veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Kia - halpismerkistä kuoriutui laadukas auto

Kia - halpismerkistä kuoriutui laadukas auto
20.3.2017

Korealaismerkki Kia on noussut 20 vuodessa kotimarkkinoidensa automerkistä merkittäväksi peluriksi globaaleilla automarkkinoilla ja tunkeutunut myös eurooppalaisten autoilijoiden tietoisuuteen.

Kia on muuntautunut halpismerkistä laadukkaaksi autoksi, jolla ei enää aikoihin ole ollut erityistä hintaetua puolellaan.

Kia Stinger muistuttaa olemukseltaan saksalaisia kilpailijoitaan, joita ovat BMW:n 4-sarjan Grand Coupé ja Audi A5.

”Korealaiset ovat avoimia uusille ideoille ja heillä on let´s do it -mentaliteetti. Luksusmalli Kia Stinger ei ole komiteatyön tulos vaan Peter Schreyerin unelma, jonka toteuttamista yhtiön johto on tukenut”, Kian Euroopan markkinointijohtaja Artur Martins toteaa +Auton haastattelussa. 

”Stinger ei ole kilpa-auto vaan GT, jolla voi ajaa kovaa mukavasti ja jossa on paljon tilaa”, markkinointijohtaja Artur Martins luonnehtii Kia uutuutta.

”Kia on kokenut huikean muutoksen viimeisten kymmenen vuoden aikana. Peter Schreyerin tulo Kialle oli merkkipaalu, josta alkoi designvetoisen brändin rakentaminen Kialle. Albert Biermannin tulo Kialle oli toinen merkkipaalu”, Artur Martins sanoo. M Performance -divisioonaa johtanut Biermann veti BMW:llä maineikkaiden M3- ja M5-mallien kehitystyötä.

Markkinointijohtajan mukaan Kian nopea muuntautuminen pohjautuu korealaiseen kulttuuriin. ”Etelä-Korea on maana kasvanut nopeasti 20 vuodessa ja se johtuu siitä, että itsensä haastaminen on korealaisille luontaista, he ovat valmiita nopeisiin muutoksiin, muutoshalukkaita.”

”Kialla on stream line -organisaatio, jossa työntekijöillä on suora puheyhteys ylimpään johtoon. Me teemme ja panemme päätökset todella nopeasti käytäntöön. Tämä Kian tapa toimia sopii hyvin maailmaan, jossa nykyään elämme", Volkswagenilta vuonna 2014 tullut, syntyjään portugalilainen Martins sanoo.

”Kian tehdas Euroopassa on merkittävä tekijä merkin eurooppalaistumisessa. Kia on liikkunut Euroopan suuntaan toisin kuin osa muista aasialaisista autoista. Euroopassahan ovat maailman ikonisimmat autot, se on siksi sekä haastava että kiehtova maanosa”, Martins kuvailee.

Martinsin mukaan Kian Euroopan pääkonttorissa Frankfurtissa, tähtäimessä on luoda eurooppalainen brändi, joka myy myös USA:ssa. 

Iso Maserati seinällä Kia Stingerin esittelytilaisuudessa Milanossa

Kian GT-autoihin lukeutuvan luksusmallin Stingerin esittelytilaisuudessa Milanossa ei olisi uskonut olevansa korealaismerkin karkeloissa. Tunnelma olisi sopinut paremmin italialaisten tai vaikka brittien järjestämäksi.

Yksi puhujista siteerasi legendaarista elokuvaohjaaja Federico Felliniä toteamalla, että ”The visionary is the only true visualist”, ja seinälle heijastettiin valtava kasvokuva italialaisohjaajasta. Ilmoille sinkoili lausahduksia kuten ”It´s all about passion” tai ”No guts, no glory” kuten Kian Euroopan designjohtaja Gregory Guillame sanoi. Journalisteille räätälöidyssä päivätilaisuudessa oli 180 vierasta Euroopan eri maista, illalla vieraita oli 450.

Kia Stingerin lanseeraustilaisuudessa siteerattiin legendaarista italialaista elokuvaohjaajaa Federico Felliniä.

Milanossa Guillame kertoi, miten intohimoisesti designtiimin jäsenet suhtautuvat autoihin. He käyvät näyttelyissä ja kilpailuissa, kilpailevat itsekin ja heillä on jopa oma kisa ”Kia Miglia”, joka on ristitty legendaarisen italialaisen autokilpailun, vuonna 1957 lopetetun Mille Miglian mukaan. Nykyäänhän kyseistä tuhannen mailin kilpailua ajetaan historiikkitapahtumana.

”Tämä henki auttoi luomaan Kia GT -konseptin, joka yllätti kaikki vuonna 2011. Kia GT:n suunnittelijoilla oli vapaus venyttää Kian brändiä”, Guillame totesi taustallaan koko seinän kuva ajokista, jonka klassikkoautoharrastaja saattoi tunnistaa Maserati Ghibliksi.

Designjohtaja Gregory Guillamen taustalla käväisi Milanon lanseeraustilaisuudessa yksi 1970-luvun ikonisista urheiluautoista, Maserati Ghibli.

Markkinointijohtaja Martins sanoo, että uudessa Stingerissä design on avaintekijä.

”Tässä segmentissä design on tekijä, joka ratkaisee, minkä auton ostaja valitsee. Stinger on vaihtoehto BMW:n Grand Coupélle ja Audi A5:lle, mutta Stingerin tapainen auto voi olla vaihtoehto myös tylsille sedaneille.” 

Automerkillä pitää olla oma yllättävä DNA

Kian johtajat muistuttavat, että heillä on erilainen lähtökohta kuin tunnetummilla merkeillä. Edelleenkin on paljon ihmisiä, jotka eivät ole ajaneet Kialla tai jotka eivät tunne ketään, jolla olisi Kia. Volkswagen Golfin tuntevat kaikki.

”Me näemme itsemme nuorena tulokkaana. Kia on newcomer, haastajabrändi”, operatiivinen johtaja Michael Cole määrittelee.

”Automerkillä pitää olla oma DNA, identiteetti, ja me haluamme luoda Kialle perheidentiteetin, yhteisen tunnisteen eri malleille, mutta Tiger Nose -keulien pitää olla erilaisia eri malleissa, ei vain yhtä”, Cole sanoo.

”Me näemme itsemme nuorena tulokkaana. Kia on newcomer, haastajabrändi”, operatiivinen johtaja Michael Cole luonnehtii kahdelle Milanossa tapaamalleen suomalaistoimittajalle.

Martins näkee haastajan asemassa omat vahvuutensa: ”Ihmiset suhtautuvat uteliaastia Kiaan. heidän yllättämisensä on meidän DNA:ssamme. Haastajabrändinä meillä on tahtoa ja voimaa muuttua.”

Kiaa tekee mieli verrata Škodaan, jonka laatumielikuvan ja brändin kehitys on niin ikään ollut nopeaa. Tsekit ovat onnistuneet luomaan vahvan brändin ja tuomaan jatkuvasti markkinoille merkin imagoa nostavia automalleja.

Škodaan verrattaessa sekä Cole että Martins näkevät laadun rakentamisessa ja evoluutiossa samankaltaisuutta, mutta niin lähtökohdissa kuin prosessissa on ratkaisevia eroja.

”Me emme olleet tunnettuja, tulimme Euroopan markkinoille vasta 1990-luvulla, kun taas Škoda oli huonossa maineessa, joka sen piti voittaa”, Cole toteaa.

”Toisaalta Škodan elämä on ollut paljon helpompaa, meillä Kialla ei ole ollut isoveljeä, jolta saa valmiita komponentteja”, Martins lisää.

Lue maaliskuun Taloustaidosta juttu GT-auto Stinger on sporttinen käyntikortti. Taloustaidon näköislehteä voivat lukea Veronmaksajien jäsenet ja lehden tilaajat. Kirjaudu tästä lukeaksesi maaliskuun Taloustaitoa.

Juha Partanen

 

Rahat, verot, työ & eläke, koti