veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Autoklassikkojen hintataso jäi vaatimattomaksi

Autoklassikkojen hintataso jäi vaatimattomaksi
13.5.2015

Klassikkojen hintataso on yleisesti ottaen tasaantunut, mutta mallien joukossa on tapahtunut hintaloikkia, joista 308- ja 328-mallisten Ferrareiden kallistuminen on yksi selvimpiä muutoksia. Turussa huutokaupattiin kuitenkin halvempia klassikkoautoja.

Triangle Motor järjesti kolmen vuoden ajan klassikkoautojen huutokauppoja Lahden Classic Motor Shown yhteydessä. Tänä vuonna Lahden messukeskuksessa ei huutokauppaa nähty vaan Triangle oli siirtänyt tilaisuuden omiin tiloihinsa Turkuun Orikedon teollisuusalueelle. Ajankohta oli viikko Classic Motor Shown jälkeen.

Trianglen Lahden huutokaupoissa on nähty arvokkaitakin autoja kuten vuosimallia 1963 oleva Facel Vega HK2 vuosi sitten, mutta ranskalaisklassikko ei mennyt siellä kaupaksi vaan on edelleen myytävänä Triangle Motorilla 335 000 euron hintaan. Lahdessa korkein tarjous oli 290 000 euroa.

Daimler SP 250:ssä on 2,5 litrainen moottori.

Vuosi sitten Lahdessa oli tarjolla myös Maserati Bora, joka myytiin 107 000 eurolla, ja pari Ferraria, joista Testarossa meni kaupaksi, mutta USA:sta Suomeen päätynyt 308 ei. Jälkimmäinenkin olisi kannattanut ostaa, sillä Pininfarinan piirtämien 1980-luvun V8-Ferrareiden hinta on lähtenyt laukkaamaan viimeisen vuoden aikana. Pitkään 45 000 euron tasolla pyörineiden 328-mallien hinnat ovat nousseet 70 000 – 115 000 euroon ja 308-malleistakin pyydetään 55 000–70 000 euron hintoja, parhaiden yksilöiden hintapyyntöjen liikkuessa jopa 125 000 eurossa.

Thoroughbred & Classic Cars -lehden hintaspesialistin Quentin Willsonin mukaan alkuvuoden huutokauppatuloksissa ainoastaan Ferrarit ja Porschet ovat pitäneet hintakäyriä nousussa, muuten markkinat tuntuvat vetävän henkeä.

Tämänvuotisessa Trianglen huutokaupassa ei varsinaisia arvoautoja ollut kaupan, mutta jo vaatimaton 20 000–30 000 euron hintatasokin tuntui olevan ostajille liikaa. Tai sitten autoja ei nähty pohjahintojen arvoisiksi.

Mitsubishi Sapporo vuodelta 1988 on luksusauto.

Porsche jäi myymättä

Porsche 911 on klassikko, jonka vanhojen mallien hinnat ovat varsinkin tällä vuosikymmenellä nousseet voimakkaasti. Ensin nousivat ennen vuotta 1973 tehtyjen klassisten Elfereiden hinnat, sitten lähti liikkeelle 1973-1978 tehtyjen autojen hintataso ja nyt vuorossa ovat kolmelitraiset 911 SC:t. Thoroughbred & Classic Cars nosti viimeisen perinteisen, ilmajäähdytteisen 3,2-litraisen 911-mallin vuosilta 1984-1989 jo tulevaisuuden hintanousijaksi.

Porsche 911 SC Targa 3,0-koneella vuodelta 1979,

Äitienpäivän aattona pidetyssä Triangle Motorin huutokaupassa tarjolla ollut Porsche 911 SC Targa 3,0-koneella edustaa hinnoittelun kannalta mielenkiintoisessa vaiheessa olevaa automallia. Porschen historia oli huutajien tiedossa: sen ensimmäinen omistaja Amanda Gonzales oli ostanut auton Los Angelesissa 1979 ja ajanut sillä kuuden vuoden aikana peräti 195 000 kilometriä. Sen jälkeen hän oli jättänyt Porschen seisomaan 20 vuodeksi kunnes auton lahjoituksena saanut paikallinen kirkko oli laittanut Elferin myyntiin E-Bayssä, josta se ostettiin Suomeen. Nykyinen omistaja osti 911 SC:n helmikuussa 2012 ja alkoi parannella sen kuntoa.

Porsche herätti runsaasti kiinnostusta verkossa, jonka kautta siitä oli tehty 48 tarjousta ennen huutokaupan alkua. Korkein tarjous oli 22 300 euroa, mikä ei kuitenkaan ylittänyt pohjahintaa. Turussa Elferistä tarjottiin puhelimessa 25 000 euroa, sitten 26 000 euroa yleisön joukosta ja lopulta 27 000 euroa puhelimessa, mutta Porsche jäi myymättä – 30 000 euroa olisi kuulemma pitänyt saada.

Mercedes-Benz 450 SL  on vuodelta 1980.

Fairlane Skyliner oli kallein

Allekirjoittanut ehti tutustua Porscheen vasta huutokaupan jälkeen, ja se vaikutti ikäänsä ja varsinkin ajokilometreihinsä nähden hyväkuntoiselta, vaikka mitään varsinaista restaurointia nyt 202 000 kilomteriä ajetulle 911:lle ei oltu tehty.

Juttutuokio Elferin nykyisen omistajan kanssa paljasti, että auto oli viime vuodet ollut ammatti-ihmisen hoivissa, sillä hän toimii museoautojen katsastajana. Esimerkiksi moottoritilassa osia oli kunnostettu pieteetillä.

25 000 eurolla Porsche olisi kaikesta päätellen ollut hyvä ostos, mutta kun liikutaan 30 000 euron tasolla markkinoilla alkaa olla jo valinnanvaraa. Tosin autojen kunnossa ja historiassa on vielä tässä hintaluokassa suuria eroja ja epävarmuustekijöitä. 

Kun Porsche ei käynyt Turussa kaupaksi, Trianglen huutokaupan kalleimmaksi autoksi nousi museorekisteröity vuoden 1958 V8-koneinen, taakse laskeutuvalla kovakatolla varustettu Ford Fairlane 500 Skyliner. Fordista oli netissä tarjottu 14 000 euroa, mutta huutokauppapaikalla sen hinta nousi ensimmäisestä 17 000 euron huudosta lopulta 26 000 euroon.

Ford Mustang 302 kuutiotuuman V8-koneella.

Lotus meni 12 000 eurolla

Triangle Motorin huutokaupan aloitti USA:sta Suomeen tuotu vuosimallin 1983 Datsun 280 ZX. Pohjanmaalta Turkuun myytäväksi tullut auto huudettiin 4 000 eurolla.

Taksikoon W124-korimallin Mercedes-Benzin hurjasta 326-hevosvoimaisesta 500E:stä vuosimallia 1991 oli verkossa tarjottu vain 6 100 euroa, mutta huutokaupassa hinta nousi 500 euron askelilla 7 000:sta 10 500:aan euroon. Trianglen toimitusjohtajan Risto Paunosen mukaan Mercedes-Benzin maahantuojan Vehon palveluksessa työskennellyt henkilö oli vuonna 2006 tuonut auton Saksasta Suomeen. Mersuforum.net-keskustelupalstalla kyseinen 350 000 kilometriä ajettu 500E arvioitiin huonokuntoiseksi.

TVR S1 edustaa englantilaista pienten pajojen urheiluautoperinnettä.

Helmiäisvalkoisen Lotus Excelin hinta nousi verkossa tarjotusta 5 200 eurosta 12 000 euroon, jolla se löysi uuden omistajan. Sen sijaan TVR S1 vuodelta 1988 jäi myymättä, kun korkein tarjous oli 11 000 euroa ja auto olisi myyty vasta 15 000 euron hintatasolla. 80 500 kilometriä ajettu auto oli alun perin ollut hollantilaisen Het Automobiel -klassikkoautolehden päätoimittajan Co Wuchardin käytössä ja sitä seuraa pari mapillista historiaa. Katsastettu BMW 633 CSi vuosimallia 1977 ei sekään mennyt huutokaupassa kaupaksi. 

Peribrittiläisestä V8-koneisesta Daimler SP 250 -urheiluautosta vuodelta 1962 oli verkossa tarjottu vain 5 100 euroa mutta salissa hinta nousi 18 000 euroon. Huuto ei riittänyt yli 20 000 euroon hinnoitellulle autolle, mutta Daimler myytiin heti huutokaupan jälkeen.

Katsastettu rättikattoinen kupla vuodelta 1953 innosti huutajat nostamaan hinnan 10 500 euroon – kiinnostusta saattoi lisätä se, että yleisölle kerrottiin kyseisen auton tulleen jo uutena Suomeen eli sillä on sikälikin museaalista mielenkiintoa. 

Lotus Exel oli James Bondin ajopeli 1960-luvulla.

Kolme kiintoisaa Opelia 

Arkisen harrasteauton saa huutokaupasta vähällä rahalla – varsinkin jos pystyy itse tekemään kunnostustöitä. Turussa oli tarjolla kolme Opelia, joista kaksi meni halvalla: 1955-mallinen Olympia Rekord myytiin 2 200 eurolla ja komea vuosimallin 1969 automaattivaihteinen Commodore GS, joka oli ollut samalla omistajalla vuodesta 1988 ja tuotu Helsingistä ajamalla Turkuun, 2 600 eurolla – auto oli kaupan ilman pohjahintaa. Sen sijaan toisen sukupolven Commodore vuodelta 1973 jäi myymättä, sillä 208 000 kilometriä ajetusta autosta oli verkossa tarjottu vain 1 150 euroa eikä salista löytynyt meklarina toimineen Ajoneuvos-ohjelmasta tutun Jussi Hallin kysymää 5 000 euron tarjoajaa. Commodorella oli koko ikänsä aikana ollut vain kaksi omistajaa, molemmat Turun seudulla, ja Trianglen Poutanen kertoi, että auton mukana olisi saanut kattavan varaosavaraston.

Opel Olympia Rekord vuodelta 1955 liikkui omalla moottorilla,

 

Arkiautoista Saab 99 myytiin 1 600 eurolla, Trabant 601 Kombi 1 300 eurolla ja Isuzu Bellet 2 300 eurolla. Hyväkuntoisen näköinen, huutokauppaa edeltävällä viikolla katsastettu VW Kupla vuodelta 1969 nousi 3 700 euroon. Sen sijaan 7 000 euron verkkotarjous ei riittänyt samanikäisestä, katsastamattomasta mutta rättikattoisesta Kuplasta, joka oli tullut huutokauppaan hyvinkääläisen keräilijän kokoelmasta.

Triumph TR7 myytiin huutokaupassa 4 600 eurolla.

Toyota Corolla Sprinter

Jaguareja oli tarjolla neljä kokonaista autoa ja yksi palasina ollut E-Typen kori, joka myytiin 600 eurolla. Katsastamaton, kunnostusta kaipaava ykkössarjan Jaguar XJ6 lähti 2 500 eurolla, 160 000 kilometriä ajettu XK8 vuodelta 1998 huudettiin 16 000 eurolla, mutta vihreä, Viroon rekisteröity XK8 samalta vuodelta jäi myymättä samoin kuin V12-koneinen XJS vuodelta 1990, josta tarjottiin vain 10 000 euroa – 15 000 olisi tarvittu kaupantekoon. 

Jaguar XJS V12 Westminster Blue –värisenä.

Juha Partanen

Rahat, verot, työ & eläke, koti