Viidennes työntekijöistä käyttää työssään sosiaalista mediaa. Yleisimmin Facebookia, Twitteriä, blogeja ja wikejä hyödynnetään tiedon hankinnassa ja jakamisessa, uuden oppimisessa ja sosiaalisten suhteiden ylläpitämisessä, ilmenee vuoden 2014 työolobarometrin ennakkotiedoista.
Sosiaalista mediaa työssä käyttävistä vajaa puolet hyödyntää sitä myös asiakaspalvelussa, myyntityössä tai tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä. Sosiaalisessa mediassa keskustellaan, tehdään aloitteita, annetaan ja saadaan palautetta, ratkotaan ongelmia ja seurataan kilpailijoiden toimintaa. Sitä hyödynnetään myös rekrytoinnissa ja organisaation sisäisessä vuorovaikutuksessa. Somessa hoidetaan myös omia asioita.
”Etenkin ylemmät toimihenkilöt hyödyntävät sosiaalista mediaa työssään”, sanoo työ- ja elinkeinoministeriön erityisasiantuntija Maija Lyly-Yrjänäinen. Naiset ja miehet käyttävät yhtä paljon somea työssään.
Enimmillään lähes neljännes 35-44-vuotiaista käyttää somea työssään. Vähiten sitä hyödyntävät nuorimmat ja vanhimmat ikäryhmät.
”Sosiaalisen median käyttäjät työskentelevät tyypillisesti yksityisissä palveluissa tai valtiolla”, Maija Lyly-Yrjänäinen toteaa. Kunnissa ja teollisuudessa sosiaalista mediaa käytetään vähemmän.
Tilastokeskuksen mukaan puolet 16-89-vuotiaista oli vuonna 2014 seurannut yhteisöpalveluja. Sosiaalisen median seuraajia on huomattavasti enemmän kuin aktiivisia käyttäjiä.
Minna Petäinen