veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

VAPAALLA

Sam Vanni myy tasaisesti

7.4.2016

Sam Vanni (1908–1992), vuoteen 1941 asti Samuel Besprosvanni, on yksi 1900-luvun merkittävimmistä suomalaisista taiteilijoista. Sam Vanni vakiinnutti abstraktin taiteen osaksi suomalaista taidetarjontaa, ja hän opetti tätä uutta tyyliä suomalaisille taideopiskelijoille muun muassa Vapaassa Taidekoulussa 1941–1956, Teknillisessä korkeakoulussa 1956 ja Suomen taideakatemiassa 1949–1965.

Sam Vanni: Ruber, 1954, öljy ja tempera kankaalle, 130 cm x 81 cm, Ateneumin taidemuseo. Kuva Kansallisgalleria/Hannu Aaltonen. © Kuvasto ry 2018.

Sam Vanni opiskeli Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa 1927–1928, Firenzessä Accademia di Belle Artessa 1929 ja Pariisissa Académie Julianissa 1938–1939. Hän debytoi Suomen Taiteilijoiden vuosinäyttelyssä 1931.

Vanni oli jo varhain innostunut ranskalaisen avantgardistisen maalaustaiteen vahvoista väreistä, mutta vasta vuonna 1952 hän kokeili puhtaan non-figuratiivisen taiteen tekemistä. Suomalainen taideyleisö kritisoi tuolloin voimakkaasti liian modernina pitämäänsä maalaustyyliä.

Vanni oli myös yksi Prisma-taiteilijaryhmän perustajajäsenistä. Ryhmään kuuluivat muun muassa Sigrid Schauman ja Unto Pusa. Vannin abstraktin taiteen kokeilu sai suuren kunnianosoituksen, kun hän voitti 1959 Helsingin työväentalon ala-aulan taidekilpailun teoksellaan Contrapunctus – kaaoksesta järjestykseen. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun abstrakti teos voitti taidekilpailun, ja samalla ajallisesti merkkipaalu taidehistorian kirjoituksessa. Taideyleisö suhtautui tämän jälkeen avoimemmin ja uteliaammin avantgardeen ja abstraktiin taiteeseen.

Sam Vanni palkittiin Pro Finlandialla vuonna 1958. Hän oli Suomen Akatemian jäsen vuodesta 1962 lähtien ja Euroopan Akatemian jäseneksi hänet valittiin 1984. Sam Vanni nimitettiin akateemikoksi 1964.

Vanni oli ahkera taiteilija

Vannin teoksia on tasaisesti myynnissä taidemarkkinoilla. Hän oli ahkera taiteilija ja teki runsaasti myös kevyempiä tekniikoita. Näiden hinnat vaihtelevat jälkimarkkinoilla koon ja vedosmäärän mukaan 250 eurosta 750 euroon. Vannin guassitöiden hinnat ovat olleet noin 2 000–3 500 euron paikkeilla.

Vannin isohkot 1950–1960-lukujen abstraktit maalaukset ovat ehdottomasti suositeltavia taidehankintoja, sillä Vannin maine on vahva sekä taideyleisön keskuudessa että historiankirjoituksessa. Hankintaa pohtiessa kannattaa ennen kaikkea kiinnittää huomiota teoksen hintaan ja vuosilukuun.

Keskikokoisten Sam Vannin maalausten hinnat ovat olleet jälkimarkkinoilla 5 000–15 000 euron välimaastossa. Esimerkiksi Vannin maalaus Moniulotteinen tila 100x130 cm vuodelta 1961 huutokaupattiin Bukowskilla noin 12 000 eurolla. Kun työ on ollut erityisen iso ja merkittävä, ovat hinnat olleet jopa 25 000–45 000 euroa.

Viime vuosina Vannin töiden hinnat ovat olleet nousussa, ja suosittelenkin vakavasti harkitsemaan ostoa, kun tarjolla on kauniinvärinen abstrakti öljymaalaus Vannin parhaalta kaudelta.

Toisaalta jotkut hänen 1930-luvun teokset ovat myös nousseet korkeisiin hintoihin. Tällainen on esimerkiksi Nature Morte (1931), joka huutokaupattiin taidelamavuonna 1996 jopa 9 000 eurolla. Taidekeräilijät ovat kiinnostuneet myös monista Vannin 1980-luvun töistä, joten tämänkin aikakauden teosten hinnat  ovat nousseet korkeiksi.

Joitakin Vannin nimiin tehtyjä heikkolaatuisia väärennöksiä on tullut esiin 1990-luvulla. Arvioin kuitenkin, että riittää, kun itse tarkistaa työn taustan taiteilijan uraa käsittelevistä taidekirjoista ja hankkii työn pitkän linjan arvostetulta taidekauppiaalta. Lisäksi hankinnasta pitää saada aina kunnon kuitti.

Vannin työ sopii erityisen hyvin kokoelmaan, jossa on sekä klassista taidetta että nykytaidetta tai jos kerää 1900-luvun taidetta tai sotien jälkeistä taidetta. Sam Vannin työt ovat merkittäviä. Siksi suosittelenkin, että maalaus asetetaan yksin omalle seinälleen.

Pauliina Laitinen-Littorin

 

Rahat, verot, työ & eläke, koti