veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Autovero alenee hillitysti

Autovero alenee hillitysti
24.6.2015

Autoveron alennuksen odottelu on saanut monet uuden auton hankintaa harkitsevat mietteliäiksi. Suomalaistapaan liikkeellä on ollut toinen toistaan hurjempia huhuja veronalennuksen euromääristä, mikä on luonnollisesti heijastunut autonostopäätösten tekoon. Siinä ei paljon ole painanut se, että hallitusohjelmassa ei suinkaan ole luvattu autoveron poistuvan, vaan ainoastaan alenevan 200 miljoonaa euroa hallituskauden aikana.

Myös alennuksen voimaantulotavan pähkäily on innoittanut autontarvitsijat kehittelemään mielessään jos jonkinlaisia näkymiä. ”Jos vähennys sittenkin toteutetaan kertarysäyksellä, minä menetän veroedun. Parempi siis odotella”. Siinä varsin yleinen viime aikojen ajatuskulku.

Hallitus toimi kuitenkin autoveroasiassa varsin nopeasti. Talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti 23.6.2015 autoverosta ja sen toteuttamistavasta vieden samalla pohjan jossitteluilta. Päätöksen mukaan autoveroa alennetaan neljässä samansuuruisessa osassa vuosina 2016-2019 kunkin vuoden alussa. Huhut kerta-alennuksesta voi siis unohtaa.

Merkittävä seikka on se, että autokohtainen veronalennus on korkeintaan muutamia satasia, joten sen vaikutus uuden ajokin hankintaan on kokolailla vähäinen. Esimerkiksi 32 000 euron hintaisen auton veronalennus on korkeintaan 470 euron luokkaa. Samanhintaisten mutta nykyistä CO2-keskipäästöä (124 g/km) vastaavien autojen autovero alenee noin 260 euroa vuodessa.

Mikäli auton hiilidioksidipäästö ylittää 140 g/km rajan, vero ei alene. Näin hallitus pyrkii viestittämään vähäpäästöisten autojen suosimisestaan. Samaa kertoo myös päätös alentaa ladattavien hybridiautojen, (CO2-päästö alle 65 g/km) veroa suhteellisesti eniten: 52 prosenttia. Päästöttömien autojen autovero alenee suhteellisesti 46 prosenttia nykyisestä.

Hallituksen esitys autoverolain muuttamisesta annetaan eduskunnalle vuoden 2016 talousarvioesityksen yhteydessä. Eduskunta päättää lain lopullisesta sisällöstä ja hyväksymisestä. Siinä se.

Talouspoliittisen ministerivaliokunnan autoveropäätös on tervetullut sekä autonostajille että autokaupalle. Pelisäännöt ovat epävarmuuskauden jälkeen selvillä, mikä antaa kaupankäynnille kelpo perustan.

Tässä yhteydessä on vielä syytä mainita heinäkuussa alkava, vuoden loppuun kestävä romutuspalkkiokokeilu. Sen aikana kierrätykseen toimitetusta yli kymmenen vuoden ikäisestä autosta saa 1500 euron palkkion, jonka voi hyödyntää uuden auton ostossa. Hankittavan auton hiilidioksidipäästön tulee olla enintään 120 g/km.

On kiintoisaa seurata, miten autoverouudistus ja miksei osaltaan romutuspalkkiokin vaikuttavat kauppaan ja sen myötä pahasti vanhentuneen autokantamme koostumukseen.

P.S.

Jos joku luuli, että valtio alentaa autoilun verotusta hyvänhyvyyttään, palatkoon välittömästi maan pinnalle. Olkoon esimerkkinä vuotuinen ajoneuvovero, johon on tulossa selvä korotus. Keskipäästöisen auton ajoneuvovero nousee kuutisenkymmentä euroa vuodessa. Myös ajoneuvoveron korotuksen määrittämisessä käytetään päästölukemiin perustuvaa ”ympäristöpainotusta”.

Juha Tolvanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti