veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

BMW 218i Active Tourer on etuvetoinen tila-auto

BMW 218i Active Tourer on etuvetoinen tila-auto
2.9.2014

Maailma on muuttunut niin, että etuvetoinen kolmisylinterinen tila-auto voi kantaa BMW:n sinivalkoista merkkiä keulallaan. Mielenkiintoinen kysymys on, tuntuuko 2-sarjan Active Tourer Bemarilta?

Olin pitkään yksi niistä erittäin harvoista suomalaisista, jotka ovat ajaneet etuvetoista BMW:tä. Se tapahtui vuonna 1989 BMW:n tutkimuskeskuksessa ja etuvetoinen ajopeli oli silloisesta 300-sarjan mallista tehty sähköauto. Uuden 2-sarjan myötä etuvetoisella BMW:llä ajaneita on kohta joka puolella.  

Aina ei BMW:ssäkään ole ollut kardaaniakselia – onhan tehdas aikoinaan tehnyt takamoottorisia pikkuautoja, mutta silloin müncheniläisten brändi oli paljon heikommissa kantimissa kuin nykyään. Vuonna 1961 esitellystä ensimmäisestä neue klasse -mallista 1 500:sta alkanut kehitys pelasti BMW:n vanhojen isojen arkkienkelimallien ja pikkuisten takamoottoristen 700-sarjan autojen kurimuksesta. Sen jälkeen BMW:n mallisto on kehittynyt johdonmukaisesti omalla takavetoisella linjallaan ja merkki oli pitkään tunnettu kuusisylinterisistä rivimoottoreistaan. Nyt uusi aika vaatii kuitenkin uudenlaista ajattelua.

 

Käytännölliset sisätilat

Muotoilultaan 2-sarjan BMW on onnistunut. Se näyttää sulavalta, vaikka tiloista ei ole tingitty korkeussuunnassakaan. Kilpailijoista Volkswagen Golf Sportsvan on luonteeltaan samanhenkisin auto.

Ohjaamossa on BMW:n tutut hallintalaitteet, mutta ne on sijoiteltu aistikkaasti, joten ajajan ympäristö tuntuu tuoreelta. Tilaa on ruhtinaallisesti – varsinkin ylöspäin – ja istuma-asennossa on valinnanvaraa. Ergonomia on varsin onnistunut, vaikka selkänojan kaltevuus säätyy edelleen portaittain ja säätövipu on omituisesti sijoitettu. Istuinosat ovat lyhyehköt sekä etu- että takaistuimilla.

Takaistuimia voi liikuttaa pituussuunnassa ja näin muutella jakoa jalkatilan ja tavaratilan välillä. Takaistuinten selkänojien kaltevuutta voi säätää ja selkänojia voi kumota tavaratilan seinissä olevista kytkimistä. Tavaratilan lattialla on suojakohta, joka auttaa pitkien tavaroiden liu´uttamisessa kyytiin.

Hienosti reagoiva moottori

Fordin ja Peugeotin tavoin BMW:llä on onnistuttu tyylikkään äänimaailman luomisessa, sillä 218i-version kaksoisahdetun kolmisylinterisen bensiinikoneen ääni on maukas. Takavuosien kolmipyttyisen Opel Corsan epäsointuista rouskutusta ei näissä autoissa tule vastaan. Tasakaasulla kolmisylinterinen kone on niin siistin hiljainen, että harjaantunutkaan korva ei huomaa, millä vaihteella liikutaan. Sileällä asfaltilla 218i kulkeekin lähes äänettömästi. Sen sijaan karkealla pinnalla Bridgestone Turanza -renkaat meluavat melkoisesti. Dieselversio 218d:n nelisylinterisen moottorin karkea käyntiääni ei sovi samalla tavoin kepeään ja valoisaan autoon kuin bensakone.

BMW:n 1,5-litrainen bensakone vastaa hyvin kaasupolkimen käskyihin. Alle tuhannella kierroksella kevyt kone pyrkii tukahtumaan, mutta kun kierroslukumittarin viisari on tuhannen päällä, kolmepyttyinen vetää reippaasti. Puhtia on läpi kierrosalueen ja kierrosherkkä moottori kiertää iloisen tehokkaasti 6 500 kierrokseen asti.

Sport-moodin valitsemalla voi vielä terävöittää 218i:n käytöstä ja silloin ratin takana tuntuu kuin ajaisi urheiluautoa, mutta 218i ei tunnu laiskalta Eco-moodillakaan.

Bensakoneella tuttu ajotuntuma

Miltä uusi etuvetoinen BMW tuntuu ajaa? Kun nokalla on kevyt kolmisylinterinen bensiinimoottori, 2-sarjalainen on niin tasapainoinen ja mukava ajettava, että kuljettaja ei edes muista ohjaavansa etuvetoista autoa. Alusta toimii erinomaisesti kaikissa tilanteissa.

Uudessa Active Tourerissa BMW on jälleen kerran onnistunut yhdistämään miellyttävän jouheasti ja mukavasti toimivan jousituksen hyvin täsmällisiin ajo-ominaisuuksiin. Premier Parkin radalla oli tilaisuus kokeilla 2-sarjalaista myös ääritilanteissa eikä BMW pettänyt kertaakaan. Etuvetoisen Volkswagen Golfin tavoin pitokyvyn rajalle tuleminen on BMW 218i:ssä hyvin havaittavissa ja auto on edelleen yllätyksettömästi ohjattavissa. Myös niin väistökokeissa kuin vesisuihkulla liukastetussa ajoympyrässä 2-sarjalaisen alusta ja luistonestojärjestelmä toimivat hienosti. Ohjaustunto on Comfort-moodilla radallakin erinomainen.

Maantieajossa 218i:n ohjaustuntuma ei ole aivan yhtä eloisa kuin useimmissa takavetoisissa Bemuissa, mutta mitä kovempaa ajaa tieprofiiliin nähden, sitä eloisammaksi 2-sarjalaisen ohjaus muuttuu. Mäkisen mutkittelevalla kantatiellä 218i:tä on hauska ajaa ja töyssyt 2-sarjalaisen alusta ottaa hienosti.

Vauhtia BMW kestää suvereenisti. Moottoritiellä 218i on erittäin vakaa ja rento ajettava eikä sivutuulikaan häiritse tila-automaisesta korista huolimatta.

BMW:n vaihteensiirto toimii sujuvasti ja vaihteet loksahtelevat paikoilleen vaivattomasti. Jarruissa on hyvä tunto ja niitä on helppo käyttää vauhdikkaassakin ajossa.

Diesel tuntuu etuvetoiselta

Vaikuttaa siltä, että BMW 2 Active Tourerin alusta on optimoitu toimimaan kevyen bensiinimoottorin kanssa. Kun keulalla on sitä raskaampi dieselpannu, BMW tuntuu selvemmin etuvetoiselta autolta. Rajussa kaarreajossa dieselmoottorinen 218d puskee helpommin kuin bensakoneinen ja raskaammasta keulasta johtuva aliohjautuvuus korostuu myös liukasta ympyrää kierrettäessä, kun luistonesto katkoo 218d:n puskemista.

Dieselversiokin käyttäytyy johdonmukaisesti ja on lajissaan ihan toimiva auto. Lyhyen ratakokeilun perusteella siitä tuntuu kuitenkin puuttuvan takavetoisista bemuista tuttu ohjautuvuus: tunne että auto suorastaan imeytyy käännöksiin ja näin edesauttaa kuljettajan pyrkimyksiä sulavaan liikkumiseen.

Tehoa kummassakin koneessa riittää, mutta 218i-bensiinikone tuntuu kierrosherkemmältä. Se tekee näin ajamisesta hauskempaa kuin 218d-dieselillä, vaikka jälkimmäisessä on 14 hevosvoimaa enemmän tehoa ja 110 newtonmetriä enemmän vääntöä. Numeroina dieselin suorituskykykin on hieman parempi, mutta kolmisylinterisen bensakoneen responsiivisuuteen se ei yllä.

 

Vastinetta rahalle:

BMW:n perinteistä poikkeavana autona 218i Active Tourer on kolmisylinterisellä bensakoneella todella onnistunut uutuus baijerilaisilta. Hinta 33 500 euroa ei ole paljon kilpailijoita kalliimpi. Useimmat ostajat ottavat BMW:hen Business-paketin, jossa saa 990 euron hintaan bi-LED-ajovalot, sumuvalot, ratin monitoimisäätimet, automaattisen kaksialueilmastoinnin, peruutustutkan ja vakionopeussäätimen. Ensi vuonna tulevan 216i:n hinta jää tiettävästi alle 30 000 euron.

Juha Partanen

 

PLUSSAT

+ Hienosti toimiva bensakone

+ Erinomainen ajettavuus ja matkustusmukavuus

+ Hyvät ja toimivat tilat

 

MIINUKSET

- Rengasmelu karkealla pinnalla

- Vilkkujen ja pyyhkimien viiksien epäkäytännöllisyys

- Vedenlämpömittari puuttuu

 

TEKNIIKKAA

 

Merkki ja malli

BMW 218i Active Tourer

Moottorin
iskutilavuus cm3

1499

Moottorin suurin
teho kW/hv/r/min  

100/136/
4500-6000  

Moottorin suurin
vääntö Nm/r/min 

220/1250

Yhdistetty
EU-kulutus l/100 km 

4,9

CO2-päästö g/km   

115

Mitat mm (pituus/leveys/
korkeus/akseliväli)

4342/1800/
1555/2670

Omamassa kg

1395

Kiihtyvyys 0-100 km/h sekuntia

9,3

Huippunopeus km/t   

200

Kokonaishinta euroa / Business-versio

33 466,28 / 34 444,76

Rahat, verot, työ & eläke

Haluatko lisää hyötytietoa taloudesta?

Tilaa tästä Veronmaksajien ilmainen uutiskirje.
Voit peruuttaa sen koska tahansa.