veronmaksajat.fi

KOTI

Haetko sinäkin tiedon verkosta mutta ostat kivijalkakaupasta?

Haetko sinäkin tiedon verkosta mutta ostat kivijalkakaupasta?
1.8.2016

Kodin sisustus, vaatteet, kengät tai tietokone ostetaan edelleen usein kivijalkaliikkeestä. Monesti ostopäätös syntyy uutteran mobiilitiedonhaun jälkeen, kertoo Googlen tutkimus. 

Suomalaisella on käytössään jo keskimäärin 3,1 verkkoon yhdistettyä puhelinta, tietokonetta, tablettia tai muuta älylaitetta. Verkon sisältöä tutkitaan keskimäärin 150 kertaa päivässä, kertoo verkkoyhteisöpalvelu Google. Näin ollen ei ole yllätys, että verkkoa käytetään yhä ahkerammin hyväksi myös ostosten tekemisessä.

Yllättävämpää on se, että älypuhelimen käyttäjä selaa mielellään tiedot verkosta, mutta ei välttämättä osta tuotetta verkkokaupasta.

”Älypuhelinta ja tietokonetta käyttävistä henkilöistä 65 prosenttia hakee tietoa verkosta ennen asioimista kivijalkaliikkeessä", sanoo Googlen analyytikko Jaakko Pihlaja.

Tiedonhaun polku on yhä mutkikkaampi. Asiakas voi kaivaa puhelimen taskusta ja palata asiaan aina, kun on hetki sopivaa aikaa.

Googlen Suomen toiminnasta vastaava johtaja Hanna Kivelä sanoo, että yritysten olisi tärkeää ymmärtää, mitä tietoa kuluttaja verkosta haluaa.

”Moni esimerkiksi tarkistaa verkosta, missä yrityksen myymälässä tiettyä tuotetta on saatavilla ja suuntaa sinne ostoksille. Tämän perusteella yrittäjä voi miettiä, mihin myymälään asiakkaita milloinkin ohjataan.”

Klikkaus vie usein ulkomaiseen verkkokauppaan

Kolme neljästä suomalaisesta käyttää älypuhelinta, kertoo Googlen ja tutkimusyhtiö TNS:n yhteinen kyselytutkimus. Alle 25-vuotiaista vastaajista lähes kaikilla oli älypuhelin. Yli 55-vuotiaiden älypuhelinten käyttäjien määrä on kasvanut 48 prosenttiin.

Hanna Kivelä kertoo, että suomalaisilla yrityksillä vain 17 prosenttia mainosklikeistä tulee ulkomailta, kun taas esimerkiksi Ruotsissa sama luku on jo 65%. Tämä kertoo yritysten kansainvälistymisasteesta. Kivelä toivoo suomalaisyrityksiltä ripeämpiä otteita verkossa, jotta ne pärjäisivät kovenevassa kilpailussa ulkomaisia yrityksiä vastaan.

”Yli puolet Suomessa tehdyistä mainosklikkauksista johtaa ulkomaisen yrityksen verkkokauppaan tai sivustolle. Digitaalinen kilpailu kiihtyy etenkin Aasiasta, joten ennustamme ulkomaisten verkkokauppojen markkinaosuuden kasvun jatkuvan.”

Lähteet

Digibarometri 2016: Googlen mainoskanavien kautta toteutuneet mainosklikit.

Consumerbarometer.com: Googlen ja TNS:n tutkimus verkon käytöstä (2016)  ja ostopoluista verkossa (2015)  Ostokäyttäytymisen toimialat kodinsisustus, ihonhoito, vaatteet ja kengät, autovakuutukset, tietokoneet.

Satu Alavalkama

 

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti