 4 000-6 000 euroa edullisempi.

PLUSSAT

+ Hyvä ajettavuus
+ Erittäin tehokas moottori
+ 4 000-6 000 euroa sisarmalleja halvempi

MIINUKSET

- DSG antaa kierrosten pudota liikaa
- Epämukavat lisävarusteistuimet
- Liian matala takapenkki

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Seat Leon X-Perience
2.0 TDi 184 hv
DSG 4Drive
Moottorin
sylinteritilavuus cm3
1968
Suurin teho
kW/hv/r/min 
135/184/
3500-4000
Suurin vääntö-
momentti Nm/r/min
380/1750-3000
EU-kulutus,
kaup/maantie/yhd.
l/100 km
5,6/4,5/4,9
CO2-päästö g/km 129
Kiihtyvyys
0-100 km/h s.
7,1
Huippunopeus km/h 224

Mitat (pituus/leveys
ilman peilejä/ korkeus
kattokaitein/akseliväli) mm

4543/1816/
1481/2630

Omamassa kg 1529
Kokonaishinta e
alk. /koeajoauto
35 566,45 /
41 585,69

Juha Partanen 

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti