veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Škoda Octavia G-TEC madaltaa kynnystä kaasuautoon

28.8.2014

Kaasukäyttöisyys vain 600 euron lisähinnalla kuulostaa melkein liian hyvältä ollakseen totta. Škoda Octavia G-TECin kohdalla se kuitenkin pätee. Ominaisuuksista hieman tinkimällä ja kaasuauton valitsemalla säästää melkoisesti polttoainekuluissa.

Kaasua bensiinin ohella käyttävä auto säästää ympäristöä: sen päästöt jäävät selvästi pienemmiksi kuin pelkästään bensiinillä ajettaessa. Škoda Octavia G-TECin päästöarvo on hyvin alhainen 97 g/km. 

Liikennepolttoaineena käytettävää kaasua tehdään sekä maakaasusta että biokaasusta. Näistä maakaasu vapauttaa uutta hiilidioksidia ilmakehään, mutta biokaasu vain kierrättää sitä. Jos käyttäjä tankkaa kaasuautoonsa biokaasua, hänen hiilijalanjälkensä pienenee lähes olemattomiin.

Kaasulla toimivalla autolla säästää myös rahaa, vaikka valtio on vuoden 2013 alusta lähtien rokottanut ympäristöystävällisiä kaasuautoja käyttövoimaverolla. Škoda Octaviassa vero merkitsee 215 euron ylimääräistä vuosittaista kustannusta. 

Gasumin asemilla ekvivalenttilitrana laskettu maakaasun vertailuhinta bensiiniin on kuluvana kesänä ollut 0,899 euroa ja biokaasun 0,963 euroa litra. Škodan G-TEC-malleja, Citigota ja Octaviaa, koeajettiin Hollannissa, jossa ei ollut tilaisuutta kulutuksen mittaamiseen. Valmistajan mukaan Octavia G-TECin kulutus on 3,5 kiloa kaasua sadalla kilometrillä.

Octavia G-TECissä on kaksi kaasutankkia, joiden mahtuu yhteensä 15 kiloa polttoainetta. Niiden kuljettamana voi valmistajan mukaan päästä enimmillään 410 kilometriä. Škoda ei kuitenkaan ole riippuvainen kaasusta, sillä autossa on myös 50 litran bensiinitankki, jonka sisältö riittää maksimissaan 920 kilometrin ajoon. Näin G-TECin toimintasäde on optimaalisissa olosuhteissa peräti 1 330 kilometriä ennen seuraavaa tankkausta. Kun kaasusäiliöt on käytetty tyhjiksi, auto alkaa automaattisesti toimia bensiinillä.

Kaasusäiliöiden vuoksi G-TEC Octavian tavarasäiliön pohjalla ei ole paikkaa varapyörälle. Kaasuversiossa tavaratilan lattiaa on korotettu ja tilaa on 460 –130 litraa vähemmän kuin tavallisessa Octaviassa.

Kaasu on vaatinut muutoksia

Kaasukäyttöisyyden vuoksi Octavian 1.4 TSI -moottoriin on asennettu uusi ohjausyksikkö, joka ohjaa molempien polttoaineiden käyttöä ja muun muassa maakaasun ruiskutussuuttimia. Kaasun jakajassa on lämpötila- ja paineanturit.

Moottorin venttiilien avautuminen on säädetty maakaasukäytölle sopivaksi. Maakaasun voitelukyky poikkeaa bensiinistä, joten sekä imu- ja pakoventtiileihin että venttiili-istukoihin on tehty muutoksia. Myös pakoventtiilien venttiilinvarren tiivisteiden rakennetta on muutettu.

Paineistetun maakaasun sytytystä on optimoitu lämpöarvoltaan käyttötarkoitukseen soveltuvilla sytytystulpilla. Lisäksi turboahtimeen ja sen ohjaukseen on tehty muutoksia. Kolmitoimikatalysaattorin uusi rakenne ja katalyyttipinnoitteen määrä ovat parantaneet Octavia G-TEC -mallin päästöarvoja.

Elektroniikka valvoo jatkuvasti muun muassa jäähdytysveden lämpötilaa ja säiliöissä olevan kaasun laatua. Saamiensa parametrien perusteella järjestelmä määrittää tilanteeseen sopivan polttoaineen. Esimerkiksi yli kymmenen asteen pakkasilla Octavia käynnistyy bensiinillä kaasun sijasta.

30 hevosvoimaa vähemmän

Škoda Octavian kaasuversiossa suurin teho on pudonnut pelkästään bensiinillä kulkevaan 1,4 TSI –versioon verrattuna peräti 30 hevosvoimaa ja suurin vääntömomentti 50 newtonmetriä. Kun G-TEC-version kiihtyminen nollasta sataan vie 2,5 sekuntia enemmän kuin bensiinikäyttöisen 1.4 TSI:n, se kertoo autojen olevan aika eriluonteisia.

Kaasuauto on helppo ja miellyttävä ajaa, mutta G-TECistä puuttuu bensiinikäyttöisen 1.4 TSI Octavian urheiluautomainen terävyys. Reipas liikkuminen edellyttää aktiivista vaihteiden käyttöä. Saman konsernin 1.4 TSFI -moottorilla kulkevassa kaasukäyttöisessä Audi A3 g-tronissa bensiinikäyttöisen version pirteys on säilynyt selvästi Škodaa paremmin.

Rauhallinen kuljettaja ei välttämättä huomaa eri versioiden ajettavuudessa kummoistakaan eroa. Octavian moottori toimii jouheasti myös kaasukäyttöisenä. Pienentyneestä huippuväännöstä huolimatta kone vetää sitkeästi alhaalta, ottaa kierroksia vaivattoman tuntuisesti eikä valita korkeillakaan kierroksilla.

Octavian kuusivaihteista manuaalivaihteistoa on ilo käyttää. Toisin kuin kaasulla kulkevaan Audi A3:een Škodan G-TEC-versioihin ei saa DSG-automaattivaihteistoa. Sammutus-käynnistys-automatiikka ja jarrutusenergian talteenotto ovat kaasu-Octaviassa vakiovarusteena.

Parisataa kiloa painavampi

Octavia G-TEC on 135 kiloa painavampi kuin vastaava pelkästään bensiinillä kulkeva versio. Kun kaasusäiliöt ovat takakontissa tavarasäiliön alla, niiden paino on taka-akselin takana. Se muuttaa Octavian painojakaumaa. Kun jakauma on bensiinikäyttöisessä 1.4 TSI:ssä 58 % etuakselilla ja 42 % taka-akselilla, G-TEC-version prosentit ovat 51/49. Takavetoiselle autolle G-TECin painojakauma olisi ihanteellinen, mutta etuvetoisen Octavian alustageometria toimii paremmin etupainoisemmassa autossa.

Lisääntyneen painon vuoksi Octavian jousitusta on modifioitu, mutta aivan tavallisen 1,4 TSI:n alustan toiminnan tasolle ei ole päästy. Ero on sen verran pieni, että moni kuljettaja ei siihen välttämättä kiinnitä huomiota, mutta feinschmeckerin tavoin ajamiseen suhtautuva sen kyllä huomaa. Toisin kuin saman konsernin Audi A3-mallistossa, jossa g-tron-kaasuauto ei häviä ajettavuudeltaan tavalliselle A3:lle, G-TEC Octavia ei ohjaudu yhtä luontevasti kuin tavallinen Octavia. Kaasuversio tuntuu rauhattomammalta ajaa ja ainakin Hollannin teillä etupää jätti oudosti löysän vaikutelman.

Edullinen käyttöetuauto

Škodan maahantuojan markkinointijohtaja Jussi Kostiainen näkee kaasuautoissa potentiaalia erityisesti yritysautopuolella. Kostiainen kertoi jo kansainvälisen lehdistöesittelyn yhteydessä, että yhden asiakasyrityksen edustaja oli kertonut aikovansa ajattaa yrityksen autoja ympäristöystävällisellä biokaasulla.

Edullisesta polttoaineesta hyötyy kuitenkin ennen kaikkea itse autonsa polttoaineet maksava autonkäyttäjä. Työsuhdekäytössä G-TEC Octavia onkin erityisen edullinen käyttöetuautona: työnantaja maksaa käyttövoimaveron ja työajoista voi laskuttaa 13 senttiä kilometriltä, vaikka auto kulkee edullisella kaasulla.

Kaasun edullisuuden vuoksi G-TEC-versio voi tehdä oman auton käytöstä edullisempaa kuin työsuhdeautolla ajamisesta. Kun polttoainekustannukset ovat pienemmät, 43 sentin kilometrikorvauksista riittää rahaa tavallista paremmin auton pääomakustannuksiin.

Huoltokustannuksissa pieni ero

Octavian eri versioiden huoltokustannuksissa ei ole suuria eroja: kolmen vuoden aikana G-Tecin lisähinta on 60 000 kilometrin ajomäärällä noin 150 euroa. Kaasuauton öljynvaihtoväli on lyhyempi kuin bensiinikäyttöisillä autoilla, 15 000 kilometriä tai 12 kuukautta. Kaasuauto vaatii myös täyttöliittimen ja järjestelmän tiiviyden tarkastukset sekä tarvittaessa tiivisteen vaihdon kahden vuoden välein, kaasusäiliöiden silmämääräiset tarkastukset neljän vuoden välein sekä säiliöiden vaihdon 20 vuoden välein. Lisätarkastukset kuuluvat huolto-ohjelmaan eivätkä maahantuojan mukaan nosta huoltojen hintoja, maksettavaksi jäävät vain tarvittaessa tehtävät työt.

Kun tankeissa on 200 barin paine, on luonnollista, että kaasujärjestelmä vaatii mekaanikoilta erikoisosaamista ja erikoistyökaluja. Näin kaasuautoa ei välttämättä voi huollattaa tai korjauttaa riippumattomissa korjaamoissa niin kuin tavallisia autoja.

Škodan konepellin alla olevassa varoituksessa huomautetaan, että väärin tapahtuvat huoltotoimet voivat aiheuttaa kaasun karkaamisen kovalla paineella, irrottaa polttoainejärjestelmän osia ja aiheuttaa vakavia henkilövammoja. Karkaava kaasu voi aiheuttaa räjähdyksen ja vakavia palovahinkoja. 

Jos Škodan kaasujärjestelmässä jostain syystä tapahtuu vuoto, turvajärjestelmä sulkee kaasun syötön automaattisesti ja auto siirtyy bensiinikäytölle. Maakaasu on myös hajustettua, joten vuodon voi havaita aistinvaraisestikin.

 

Vastinetta rahalle: 

Škoda Octavia G-TEC on kuin luotu rahoistaan tarkalle ihmiselle. Octavia on tiloiltaan ja ylipäätään käyttöominaisuuksiltaan yksi markkinoiden parhaista autoista, mikä näkyy myös myyntitilastoissa. Nyt sen uudet G-TEC-versiot tulevat käytössä pelkästään bensiinillä kulkevia TSI-malleja halvemmaksi. Dieseleihin verrattuna kaasukäyttöiset Octaviat ovat edullisempia niin hankintahinnaltaan, käyttövoimaveroltaan kuin polttoaineeltaan.

G-TEC Octavian saa myös kombi-mallina. Farmarikorissa hintaero kasvaa vain hieman: kaasuversio on 900 euroa bensiinikäyttöistä kalliimpi. G-TEC on vähän arkisempi auto kuin puhtaasti bensiinikäyttöinen 1,4 TSI –koneinen Octavia, mutta niin kauan kuin maakaasun ja biokaasun hinta sekä kaasuautojen käyttövoimavero säilyvät nykytasolla, G-TEC tarjoaa kaasuasemaverkoston ympäristössä liikuttaessa erittäin hyvän vastineen rahalle. 

 

PLUSSAT

+ Todella laaja toimintasäde

+ Pienet polttoainekustannukset

+ Käytännöllinen kokonaisuus 

 

MIINUKSET

- Vähemmän täsmällinen ajettavuus 

- Keskinkertainen suorituskyky

- Vedenlämpömittari puuttuu 

 

Juha Partanen 

TEKNIIKKAA

Merkki ja malli

Škoda Octavia 1,4 TSI G-TEC

Sylinteritilavuus cm3

1395

Suurin teho kW/hv/r/min  

81/110/4800-6000

Suurin vääntömomentti Nm/r/min 

200/1500-3500

Yhdistetty EU-kulutus 100 km

Kaasu 3,5 kg /bensiini 5,4 ltr

CO2-päästö g/km

97

Kiihtyvyys 0-100 km/h s.

10,9

Huippunopeus km/h   

195

Omamassa kg                         

1390

Kokonaishinta euroa

Ambition 25 840, Elegance 28 880

 

Mitat mm (pituus/leveys/korkeus/akseliväli)

4659/1814/1461/2680

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti