veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Audi A4 Avant tarjoaa tyyliä ja ominaisuuksia

29.10.2015

Hiljakkoin esitelty Audi A4 Sedan sai seurakseen tyylikkään Avant-farmarin.

Audi A4 Avant

Audi on perinteisesti korostanut mallistonsa laadukkuutta, jopa hienostuneisuutta. Niinpä myös uusi, yhdeksännen sukupolven Audi A4 Avant jatkaa hyväksi havaituilla linjoilla. A4-luokan Audeja on valmistettu jo vuodesta 1972, alkuvuosina Audi 80 -nimisenä.

Vaikka A4 Avant on täysin uusi, sen hillityt muodot ovat poikkeuksellisen ”sukunäköiset”. Aanelosen suunnittelijat ovat aina uskoneet perinteiseen tyylikkyyteen. Suuret muodonmuutokset eivät kuulu Audin periaatteisiin.

Audi A4 Avant

Tuoreen A4 Avantin ominaispiirteitä ovat mm. selkeä keula ja erittäin lyhyt keulaylitys. Niinpä akseliväli, 282 cm, on tässä kokoluokassa jopa poikkeuksellisen pitkä. A4 Avantin pituus on 473 cm ja leveys 184 cm.

Mainitsemisen arvoisia seikkoja ovat A4-mallien edellismallistoon verrattuna jopa 120 kilon painonpudotus sekä Avantin huippualhainen ilmanvastuskerroin: Cd=0,26. Lukemat ovat kädenojennus polttonestetaloudelle.

Olemukseen tuovat jämäkkyyttä aiempaa selkeämmin kuusikulmaiseksi muotoiltu näyttävä etusäleikkö sekä matalia ajovaloumpioita reunustavat ledein toteutetut päiväajovalot.

Leveänmatalat, takaluukun päälle ulottuvat takavaloasetelmat luovat vaikutelman tukevasta ajettavuudesta. Takapuskurin tumma alaosa vihjaa menevyydestä.

Avantin laaja takaluukku helpottaa kuormaamista, mutta etuviistoon kallistettu takaikkuna haukkaa jonkin verran tavaratilan yläosasta. Matkatavaroille on kuitenkin tilaa perusasennossa 505 litran verran, mikä riittää useimpien perheautoilijoiden tarpeisiin. Hyvä oivallus on tavaratilan toiselta puolelta muovitettu kääntöpohja.

Kuormausta helpottavat etäkäytettävä kolmiosaisen takaselkänojan kippaustoiminto sekä takaluukun avautuessa automaattisesti ylös nouseva kontin näkösuoja. Takaluukku avautuu sähkön voimin. Lisävarusteena on saatavissa luukun ”potkutoiminto”. Peräovi avautuu jalkaa puskurin alla heilauttamalla, mikä helpottaa vaikkapa kauppakassien kuormaamista. Tavaratilan seinämien kassikoukuista kiitokset. Ne voisivat tosin olla hieman kookkaammat.

Suunnitellun tilava 

Audi A4 Avant on kuin hyvä juhlakenkä. Tilaa on just´ eikä melkein neljälle aikuiselle. No, totta kai Avant on viidelle rekisteröity, mutta kahdelle erittäin mukava takaistuin on kuin sanonnan mukainen ”kolmannen korvapuusti”. Keskipaikkaa ei ole ajateltukaan pitkään istumiseen. Omimmillaan takaosasto on keskikyynärnoja alas laskettuna. Kahdelle on tilaa sopivasti joka suuntaan.

Audi A4 Avant

Monipuolisesti säädettävillä etuistuimilla taittaa taivalta mielikseen vaikka tuntikausia. Istuinten muotoilu sopii monenmoisille vartaloille.

Audi A4 Avant

Hallitsimet ja käyttimet on sijoitettu erinomaisesti. Koeajokeissamme ollut täysdigitaalinen 12,3-tuumainen Audi virtual cocpit -mittaristo on kuin tieteiselokuvasta. Huippuselkeään näyttöön – suoraan kuljettajan eteen – voi valita aktiivisen informaatiokokonaisuuden. Valittavissa on myös perinteisiä pyöreitä mittarinäyttöjä korostava asetus.

Kokonaisuuteen kuuluu lisäksi keskelle kojelaudan etureunaan istutettu laaja infonäyttö. Saatavissa on lisäksi tuulilasille kuljettajan eteen ajon aikana tarvittavan informaation heijastava näyttö (HUD = head up display). Järjestelmä mahdollistaa liikennetilanteiden ja ajoinformaation samanaikaisen seuraamisen katseen suuntaa muuttamatta. 

Audi A4 Avant

Kuuden moottorin ja kolmen vaihteiston valikoima

Teknisesti Audi A4 Avant kulkee yhtä jalkaa porrasperäisen sisarmallinsa kanssa. Moottoritarjonta käsittää kolme pakokaasuahtimen ryydittämää bensiinikäyttöistä konetta (1.4 TFSI/110 kw/150 hv, 2.0 TFSI/140 kW/190 hv ja 2.0 TFSI/185 kW/252 hv) sekä kolme turbodieseliä (2.0 TDI/110 kW/150 hv, 2.0 TDI/140 kW/190 hv ja 3.0 TDI/200 kW/272 hv). Tehokkaimmat moottorit välittävät voiman tiehen quattro-nelivedon avulla. Myös 140-kilowatin (190 hv) tehoisen TDI-dieselmallin voi valita nelivetoisena.

Audi A4 Avant

Audi A4 Avantin perusvaihteisto on käsikäyttöinen kuusivaihteinen. Useimmat malliversiot saa vaihtoehtoisesti varustettuna nimenomaan pitkittäismoottorien yhteyteen kehitellyllä seitsenvaihteisella S tronic- kaksoiskytkinvaihteistolla. Perusautomaattiasetuksen lisäksi S tronic -vaihteiston voi kytkeä rivakampaan menoon suunnitellulle S-asetukselle. Vaihteet voi valita myös käsin joko keskikonsolille sijoitetun vaihdetangon avulla tai ohjauspyörälle sormenpäätuntumaan sijoitetuin pikavalitsimin.

Audi A4 Avant

Jyhkeimmässä, kolmilitraisen TDI V6 -moottorin vauhdittamassa A4 Avantissa on kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaattivaihteisto. 

Varustelun juhlaa

Audi on panostanut A4-malliston mukavuus- ja turvavarusteluun tosimielellä. Myös elektronisia avustimia riittää. Malliversiot tuntevat nimet Business ja Business Sport.

 

Jo vakiovarusteisto on monipuolinen. Mm. ledein toteutetut ajovalot, avaimeton käynnistys sekä automaatti-ilmastointi ovat mukana. Pitkänpitkän lisävaruste- ja varustepakettiluettelon avulla A4 Avantia halajava voi personoida ajokkinsa taatusti mieleisekseen.

Mainio maantiellä

Jo Audi A4 Sedanin ominaisuudet ihastuttivat. Sama tunnelma vallitsee myös Avant-version ratin takana. Kuljettaja ja matkustajat nauttivat jämäkänmukavasta menosta sekä erinomaisesta viimeistelystä. Matkamukavuuden sinetöi matkustamon hiljaisuus. Kuljettajan viihtyvyyden kruunaa korkealuokkainen ohjaus.

Roimassa kiihdytyksessä toki TFSI-bensiinimoottorien työskentelyn aistii, mutta ääni häipyy normaaliajossa kuulumattomiin. Dieselmallitkin ovat kiitettävän äänettömiä.

Jo 110 kW:n (150 hv) tehoisella TDI-dieselmoottorilla varustettu A4 Avant on kelpo yleisajokki. Niin suorituskyky kuin ajettavuus ovat kohdallaan, samoin matkustusmukavuus. Yleisajossa tärkeää sitkeyttäkin on sopivasti.

Bensiinimalliston suosikkini on S tronic -kaksoiskytkinvaihteistolla varustettu 140 kW:n (190 hv) tehoinen versio. Kokonaisuus sisältää kaiken tarpeellisen.

Tietenkin myös Audin tehokkaimmilla moottoreilla on ystävänsä. Ruudikkaimmat moottorit yhdistettyinä quattro-nelivetoon jatkavat merkin kunniakkaita perinteitä. Valehtelisin, jos yrittäisin väheksyä vaikkapa 3.0 TDI:n vakuuttavia ominaisuuksia. Mitä sanotte esimerkiksi 200 kW:n (272 hv) tehosta ja ennen muuta huimasta 600 Nm:n vääntömomentista, joka on käytettävissä jo 1500 r/min käyntinopeudesta alkaen?

Vastinetta rahalle: Audi on hinnoitellut uuden A4-mallistonsa varsin järkevästi. Mistään alennusmyynnistä ei kuitenkaan ole kyse. Esimerkiksi 110 kW:n (150 hv) tehoisella TDI-dieselillä varustetun version omistajaksi pääsee 42 763,68 eurolla. Bensiinikäyttöinen A4 Avant 2.0 TFSI maksaa 42 931,25 euroa. Ensi vuoden maaliskuussa Suomeen rantautuvat 110 kW:n (150 hv) tehoiset, todennäköisesti vielä selvästi edullisemmat mallit. Niiden hintoja ei kuitenkaan vielä ole vahvistettu.

Audi A4 Avantilla on monia valtteja kuten ajettavuus, moottorien ominaisuudet ja laadukkuus sekä matkustusmukavuus. Linjakkaaseen porrasperäiseen Sedaniin verrattuna isotakaluukkuinen Avant tarjoaa paremman muunneltavuuden menevyyden kärsimättä.

Audi A4 Avantin kanssa samoilla apajilla kalastavat mm. BMW 3-sarjan, Mercedes-Benzin C-sarjan farmarit ja Volvo V60. Tässä seurassa pärjätäkseen Audilta vaaditaan hyvää pelisilmää ja ponnisteluja. Mahdollisuudet menestyä ovat kuitenkin varsin hyvät, erityisesti yritysautomarkkinoilla.

Audi A4 Avant ei ole mikään halpistuote, mutta sen hinnoittelu on kokonaisuuden huomioon ottaen käypä. Avant antaa kuin antaakin rahalle kelpo vastineen. Lisäbonukseksi voidaan lukea merkkiin liittyvä ylellisyyden häivähdys.

PLUSSAT 

+ Ohjaamojärjestelyt
+ Ajettavuus ja matkustusmukavuus
+ Hiljainen matkustamo
+ Vararengas (tilapäis-) vakiovaruste
+ Moottorien ominaisuudet

MIINUKSET

- Epämukava takaistuimen keskipaikka
- Liiankin sukunäköinen?
- Kylkien kolhusuojien puuttuminen

TEKNIIKKAA

Audi A4 Avant
moottori
2.0 TFSI 140 kW 2.0 TFSI 185 kW
Quattro S tronic
Sylinteri-
tilavuus cm3  
1984 1984
Suurin teho
kW/hv/r/min 
140/190/
4200-6000
185/252/
5000-6000
Vääntömomentti
Nm/r/min  
320/1450-4200   370/1600-4500
Yhdistetty EU-
kulutus l/100 km
(käsiv./S tronic)
 5,6-6,0/5,2/5,6  6,1-6,4
CO2-päästö g/km
(käsiv./S tronic)
127-136/
115-128
 -/139-147
Kiihtyvyys 0-100
km/h s (käsiv./S tronic)  
7,5/7,3 -/6,0
Huippunopeus
km/h (käsiv./S tronic) 
236/238 -/250
Kokonais-
hinta e alk.

42 931,25 

57 963,08
Omamassa kg
(käsiv./S tronic)
1505/1535  -/1615
Mitat mm (pituus/
leveys/
korkeus/akseliväli)
4725/1842/
1434/2820
4725/1842/
1434/2820

 

Audi A4 Avant
moottori
2.0 TDI 110 kW 2.0 TDI 140 kW
quattro
Sylinteri-
tilavuus cm3
1968

1968

Suurin teho
kW/hv/r/min
110/150/
3250-4200
110/150/
3250-4200
Vääntömomentti
Nm/r/min
320/1500-3250 400/1750-3000
Yhdistetty EU-
kulutus l/100 km
(käsiv./S tronic)
4,0/4,1 -/4,5
CO2-päästö g/km
(käsiv./S tronic)
104/106 -/116
Kiihtyvyys
0-100 km/h s
(käsiv./S tronic)
9,2/9,0 -/7,4
Huippunopeus
km/h (käsiv./S tronic)
215 -/230
Kokonais-
hinta e alk.
42 763,68 50 586,19
Omamassa kg 1475 1615
Mitat mm (pituus/leveys/
korkeus/akseliväli)
4725/1842/
1434/2820
4725/1842/
1434/2820

Juha Tolvanen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti