veronmaksajat.fi

RAHAT

Salkuntäytteeksi saksalainen laatuauto

Salkuntäytteeksi saksalainen laatuauto
12.8.2015

Toimittaja Karo Hämäläisen Karon pörssiviikko ilmestyy Taloustaidossa aina keskiviikkoisin.KARON PÖRSSI Autoa kehnompaa investointikohdetta saa hakea. Uuden auton arvo laskee kuin kuplaosake, eikä kurssinoususta ole toiveita. Kulujakin aiheutuu, vaikka menopeli vain seisoisi pihamaalla.

Siitä huolimatta monet haluavat ostaa auton – etenkin sellaisen, josta ilkeää nousta pois julkisella paikalla. Se ilahduttaa premiumautonvalmistajien osakkeenomistajia.

Saksalainen laatuauto sopii tyylitietoisen sijoittajan salkkuun. Audia, BMW:tä ja Mercedestä voi ostaa paitsi Autohändlereiltä myös osakkeina saksalaisilta markkinapaikoilta.

Kolmikko on paitsi premiumautojen tiukka kilpajoukko myös kaveripiiri, joka teki vastikään kauppoja Nokian kanssa. Trio sai HERE:n nähdäkseni hyvään hintaan. Toisaalta myös Nokia sai HERE:stä aivan kohtuullisen hinnan. Kallis harrastus paikkatietojen omistaminen suomalaisyhtiölle joka tapauksessa oli. Saksalaistrio pystynee tienaamaan sijoittamansa rahat paitsi oman käytön kautta myös myymällä palvelua muille autonvalmistajille. HERE pyrkinee autonavigoinnin standardiksi.

Vaikka stuttgartilaista, ingolstadtilaista ja müncheniläistä yhtiötä yhdistää maanteillä moni seikka, firmoina ja sijoituskohteina ne poikkeavat toisistaan merkittävästä.

Mersua eli Daimler AG:tä ostaessaan saa henkilöautojen lisäksi Daimler-brändillä myytäviä rekkoja ja linja-autoja sekä Mercedes-pakettiautoja. BMW-sijoittaja taas saa Bemareiden ja Minien lisäksi moottoripyöriä. Sekä muutaman Rolls-Roycen.

Audia Volkkarin kautta, Volkkaria Porschen kautta

Audiin kuuluvat Audin lisäksi Lamborghini-urheiluautot ja Ducati-moottoripyörät. Brändien sisäisiä voimasuhteita kuvaa se, että kuluvan vuoden ensimmäisen kuuden kuukauden aikana Audi myi 941 000 Audia, 2 000 Lamborghiniä ja 37 000 Ducati-moottoripyörää.

Ingoldstadtilaisfirma on sijoituskohteena hyvin ongelmallinen, sillä Volkswagen-konserniin kuuluvan yhtiön osakkeita liikkuu hyvin vähän ja harvakseltaan. Volkswagen omistaa 99,55 prosenttia Audin osakkeista.

Audin markkina-arvo on 36 miljardia euroa. Koko Volkswagen-konsernin markkina-arvo on noin 90 miljardia, joten Audi muodostaa merkittävän osan koko konsernista. Kaikkien muiden brändien eli Volkswagen-henkilöautojen ja -hyötyajoneuvojen, Seatin, Škodan, Bentleyn, Bugattin, Porschen, Scanian ja MAN:n arvoksi jää vain 54 miljardia. Toki samalla saa myös Volkkarin velat.

Koska Audin osake on hyvin epälikvidi ja pääomistaja pystyy kontrolloimaan yhtiötä ja vaikuttamaan sen tuloksentekoon ja osingonjakoon, Audia salkkuunsa haluava käytännössä joutuu ostamaan Dax-indeksiin kuuluvan Volkswagenin osakkeita.

Volkkarinkin omistus on poikkeuksellisen sementoitu, sillä yhtiöstä karvan yli puolet on Porschen omistuksessa, tasan viidennes Ala-Saksin maakunnan hallussa ja 17 prosenttia Qatar Holdingilla. Vapaasti kaupan kohteena on siis vain reilut 12 prosenttia VW:stä.

Ketjuomistuksen korkeimmalle portaalle pääsee hankkimalla Porschen osakkeita. Porsche on käytännössä holding-yhtiö, jonka tehtävä on omistaa Volkswagenia. Volkkarin lisäksi Porsche on sijoittanut yhdysvaltalaiseen teknologiayhtiöön Inrixiin, josta se omistaa kymmenen prosenttia.

Kiina painaa – mutta painakoon!

Premiumautoteollisuudella menee korskeasti.

BMW löi toisella vuosineljänneksellä liikevaihto- ja myyntiennätyksensä. Puolen vuoden tulos ylitti viisi miljardia euroa ensi kerran yhtiön historiassa. Bemari uskoo tekevänsä kuluvana vuonna uudet ennätykset myynnissä ja tuloksessa ennen veroja. Yhtiö kuitenkin varoittelee muun muassa kireästä kilpailusta ja kohoavista työvoimakustannuksista – ja tietenkin Kiinasta.

Takavuosien buumimarkkinan Kiinan hyytyminen on autonvalmistajien yhteinen huoli. Paikallispörssien osakekorttipelin vaihtuminen jyrkiksi laskuprosenteiksi ei taatusti ainakaan lisää luksusautojen kysyntää Kiinan markkinoilla.

"Jo jonkin aikaa olemme kiinnittäneet huomiota Kiinan automarkkinan normalisoitumiseen. Keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä olemme edelleen vakuuttuneita kasvusta, sillä autoja omistetaan Kiinassa vielä suhteellisen vähän, Kiinan infrastruktuuri on kehittynyt ja maan nopeasti kasvava keskiluokka on kiintynyt brändeihin", kommentoi BMW:n talousjohtaja Friedrich Eichiner yhtiön osavuosikatsauksessa.

BMW

  1-6/2015 1-6/2014 Muutos
Myytyjä autoja  1 099 748 1 020 211 7,8%
Liikevaihto, mrd. euroa 44,9 38,1 17,8%
Liikevoitto, mrd. euroa 5,0 4,7 6,4%
Tulos/osake, euroa 4,96 4,90 1,2%
Osakkeen hinta, euroa 1) 92,99    


1) Osakkeen hinta maanantai-illan 10.8.2015 osakekurssien mukaan.

Lähde: Yhtiön osavuosikatsaus 

Daimlerin liikevaihto kasvoi vuoden alkupuoliskolla 18 prosenttia ja liikevoitto peräti 36 prosenttia. Henkilöautoyksikön liikevaihto kohosi alkuvuonna 17 prosenttia ja liiketulos 57 prosenttia. Luvut ovat todella kovia. Daimler uskoo kaikkien neljän divisioonansa (henkilöautot, keskiraskaat ja raskaat ajoneuvot, pakettiautot, linja-autot) kasvattavan koko vuonna merkittävästi liiketulostaan.

Toinen vuosineljännes oli Mercedeksen henkilöautoille sen historian paras myytyjen autojen määrällä mitattuna: määrä kasvoi vuodentakaisesta 20 prosentilla nipin napin yli puolen miljoonan kappaleen. Heinäkuussa yhtiö pääsikin tiedottamaan miljoonan kappaleen rajan rikkoutumisesta.

Daimler

  1-6/2015 1-6/2014 Muutos
Myytyjä autoja 1) 960 402 808 161 18%
Liikevaihto, mrd. euroa 71,8 61,0 17,7%
Liikevoitto, mrd. euroa 6,6 4,9 34,7%
Tulos/osake, euroa 3,96 2,93 35,2%
Osakkeen hinta, euroa 2) 84,08    

1) Daimlerin kohdalla myytyjen autojen määrä on Mercedes-Benz Carsin eli henkilöautoyksikön luku.
2) Osakkeen hinta maanantai-illan 10.8.2015 osakekurssien mukaan.

Lähde: Yhtiön osavuosikatsaus

Eikä kehnosti mene Audillakaan, vaikka liikevaihdon kasvussa ja varsinkin myytyjen autojen määrän kehityksessä se jää kilpakumppaneistaan jälkeen. Audin myynnissä näkynee kysynnän patoutuminen: yhtiön ruisleivästä Audi A4:stä tulee pikapuolin uusi malli, mikä on painanut alkuvuoden A4-myyntiä. Alkuvuonna Audin kappalemääräisesti myydyin malli oli Q5, jota seurasivat A6 Sedan ja tasavahvoina A4 Sedan ja Q3.

Marraskuussa myyntiin tuleva A4 on brittiläisen autosivuston Whatcarin mukaan suunniteltu pääkilpailijoitaan eli Mercedeksen C-sarjaa ja BMW:n 3-sarjaa asiallisemmaksi. Ilta-Sanomat arvioi ulkomuotoa "sliipatuksi ja jopa kliinisen hillityksi".

Premiummerkkien vetoa sopii ihastella, sillä koko henkilöautomarkkina koko maailmassa kasvaa Daimlerin arvion mukaan pari prosenttia.

Audi

  1-6/2015 1-6/2014 Muutos
Myytyjä autoja  943605 922048 2,3 %
Liikevaihto, mrd. euroa 29,8 26,7 11,6%
Liikevoitto, mrd. euroa 2,9 2,7 7,4
Tulos/osake, euroa 54,50 52,23 4,3
Osakkeen hinta, euroa 1) 848,50    


1) Osakkeen hinta maanantai-illan 10.8.2015 osakekurssien mukaan.

Lähde: Yhtiön osavuosikatsaus

Viikon trio: Maailman suurimmat autonvalmistajat

Volkswagenista tuli alkuvuonna toimitettujen autojen määrällä mitattuna maailman suurin autonvalmistaja, kun se pitkään jatkuneen jahdin jälkeen ohitti Toyotan. Volkkarin menestyksen takana on onnistuminen Euroopassa. Kaikkien kolmen suuren autokonsernin toimitettujen autojen määrä laski alkuvuonna viime vuoteen verrattuna.

Valmistaja  Toimitettuja autoja 1-6/2015
Volkswagen 5,04 milj.
Toyota     5,02 milj.
General Motors    4,86 milj. 


Lähde: Bloomberg 

Karo Hämäläinen

Kirjoittaja on kirjailija ja sijoittamiseen erikoistunut vapaa toimittaja.

 

Rahat, verot, työ & eläke, koti