veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Diesel-lukolla voi säästää paljon rahaa

Diesel-lukolla voi säästää paljon rahaa
27.8.2015

Bensiiniautoon ei voi kovin helposti tankata dieseliä, sillä bensiinipistoolia isompi dieselpistooli ei mahdu bensatankin suusta sisään. Sen sijaan ohuempi bensiinipistooli mahtuu dieselillä kulkevan auton tankin suuhun helposti. Onneksi asiaan on halpa ratkaisu: diesel-lukko.

Auton bensatankin suulle asennettava turvakorkki, jota kutsutaan myös diesel-lukoksi, säästää monelta harmilta. Turvakorkki on tankinsuulle laitettava lisäosa, joka aukeaa vain dieselpistoolilla. Lukon saa halvimmillaan viidellätoista eurolla ja suhteessa virhetankkauksesta aiheutuviin kuluihin ja muuhun harmiin viidenkympin hintakin on erittäin edullinen.

Turvakorkki

If-vakuutusyhtiön turvakauppa myi keväällä SoloDieselin turvakorkkia verkossa puoleen hintaan 24,95 eurolla. Nyt hinta on normaali 49,90 euroa. Autoliitto myy SoloDiesel-turvakorkkia jäsenille 37 eurolla ja muille 45 eurolla.

Turvakorkkeja on ollut markkinoilla jo useamman vuoden ajan, mutta ne tuntuvat edelleen olevan tuntemattomia monien diesel-autoilijoiden keskuudessa. 

”Kampanjoimme keväällä dieselsuojakorkin eli diesel-lukon tunnettuuden kasvattamiseksi autoilijoiden keskuudessa. Norjassa, jossa vakuutukseen on mahdollista saada virhetankkauksen kattava turva, ihmiset ostavat paljon diesel-lukkoja. Yllätyimme, etteivät suomalaiset ole yhtä innostuneita diesel-lukosta kuin norjalaiset, vaikka täällä vakuutusehdot ovat tiukemmat virhetankkausten osalta”, kertoo If Turvakaupasta vastaava Anu Lehto.

Asentaminen ei vaadi työkaluja

SoloDiesel-turvakorkissa on automaattisesti tankkauksen yhteydessä avautuva ja sulkeutuva läppä. SoloDiesel-korkin asentaminen ei vaadi työkaluja eikä aiheuta autoon minkäänlaisia jälkiä. Korkin voi milloin tahansa kiertää irti ja asentaa uudestaan. Niin If Turvakaupan sivuilla kuin Solodiesel-sivulla on video, joka näyttää, kuinka helppoa korkki on laittaa paikoilleen.

Verkkosivuilta löytyy niin SoloDieselin kuin FuelSuren merkki- ja mallikohtaisia sopivuustaulukoita, joista voi katsoa, mikä korkkiversio sopii mihinkin autoon.

FuelSuren saa halvemmalla

SoloDieseliä halvemmallakin turvakorkin saa, sillä Toyotan ja Lexuksen jälleenmyyjä TTNordic myy FuelSure-turvakorkkia 15 eurolla. Tampereella Polar Autovaruste myy Fuel Surea 19,90 eurolla. Volvon jälleenmyyjällä Bilialla FuelSuren turvakorkki maksaa 40 euroa.

Turvakorkki ja putki

FuelSure-turvakorkin patentoitu lukkomekanismi aukeaa vain, kun huoltoasemalla tankin korkkiin laitetaan dieselöljyn polttoainepistooli.

Korkin markkinoinnissa korostetaan, että FuelSure tekee tankkaamisesta myös helpompaa, koska se korvaa auton alkuperäisen polttoainesäiliön korkin eikä korkkia tarvitse tankatessa vääntää auki. FuelSuren mukana tulevista soviteosista löytyy sopiva adapteri yli 90 prosenttiin autokannasta.

FuelSuren asennus ei vaadi erikoistyökaluja eikä turvakorkki tarvitse huoltoa.

Väärä tankkaus yleistä

Bensiinin tankkaaminen dieselautoihin on yllättävän yleinen vahinko. Suomessa tankataan epähuomiossa useita kertoja päivässä bensiiniä dieselautoon ja Iso-Britanniassa on tutkittu, että joka päivä jopa 400 ihmistä tankkaa vahingossa bensiiniä dieselautoon.

Tyypillisesti virhetankkauksesta aiheutuvat vahingot ovat kustannuksiltaan parin sadan ja tuhannen euron väliltä. Jos polttoainetankki ja suodattimet joudutaan uusimaan, väärä tankkaus voi maksaa selvästi enemmän. Pahimmassa tapauksessa sopimaton polttoaine rikkoo auton moottorin, mistä voi koitua useiden tuhansien eurojen lasku. Iso-Britanniassa on laskettu, että yli 150 000 väärästä tankkauksesta johtuvat korjaustyöt maksavat vuosittain yli miljardi euroa.

Täyskaskovakuutus korvaa auton hinauksen korjaamolle, mutta ei virheellisestä tankkauksesta aiheutuvaa polttoainejärjestelmän huuhtelua.

Useita eri riskiryhmiä

Virhetankkaus tapahtuu yleisimmin tilanteessa, jossa autoillaan vieraalla autolla. Esimerkiksi vuokra-autoilla usein ajavat henkilöt ja perheet, joissa on eri polttoainetta käyttäviä autoja, ovat riskiryhmää. Lisäksi yksi suuri riskiryhmä on yritykset, joilla on useita autoja monien työntekijöiden käytössä.

”Vahinkoja tapahtuu erityisesti perheissä, joissa on eri polttoaineilla toimivia autoja tai joissa on juuri äskettäin siirrytty bensa-autosta dieselillä kulkevaan autoon. Myös vuokra- ja laina-autojen kanssa sattuu helpommin tankkausvahinkoja”, kertoo vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela vakuutusyhtiö Ifistä.

Myös uusien autojen omistajat ovat riskiryhmää:  ”Uuden auton ominaisuuksien opetteluun kuluu aina tovi, joten on täysin inhimillistä, että virhetankkauksia tapahtuu. Ne on kuitenkin yllättävän helppo estää yhdellä pienellä esineellä: diesel-lukolla”, Anu Lehto opastaa.

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & raha