veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä puhaltavat positiiviset tuulet

Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä puhaltavat positiiviset tuulet
16.3.2015

Geneven jokakeväinen autonäyttely kertoo paljon automaailman näkymistä. Tapahtuman runsaasta annista voi päätellä optimismin hiljalleen lisääntyvän.

Muutaman vuoden takainen talouskaaos on tuoreessa muistissa, mutta kansainvälinen autoala alkaa vähitellen uskoa tulevaisuuteen. Niinpä alkukeväisessä Geneven autonäyttelyssä valmistajat esittelivät jokaiseen autoluokkaan uutta ja ihmeellistä. Seuraavassa katsauksessa on uutuuksia joka lähtöön.

Škoda Superb on edustuskelpoinen

 Škoda Superb

Upouusi Škoda Superb kestää vertailun seurassa kuin seurassa. Sekä sisätilat – erityisesti takamatkustamo – että varustelu ovat ”ministeriluokkaa” – ulkonäöstä puhumattakaan.

Moottoristo käsittää viisi bensakonetta (92 kW/125 hv ­ 162 kW/220 hv) ja kolme TDI-turbodieseliä (88 kW/120 hv – 140 kW/190 hv). Kookas Superb lyö pöytään vähäisimmillään 3,7 l/100 km kulutuslukeman (EU-yhdistetty) ja 95 g/km hiilidioksidipäästön.

Etuvetoisten rinnalla saataville tulee nelivetoinen mallisto. Luvassa on myös Combi-farmari. Suomeen uusi Superb saapuu alkusyksystä. 

Subaru Levorg on tyylikäs perhefarmari

Subaru Levorg

Subarun näyttelyosaston korokkeelle oli nostettu Suomeen syksyllä saapuva uutuus: Levorg. Tasapainoisen linjakas farmari on merkin perinteiden mukaisesti varustettu jatkuvalla symmetrisellä nelivedolla.

Levorg Sport Tourerin pituus on 4,69 metriä ja akseliväli sopivia sisätiloja lupaava 2,65 metriä. Moottori on uusi 1,6-litrainen suorasuihkutteinen turbobokseri, joka kehittää mukavat 124 kW/168 hv. Vääntömomentti on parhaimmillaan 184 Nm.

Volkswagen Touran koki onnistuneen kauneusleikkauksen

 Volkswagen Touran

Volkswagenin ”sopivankokoinen” tila-autosuosikki, Touran, jatkaa menestystaivaltaan entistä ehompana. Vaikka sukulaisuuden edellismallin kanssa havaitseekin, niin liki kaikki on uutta. Merkittävin muutos on uuden VW-konsernin modulaarisen MQB-alustarakenteen käyttöönotto. Akseliväli on kasvanut 113 mm, kokonaispituus 130 mm ja leveys 41 mm. Mittamuutokset ovat tehneet hyvää ennestäänkin ilmavan auton sisätiloille.

Uus-Touran on kasvustaan huolimatta parhaimmillaan aiempaa 62 kg kevyempi. Moottorivaihtoehtoja on kuusi: kolme bensiinikäyttöistä TSI-konetta (81 kW/110 hv, 110 kW/150 hv ja 132 kW/180 hv) ja niin ikään kolme TDI-turbodieseliä (81 kW/110 hv, 110 kW/150 hv ja 140 kW/190 hv).

Turhakäynnin estolla varustetun moottoriston päästöt ovat liki viidenneksen aiempaa alhaisemmat. Uusi VW Touran on tarjolla sekä viisi- että seitsenpaikkaisena. Viiden matkustajan versiossa tavaratilaa on istuinten ollessa vakioasennossaan enimmillään huimat 1040 litraa! Suomeen Touran saapuu syksyn tultua.

Opel Karl monipuolistaa pikkuautomallistoa  

Opel Karl

Elokuussa Suomessa nähtävä Opel Karl tarjoaa pikkuautoa halajaville uuden vaihtoehdon pähkäiltäväksi. Vaikka tulokas on ainoastaan alle 3,7 metrin mittainen, se on suunniteltu jopa viidelle matkustajalle. Käyntioviakin näppäränkokoisessa ajokissa on neljä.

Moottori on ihka uusi yksilitrainen bensa-Ecotec, joka puskee mukavan 55 kW:n (75 hv) tehon. Yhdistetty kulutus on 4,3 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 99 g/km. 

Mazda CX-3 on kokonaan uusi automalli

 Mazda CX-3

Mazda laajentaa mallistoaan suosittujen pienten katumaasturien luokkaan. Upouusi Mazda CX-3 jatkaa pehmeine linjoineen merkin muista malleista tuttua muotoilusuuntaa. Uutukaisesta ovat tarjolla sekä etu- että nelivetoiset versiot.

Moottoripuolelta mainittakoon kaksilitraiset Skyactiv-G 2.0 -bensiinikoneet (88 kW/120 hv/204 Nm ja 110/150/204 Nm) sekä 1.5L SKYACTI-D Diesel (77 kW/105 hv/270 Nm). CX-3:n bensiinikäyttöisen malliston ennakkohinnat alkavat 21 546,88 eurosta, dieselien 25 607,39 eurosta.

Ford Mustang tulee Eurooppaan

 Ford Mustang

Tuskin kenellekään tarvitsee kertoa, minkä luokan kulkine on Ford Mustang. Nyt amerikansporttien ikoneihin lukeutuva ajokki on vaivatta saatavissa myös Euroopassa. Vaikka ensimmäisen Mustangin esittelystä tulee huhtikuun 16. päivänä kuluneeksi jo 51 vuotta, täysin uuden mallin olemuksessa on paljon alkuperäistä tenhoa.

Moottorivaihtoehdot ovat 5,0-litrainen V8 (307 kW/418 hv/524 Nm) ja 2,3-litrainen EcoBoost (231 kW/314 hv/434 Nm). Vaihteistoksi voi valita käsikäyttöisen tai automaatin, molemmat kuusivaihteisia.

Hyundai Tucson tuo uutta putkeen

 Hyundai Tucson

Tucson on Hyundain syömähammas SUV-markkinoilla. Menestyksen jatkuvuuden takaamiseksi korealaismerkki esitteli Genevessä suositusta katumaasturistaan kokonaan uuden malliston.

Näyttävä kuusikulmainen etusäleikkö ja LED-ajovalot sekä niin ikään LED-päiväajovalot hallitsevat keulaa. Kylkien pokkauksin korostetaan sivulinjaa. Uusi alustarakenne on mahdollistanut aiempaa suuremmat sisätilat. Takakontin tilavuus on 513 litraa – ei paha. Uuden Tucsonin turvavarustelu on erittäin monipuolinen.

Moottorivalikoimasta poimittakoon 1,6-litraiset bensiinikäyttöiset T-GDI-turbokone (129 kW/176 hv) ja GDI (99 kW/135 hv). Dieseleitä on kolme: 1,7-litrainen (85 kW/115 hv) sekä kaksi kaksilitraista (100 kW/136 hv ja 136 kW/186 hv). Hyundai esitteli kansalle myös Tucson-hybridiversionsa.

Nissan SWAY -konsepti tarjoaa muotojen juhlaa

 Nissan SWAY

Nissan on tunnettu omintakeisesta, autokansaan uppoavasta muotoilustaan. Tahti vain kiihtyy, sillä osaston houkutin oli voimakkain linjoin toteutettu, liikennevalmiin oloinen SWAY. Tutkielma sisältänee melkoisesti tulevan sukupolven Nissanien piirteitä. Bumerangimaisia valoja nähtäneen aikanaan myös tuotantomalleissa.

Nissan SWAY:n mitat (pituus 4010 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1385 mm, akseliväli 2570 mm) ovat kuin tehdyt eurooppalaisliikenteeseen. 

Mercedes-Benz C 350 e tuo markkinoille hybridit

Mercedes-Benz C 350 e

Mercedes-Benzin plug-in-hybridilinjaus alkaa olla valmis. Parin vuoden aikana merkiltä on luvassa peräti kymmenen hybridimallia. Genevessä näytillä ollut C 350 e liikkuu pelkän sähkön voimin 31 kilometriä. Puhtikaan ei pääse loppumaan, sillä kokonaisteho on peräti 205 kW (279 hv) ja vääntö juhlava 600 Nm.

Norminmukainen kulutus jää 2,1 l/100 km lukemaan hiilidioksidipäästöjen ollessa 48-49 g/km. Kiihdytys 0-100 km/h vie versiosta riippuen ainoastaan 5,9-6,2 sekuntia. Huippunopeus on parhaimmillaan 250 km/h.

Honda CR-V 4x4 on varustettu uudella moottorilla ja uudella vaihteistolla

 Honda CR-V 4x4

Honda CR-V:n paluu suosikkimallien joukkoon on lähellä. Nelivetoinen malli saa uuden 1,6-litraisen 118 kW:n (160 hv) tehoisen turbodieselin, joka päihittää aiemman 2,2-litraisen arvot.

Moottorin jatkeeksi voi valita käsikäyttöisen vaihteiston sijasta peräti yhdeksänvaihteisen automaatin. CR-V on lisäksi tulvillaan nykyaikaista hyöty-, viihde- ja turvaelektroniikkaa. Johan on ihme, ellei SUV-kansa kiinnostu.

Renault Kadjar on näyttävä crossover

 Renault Kadjar

Kiivaasti kilpailtuun ns. C-segmentin crossover-luokkaan iskee kiilaa Renaultin Kadjar-uutuus. Monien autoluokkien hyviä puolia yhdistelevä hieman alle 4,5 metrin mittainen perheajokki on ilmiselvä Renault-Nissan yhteistyön hedelmä. Vaikuttava 190-millinen maavara on omiaan Suomen alati rapistuville teille.

Renault Kadjaria valmistetaan sekä etu- että nelivetoisena. Viimemainittu tarjoaa valittavaksi kolme ajotilaa: AUTO, LOCK ja 2WD. Moottoristo käsittää 1,2-litraisen Energy TCe -turbobensakoneen (96 kW/130 hv) ja kaksi Energy dCi -dieseliä (81 kW/110 hv ja 96 kW/130 hv).

Suomen liikenteessä Kadjarit näkyvät alkukesällä.

BMW 2 -sarjan Gran Tourer sopii suurperheen matka-autoksi

 BMW 2 Gran Toureron

Jo on aikoihin eletty. BMW näet esitteli Genevessä peräti seitsemälle matkaajalle riittävän tila-auton. BMW 2 -sarjan Gran Tourer mahtuu mainiosti pysäköintiruutuun, sillä ajokin pituus on sopivat 4556 mm. Tilojen muunneltavuus korostaa käytännöllisyyttä. Markkinoinnin alkaessa moottorin voi valita viidestä turbokoneesta. Myynti käynnistyy AWD-nelivetoisilla versioilla.

Kia Sportspace perästä kuuluu

 Kia Sportspace

Kia Sportspace esiteltiin Genevessä autokansalle ensi kertaa. Linjakas konseptiauto näyttää, mihin suuntaan eteläkorealaistehdas on menossa. Pitkän matkan taittoon kehitetty ajokki tarjoaa tilaa ja mukavuutta, siis nautinnollista matkantekoa.

Sportspacessa farmariauton käytännöllisyys liittyy omintakeiseen tyyliin. Moottori on 1,7-litrainen kahdella ahtimella ryyditetty diesel. 

SsangYong Tivoli on uusi SUV Koreasta

 SsangYong Tivoli

Takavuosina pikavisiitillä Suomen markkinoilla pistäytynyt eteläkorealainen SsangYong palaa takaisin laajalla rintamalla. Tuorein malli perheautoluokkaan on Tivoli-katumaasturi. SsangYong Tivolin moottorivaihtoehdot ovat 1,6-litrainen bensiinikäyttöinen (92kW/128 hv/158 Nm) ja niin ikään 1,6-litrainen diesel (84,5 kW/115 hv/300 Nm). Suomeen uutukainen saapuu syyspuolella.

Seat 20V20 on monimuotoinen

 Seat 20V20

Seat oli nostanut näyttelyn tähdeksi hulppean neliovisen katseenvangitsijan, jossa yhdistyivät uudella tavalla SUV-mallin ja urheiluhenkisen coupén piirteet käytännölliseen muunneltavuuteen.

Seat 20V20 -näyttelymalli valottaa espanjalaisyhtiön näkemyksiä tulevaisuuden autosta. Konseptiauton voimanlähteiksi voi kuvitella väkivahvoja TSI-bensakoneita ja TDI-turbodieseleitä. Neliveto, DSG-vaihteisto ja jopa plug-in-hybridijärjestelmä ovat mahdollisia. 

Audi Prologue Avant tuo tulevaisuuden jo tänne

Audi Prologue Avant

Audin mykistävä Prologue Avant -konseptiauto avaa oven tulevaisuuteen. Jo ajokin koko tekee vaikutuksen (pituus 5,11 m, leveys 1,97 m ja korkeus 1,4 m). Audin korostettu Singleframe-etusäleikkö ja ”teräväkatseiset” laserajovalot tehostavat kokonaisuutta. Pyörät ovat jättimäiset, 22-tuumaiset.

Super-Audin plug-in-hybridiratkaisuun kuuluvat 3.0 TDI -turbodieselin ja sähkömoottorin yhdistelmä, yhteisteho 335 kW/455 hv. Vääntömomentti on huima 750 Nm. Kiihdytys 0-100 km/h vie vaivaiset 5,1 sekuntia. Pelkällä sähköllä ajokki kulkee 54 kilometriä.

Mercedes-Maybach Pullman mittaa riittää

 Mercedes-Maybach Pullman

Mercedes-Benzin legendaarinen Pullman-mallisto sai jatkoa Geneven autonäyttelyssä. tuliterän Mercedes-Maybachin loistomallin julkistamisen myötä. Peräti 6,5 metrin mittaiseen loistoautoon on ladattu kaikki mahdollinen, ellei enemmänkin. Moottori on kuusilitrainen kaksoisturbon vauhdittama V12 (390 kW/530 hv/830 Nm). 

Volkswagen Sport Coupé GTE vannoo kauneuden nimeen

VolkswagenSport Coupé GTE

Neliovisuus ei enää ole este coupémaisille linjoille. Volkswagenin tuorein näkemys aiheesta on kuvankaunis Sport Coupé GTE. Konseptiautona esitellyssä kaunottaressa on selkeät menestymisen ainekset.

Nelivetoisen Sport Coupé GTE:n plug-in-hybriditoteutuksessa käytetään TSI-bensiinimoottoria ja kahta sähkömoottoria.

Suzuki iK-2 on järkiauton esimalli

 Suzuki iK-2

Suzuki iK-2 on karvan verran yli nelimetrinen hatchback-auto jokapäiväiseen liikkumiseen. Uutuusmalli on suunniteltu upouudelle alustarakenteelle. Moottorikin on uusi: bensiinikäyttöinen 1,0-litrainen suorasuihkutusturbo. Vaikka tuotantovalmiin oloinen kulkine esiteltiin vielä konseptimallina, valmistuksen aloittaminen on aivan ”nurkan takana”. 

Toyota Mirai on kiinnostava vetyauto

 Toyota Mirai

Toyota on nyt tosissaan vetyautona tunnetun polttokennoauton kanssa. Genevessä oli näytillä voimakkaasti muotoiltu kookas perheauto, Mirai (pituus 4890 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2780 mm).

Vety-Toyota liikahtaa 114 kW:n (155 hv) voimin. Hykerryttävintä on tietenkin se, että polttokennoauton päästöt ovat tuttua ja turvallista vettä. 

Citroën Berlingo järkiauto pitää pintansa

 Citroën Berlingo

Aitoa käytännöllisyyttä korostava Citroën Berlingo on uudistunut. Mukaan ovat tulleet myös nykyaikaisen elektroniikan tuomat ratkaisut. Istuinten vakioasennossa tavaratilaa on peräti 675 litran verran, toisen rivin istuimien taiton jälkeen jopa 3000 litraa. Uudet BlueHDi-dieselmoottorit täyttävät Euro 6 -päästövaatimukset.

Ferrari 488 GTB on turbotykki

 Ferrari 488 GTB

Vapaasti hengittävien moottorien nimeen iät ajat vannonut superurheiluautojen ikoni, Ferrari, esitteli Genevessä tulisen 488 GTB -turbomallin. Sen 3902-kuutioinen V8-moottori kehittää 492 kW:n (670 hv) tehon ja huiman 760 Nm:n väännön. Kaunotar kiihtyy 0-200 km/h 8,3 sekunnissa.

Huippunopeus on 330 km/h. Kiihdytys 0-100 km/h vie niukkaset kolme sekuntia.

Volvo on on huonon kelin sedan  

Volvo S60 Cross Country

Enää ei yksin farmariautojen korottaminen riitä. Niinpä Volvolla on nyt auto heille, jotka haluavat yhdistää sedanin linjakkuuden ja korotetun nelivetoisen selviytymiskyvyn. Moottorivalikoimassa on tuttuun Volvo-tapaan jokaiselle mieluinen voimanlähde.

Jaguar XE on aristokraatti järkihintaan

 Jaguar XE

Uusi Jaguar XE täyttää taatusti mielikuvasi arvokkaanoloisesta brittiautosta. Näyttävyyttä riittää vaikka muille jakaa.

Sekä bensiinikäyttöisiä moottoreita että dieseleitä on tarjolla tehovälillä 120 kW/163 hv – 250 kW/340 hv. Aito Jagge siis. Mutta osasitko ajatella, että Jaguarin omistajaksi pääsee jo 39 990,77 eurolla (E-Performance Pure 2.0 diesel/120 kW/163 hv) ?!

MINI Countryman Park Lane jatkaa perinteitä

Mini Countryman Park Lane

MINI-mallisto on pystynyt säilyttämään Sir Alec Issigonisin aikanaan luoman, jo vuonna 1959 esitellyn MINIn hengen ja olemuksen. Nyky-MINI on samalla viimeisen päälle moderni auto, jossa vain on ”se jokin”.

Tuore MINI Countryman Park Lane on varhaista esikuvaansa, ”koirankoppia”, selkeästi tilavampi, viidelle suunniteltu moniovinen ajokki. Etuvedon vaihtoehtona saatavilla on myös neliveto.

Kia cee´d GT Line on menevä yksilitrainen

 Kia cee'd GT Line

Kian cee´d GT Line -versiot kattavat niin kolmi-, viisi- kuin Sportswagon-mallit. Sporttihenkisyyttä korostavan silauksen lisäksi GT Linen konepellin alla on tosiuutta. Kolmisylinterinen 1,0-litrainen T-GDI-bensaturbo (88 kW/120 hv/178 Nm) ja tuore kaksoiskytkinvaihteisto ovat tätä päivää. Saatavana on myös CRDi-diesel (98 kW/133 hv).

Uusi seitsenvaihteinen itsevaihtava korvaa GT Line -malleissa perinteisen kuusivaihteisen.

Porsche 911 GT3 RS on todellinen urheiluauto

Porche 911 GT3 RS 

Porschen perinteitä jatkaa Genevessä esitelty 911 GT3 RS, legendaarisen takatuupparimalliston tuorein versio. Pellin alla ärjyy 368 kW:n (500 hv) tehoinen voimamylly. Nollasta sataan sujuu 3,3 sekunnissa. Huippunopeus on sopivat 310 km/h.

Juha Tolvanen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti