veronmaksajat.fi

TYÖ & ELÄKE

Tulorekisteri käyttöön 2019 – palkkatietojen ilmoittaminen yksinkertaistuu

Tulorekisteri käyttöön 2019 – palkkatietojen ilmoittaminen yksinkertaistuu
5.10.2017

Työnantajat pystyvät ilmoittamaan henkilöstönsä palkkatiedot yhdellä kertaa kaikille viranomaisille ja muille tahoille vuoden 2019 alusta lähtien.

Hallituksen torstaina antaman esityksen mukaan palkkatiedot ilmoitetaan tulorekisteriin yhdellä ilmoituksella.

Palkansaajat voivat katsella tulorekisteriin ilmoitettuja tulotietojaan rekisterin sähköisen asiointipalvelussa. Palvelusta näkee myös sen, mille viranomaisille ja muille tahoille rekisterin tietoja välitetään.

Viranomaiset ja muut tulotietojen käyttäjät saavat tulorekisteristä alkuvaiheessa kokonaiskuvan henkilön palkkatuloista ja niihin verrattavista tuloista. Tietoja välitetään tulorekisteristä tiedon käyttäjille sen mukaan, millaiset tiedonsaantioikeudet niillä on. Rekisteriä ylläpitää Verohallinto.

Tulorekisterin tietoja käyttävät vuoden 2019 alusta Verohallinto, Kela, työeläkeala ja Työttömyysvakuutusrahasto. Vuoden 2020 alussa mukaan tulevat työttömyyskassat, työtapaturma- ja ammattitautivakuuttamista harjoittavat vakuutusyhtiöt, Koulutusrahasto, kunnat, Tilastokeskus, palkkaturvan ja palkkatuen toiminnot sekä työsuojeluviranomaiset.

Vuoden 2020 alussa rekisteriin on tarkoitus ottaa mukaan myös eläketulot ja muut etuustulot. Tästä hallitus antaa erillisen esityksen ensi vuoden alkupuolella.

Tulorekisterissä on ensimmäisessä vaiheessa noin 2,8 miljoonan palkansaajan tulotiedot. Kun eläkkeet ja etuudet tulevat mukaan, rekisterissä on yhteensä noin 4,6 miljoonan tulonsaajan tulotiedot.

Minna Petäinen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti