veronmaksajat.fi

KOTI

3 vinkkiä: Kuluttajan oikeudet kaupan konkurssissa

3 vinkkiä: Kuluttajan oikeudet kaupan konkurssissa
21.7.2016

Tilasitko ja maksoitko tuotteen, mutta et koskaan saanut tuotetta perille, kun kauppa meni konkurssiin? Tai saitko konkurssiin menneestä kaupasta tuotteen, jossa on vikaa?

Käyttämäsi maksutapa vaikuttaa oikeuksiisi saada rahat takaisin, jos kauppa mennee konkurssiin. Tässä Kilpailu- ja kuluttajaviraston neuvot tilanteeseen. 

1. Maksoit luottokortilla, etkä saanut tuotetta.

Jos olet maksanut tuotteen luottokortilla, voit vaatia rahojasi takaisin luottokorttiyhtiöltä. Sama oikeus kuluttajalla on myös muuta tuotteen hankinnan rahoittanutta luotonantajaa kohtaan. Myös maksukortin debit-ominaisuudella maksetuista ostoksista voi mahdollisesti vaatia hyvitystä korttiyhtiöltä, jos yhtiö on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut.

2. Maksoit verkkopankissa, etkä saanut tuotetta.

Jos olet maksanut verkkokauppatilauksesi verkkopankissa tai muulla tavalla ennakkoon, eikä maksamaasi tuotetta ole liikkeen varastossa eroteltu sinulle kuuluvaksi, joudut valvomaan saataviasi konkurssissa. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että seuraat konkurssipesän tiedotusta ja otat tarvittaessa yhteyttä konkurssipesän pesänhoitajaan.

3. Sait tuotteen, jossa on vikaa.

Voi reklamoida ennen myyjän konkurssia hankkimiesi tavaroiden mahdollisista virheistä valmistajalle, maa­han­­tuojalle tai muulle aikaisempaa myyntiporrasta edustavalle yritykselle. Näiden  tulee hyvittää virheet takuuehtojen tai lakisääteisen virhevastuun mukaisesti.

Jos virheellinen tuote on maksettu luottokortilla tai muulla tuotteen hankinnan rahoittamiseksi myönnetyllä luotolla, voit reklamoida luotonantajalle.

Lue lisää konkursseista Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta

Satu Alavalkama

Rahat, verot, työ & eläke, koti