veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Käytetystä autosta sukkelasti eroon verkossa – hinnoittelu saattaa jopa yllättää

Käytetystä autosta sukkelasti eroon verkossa – hinnoittelu saattaa jopa yllättää
23.9.2021

Suuret ketjut Kamux ja SAKA ovat viime vuosina mullistaneet käytettyjen autojen kauppaa. Nyttemmin verkkoon on tullut kaksi uutta myyntikanavaa keskenään erilaisilla, uusilla konsepteilla.

”Prosessi oli mutkaton. Tutkin vastaavien autojen hintapyyntötasoa ja syötin sitten oman autoni tiedot Auto Vexiin. Palvelun algoritmi antoi hinta-arvion autoista, jonka jälkeen laitoin sinne oman hintapyyntöni. Se oli selvästi korkeampi kuin se, jota algoritmin hintahaarukka tarjosi, mutta silti sain autosta pyytämäni hinnan!”

Näin kertoo kokemuksistaan autonsa verkkopalvelun avulla myynyt Subaru Outbackin omistaja.

Viisi autoliikettä osallistui huutokauppaan, ja myyjä muistelee, että tarjouksia taisi olla yli 20. Huutokauppamekanismi toimi hyvin ja auton hinta nousi yli 3 000 eurolla ensimmäisestä tarjouksesta.

Subaru Outback (samnlainen kuin pienoismalli kuvassa) meni sukkelasti kaupaksi verkossa. Auton osti iso käytettyjen autojen ketju. Kuva: Patrik Lindström

Myyjää jäi kuitenkin kiusaamaan epäilys, olisiko pyynnön pitänyt sittenkin olla vähän korkeampi, vaikka palvelu kannustaa realistiseen hintapyyntöön…

Auto Vexin Sebastian Frick tyrmää epäilyksen: ”Hinta-arvio tuotetaan autoalalla laajasti käytetyllä Netwheelsin GT-X-hinnoittelutyökalulla. Arvio ei kuitenkaan ota huomioon kaikkia lisävarusteita tai auton kuntoa. Näin erityisesti premium-autoissa arvio saattaa jäädä alhaiseksi, jos Trafin kautta ei saada tarkkaa varustelutasoa.”

”Vaikka myyjä laittaisi pyyntihinnan markkinahintaa alhaisemmaksi, se ei estä hintaa nousemasta reippaasti pyynnin yli – päinvastoin, ilmoitus herättää enemmän kiinnostusta ja hintakilpailu kovenee. Autoliikkeillä on suuri tarve autoille, joten ne tarjoavat niistä pyyntihinnasta piittaamatta huutokaupassa niin paljon kuin pystyvät, jotta voittaisivat muut autoliikkeet.” 

Huutokaupalla nopeasti ja vaivatta?

Auto Vexin ideana on että, myyjä tavoittaa yhdellä tarjouspyynnöllä autoliikkeet ympäri Suomea. Kun ne kilpailevat autosta avoimessa huutokaupassa, tämän uskotaan takaavan kuluttajalle nopean ja vaivattoman myyntiprosessin sekä parhaan hinnan.

Samalla ajatuksena on tarjota autoliikkeiden käyttöön ostotyökalu, jonka avulla ne pääsevät tekemään tarjouksia tuhansista autoista helppokäyttöisen ja työtehokkuutta lisäävän alustan kautta.

”Ajatus palvelusta syntyi, kun huomasimme, että auton myynti autoliikkeelle ei ollutkaan niin vaivatonta kuin luulimme – varsinkaan jos siitä haluaa saada hyvän hinnan. Eri autoliikkeiden lomakkeiden täyttö oli aikaa vievää ja työlästä, minkä jälkeen joutui vielä puhelimitse tai sähköpostitse neuvottelemaan ostajaehdokkaiden kanssa erikseen.”

”Kaiken tämän härdellin jälkeen parhaimman ja heikoimman tarjouksen erotus saattoi olla tuhansia euroja ja epävarmuus auton arvosta ja myymisestä kasvoi kasvamistaan”, Frick kertoo.

Subarun myyjä piti Auto Vexin palvelumuotoilua kohtuullisen onnistuneena:

”Näin kätevästi oman ilmoitukseni tilanteen reaaliajassa ja sain tiedon uusista tarjouksista. Ilmoitusta ei voinut kuitenkaan jälkikäteen täydentää esimerkiksi uusilla kuvilla, mikä on selvä puute. Auto Vexin oma asiakaspalvelu oli proaktiivinen ja soitteli minulle huutokaupan tilanteesta ja vastasi nopeasti tiedusteluihini.”

Koko homma meni läpi parissa päivässä: ”Auton osti iso käytettyjen autojen ketju, jolla oli piste muutaman kilometrin päässä myyntipaikasta. Kysyin, meneekö Outback jonnekin pohjoiseen, jossa ne ovat perinteisesti suosittuja. Ostajan mukaan ei välttämättä, koska tässä Subarussa oli bensakone eikä diesel”, myyjä kertoo.

Kuntotarkastus takeena ostajalle

Toinen uusi kanava käytettyjen autojen kaupassa on Autokauppani.fi, joka pyrkii yhdistämään verkon ja autoliikkeen edut tarjoamalla helpon ja edullisen paketin sekä myyjälle että ostajalle.

Auto Vexissä ostajat ovat ammattilaisia, mutta Autokauppani.fin kautta auton voi ostaa kuka tahansa. Käytetyn auton ostaminen verkosta ilman, että sitä näkee ja koeajaa, tuntuu hyvin riskialttiilta. Autokauppani.fin vastaus tähän on kuntotarkastus.

”Teemme kuntotarkastuksen kaikkiin meiltä myytäviin autoihin. Tarkastuksella varmistamme sen, että tiedetään, mitä myydään, ja ostaja tietää, mitä ostaa. Kannamme myös vastuumme ja noudatamme kuluttajansuojaa. Toki käytetyssä autossa voi aina olla vika, jota ei huomata ennen kuin on liian myöhäistä, jolloin kannamme autoliikkeelle kuuluvan virhevastuun”, Autokauppani.fin Jarkko Björn vastaa. 

Paljon ajettuja vältellään

Kumpikin uusi myyntikanava välttelee paljon ajettuja autoja.

Auto Vexin Frick kertoo, että autoliikkeiden suurin kiinnostus kohdistuu alle kymmenen vuotta vanhoihin ja alle 150 000 kilometriä ajettuihin autoihin, mutta palveluun voi lisätä alle 250 000 kilometriä ajettuja autoja. Autokauppani.fin Björnin mukaan he hakevat lähtökohtaisesti myyntiin enintään 10-vuotiaita ja 200 000 kilometriä ajettuja autoja.

Auto Vexin palvelu on kuluttajalle ilmainen eikä velvoita auton myyntiin. Liiketoimintamalli perustuu autoliikkeen maksamaan keskimäärin 180 euron suuruiseen välityspalkkioon toteutuneesta kaupoista. Autokauppani.fin välityspalkkio on 3‒6 prosenttia, mutta palvelu lupaa, että myyjälle ei tule kuluja, jos kauppaa ei synny.

Kahden uuden myyntikanavan edustajat eivät pidä toisiaan pahimpina kilpailijoinaan.

”Etsimme toki samanlaisia autoja myytäväksi, mutta toimintamallimme eroavat huomattavasti. Auto Vexin palvelu on suunnattu enemmän nopeasti autosta eroon haluaville asiakkaille, jotka ovat valmiita luopumaan autosta hieman edullisemmin. Meillä myyntiajat ovat pidemmät, kun haemme autolle yksityisen ostajan, jolloin autosta saadaan parempi hinta”, Autokauppani.fin Björn erottelee. 

Palveluna myös auton tuonti

Autokauppani.fi tarjoaa myös ostajan haluaman auton tuontia Euroopasta avaimet käteen -palveluna, johon kuuluvat auton ja verojen maksaminen, paperityöt sekä maahantuontikatsastus ja kuljetus kotiin asti. Näin auton kokonaishintakin on ostajan tiedossa. Auton huoltohistorian tarkistaminen ja kuvat auton kunnosta ovat osa palvelua.

Kuluttaja voi etsiä sopivaa autoa tunnetuilta mobile.de- ja autoscout24.com-sivustoilta. Autokauppani.fi lupaa auton Suomeen kahdessa viikossa.

Jarkko Björnin mielestä tuontiautojen myynti kuluttajille on nykypäivän markkinatilanteessa lähes välttämätöntä: ”Meille tuontiautot ovat yksi palvelumalli.”

Etäkauppa sopii korona-aikaan 

Verkossa myyminen sopii hyvin korona-aikaan. ”Erityisesti pandemian aikana mallissamme ihmiskontaktit ovat hyvin vähäisiä, autot toimitetaan asiakkaille usein kotiin, jolloin on mahdollista pitää riittävät turvavälit. Nykyajan digitaaliset työkalut mahdollistavat etäkauppojen tekemisen helposti”, Autokauppani.fin Björn toteaa.

Auto Vexin Frickin mukaan koronaepidemia on vauhdittanut käytettyjen autojen kauppaa maailmanlaajuisesti, minkä johdosta palvelun käyttö on kasvanut voimakkaasti niin kuluttaja- kuin autoliikepuolella. “Vuonna 2021 autoja välitetään kauttamme jo arviolta 60 miljoonan euron edestä”, hän kertoo.

Juha Partanen 

Rahat, verot, työ & eläke, koti