veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

KOTI

Lähes joka kolmas kokeillut ruoan ostamista verkosta – aika moni haluaa hypistellä avokadonsa kaupassa itse

Lähes joka kolmas kokeillut ruoan ostamista verkosta – aika moni haluaa hypistellä avokadonsa kaupassa itse
3.11.2021

70 prosenttia suomalaisista on joko kokeillut tai voisi harkita ruoan ostamista verkosta, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta. Laaja tuotevalikoima on jopa hintaakin tärkeämpi asia, jota arvostetaan ruoan verkkokaupassa.

Koronapandemian ensimmäisiä seurauksia oli ruoan verkkokaupan räjähdysmäinen kasvu. Huhtikuussa 2020 ruoan verkkokaupan osuus K-ryhmän päivittäistavaramyynnistä kuusinkertaistui kuuteen prosenttiin. Nyt tahti on hieman hidastunut, mutta ruoan verkkokaupan osuus on silti selvästi suurempi kuin pandemiaa ennen. Ruoan verkkokaupan uskotaan myös jatkavan kasvuaan.

”Ruoan verkkokaupassa on vielä potentiaalia siinä, kuinka pieni osa suomalaisista on vasta kokeillut ruoan verkkokauppaa. Arvioimme korona-aikaan, että vajaat 200 000 taloutta on kokeillut ruoan verkkokauppaa. Meillä on Plussa-asiakkaita kaksi miljoonaa. Ruoan verkkokauppa on yleistynyt, mutta vasta pieni osa on sitä kokeillut. Lapsiperheet on pääkohderyhmä, mutta myös eläkeläiset ovat ryhmä, jossa on kasvupotentiaalia”, ruoan verkkokaupan ja digitaalisten palveluiden johtaja Antti Rajala sanoo. 

Lähes joka kolmas suomalainen on kokeillut ruoan ostamista verkosta, selviää K-ryhmän Frankly Partnersilta tilaamasta kyselytutkimuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten ajatuksia ruoan ostamisesta verkosta.

Teetkö ruokaostoksia verkosta?

Lähde: Frankly/Ruokaostokset verkosta

Kyselyyn vastasi syyskuun aikana 2 283 iältään 18–74 vuotiasta suomalaista. Vaikka aktiivisesti ruokaa osti verkosta vain kymmenisen prosenttia vastaajista, peräti 70 prosenttia suhtautui ruoan verkkokauppaan positiivisesti.

Sukupuolten välillä vastauksissa ei ollut suuria eroja. Sen sijaan ikä vaikutti jonkin verran suhtautumiseen. Vanhemmissa ikäryhmissä oli enemmän niitä, jotka eivät olleet kiinnostuneita edes kokeilemaan ruoan tilaamista verkosta.

Moni haluaa valita avokadonsa itse

Kaikki eivät halua ostaa ruokaa verkosta. Kyselytutkimuksessa selvitettiin kynnyksiä, joita liittyy ruoan verkkokaupan käyttöön.

Yleisin tällainen syy oli se, että kuluttaja halusi itse valita tuotteet, kuten hedelmät ja vihannekset. Niistä vastaajista, jotka eivät olleet kiinnostuneita ostamaan ruokaa verkosta, peräti 69 prosenttia piti tätä esteenä. Moni kertoi myös käyvänsä itse mielellään kaupassa ja koki, että saa ruokaostokset helposti tavallisesta ruokakaupasta.

Toimitus- ja keräilymaksua piti esteenä 31 prosenttia niistä vastaajista, jotka eivät olleet kiinnostuneita ostamaan ruokaa verkosta. 

Laaja tuotevalikoima nopeaa toimitusta tärkeämpi

Mitä ominaisuuksia ruoan verkkokaupassa arvostetaan? Kyselytutkimuksen mukaan laaja tuotevalikoima on suomalaisille tärkeää ruoan verkkokaupassa. Vastaajista 45 prosenttia piti sitä tärkeämpänä kuin edullista hintatasoa tai nopeaa toimitusta. Vain 11 prosenttia vastaajista piti nopeaa toimitusta kaikkein tärkeimpänä asiana ruoan verkkokaupassa. 

Onko ruoan verkkokaupassa tärkeintä valikoima, nopeus vai hintataso?

Lähde: Frankly/Ruokaostokset verkosta

Ruoan verkkokaupassa arvostettiin myös alustan käytettävyyttä. Kaikkein tärkeimpänä verkkokaupan ominaisuutena vastaajat pitivät sitä, että tuotteita voi hakea hakutoiminnon avulla. Lisäksi tärkeinä pidettiin

helppokäyttöisyyttä ja yksinkertaisuutta sekä sitä, että alennus- ja tarjousmerkinnät ovat selkeästi esillä.

Myös elämykselliset ominaisuudet kiinnostivat ruoan verkkokaupassa. Ilmaisia tuotenäytteitä toivoi 67 prosenttia vastaajista. 62 prosenttia halusi mahdollisuutta muokata verkkokaupan näkymää itselle sopivaksi. 58 prosenttia vastaajista oli halukas tekemään tuotevertailuja. 

Vastaajat toivoivat myös tuote-ehdotuksia. 69 prosenttia haluaisi saada tarjoustuotteista tuote-ehdotuksia. Halukkuutta oli myös saada omaan ostohistoriaan perustuvia tuote-ehdotuksia sekä paikallisten tai pientuottajien tuotteista ehdotuksia.

Kotiinkuljetus seuraavana päivänä suosituin toimitustapa

Ruoan verkkokaupan toimitustavat suomalaiset suosivat seuraavan päivän kotiinkuljetusta. Peräti 72 prosenttia vastaajista piti sitä sopivimpana toimitustapana. Seuraavaksi sopivimpana pidettiin noutoa kaupasta ilman aikavarausta sekä noutoa muualta kuin kaupan pisteeltä. Noin 40 prosenttia vastaajista koki tarpeisiinsa sopivaksi pikatoimituksen, jossa ostokset toimitetaan lisämaksusta kotiin noin tunnin kuluessa tilauksesta.

K-ryhmässä nähdään, että pikatoimitusten suosio on kasvussa. K-ryhmä toimittaa pikatoimituksia yhdessä Woltin kanssa. Jo nyt suurin osa pikatoimituksista toimitetaan perille alle 35 minuutissa. Yhtiö uskoo, että toimitukset tulevat jatkossa entisestään nopeutumaan. Maailmalla pikatoimituksia luvataan jopa 15 minuutin toimitusajalla. 

Muita palveluja samalla kertaa

Tutkimuksessa kysyttiin myös siitä, mistä muista palveluista vastaajat olisivat kiinnostuneita verkko-ostamisen yhteydessä. 63 prosenttia vastaajista koki, että postipakettien toimitus kotiin verkko-ostamisen yhteydessä olisi kätevää. Kiinnostusta oli myös pullon palautukselle sekä apteekki- ja alkoholituotteiden toimituksille.  

Outi Airaksinen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti