veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Auton omistaminen kallistuu

Auton omistaminen kallistuu
13.10.2015

Autovero laskee hieman mutta ajoneuvovero nousee prosentuaalisesti reippaasti.

”Vanhoilla autoilla ajavat joutuvat maksamaan uusien autojen veronalennuksen”, Veronmaksajain Keskusliiton johtava lakimies Juha Koponen kiteyttää muutoksen.

Juha Koponen Kuva Patrik Lindström

Ensimmäistä kertaa hallituspuolueena oleva Perussuomalaiset lähetti viime joulukuussa tiedotteen, jossa puolue kertoi kannattavansa autoveron poistamista vähittäin. Aiemmin Perussuomalaiset oli kannattanut autoveron poistamista kokonaan kuluvalla vaalikaudella. 

Tämän vuoden kesäkuussa kävi ilmi, että autoveroa kyllä alennetaan neljässä keskenään samansuuruisessa erässä vuosien 2016-2019 alussa, mutta alennukset olivat niin pieniä että lopputulos ei vastannut juuri kenenkään odotuksia. Valtioneuvoston viestintäosaston lähettämässä tiedotteessa todetaan, että alennuksen vaiheittaisen voimaantulon tarkoituksena on, että kuluttajat ja autoalan toimijat voivat sopeuttaa toimintansa veromuutokseen eikä esimerkiksi äkillisiä varastoarvojen alenemisia tapahtuisi.

Maamme ensi vuoden talousarviossa esitetyllä autoveron alentamisella vähennystahti on niin hidas, että Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa autoveron poistamisen vievän tätä vauhtia parisenkymmentä vuotta ennen kuin se häviää kokonaan.

”Ei tässä ole ratkaistu suomalaisen autoveron problematiikkaa”, Nieminen toteaa ja viittaa muun muassa oikeudenkäyntirulettiin, joka on seurannut yksityistuontina maahan tulleille autoille määrätyistä autoveroista. Prosessin laajuutta kuvaa se, että tulliin on jätetty 15 000 käytettyjen autojen veroprosentteja koskevaa oikaisuvaatimusta.

Uusista autoista maksetaan myös niiden verottomasta hinnasta laskettava normaali 24 prosentin arvonlisävero, joten valtio verottaa autoja raskaasti kahdella verolla. Nykyisin arvolisäveron osuudesta ei sentään enää makseta autoveroa niin kuin aiemmin. 

Muutama satanen vuodessa

Veronalennukset esitetään toteutettavaksi niin, että vero pienenee sitä enemmän mitä pienempi auton hiilidioksidipäästöarvo on.  Valtion vuoden 2016 talousarvioesityksessä autoveroa alennetaan niin vähän, että päästöarvoltaan tällä hetkellä 124 g/km keskiarvoa edustavan auton vero laskee ensi vuonna vain 280 euroa, jos auto nyt maksaa 32 000 euroa veroineen.

Samanhintaisen mutta 82 g/km päästävän auton kohdalla – jossa alennus on suurimmillaan – vero alenee vuosittain 470 euroa. Käytännössä näin alhaiseen päästöarvoon tai sen alle päästään vain Volkswagen Polo 1,4 TDI BlueMotionin ja Peugeot 208 BlueHDI:n tapaisissa pikkuautoissa. 

Vero ei alene lainkaan niillä autoilla, joilla päästöt ylittävät 140 g/km eli raskaat, isolla bensiini- tai dieselmoottorilla varustetut ja tehokkaat nelivetoiset autot ilman hybriditekniikkaa jäävät pääsääntöisesti ilman alennusta.

Käytettyinä tuotavat, vähänkään iäkkäämmät perheautotkaan eivät hyödy alennuksesta, sillä tyypilliset päästöarvot ovat vasta aivan viime vuosina menneet alle tuon 140 g/km rajan. Vuonna 2012 yksityisesti tuotujen autojen keskimääräinen hiilidioksidipäästöarvo oli 193 g/km ja vuonna 2013 vain muutaman gramman alempi, 187 g/km.

Autoverolakiin ehdotetaan tehtäväksi myös EU-tuomioistuimen ratkaisun edellyttämät muutokset, jotka vaikuttavat käytettynä tuotavien ajoneuvojen veron määrittämiseen. Muutos merkitsee käytännössä sitä, että käytettynä maahantuotavaa ajoneuvoa verotettaessa sen autovero määrätään alhaisimman veroprosentin mukaan, jolla samanlaisia ajoneuvoja on aikaisemmin verotettu.  Tämä varmistaisi sen, että tuontiautosta ei kanneta enempää veroa kuin sitä on jäljellä vastaavassa Suomeen aiemmin rekisteröidyssä autossa. 

Ei merkittävää kannustinta

Autoala kiitteli tuoreeltaan talouspoliittisen ministerivaliokunnan kesäkuussa tekemää ratkaisua ja totesi samassa yhteydessä yksittäisen veronalennuksen jäävän sen verran pieneksi, että kuluttajilla ei ole merkittävää kannustinta lykätä auton hankinta veroon tulevien muutosten vuoksi.

”Inflaatio, autotehtaiden hintamuutokset ja käytettyjen autojen alenevat hinnat syövät muutosten vaikutukset niin että uudet autot eivät juurikaan halpene”, Veronmaksajain Keskusliiton johtava lakimies Juha Koponen laskee.

Autoliiton Pasi Nieminen on samaa mieltä: autoveron pienet alennukset pikemminkin vähentävät paineita hintojen nostamiseen kuin laskevat niitä. Lisäksi uusien autojen hinnan pientäkin laskua seuraa luontaisesti vaihtoautojen hintatason lasku, jolloin autoa uuteen vaihdettaessa väliraha säilyy samana. Päästöarvoiltaan isojen vaihtoautojen hintojen lasku todennäköisesti jyrkkenee, joten niistä luopuvien väliraha kasvaa.

Veron nouseva trendi jatkuu

Autoveron alentamisen on laskettu vähentävän valtion verotuottoja 200 miljoonaa euroa. Autojen verotus Suomessa ei kuitenkaan kevene, sillä vuosittain maksettavaa ajoneuvoveroa esitetään vastaavasti korotettavaksi vuoden 2017 alusta. Korotus on nousemassa kaikilla henkilöautoilla 36,50 euroa vuodessa.

”Se ei ole euroina paljon, mutta prosentuaalisesti iso nousu”, Koponen luonnehtii korotusta.

Koposen mukaan korotukset jatkavat ajoneuvoveron koko ajan nousevaa trendiä, jonka myötä vero on kaksinkertaistunut vuoden 2005 tasosta.

Korotuksen vuoksi ajoneuvovero nousisi merkittävästi kahtena vuonna peräkkäin, sillä sitä on jo aiemmin päätetty korottaa vuoden 2016 alusta. Esimerkiksi viime vuosikymmeneltä olevan perheauton, jonka päästöarvo on varsin tavallinen 199 g/km ja jonka kokonaismassaksi lasketaan 2015 kiloa – auton omapaino on 1 513 kiloa – ajoneuvovero nousee jo ensi vuonna 65,70 euroa nykyiseltä 211,70 euron tasolta. Yhteensä kahden vuoden korotukset nostavat ajoneuvoveroa 102,20 euroa eli yli 48 prosenttia.

”Hyvässä verojärjestelmässä ei toimita näin, että yhtä veroa korotetaan ja yhtä lasketaan. Aiemmin tätä mallia ei ole autojen verotuksessa sovellettu”, Autoliiton Nieminen lisää.

Ei käytön vaan omistamisen vero

Autoveron ja ajoneuvoveron tuotot ovat nykytasolla samaa kokoluokkaa. Viime vuonna autoveroa kannettiin 916 miljoonaa ja ajoneuvoveroa 877 miljoonaa euroa, josta lähinnä diesel-autoista maksetun käyttövoimaveron osuus oli noin 39 %. Nyt tämä painotus on muuttumassa ajoneuvoveron suuntaan.

Autoala on jo vuosikymmeniä ajanut verotuksen siirtämistä auton ostamisesta auton käyttöön. Tavoite tuntuu sikäli hassulta, että autojen mahdollisimman aktiivisen käytön luulisi olevan autoalalle edullisinta, sillä mitä enemmän autoja käytetään, sitä enemmän niitä huolletaan, korjataan tai vaihdetaan uusiin.

Tosiasiassa kyseessä onkin semanttinen harha. Vuosittainen ajoneuvoverohan ei verota auton käyttöä vaan omistamista. Ajoneuvovero on samansuuruinen riippumatta siitä, seisooko auto tallissa vai ajetaanko sillä kymmeniätuhansia tai jopa satatuhatta kilometriä joka vuosi. 

”Polttoainevero on ainoa vero, jota maksetaan sen mukaan, kuinka paljon auto on käytössä”, Autoliiton Nieminen toteaa.

Autoilun verotus painottuu jo nyt auton käyttöön, sillä liikenneverojen tuotoista lähes 60 % kertyy polttoaineverosta. Ensi vuoden talousarviossa ei esitetä polttoaineveron korottamista. Sehän on jo ennestään Suomessa hyvin korkea.

Maahantuotavista autoista perittävän autoveron tuotto putosi viime vuosikymmenen lopulla vuoden 2007 1,2 miljardista eurosta 0,7 miljardiin 2009 ennen kuin nousi nykyiselle vajaan miljardin tasolle. Suhdanneherkän autoveron sijaan omistamisen verottaminen ajoneuvoverona on valtiolle huomattavasti vakaampaa tuloa, sitä eivät autojen myyntimäärät tai ajetut kilometrit heiluta.

”Valtion etuna on, että tiedetään, paljonko autoista tulee tuloja”, Veronmaksajain Koponen huomauttaa. 

Liikkumatila syötiin jo aiemmin

Autoliiton Pasi Nieminen näkee nyt esitetyssä ratkaisussa ongelmana sen, että autoveron aleneminen ei ole oikeassa suhteessa ajoneuvoveron korottamiseen. Häntä harmittaa se, että ajoneuvoveron liikkumatila syötiin maamme edellisen hallituksen aikana eikä sitä käytetty autoveron alentamiseen.

”Jos halutaan pitää koko maa asuttuna ja ihmisiä myös maaseudulla, auton käytöllä on siinä keskeinen merkitys. Pitää laskea, millä ihmiset saadaan pysymään liikkeessä, kun joukkoliikenteen palvelukyky on monin seuduin heikentynyt matkustajavolyymien pienentyessä”, Nieminen varoittaa kustannusten korottamisesta. Monilapsinen perhe kun ei välttämättä selviä edes yhdellä autolla siellä, missä joukkoliikenne ei toimi.

Autokannan uusiutumisen Nieminenkin näkee tärkeänä. Hän on erityisesti huolestunut siitä, että nuorilla kuljettajilla ja perheen kakkosautoina on kalustoa, jonka turvallisuus ei ole ajan tasalla. 

”Romutuspalkkiokokeilu osoitti, että hinnoittelu on tulppa autokannan uusiutumiselle, mikä liikenneturvallisuuden kannalta olisi hyvä asia. Mutta ei autoverotus yksin ratkaise sitä, millaisilla autoilla ajetaan, se johtuu myös kulttuurisista seikoista”, hän toteaa.

Puolueet täysin eri linjoilla autoverotuksesta

Keskustassa halutaan suosia pienipäästöisiin autoihin siirtymistä verotuksen painopistettä muuttamalla, kun verotusta ei voi keventää. Vasemmistoliito taas vastustaa ajoneuvoveron nostamista.

Autoveron ja ajoneuvoveron kommentointi ei kiinnostaa suurinta osaa puolueista – tai sitten niiden puoluetoimistojen viestintä ei toimi. Hallituspuolueista vain Keskusta ja oppositiopuoleista vain Vasemmistoliitto vastasivat Taloustaidon sähköpostitse lähettämiin kysymyksiin.

Keskustan ja Vasemmistoliiton kannat ovat hyvin vastakkaisia. Keskustassa uskotaan autoverouudistuksen hyödyn kohdistuvan vähäpäästöisten autojen hintoihin. Vasemmistoliiton mukaan on todennäköistä, että veronalennus menee sellaisenaan auton valmistajien ja maahantuojien katteisiin.

”Totta on, että lainsäätäjä ei määrää autojen hintoja vaan lopullisen hintalapun määrittävät autojen valmistajat ja myyjät. Kilpailluilla automarkkinoilla autoveron alennus kuitenkin todennäköisesti siirtyy myös hintoihin – osa kauppiaista onkin jo ilmoittanut julkisuudessa hintojen alennuksista”, poliittisen sihteerin Jirka Hakalan lähettämissä Keskustan vastauksissa todetaan.

Vasemmistoliiton tiedottajalta Marianna Rautiaiselta tulleissa vastauksissa taas todetaan, että nykyisessä taloustilanteessa on järjetöntä suunnata elvytys ulkomaisiin tuotteisiin, sillä parhaimmassakin tapauksessa ostajien saama hyöty on merkityksetön. 

Vastakkaiset näkemykset

Keskustassa korostetaan autoveron alennuksen merkitystä nimenomaan hyvin pienipäästöisissä autoissa: ”Mikäli ehdotetut veromuutokset toteutuvat, vähäpäästöisen auton veroprosentti laskee neljässä vuodessa parhaimmillaan alle puoleen nykyisestä, monissa tapauksessa puhutaan kolmanneksen tai neljänneksen laskusta veroprosentissa. Näiltä osin muutos on merkittävä. Toki ison moottorin ja isot päästöt omaavissa autoissa alennus on pieni tai olematon. Verotuksen painopistettä siis justeerataan niin, että uudemman ja tekniikaltaan vähäpäästöisemmän auton hankkiminen on edullisempaa. Käytettyjä autoja suosivakin hyötyy pienipäästöisten ja kulutukseltaan pienten autojen tarjonnan kasvaessa.”

Vasemmistoliitossa sen sijaan kohdistetaan huomio ajoneuvoveron nousuun. ”Emme kannata vuosittaisen autoveron korottamista. Nyt tehdyt muutokset ovat kohtuuttomia etenkin niitä pienituloisia kohtaan, joille oma auto on välttämättömyys työn tai asuinpaikan takia. Päästöjen takia kannatamme kustannusten nostamista uusien suuripäästöisten autojen osalta”, Vasemmistoliitosta todetaan.

Käytöstä ei pitäisi rankaista

Vasemmistoliitossa ei pidetä oikeana sitä, että jo ostetuilla autoilla ajavat autonkäyttäjät laitetaan maksamaan uusien autojen ostajien saama mitätön hyöty: ”Kyseessä on poliittinen silmänkääntötemppu – perussuomalaisten oli pakko saada edes yksi saavutus hallitusohjelmaan, kun he joutuivat antamaan periksi kaikessa muussa.”

Vasemmistoliiton mielestä hallituspuolueet eivät ole ainakaan autonkäyttäjien asialla. ”Me kannatimme ainoana puolueena elvytystä ennen vaaleja – se maksaa oikein kohdennettuna itsensä takaisin työttömyyden vähentyessä. Autokaupan elvytys on kuitenkin erittäin tehotonta, koska Suomessa myytävät autot valmistetaan pääosin ulkomailla. Autontuojien lobbaaman hukkaelvytyksen aloitti jo Stubbin hallitus romutusmaksulla”, Vasemmistoliitosta todetaan.

”Verotuksen ja julkisen liikenteen pitäisi toimia yhdessä niin, ettei auton järkevästä ja tarpeellisesta käytöstä rankaista erikseen. Tiheästi asutuilla alueilla on hyvä siirtyä tulevaisuudessa malliin, jossa jokaisella taloudella ei tarvita omaa autoa. Nykyisillä ratkaisuilla emme usko siirryttävän tätä kohti”, Vasemmistoliitossa nähdään.

Vain painopistettä voi muuttaa

Keskustasta todetaan, että heidän näkökulmansa on selkeä: suomalaisten siirtymistä uudempiin ja vähäpäästöisempiin autoihin tulee edesauttaa. Vähäpäästöisempi ja modernimpi autokanta on Keskustan mielestä suomalaisten etu.

”Autoilun kustannusten osalta on tärkeää huomata, että monin paikoin Suomessa auto on edelleen välttämättömyys arjen sujumisessa. Päästöiltään ja polttoainekulutukseltaan parempien autojen muuttuminen edullisemmiksi on asia, josta hyötyvät niin auton käyttäjät kuin koko Suomikin. Vähäpäästöisten autojen osalta edullisemmat hinnat toivottavasti vilkastuttavat niin uusien kuin käytettyjenkin ajokkien kauppaa.”

Keskustasta muistutetaan taloudellisesta realismista autoveroratkaisuissa: ”Monin paikoin ja monessa elämäntilanteessa auto on välttämätön osa elämää. Paljon autoileva nuorikin hyötyy siitä, että ekologisten ja polttoainekulutukseltaan edullisten autojen hintataso laskee. Autoilun kustannukset yleisesti ovat Suomessa valitettavan suuret, mutta etenkin nykyisessä taloudellisessa tilanteessa vain autoilun verotuksen painopisteen muuttaminen on mahdollista verojen keventämisen sijaan.”

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti