veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Mercedes-Benz B-sarja muutti ilmettään

Mercedes-Benz B-sarja muutti ilmettään
22.4.2015

B-sarja poikkeaa hengeltään muusta Mercedes-Benzin mallistosta. Kun muut mallit ovat matalia ja alustaltaan kovahkoja, ärjymmän näköiseksi muuttuneessa B:ssä istutaan edelleen ryhdikkäästi ja alusta tekee liikkumisesta ennen kaikkea mukavaa.

Kun kilpailijoiden vastaavankokoiset uudet tila-autot, Volkswagen Golf Sportsvan ja BMW 2 Active Tourer, ovat reippaan ja menevän näköisiä, Mercedes-Benzin B-sarjalle tehtiin mallin ilmettä piristävä kasvojen kohotus. Facelift mallin elinkaaren puolivälissä kuuluu autoalan tapoihin, mutta loppuvuodesta 2011 esitellyn, valmistajan Sports Toureriksi nimeämän uuden B-sarjan laatikkomainen kori alkoi näyttää pappamaiselta Sportsvanin ja Active Tourerin rinnalla.

Mercedes Benz B-sarjan ilmanvastustuskerroin on alhainen.

Mercedes-Benzin B-sarjan ulkonäkömuutokset ovat hyvin perinteisiä: helmat on niin edessä kuin takanakin muotoiltu dynaamisemmiksi, leveä kaksipuolainen jäähdyttäjäsäleikkö muistuttaa merkin urheiluautojen keulamaskia ja koeajoauton viisipuolaisten alumiinivanteiden kanssa kokonaisilme on aiempaa sporttisempi – muuten kori on ennallaan.

Uuden B-mallin telematiikkalaitteet on varustettu Internet-valmiudella ja yhteys voidaan muodostaa iOS- ja Android-käyttöjärjestelmällä varustetuilla puhelimilla. Uuden sukupolven telematiikan mukana kaikkiin laitteisiin tulee kaksi USB-porttia, joiden kautta voidaan kuunnella musiikkia, ladata puhelinta tai siirtää Applen laitteilla soitin keskusyksikön ruudulle. 

Avara ja nuorekas sisältä

Sisällä kojelaudan keskikohdan päälle sijoitettu monitoiminäyttö on uusitussa mallissa nyt aiempaa isompi, kahdeksan tuuman kokoinen. Sisältä uusi B-malli on nuorekkaan näköinen. Pinnat vaikuttavat laadukkailta mutta ovat kovia.

Mercedes-Benz B_sarja pelkistettyyn mutta silti laadukkaaseen susutaan.

Mercedeksen kompakti tila-auto on sisältä avara ja se tuntuu isommalta autolta kuin mitä B-malli mittojen mukaan onkaan. Akseliväliltään saman mittaiseen A-malliin verrattuna B-malli tuntuu paljon tilavammalta. Tilaa on ennen kaikkea korkeussuunnassa, minkä ansiosta sisäänkäynti B-Mercedekseen ja autosta ulos nouseminen on mukavan vaivatonta. Vieläkin mukavampaa on, että katto ei rajoita ajoasennon valintaa vaan Mersussa voi halutessaan istua rentouttavan ryhdikkäästi.

Nahkapenkit ovat viileillä säillä kylmät niin kuin aina, mutta istuimet sinänsä ovat tukevat ja säätövarat hyvät. Miinusta B-malli saa istuinten säätöpyöristä, jotka ovat isoja naisten käsille.

B-mallin takaistuimilla istutaan kohtalaisen ryhdikkäästi. Istuimet eivät kokonaisuudessaan ole toivottoman matalalla ja alle 170-senttinen ihminen istuu niillä kohtuumukavasti. Sen sijaan keskimittaiselle miehelle takapenkin istuinosa on liian lyhyt. Jalkatilaa takapenkillä on hyvin, keskimittaisen kuljettajan takana riittää tilaa toisen samanmittaisen jaloille.

Mercedes-Benz B-sarja on saanut uudelleen muotoillun takapuskurin.

S-ajotilassa virkeämmin

B 200 CDI -version dieselkone ei tunnu erityisen tehokkaalta, sillä se reagoi E-ajotilassa jähmeästi kaasupolkimen liikkeisiin. Ajossa Mercedeksen automaatti vaihtaa pehmeän huomaamattomasti mutta liikkeelle lähdettäessä Mersu vaatii harmillisen voimakasta kaasupolkimen polkaisua herätäkseen eloon.

7G-DCT-automaattivaihteistossa on kolme ajotilaa: E niin kuin Economy, M niin kuin manuaali ja S niin kuin Sport. Kun E-moodin vaihtaa S-moodiin, B-Mercedeksestä tulee selvästi virkeämpi – Sport-tilassakaan kone ei huuda, vaikka ohjelma pitää kierrokset korkeammalla.

M-asennossa vaihteita vaihdetaan ohjauspylväässä olevista siivekkeistä ja aktiivisella vaihteiden käytöllä B-Mersua voi ajaa todella dynaamisesti, kun kaarteisiin sisään käännettäessä voi vaihtaa alaspäin, mitä automaatti ei tee. Nykyiset vaihteistot ovat niin älykkäitä, että Mercedeksessäkin automaatti puuttuu peliin, jos kuljettaja ei ajoissa vaihda isommalle.

Mercedes-Benz B-sarjassa on on voimakkaasti muotoiltu spoileri.

Muiden Mercedesten tapaan automaattivaihteistoa käytetään viiksestä, joka on hämäävästi siinä, missä tuulilasinpyyhkijöitä käyttävä viiksi on muissa autoissa.

S-moodilla vetoa taakse

Vaikka B-Mercedeksen ulkomuotoa on hieman terävöitetty, auton luonne ei ole muuttunut. Mikään urheilullinen ajettava B-sarjalainen ei normaalisti ole.

7G-DCT-vaihteistolla varustettu nelivetoversio poikkeaa muista B-sarjalaisista sikäli, että Sport-ajotilassa se kestää reippaitakin kaarrenopeuksia. Sen lisäksi, että moottorissa on S-moodilla kunnolla kierroksia, 4Matic-nelivetojärjestelmä jakaa Sport- ja Manual-ajotiloissa selvästi Eco-asentoa enemmän voimaa taka-akselille, mikä myös tuntuu ajossa. Liukkaiden kelien ohella neliveto toimii vauhdikkaassa ajossa mainiosti myös pitävällä pinnalla. 

Sähköhydraulisesti ohjattu monilevykytkin on tasaisessa ajossa auki-asennossa ja 4Matic-Mercedes liikkuu etuvetoisena. Kun kytkin sulkeutuu, taka-akseli aktivoituu ja voimaa voidaan siirtää portaattomasti akseleiden välillä täysin etuvetoisesta aina 50/50-voimanjakoon saakka ajotilanteen ja alustan vaatimusten mukaan. Järjestelmä toimii millisekunneissa heti, kun akseleiden välillä havaitaan pienikin pyöriin vaikuttava nopeusero.

B-sarjalainen on mukava ajaa

Jämäkästä jousitustuntumasta huolimatta B-Mersun kori elää melko paljon sivuttaissuunnassa ja alusta tuntuu tältä osin pehmeältä. Vaikka alusta välittää tärinöitä matkustamoon, se tapahtuu niin tehokkaasti vaimennettuna että Mercedeksellä on mukava liikkua.

Mercedes-Benz bsarjan autossa on tavaratilaa 488 litraa.

B-mallin ohjaus on keskialueella hieman epämääräinen, eloton. Ohjaustunto on löysä eikä ohjaus keskitä selkeästi vaikka ohjausvastetta jonkin verran onkin. Ainakin nelivetoisessa B-sarjalaisessa pyörät tuntuvat reagoivan ohjausliikkeisiin pienellä viiveellä – tosin ainakin GLA-mallissa vastaavanlainen ilmiö tuntui liittyvän Continental ContiVikingContact 6 -renkaisiin, jotka nyt koeajetussa B-mallissakin oli.

Melua B-mallin sisälle tulee ainoastaan renkaiden jyminästä eikä siitäkään pahasti.

Vastinetta rahalle: Volkswagen Golf Sportsvanin hinnat lähtevät vähän päälle 22 000 eurosta ja 150-hevosvoimaisella dieselillä ja DSG-automaatilla Sportsvan maksaa reilut 36 000 euroa. Sportsvania ei ole tarjolla nelivetoisena, mutta etuvetoisena sillä on hintaetu puolellaan. BMW:n 2-sarjan lähtöhinta on 33 700 euroa ja malliston huipulla oleva 220d A xDrive maksaa 45 611 euroa. Kun Mercedes-Benzin B-sarjan hinnat lähtevät 32 680 eurosta, BMW:n ja Mercedes-Benzin kompaktit tila-autot ovat joten hinnan suhteen niin etu- kuin nelivetoisina samalla viivalla. Valinta niiden välillä on makuasia.

 
PLUSSAT

+ Hyvä jousitusmukavuus
+ Ajettavuus S-ajotilassa
+ Ryhdikäs ajoasento

MIINUKSET

- Keskialueella eloton ohjaus
- Takapenkin lyhyt istuinosa
- Huonoja hallintalaiteratkaisuja

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli Mercedes-Benz B 200 CDI
4Matic A Premium Business
Sylinteritilavuus cm3 2143
Suurin teho
kW/hv/r/min
100/136/
3400-4400
Suurin vääntömomentti
Nm/r/min
5,8/4,5/5,0
CO2-päästö g/km 130

Mitat mm
(pituus/leveys/
korkeus/akseliväli)

4393/1786
1557/2699

Omamassa kg 1575
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. 9,8
Huippunopeus km/h 207
Kokonaishinta euroa
alk. / koeajoauto
44 836,80 /
50 843
+ toimituskulut 600

 

Juha Partanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti