veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Espoossa auton saa illallakin huoltoon

Espoossa auton saa illallakin huoltoon
22.5.2015

Atoy Autohuolto on helmikuusta lähtien pyörittänyt Espoon Kivenlahden toimipisteessään iltahuoltoa. Asiakkaille iltatyö ei maksa sen enempää kuin päivällä tehty huolto, ja sijaisautonkin saa myös illan ajaksi.

Kaikki eivät työpäivän aikana pääse tai jouda viemään autoaan huoltoon. Silti autohuoltoa on perinteisen päivätyöajan ulkopuolella ollut henkilöautoille huonosti tarjolla. Hyötyajoneuvoja kyllä huolletaan iltaisin ja viikonloppuisinkin.

Škodan sivupeili vaihtuu uuteen  Atoy Autohuollon Kivenlahden toimipisteen iltahuollossa.

“Me haluamme palvella iltahuollolla niitä asiakkaita, jotka ovat vuorotyössä tai joiden päivät ovat niin kiireisiä, että he eivät pääse toimittamaan autoaan huoltoon. Auton voi tuoda illalla tai hakea illalla tai hoitaa molemmat toimet saman illan aikana”, Atoyn omistajayrittäjä Jyrki Mäki sanoo.

“Jos on esimerkiksi varastotyössä ja päivä alkaa niin aikaisin, että ei pääse tuomaan autoa ennen sitä, iltahuolto on hyvä ratkaisu”, Kivenlahden toimipisteen huoltopäällikkö Mika Räsänen lisää.

Iltahuollolla Atoy saa myös lisää kapasiteettia tarjolle. Kun päivähuollon varauskirjat täyttyvät, asiakkaille tarjotaan iltahuoltoa, joka toimii samoissa tiloissa päivähuollon kanssa. Koesoitto Atoyn huollon ajanvaraukseen osoitti, että näin todella myös tapahtuu. 

Yhdellä käynnillä valmista

Iltahuolto on auki maanantaista perjantaihin klo 16-23. Vaihto huoltotiskillä tapahtuu jouheasti, kun päivävuoro jatkaa klo 18:aan.

“Kun illan työnjohto tulee töihin neljältä, siinä on pari tunnin ylimenovaihe, kun iltahuoltoon tulevat asiakkaat ja päivähuollon luovutukset ovat samaan aikaan”, Räsänen kertoo.

Iltahuollolla Atoy Autohuolto pystyy parantamaan asiakaspalvelua niin, että töistä selvitään mahdollisimman usein yhdellä korjaamokäynnillä.

huoltopäällikkö Mika Räsänen käy katsomassa mekaanikko Tony Multalan työtä iltahuoltoon tuodun Fordin parissa

“Koko konseptissa pyrimme siihen, että meillä käyminen on vaivatonta ja joustavaa. Jos huollon yhteydessä käy ilmi, että esimerkiksi jarrulevyt pitäisi vaihtaa emmekä saa asiakasta ajoissa päivävuoron aikana kiinni, kysymme käykö niin että iltavuoro hoitaa vaihdon.”

Iltavuorossa Atoylla tehdään kevyempiä korjaustöitä ja huoltoja, koska tarkoitus on että auto valmistuu illan aikana ja nosturit ovat vapaana, kun päivävuoro aloittaa seuraavana aamuna työnsä.

“Vielä ei auto ole kertaakaan jäänyt yöksi nosturille, mutta tästä syystä isoja koneremontteja kuten kansihommia ei voida tehdä iltatyönä”, Räsänen toteaa.

Ilmainen sijaisauto suosittu

Asiakas on jo muutaman vuoden ajan voinut varata Atoy Autohuollolta ilmaisen sijaisauton käyttönsä huollon ajaksi. Kivenlahdessa käytäntö koskee myös iltahuoltoa.

Atoy Autohuollolla on nykyään jo 150 sijaisautoa asiakkaiden käytettävissä.

Atoy Autohuollolla on nykyään jo 150 sijaisautoa.

“Oulusta tullessani näin Raahessa yhden sijaisautoistamme, vaikka meillä ei siellä ole toimipistettä, joten hyvin ne liikkuvat ja näkyvät”, Jyrki Mäki kertoo.

“Sijaisautot ovat varsin iso kustannus, mutta asiakkaat tykkäävät niistä. Pyrimme tuomaan autoalalle käytäntöjä, joita asiakkaat toivovat. Yksi niistä on hintojen läpinäkyvyys ja se, että hinnoissa pysytään”, Mäki lisää.

Asiakkaat tarvitsevat sijaisautoja muihinkin tarkoituksiin kuin työtehtäviin.

“Meillä on asiakkaita, jotka tuovat auton iltahuoltoon ja lähtevät sitten sijaisautolla kauppoihin tai hakemaan lapsia päivähoidosta”, Mika Räsänen kertoo. 

Facebook kanavana

Atoyn toteuttamassa iltahuoltokonseptissa on muutamia liiketoiminnallisesti mielenkiintoisia ratkaisuja. Henkilöstön osalta panostaminen iltatoimintaan on ratkaistu sillä, että sitä pyörittää oma tiiminsä, johon kuuluu työnjohtaja ja kaksi mekaanikkoa.

Iltahuollon markkinoinnissa Atoyn kanavana on perinteisten tapojen sijaan Facebook, minkä lisäksi osa sijaisautoista on teipattu mainostamaan iltahuoltoa.

“Sosiaalisessa mediassa markkinointi on helppo kohdentaa alueellisesti ja se on kustannustehokas tapa saada uusi tuote esille. Kun käyttäjäkunta Facebookissa vanhenee, sieltä löytyvät meidän hakemamme oman auton omaavat henkilöt”, Atoy Powerin markkinointipäällikkö Janne Mäki toteaa.

Viidakkorummun toimivuus yllätti atoylaiset.“Kun iltahuolto laitettiin pystyyn, ihmiset alkoivat oma-aloitteisesti kysellä siitä. Sana kiersi. Ihmiset ovat ottaneet iltapalvelun todella hyvin vastaan ja siitä tuli yllättävän nopeasti kannattavaa toimintaa”, Janne Mäki kertoo.

“Asioinnin helppous on niin tärkeä juttu, että pyrimme jatkossakin tuomaan uusia innovaatioita asiakaspalvelun parantamiseksi”, hän lisää.

Varaosalogistiikka rajoittaa

Atoyssa harkitaan iltahuoltotoiminnan laajentamista myös pääkaupunkiseudun toiselle puolelle, Helsingin Herttoniemeen. Varaosapalvelut rajoittavat palvelun ulottamista kaikkiin toimipisteisiin. Vaikka iltahuollon varaosatarve pyritään ennakoimaan mahdollisimman hyvin, osia pitää olla illallakin saatavilla.

“Iltahuoltoa ei tule joka paikkaan, sillä se vaatii varaosalogistiikan mukaan, mutta pääkaupunkiseudulle mahtuu muutama iltahuolto. Kivenlahdessa meillä on varasto auki klo 23:een”, yrittäjä Jyrki Mäki kertoo.

Varaosatukkurina Atoylla on pitkät perinteet, Jyrki Mäen isoisän perustama perheyritys täyttää tänä vuonna jo 85 vuotta, mutta korjaamotoiminnassa Atoy Autohuolto on uusi tulokas. Silti se on ehtinyt rakentaa viidessä vuodessa kymmenen korjaamon ketjun ja luoda jo yli sata työpaikkaa. Mäen mukaan lisää toimipisteitä on tulossa.

“Me olemme tosissamme tämän toiminnan kanssa ja vasta kasvun alkutaipaleella. Tavoitteenamme on sekä palvella kuluttajia että luoda uusia työpaikkoja”, hän toteaa.

Ahdinko synnytti ketjun

Atoy Autohuolto syntyi varaosatukkurin kilpailijoiden muodostaman kartellin aiheuttamassa ahdingossa. Vuonna 2004 Atoy solmi strategisen kumppanuuden Osaset-varaosaketjun kanssa ja osapuolet lähtivät yhdessä rakentamaan Autofit-ketjua parantaakseen riippumattomien autokorjaamojen palvelua ja toimintamahdollisuuksia.

Kilpailevat varaosatukkurit ryhtyivät kuitenkin vastatoimiin ja perustivat laittoman kartellin, josta ne sittemmin saivat markkinaoikeuden tuomion. Korkein hallinto-oikeus hylkäsi kilpailijoiden valitukset ja kahdeksan vuoden käsittelyn jälkeen tuomio jäi voimaan, mutta oikeustoimet jatkuvat edelleen, sillä tuomiosta huolimatta Helsingin käräjäoikeus ei tuominnut kartellin muodostaneita yrityksiä korvauksiin vaan Atoy määrättiin maksamaan vastapuolen yli kahden miljoonan euron oikeuskulun. Seuraavaksi Atoyn vahingonkorvauskannetta käsitellään hovioikeudessa.

Kun osa Osaset-yrittäjistä jätti prosessin kestäessä ketjun, Jyrki Mäki päätti vahvistaa Atoyn asemaa isoissa kaupungeissa perustamalla yhtiölle oman korjaamoketjun, Atoy Autohuollon. Kotimaan ohella Atoy on vahvasti edustettuna Ruotsissa ja konsernilla on toimintaa myös Virossa ja Latviassa. Nykyään Atoy työllistää viisisataa ihmistä, joista 250 Suomessa.

Yrittäjä Mäen vuosien taistelusta kertova, koskettavasti tehty dokumenttielokuva ”Iskun jälkeen – yrittäjän tarina” esitetään MTV3-kanavalla sunnuntaina 24. toukokuuta, minkä jälkeen yrityshistorioihin erikoistuneen Franck Median tuottama, yrittäjäelämän dramatiikkaa hyvin kuvaava dokumentti on nähtävissä Katsomo.fissä. Dokumentissa muun muassa mikkeliläisen varaosayrittäjän poika, kansanedustaja Olli Rehn kommentoi prosessia. 

Juha Partanen 

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti