veronmaksajat.fi

KOTI

Veneissä suositaan elektroniikkaa

Veneissä suositaan elektroniikkaa
6.6.2016

Karttaplotteri, kaikuluotain, tutka, autopilotti… Yhä useampi hankkii veneeseensä erilaista elektroniikkaa. Mutta onko sen myötä vesillä liikkujien merenkulkutaidoissa toivomisen varaa? 

Vaikka jo pienimmissäkin retkiveneissä on erityisesti navigointia helpottavaa elektroniikkaa, vesillä liikkumisen perusasiat on syytä opetella.

Kuva Bella

Se tarkoittaa veneen hallinnan lisäksi esimerkiksi meri- ja väylämerkkien tuntemusta, väistämissääntöjen opettelua, paperisen merikartan sekä mekaanisen kompassin käytön osaamista.

”Lisäksi matkassa mukana pitää olla terve järki. On myös hyvä muistaa, että esimerkiksi karttaplotteri on vain navigoinnin apuväline. Vesillä liikkumisen säännöt tulee tuntea”, tähdentää venemyyjä Jukka Virtanen muun muassa kotimaisia Flipper- ja Bella-veneitä myyvästä Vääksyn Konepisteestä.

”Aivan kuten autoilijallekin navigaattori on vain apuväline ja liikennesäännöt tulee tuntea.”

Virtanen sanoo, että varsinkin nuorten aloittelevien veneilijöiden perustaitoja miettiessä tuntuvat selkäpiissä kylmät väreet. ”Aloittelijat tuudittautuvat liikaa elektroniikan varaan. Veneilytaidoissa on kyllä toivomisen varaa.”

Suomessa jo 16-vuotiaana saa ilman mitään kurssitusta tarttua vaikka kuinka ison veneen ohjaimiin.

Jo aivan perusasioissa voi olla puutteita, kuten merikortin lukemisen taidossa. ”Suuntavaistotaidot pitäisi olla myös kohdallaan: mennäänkö pohjoiseen vai etelään”, Virtanen huomauttaa.

Kaikki oppi veneilyharrastajalle on Virtasen mukaan suotavaa: hän suosittelee hiukankin pitempää matkaa vesillä taittaville rannikkolaivurikurssia. 

Karttaplotteri suosituin

Jukka Virtanen toteaa, että veneiden elektroniikka on viime vuosina kehittynyt huimasti: tutkien ja kaikuluotaimien rinnalle on tullut yhä tarkempia ja laajanäyttöisempiä karttaplottereita. Ne ovat veneen navigointilaitteita.

”Jonkinlainen karttaplotteri myydään yli 90-prosenttisesti viisimetrisiin ja sitä pidempiin veneisiin”, hän sanoo.

Myös älypuhelimiin on nykyisin mahdollista saada Virtasen mukaan navigointisovellus ja karttaohjelma.

Virtanen huomauttaa myös, että veneiden laitteet ovat käyneet rivakan kehityksen myötä yhä monimutkaisemmiksi eikä kaikkea vesillä liikuttaessa varmuudella hallita.

”Mikä kumma möhkäle tuo on?”

”Veneen navigoinnissa on kaksi sääntöä: missä ollaan ja minne mennään. Jos et näitä tiedä, on syytä pysäyttää vene”, kiteyttää Suomen Garmin Oy:n vene-elektroniikan johtaja, merikapteeni Matti Hällfors.

Hän tähdentää, että jokaisen veneilijän tulisi osata käyttää paperista merikarttaa sekä magneettista kompassia. ”Varsinkin uudet veneilijät osaavat aika huonosti nämä taidot.”

”Navigointi ilman elektroniikkaa ei ole kovin hyvin hallussa”, Hällfors pohtii.

Tilannetta kuvaa hyvin tapaus, joka sattui kun Hällfors aikoinaan venekauppiaana oli myymässä matkavenettä nuorelle miehelle. ”Hän ihmetteli, mikä ihmeen iso möhkäle tuossa keskellä ohjaimistoa oikein on. Vastasin, että kuule, se on kyllä kompassi.”

Hällfors ei osaa sanoa, mitä veneilytaitojen lisäämiseksi olisi järkevintä tehdä. ”Veneilykorttikin olisi vain teoriapohjainen eikä se olisi tekemisissä käytännön kanssa.”

”Ehkä jonkinlainen eurooppalainen standardi veneen käyttölupaan tai kuljettajakirjaan olisi silti suotava”, Hällfors sanoo. 

Harrastukset sirpaloituneet

Yhdeksi syyksi veneilytaitojen ruostumiseen Hällfors mainitsee harrastusten sirpaloitumisen. ”Ihmiset ovat nykyisin myös aika hätäisiä. Vielä kymmenen vuotta sitten veneilyharrastus oli kokonaisvaltaisempaa. Nyt ihmisillä on monia muitakin harrastuksia.”

Veneilemässä käydään Hällforsin mukaan enää satunnaisesti, mitä muilta harrastuksilta jää aikaa. ”Ei keskitytä enää samalla tavoin kuin ennen veneilyyn ja se on vaikuttanut myös veneilytaitoihin”, hän toteaa.

Hällfors uskoo, että pahoilta onnettomuuksilta veneilyssä suojelee ihmisiä silkka itsesuojeluvaisto.

”Vain kokeneet veneilijät menevät vesille huonolla kelillä. Tämä suojelee siltä, että tulisi paljon enemmän törkeitä navigointivirheitä ja jopa pahoja onnettomuuksia”, Hällfors sanoo.

”Hyvällä kelillä mennään sitten kuin porsaat jonossa pitkin Porkkalanselkää”, Hällfors naurahtaa. 

Veneilysäännöt hallittava

Veneen elektronisten laitteiden, eli eritoten karttaplotterin lisäksi veneessä on aina oltava paperinen kartta mukana. ”Veneilysäännöt on osattava ja turvallisuus kaikin puolin otettava huomioon”, sanoo veneilytarvikkeita myyvän Meredin Oy:n myymäläpäällikkö Teemu Vuo.

Karttaplotterin lisäksi veneessä ovat suosittuja myös kaikuluotaimet ja tutkat. Jonkin verran myydään myös autopilotteja. Ne ovat veneen ohjausjärjestelmiä.

Teemu Vuo tähdentää, että vesille ei ole hyvä lähteä aivan pystymetsästä, vaan veneilyn perusasiat on syytä hallita.

Hänkin tähdentää, että elektroniikka on veneessä vain apuväline. ”Toki jos esimerkiksi sumu yllättää, on helpompi luovia eteenpäin karttaplotterin avulla. Mutta jos plotteri sattuu menemään epäkuntoon, mukana on hyvä olla paperinen merikartta, jota osaa myös tulkita.”

Vuon mukaan elektroniikka veneissä kehittyy jatkuvasti. Esimerkiksi kaikuluotaimet näyttävät nykyisin myös eteenpäin ja sivulle kun aikaisemmin ne kuvasivat vain meren pohjaa. Uutta ovat myös langattomat tutkat.

Riitta Rimmi 

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti