veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Bridgestone tuo markkinoille suomalaisen huippurenkaan

Bridgestone tuo markkinoille suomalaisen huippurenkaan
5.4.2016

Kolme suomalaista autotoimittajaa kävi Ruotsin Lapissa testaamassa Bridgestonen ensi talvikauden uutta nastarengasta, jonka jäljet johtavat Nokian renkaisiin. Ensituntumalta uusi Noranza 001 vaikutti todella mainiolta.

Bridgestone Noranza, rengas, auto

Bridgestonen uudessa Noranza 001 -talvirenkaassa on nokialaisille tyypillisiä piirteitä: sen pitokyvyn raja löytyy luontevasti ja jäisellä pinnalla viivalta lähdettäessä Bridgestonen pito sitä luokkaa, että siihen tarvittavaa osaamista ei ole helppo löytää muualta kuin Nokialta. Autoiluohjelma Teknavin edustajana Ruotsin matkalla mukana ollut Vesa Eskola totesikin, että Bridgestonen renkaiden DOT-koodi paljastaa niiden valmistuspaikaksi Nokian Renkaiden tehtaan.

Bridgestonen edustajat totesivat, etteivät voi sopimussyistä ottaa kantaa toimittajien käsitykseen mutta eivät myöskään kieltäneet sitä, etteivätkö heidän uutuusrenkaansa olisi Suomesta peräisin.

Kaikesta päätellen Bridgestonen uusi Noranza 001 –nastarengas todistaa taas kerran, että Nokialla osataan suunnitella erinomaisia talvirenkaita – niin testi- kuin käyttökokemusten perusteella maailman parhaita, vaikka jälleen kerran vertailut osoittivat, että kilpailijoillakin on hyviä renkaita.

Hakkapeliitan nastamäärä

Noranza 001 -uutuusrenkaan erittäin hyvän otteen liukkaaseen tienpintaan heti liikkeelle lähdettäessä havaitsi sekä ratin takana että kellolla mitattaessa. Renkaan jääpidossa auttaa Noranzan runsas 96 nastan määrä vierintäkehän metriä kohti. Esimerkiksi 205/55 R 16 -koon renkaassa on nastoja 190 kappaletta, mikä on markkinoiden kärkilukuja.

Noranzan suuren nastamäärän nykymääräysten puitteissa mahdollistaa nastareiän pohjan pehmeä kumiseos, jonka ansiosta nasta pääsee liikkumaan kuin kumijousen päällä. Tämä vähentää nastoituksen tiehen kohdistamaa rasitusta. Ratkaisusta tulee mieleen Nokian Hakkapeliitta 8:n Eco Stud -nastatyyny, jonka ansiosta Hakkapeliitassa on sama nastamäärä kuin uudessa Noranzassa.

Myös Bridgestone Finlandin teknisen päällikön Kai Niemen ainutlaatuiseksi kuvaama nastan muotoilu on yksi uutuusrenkaan vahvuuksia. Nasta on koiranluun muotoinen. 

Erinomainen jääradalla

Bridgestone Noranza 001 on saatavana sekä henkilöautojen renkaina että katumaastureiden SUV 001 -versiona ja pakettiautojen Van-renkaina. Bridgestonen testikeskuksessa Ruotsin Vidselissä uutta rengasta oli tilaisuus kokeilla Volkswagenin, BMW:n ja Audin kompakteissa henkilöautomalleissa sekä Volvon XC60-katumaasturissa.

Volkswagen Golfin ja 1-sarjan BMW:n nelivetoisilla versioilla ajetuilla ratakierroksilla pitokyvyn raja oli Noranza 001 -renkailla helppo löytää ja kumpaakin autoa oli hauska roikottaa takapyöräluistossa. Molemmat autot myös oikenivat nelipyöräluistostakin hallitusti ja ohjaustuntuma oli niin Volkswagenilla kuin BMW:lläkin mainio.

Vidselin jääradalla tuli väistämättä mieleen Volkswagen Golfilla ja 420-hevosvoimaisella Audi RS4:llä Nokian Renkaiden Ivalon testiradalla kolme vuotta sitten helmikuussa 2013 ajetut kierrokset, mutta silloin vauhtia oli enemmän, joten Ruotsin kokemusten perusteella ei pysty sanomaan, onko uuden Noranza 001:n pito aivan Hakkapeliitta 8:n luokkaa.

Bridgestone Noranza, autonrengas

Erinomainen sivuttaispito

Noranzan erityisiä vahvuuksia on myös stabiilius jäisellä pinnalla sekä jarrutuksissa että etenkin kiihdytyksissä. Kilpailijoiden renkailla autoa tuli luontaisesti hieman ohjattua, jotta ajokki todella meni suoraan, Noranzoilla ei tarvinnut kuin painaa kaasupoljin lattiaan ja katsoa, kuinka auto kiihtyy.

Kovaksi tamppaantuneella lumipinnalla Volkswagen Golfilla tehdyissä kokeissa vertailurenkaana oli Michelin X-ICE North3. Erityisesti kiihdytysten alussa Noranza tuntui purevan tiehen nopeammin kuin Michelin. Lisäksi Noranza tuntui kiihdytyksissä ja jarrutuksissa vakaammalta kuin Michelin.

Ajallisesti mitatut erot olivat pieniä: Golf kiihtyi 35 km/t vauhtiin Bridgstonen renkailla pari kymmenystä nopeammin kuin Michelineillä, kun mittaus aloitettiin auton saavutettua 5 km/t vauhdin. Jarrutuksissa 45 km/t vauhdista parhaissa arvoissa oli alle sekunnin ero, mutta Michelineillä hajonta oli selvästi isompi kuin Bridgestoneilla eli uusilla Noranzoilla vauhdin vähentäminen onnistui helpommin.

Ero Goodyeariin pieni

Audi A3:lla ajetulla jäisellä tiellä Noranzan vertailurenkaana oli Goodyear Ultra Grip IceArctic. Myös Goodyearin rengas toimi hyvin eikä sitä voi moittia. Audi oli molemmilla renkailla mukavasti hallittavissa niin pitokyvyn rajalla kuin luistoissakin. Jos jotain eroa ehti muutaman kierroksen kokeilun aikana löytää niin Bridgestone Noranza tuntui viestittävän hieman enemmän tietoa tienpinnasta ja pidosta kuljettajalle kuin Goodyear.

Bridgestone perustelee uuden Noranzan hyvää hallittavuutta pehmeällä kumiseoksella yhdistettynä jäykkään keskiripaan ja toisiinsa lukittuviin lamelleihin. Renkaiden olkanappuloissa on hammastettu porrastus ja olkapään pitourat antavat hyvän kaarrepidon lumella samalla kun ne parantavat renkaan kahlauskykyä syvässä lumessa.

Bridgestone Noranza, rengas, auto

Miellyttävä ohjaustuntuma

Katumaastureihin suunnitelluissa Noranza SUV 001 -renkaissa on henkilöautorenkaita syvemmät kulutuspintakuviot ja pidemmät 11 millimetrin nastat. Nastoja on 82 kappaletta vierintäkehän metriä kohden, mikä merkitsee 235/65 R 17 -koon renkaassa samaa 190 nastaa kuin henkilöautojen 205/55 R 16 -koossa.

Uusi Noranza SUV 001 ohjautuu miellyttävän pakottomasti. Vaikka kilpailijoiden renkaat olivat hyviä ajettavia, ero tuli selvästi esiin, kun Volvo XC60:llä ajoi jäisellä radalla Noranzan SUV-kumien ohella Michelinin Ice North -renkailla. Michelinit tekivät Volvon ohjauksesta jähmeämmän. Tuntui melkein kuin ohjausvastetta olisi muutettu ajotilojen säädöistä.

Ero kasvoi jäisellä pinnalla

Kiihdytys- ja jarrutuskokeissa jäisellä pinnalla Volvo XC60:n vertailurenkaana oli Continental ICE C2. Katumaasturi oli SUV-Noranzoilla selvästi stabiilimpi kuin saksalaisrenkailla. Siinä, missä Continentalia teki mieli ohjata, vaikka kiihdytys nollasta 35 km/t vauhtiin oli lyhyt, Bridgestonea ei tarvinnut paimentaa. Noranza puri hyvin tien pintaan, joka oli niin jäinen, että sillä käveleminenkin vaati tarkkuutta.

Volvon katumaasturilla, SUV-renkailla ja jäisellä pinnalla suoritusten erot näkyivät Golfilla ja henkilöautorenkailla tehtyjä kokeita selvemmin myös ajanotossa: Bridgestoneilla kiihdytys sujui 0,9 sekuntia nopeammin kuin Conteilla ja jarrutuksessa 40 km/t vauhdista ero venyi jopa kolmeen sekuntiin, mikä merkitsee selvää eroa jarrutusmatkassa.

Bridgestonen uusien nastarenkaiden hinnoista ei vielä ole tietoa, mutta Noranza 001 tulee sijoittumaan premium-renkaiden hintasegmenttiin.

Juha Partanen

 

 

 

 

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti