veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Pidä huolta autosi akusta!

Pidä huolta autosi akusta!
16.11.2015

Akusta on tullut yhä keskeisempi osa autojen tekniikkaa. Samalla ongelmat akkujen kanssa ovat lisääntyneet niin, että Autoliitto on perustanut akkupalvelun autoilijoita auttamaan. 

Autot ovat perinteisesti tarvinneet sähköä toimiakseen. Bensiinimoottori tarvitsee sähkön tuottaman kipinän palotapahtumaan, sen sijaan dieselmoottori saattoi ennen vanhaan käydä ilman sähköäkin. Nykyään kaikki moottorit ovat niin polttoaineensyötön kuin ohjausjärjestelmienkin vuoksi täysin riippuvaisia sähköstä.

Akkuauto Kuva Autoliitto

Autoista on tullut muutenkin täysin sähköstä riippuvaisia. Muutamia vuosikymmeniä sitten autojen monet toiminnot olivat mekaanisia tai hydraulisia ja sähköä tarvittiin vain sille hyvin luonnollisiin kohteisiin, kuten starttimoottoriin, valoihin ja radion toimintaan sekä tuulilasinpyyhkijöiden liikuttelemiseen. Sitten tulivat takalasin ja sivupeilien sekä istuinten lämmittimet, ja auton sähkönkulutus alkoi kasvaa.

Nykyään ratin käänteleminenkin on sähköstä riippuvaista, sillä ohjaustehostimet ovat muuttuneet sähkötoimisiksi. Moottorin, automaattivaihteiston ja automaattisen ilmastoinnin, jopa iskunvaimennuksen toimintaa ohjataan sähköisesti – näitä ohjausjärjestelmiä voi olla yhdessä autossa parisenkymmentä ja enemmänkin.

Uusimmissa autoissa on elektronisia mittaristoja ja ympäristön havainnointiin perustuvia turvavarusteita, jotka kaikki tarvitsevat sähköä.

Lisääntynyt sähkön tarve on tehnyt akusta ja sitä ruokkivasta laturista yhä keskeisempiä varusteita. Akkuhan on auton sähkövarasto, josta eri toiminnot saavat virtaa. Akun kapasiteetti ei kuitenkaan riittäisi kovinkaan pitkälle, ellei laturi moottorin luomalla energialla jatkuvasti ruokkisi akkua.

Akkuvika jättää usein tielle

Saksalaisen autojärjestö ADAC:n mukaan viime vuonna kolmasosa automatkojen keskeytymisistä johtui akuista. Meillä Suomessa ehkä vähintään puolet auton käynnistymättömyyksistä johtuu akusta.

Runsaan sähkönkulutuksen lisäksi syynä virran loppumiseen voi olla se, että akku ei kylmänä pysty ottamaan laturin syöttämää virtaa vastaan. Jos autolla ajetaan vain lyhyitä matkoja, akku ei ehdi lämmitä eikä varautua ja tarpeeksi monen käynnistämisen jälkeen virta loppuu.

Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala kertookin, että akut aiheuttavat ongelmia ennen kaikkea kaupunkiympäristössä, jossa ajomatkat ovat lyhyitä ja akuista otetaan enemmän virtaa ulos kuin laturi ehtii ladata.

Laturikin voi aiheuttaa ongelmia: se toimii autossa koko ajan, ja jos akku ei kykene ottamaan kunnolla virtaa vastaan, laturi rasittuu ja kuluvana osana sekin pettää ajan mittaan.

Uusissa autoissa moottori yleensä tuottaa niin vähän hukkalämpöä, että se ei lämmitä akkua. Moottorilämmittimetkään eivät auta niin kuin aikoinaan: ennen niillä lämmitettiin moottorin jäähdytysvettä, jolloin lämpimämpi moottori käynnistyi helpommin ja lämmitti nopeammin myös moottoritilassa sijaitsevaa akkua. Nykyisten säteilylämmittimien apu on vanhoihin lohkolämmittimiin verrattuna mitätöntä. Lisäksi osassa autoista akku ei edes sijaitse moottoritilassa, jolloin moottorin lämpiämisellä ei ole mitään merkitystä. 

Akun vaihtaminen on vaikeutunut

Samalla kun auton akku on entistä kovemmalla koetuksella, sen kanssa toimiminen on ratkaisevasti hankaloitunut. Useimpien viime vuosituhannella valmistettujen autojen akun voi edelleenkin nostaa autosta sisään lämpimään, ladata ulkopuolisella laturilla ja laittaa takaisin autoon. Vanhan auton akku on myös helppo vaihtaa uuteen, kun sen varauskyky heikkenee.

Sen sijaan uusien autojen elektroniikan kanssa tulee helposti ongelmia heti, kun akku irrotetaan tai virta muuten loppuu. Järjestelmien muistiin tallentuu vikakoodeja, moottorin tai automaattivaihteiston ohjaus voi joutua vikatilaan ja asetukset mennä sekaisin. Jos OBD-pistokkeeseen kytkettävää muistin säilyttäjää tai diagnostiikkalaitteita ei ole käytettävissä, autoa ei välttämättä saa enää toimimaan normaalisti akun irrottamisen jälkeen.

Varsinkaan start-stop-käynnistysautomatiikalla, jarruenergian talteenotolla tai hybridivoimanlähteellä varustettujen autojen akkua ei kannata lähteä kotikonstein vaihtamaan.

Nämä järjestelmät kuormittavat akkua huomattavasti enemmän kuin perinteinen tekniikka. Siksi niillä varustetuissa autoissa käytetään AGM-akkuja, joissa akkuhappo on imeytetty lasikuitumattoon. AGM-akut kestävät lataamista ja purkamista moninkertaisesti, mutta myös niiden hinta on kolmin-nelikertainen tavalliseen akkuun verrattuna.

Autojen määräaikaishuolloissa akku jää usein vaille huomiota, ja se vaihdetaan vasta, kun tulee ongelmia. Akun kestoikä vaihtelee paljon. Jopa uuden auton akku voi olla huonossa kunnossa, jos autoa on kuljetusten yhteydessä käynnistetty monta kertaa ja sillä on ajettu vain muutaman metrin tai kilometrin matkoja. Auto on saattanut myös seistä pitkään ennen asiakkaalle toimittamista, kuten varsinkin Aasiasta tuleville autoille voi käydä.

Normaalissa käytössäkin akku voi olla vaihtokunnossa jo 3-4 vuoden ikäisenä. Mutta jos autoa käynnistellään vähän ja sillä ajetaan paljon pitkiä matkoja, akku voi kestää todella kauan – varsinkin, jos sen varauksesta pidetään huolta älykkäällä ylläpitolaturilla. Samalla älylaturi kertoo, milloin akku ei enää varaudu kunnolla ja se pitää vaihtaa. 

Akkupalvelu tuo akun kotipihaan

Autoliitossa havahduttiin akkuongelmien yleistymiseen. Viime keväänä liitto käynnisti AL-akkupalvelun, joka tuo autoilijoille pelastuksen vuorokauden kaikkina aikoina.

”Erityisesti iltaisin ja viikonloppuisin auto voi joutua seisomaan korjaamolla uutta akkua odottamassa. Aloimme miettiä, miksi ei vietäisi akkua asiakkaan kotipihaan sen sijaan, että autoa lähdetään hinaamaan akun vaihtoon”, turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala kertoo.

Nyt akkupalveluautoja on jo Vihdissä, Turussa ja Tampereella. Lisäksi akkupalvelussa mukana olevat hinausautot kuljettajat akkuja virtaa vaille jääneille autoilijoille.

”Ideana on, että hinureilla on yleisimmät akut aina matkassa. Akkuja menee läpi vuoden, ne eivät ole pelkkä pakkaskelien ongelma”, Luomala kertoo ja toteaa, että juuri äsken Hinausautokeskuksesta Vantaalta lähti auto akkukeikalle Espoon perukoille.

”Kyseessä oli Autoliiton Plus-jäsen. Datasta löytyi tieto, että kyseessä on toinen apuvirtakeikka lyhyen ajan sisällä, joten lähetimme uuden akun matkaan”, Luomala toteaa.

”Rekisteritunnuksen avulla näemme, millainen akku asiakkaan autoon kuuluu, ja paikalle viedään varmasti sopiva akku. Meillä on kymmenen erilaista akkutyyppiä varastossa ja AGM-akkukin järjestyy tarvittaessa.”

Turhaan akkuja ei vaihdeta. Paikalle mentäessä tehdään aina akkutesti, jolla varmistutaan siitä, että auton ongelmat johtuvat akusta. Jos asiakas on Autoliiton Plus-jäsen, hänen ei tarvitse maksaa kuin akun hinta, jäsenyys kattaa akun viemisen ja vaihtotyön. Kaikki Autoliiton jäsenet saavat akuista 15 prosentin alennuksen. Lisätietoa on osoitteessa www.akkupalvelu24.fi

Näin pidennät akun elinikää ja torjut ongelmia

  • Vältä toistuvia lyhyitä ajomatkoja varsinkin kylmillä säillä.
  • Ennen ajoon lähtöä raaputa talvella ikkunat puhtaaksi. Älä käytä jään sulattamiseen tuulilasin tai takalasin lämmitintä.
  • Mitä vähemmän käytät sähköä vieviä auton varusteita heti käynnistämisen jälkeen, kun akku on kylmä, sen parempi.
  • Jos auto ei joudu seisomaan pitkiä aikoja liikennevaloissa tai ruuhkissa, kytke käynnistysautomatiikka pois päältä, ettei se sammuttele autoa muutaman sekunnin ajaksi.
  • Jos käytät käynnistyskaapeleita, valitse paksut ja painavat. Katso, että kaikki eristimet ovat ehjät. Ota tai anna apuvirtaa vain, jos molempien autojen omistajat varmasti tietävät, mitä tekevät. Jännitepiikki voi särkeä autojen ohjainlaitteita ja aiheuttaa tuhansien eurojen vahinkoja.
  • Starttiboosteri on toista autoa parempi tapa saada käynnistysvirtaa. Boostereiden hinnat lähtevät 70-80 eurosta.
  • Jos auto ei käynnisty, voi kutsua tiepalveluorganisaation antamaan käynnistysapua. Jos tilaa Autoliiton akkupalvelusta uuden akun, autoa ei tarvitse hinauttaa korjaamolle akun vaihtoon.
  • Jos akku on usean vuoden ikäinen, se kannattaa testauttaa huollon yhteydessä tai kytkeä älylaturi ja katsoa, mitä se kertoo akun kunnosta. Huollossa testi kestää vain pari minuuttia eikä tule kalliiksi.
  • Ylläpitolaturilla voi huolehtia, että akussa riittää virtaa, ja sen käyttö pidentää akun käyttöikää. 

Näin eri laitteet kuluttavat sähköä

  • Käynnistinmoottori 800-3 000 W
  • Lämmityslaite 335 W
  • Moottorinohjaus-, sytytys- ja polttoainejärjestelmä 280 W
  • Takalasinlämmitin 210 W
  • Etu- ja takavalot 140 W
  • Etuistuinten lämmittimet 140 W
  • Sumuvalot 125 W
  • Tuulilasinpyyhkimet 70 W
  • Radio 28 W

 Lähde: Volkswagen

Juha Partanen 

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti