veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Autoharrastajan paratiisi löytyy museoista

Autoharrastajan paratiisi löytyy museoista
23.4.2015

Italiassa Modenan seudulla ja Saksassa Stuttgartin ympäristössä voi vierailla useassa hienossa automuseossa vaikka yhden viikonlopun aikana. Nähtävillä on ikimuistoisia kokoelmia. 

Euroopassa on autojen ja autohistorian kannalta legendaarisia seutuja, joiden museoissa voi sukeltaa elämyksellisesti niin kulkuneuvojen kehitykseen eri aikoina kuin tarunhohtoisten automerkkien vaiheisiin. Esimerkiksi Italiassa eksklusiiviset urheiluautot Ferrarit, Maseratit ja Lamborghinit tulevat kaikki samalta seudulta, Saksassa taas Mercedes-Benzit ja Porschet ovat kotoisin Stuttgartin eri laidoilta.

Maranellon Ferrari-museo

Maranellossa tai Zuffenhausenissa museokierroksia voi vielä rikastuttaa lenkillä Ferrarin tai Porschen ratissa. Ferrarin saa lyhimmillään vuokralle kymmeneksi minuutiksi, Porschen vuokra-ajat alkavat yhdestä tunnista.

Maranello on Ferrarin kotikaupunki

Tuskin mikään pikkukaupunki on automerkin vuoksi niin tunnettu ympäri maailmaa kuin Maranello, jossa Ferrarin tehdas sijaitsee. Ferrarit myös hallitsevat Maranelloa: tehtaan lisäksi kaupungissa on Ferrari Store -liikkeitä, Ferrari-henkisiä ravintoloita ja Ferrari-museo. Maranellossa voi osallistua myös tehdaskierrokselle, jonka kuluessa näkee, miten kädentaidot ovat edelleen kunniassa eksklusiivisia autoja tehtäessä.

Tehtaan koeajajat ajelevat sekä tehtaan omalla Fiorano-radalla että lähiympäristössä. Pääasiassa Ferrareiden äänet kuitenkin tulevat vuokra-autoista, joilla turistit kiihdyttelevät kaupungissa ja sitä ympäröivillä teillä 10, 20 tai 30 minuutin ajan.

Ferrari Californian vuokrahinnat alkavat 80 eurosta.

Ferraria lukuun ottamatta Maranellolla ei ole paljon annettavaa. Sen sijaan lähellä sijaitseva, niin ikään urheiluautoista tunnettu Modena on tyylikäs keskus, jonka viehätys ei ole ajopeleistä riippuvainen. Lisäksi gourmet-ihmiset tietävät, että Emilia-Romagnan maakunta, johon Modenan alue kuuluu, on italialaisen ruokakulttuurin kehto. 

1. Museo Ferrari Maranello

Ferrari-museo on uusittu 2013, ja sen nykytoteutus on hieman sekava. Autot eivät ole aikajärjestyksessä ja kokoelma on sekoitus katuautoja, prototyyppejä ja kilpa-autoja. Lisäksi yläkerroksessa on teemanäyttely, jossa Ferrarit vaihtuvat kulloisenkin aiheen mukaan.

Maranellon museo aukeaa sitä antoisammin, mitä paremmin Ferrarit tuntee tai mitä paremmin autoihin perehtyneessä seurassa museossa liikkuu. Merkin glooria saa kuitenkin joka tapauksessa uusia ulottuvuuksia, kun näkee, kuinka hienostuneita autoja Ferrari on eri vuosikymmeninä tuottanut.

Enzo Ferrari vahanukkena


2. Museo Enzo Ferrari Modena

Maranellon legendaarisesta merkistä ei voi puhua ilman sen luojaa Enzo Ferraria. Cavallino Rampante -tunnusta kantavien autojen syvimpään olemukseen pääsee nykyään sukeltamaan aiempaa paljon paremmin, kun Enzon syntymäkotiin sijoitettu museo avattiin 2012. Kyse ei ole mistään pienestä mökistä, vaan isosta rakennuksesta, jossa Enzon isällä oli aikoinaan autokorjaamo. Museokodin ja sen autokokoelman avulla Ferrarin historia avautuu inhimillisen kiinnostavasti.

Enzon kotitalon pihalle on rakennettu kymmenien autojen näyttelygalleria, jossa viime aikoina on esitelty samalta seudulta kotoisin olevan Maseratin historiaa sen 100-vuotistaipaleen kunniaksi.

Ferrari 125 S vuodelta 1947.


3. The Lamborghini Museum

Ferrarin ja Maseratin ohella Modena ympäristöineen on myös Lamborghinin kotiseutua. Lamborghinin tehdasmuseo sijaitsee Sant´Agatassa.

Sant´Agatan museossa on koko Lamborghinin historia hyvin yksityiskohtaisesti esillä ensimmäisestä 350 GT -mallista uusimpiin luomuksiin. Lisäksi nähtävänä on prototyyppejä ja erikoismalleja – usein huiman värisinä.

Traktoritehtailijana omaisuutensa luoneen Ferruccio Lamborghinin perhemuseo sijaitsee 50 kilometrin päässä Modenasta Bolognan pohjoislaidalla Funossa.

Stuttgart ja Sindfingen esittelevät Mercedes-Benzin ja Porschen

Stuttgart on Saksassa autoilun kehto, jossa kahden legendaarisen automerkin hienot museot ovat muutaman metropysäkin päässä toisistaan.

Vaikka Mercedes-Benzit tulevat pääasiassa Sindelfingenistä Stuttgartin lounaispuolelta, merkin museo on Stuttgartin itäreunalla lähellä Untertürkheimin moottoritehdasta. Porschen kotipaikka Zuffenhausen on käytännössä Stuttgartin lähiö, joka on kahden pysäkin päässä emokaupungin rautatieasemasta. Omalla autolla tulevia varten museoilla on pysäköintihallit, joista pääsee sisäkautta historian pariin. Mutta jos majoittuu Stuttgartiin, autoa tarvitsee vain Sinsheimin-retkelle.

Mercedes-Benzin ja Porschen museot ovat arkkitehtonisesti tyylikkäitä rakennuksia, joissa kummassakin on sekä kahvila että tyylikäs ravintola.

4. Mercedes-Benz Museum

Mercedes-Benzin museo on todella vaikuttava paikka. Merkin ja autoilun historiaa kerrotaan 160 ajoneuvon lisäksi kuvilla ja teksteillä, jotka kytkevät autojen kehityksen yhteiskunnalliseen kontekstiin. Tietoa on niin paljon, että siinä on varmasti jokaiselle jotain uutta.

Autovalikoimassa on eri aikakausille tyypillisten Mercedesten lisäksi todella harvinaisia yksilöitä kuten 300 SLR ”Uhlenhaut-coupe” vuodelta 1955, 300 Messwagen -mitta-auto vuodelta 1960 ja muutamia prototyyppejä.

Uhlenhaut-coupella ei kilpailtu.

Museossa kuljetaan spiraalimaisesti ylhäältä aikojen alusta alas nykyhetkeen ja tulevaisuuteen. Ei pidä kuitenkaan unohtaa eri kerroksissa olevia sivuosioita, joissa on muun muassa ammattimaisessa käytössä olleita Mercedes-Benzejä ja julkisuuden henkilöille, kuten keisari Wilhelm II:lle, liittokansleri Konrad Adenauerille ja Beatle-rumpali Ringo Starrille, kuuluneita johtotähtiä.

300 Messwagen -mitta-auto vuodelta 1960.   

Paavin mersu

5. Porsche Museum 

Porschen museossa on yli 80 autoa ja se on merkkifriikeille ja asianharrastajille hieno paikka. Esillä on kattava kokoelma merkin historiaa katuautoista kilpureihin. Joukossa on hyvinkin originelleja yksilöitä.

Porschet on laitettu väljästi esille ja useimpia autoja pääsee katsomaan aivan vierestä – niitä ei tarvitse ihailla aitojen takaa, joten valokuvaamisenkin kannalta ne ovat pääsääntöisesti vailla esteitä. Lisäksi museossa on yksi uusi Porsche, jossa kävijä saa kokeilla, miltä tuntuu istua 911:n ratin takana tai apukuskin paikalla.

 Porschen  911 GT1 ”Strassenwagen” vuodelta 1997.

 Porche 911Elfer

 

 6. Auto & Technik Museum Sinsheim

Stuttgartin merkkimuseoihin verrattuna 80 kilometriä Frankfurtin suuntaan sijaitseva Sinsheimin valtava museokompleksi on vaatimattoman näköinen, mutta sen tarjonta on valtavan laaja. Esillä on 300 autoa ja 200 moottoripyörää sekä lentokoneita, höyryvetureita, vanhaa vaatemuotia, panssarivaunuja ja muuta sotakalustoa – jopa moottorisahakokoelma.

Sinsheimissa on paljon Mercedes-Benzejä.

Sinsheim lienee tunnetuin siitä, että siellä voi käydä Concorde-yliäänimatkustajakoneen sisällä katsomassa, kuinka kapearunkoisessa laitteessa matkustajat aikoinaan lensivät ääntä nopeammin Atlantin yli. Näytteillä on myös Tupolevin vastaava kone TU 144 monien muiden lentokoneiden lisäksi.

 Old Mother Gun” Bentley.

Sinsheimin autojen joukossa on kaikkea mahdollista kansanautoista Bugatteihin, Ferrareihin, Lamborghineihin ja jenkkiklassikoihin. Mercedes-Benzejäkin on niin paljon, että joukossa on autoja, joita ei ole merkin omassa museossa. Sinsheim on lapsillekin ikimuistoinen kohde, jossa ei varmasti pitkästy.

 Sinsheimissa voi kiivetä sisälle yliäänikone Concordeen.

Sinsheimissa on Mercedes-Benzejäkin niin paljon, että joukossa on autoja, joita ei ole merkin omassa museossa. Monien autojen ympärillä on rekvisiittaa, joka kertoo muun muassa kyseisen ajan vaatemuodista. 

Sinsheimin Ferrareita tornissa.

 

Bugatteja Ranskan sinisessä kilpailuvärissä.


Juha Partanen 

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti