veronmaksajat.fi

VAPAALLA

Kia cee´d liittyi pirteiden pikkuisten joukkoon

Kia cee´d liittyi pirteiden pikkuisten joukkoon
31.12.2015

Kolmisylinterisyys valtaa markkinoita taloudellisesti tehokkaana ratkaisuna. Kia cee´d on uusin automalli, joka on tällaisella pienellä, kevyellä moottorilla edukseen. 

Pienet kolmisylinteriset ahdetut bensiinimoottorit ovat malliston pienemmässä päässä trendi, jossa autonvalmistajien on nykyään oltava mukana pärjätäkseen kilpailussa.

Kia cee´d

Ford avasi nelisen vuotta sitten tien uuteen suuntaan sylinteritilavuudeltaan litran eli tuhannen kuutiosenttimetrin EcoBoost-moottoreillaan ja sittemmin niin Volkswagen-konserni, Citroënia ja Peugeotia valmistava PSA kuin Opelkin ovat tulleet modernien kolmisylinteristen koneiden kisaan mukaan. Näiden moottoreiden merkitys mallistossa on suuri, sillä pikkuautojen ohella niitä on istutettu myös kompaktien perheautojen konepellin alle.

Kia cee´d

Nyt eurooppalaisten valmistajien joukkoon on liittynyt myös korealainen Kia. Ford Focuksen, Opel Astran ja Volkswagen Golfin tapaisten kilpailijoiden tavoin cee´din uusi versio on saatavana kolmisylinterisellä moottorilla, josta on ahtamalla puristettu 100- ja 120-hevosvoimaiset versiot. Kilpailijoista Opel Astrassa on 105 hevosvoimaa, Volkswagen Golfissa 115 hevosvoimaa ja Fordissa vaihtoehtoisesti joko 100- tai 125-hevosvoimaa.

Kevytrakenteisille kolmisylinterisille voimanlähteille ominaisesti Kian 1,0-litrainen T-GDI-turbomoottori on mukavan responsiivinen, se vastaa hyvin kaasupolkimen liikkeisiin. Kiassa kaasupoljin on sen verran herkkätoiminen, että tasakaasulla ajettaessa nopeus pyrkii välillä tahtomattakin heilahtelemaan. Matka-ajossa vakionopeussäädin onneksi auttaa osaltaan vauhdinpidossa.

Laaja huippuvääntö

Aivan alakierroksilla Kian uusi voimanlähde on keveille kolmisylinterisille moottoreille tyypillisesti hengetön ja alle 1500 kierroksen veto on kuutosvaihteella aika heikkoa – silloin kone jyristää joutuessaan vähänkin ponnistelemaan. Pienimmillä vaihteilla cee´d liikkuu hieman matalammillakin kierroksilla.

Suurimman väännön kierrosalueella, jota autoilijat pääasiassa käyttävät liian isolla vaihteella jurnuttajia lukuun ottamatta, Kian kone toimii hienosti ja se on todella virkeän tuntuinen. Huippuväännön alue on cee´din litraisessa koneessa todella laaja, 1500–4000 kierrosta minuutissa.

Kia cee´d

Rekisterin yläpäässä, 4000 kierroksen yläpuolella Kian kone tuntuu hieman kilpailijoita tahmeammalta. Moottori kyllä kiertää 6500:aan, kun sitä sinne käskee, mutta se ei tunnu ottavan kierroksia yhtä herkästi tai halukkaasti kuin kilpailijoiden parhaat moottorit. Tuntuma ei kuitenkaan näy nollasta sataan kiihtyvyysarvossa, joka on samaa luokkaa kuin Opelilla ja Fordilla. Ainoastaan huippuväännöltään tehokkaampi Golf on selvästi nopeampi.

Sujuva eteneminen kolmisylinterisellä cee´dillä edellyttää aktiivista vaihteiden käyttöä. Onneksi pikkukoneen jatkeena on varsin sujuvaliikkeinen vaihdelaatikko, jossa ainoastaan ylös- tai alaspäin yli yhden pykälän vaihtaminen vaatii hieman tottumista. Ensi alkuun esimerkiksi kuutoselta nelosvaihteelle vaihtaminen meni helposti hakemiseksi.

Tasapainoinen käytös

GT-Line-varusteltu cee´d Sportswagon on pirteän ja vauhdikkaan näköinen farmarimalli. Taajama-ajossa Kia on sellainen myös olemukseltaan, mutta maantieajossa cee´din ohjaus ei vastaa GT-auton mielikuvaa samalla tavalla kuin sen eurooppalaisilla kilpailijoilla. Niiden joukosta kun löytyy todella hauskoja autoja hyvistä ajo-ominaisuuksista pitäville, vaativille kuljettajille.

Silti Kia cee´d on taas yksi esimerkki siitä, kuinka tasapainoiseksi auton käytös muuttuu, kun keulaa kevennetään vaihtamalla pienempi moottori konepellin alle. 

Keveytensä ansiosta pieni voimanlähde vähentää etupyörille tulevaa kuormaa ja tasapainottaa auton painojakaumaa etu- ja taka-akselien välillä. Näin se yleensä vähentää aliohjautuvuutta ja puskemistaipumusta. Näin tapahtuu myös Kia cee´dissä, mutta sen alusta ei välitä selkeää takapuolituntumaa, jolla kokenut tai luontaisesti taitava kuljettaja osaa reagoida auton liikkeisiin vaistonvaraisesti.

Kun renkaiden ja tienpinnan välillä on runsaasti kitkaa, cee´d taittuu mutkiin luontevasti ja aliohjautuu hyvin hallitusti pitokyvyn rajan lähestyessä. Sen sijaan jäisellä pinnalla cee´d voi lähteä varoittamatta nelipyöräluistoon kuin saippuapala kostealla pinnalla ilman että luistonesto ehtii puuttua peliin. Nastarenkailla luiston saa kuitenkin hallintaan, sillä Kian jämäkkä jousitus pitää auton hyvin ryhdissä ja sopiva ohjausvälitys auttaa korjausliikkeissä. Kitkarenkailla cee´d voi tuntua arvaamattomalta 

Vauhdissa paimennettava

Taajama-ajossa Kian ohjaus tuntuu aika mukavalta. Ohjaustuntuma ei ole tarkka hiljaisemmissakaan nopeuksissa, mutta silloin se ei häiritse. Litran koneella cee´d on taajama-ajossa mukavan jouhea pyöriteltävä.

Moottoritievauhdissa Kian ohjaus osoittautuu jähmeän epämääräiseksi keskiasennon ympärillä. Vaikka ohjaus pyrkii vauhdin kasvaessa keskittämään tarmokkaasti, cee´dillä on moottoritievauhdissa pitkillä suorilla taipumusta pienoiseen vaelteluun, sillä auto ei pysy selkeästi kulkusuunnassa. Ilmiö ei ole Kiassa voimakas mutta pakottaa kuljettajan paimentamaan ajokkia.

Vaikka cee´din alusta ei ole pikkukoneisen Opel Astran veroinen, sekin toimii ilahduttavan eloisasti ja mutkaisella kantatiellä Kia jopa yllättää positiivisesti. Ohjaus on sitä parempi, mitä kovempaa suhteessa tieprofiiliin cee´dillä ajaa: kun alustaan tulee painetta, ohjaus tarkentuu ja velttous häviää. 

Kaikuvaa kumua

Kia cee´din GT-Line-version vakiovarusteita ovat muun muassa varsinaisesta GT-mallista tutut Ice Cube -LED-päiväajovalot, 17 tuuman kevytmetallivanteet, GT-Line-korisarja, seitsemän tuuman LCD-monitoimikosketusnäyttö ja kääntyvät ksenon-ajovalot.

Kia cee´d

Kun cee´d oli edellisen kerran koeajossa, kyyti tuntui 45-sarjan renkailla melko karulta, ohuet kiekot eivät joustaneet tarpeeksi ja tienpinnan epätasaisuudet välittyivät aika selkeästi matkustamoon. Nytkin koeajoautossa oli 225/45 R 17 –koon kumit, mutta liekö Nokian Hakkapeliitta R2 -renkaiden vai tasapainoisemman kokonaisuuden ansiota, että uuden Kian alusta tuntui rengasprofiiliin nähden jopa mukavalta. 

Äänieristykseltään cee´d on pikkuautomainen: vaikka nastarenkaat meluavat paljaalla asfaltilla melkein autossa kuin autossa, Kiassa melu ei ole niinkään nastojen rapinaa kuin kaikuvaa kumua. Tiemelu tuntuu saavan kaikupohjaa cee´din rakenteista ja pahimmillaan nastarenkailla asfaltilla ajettaessa matkustamoon kuuluu melkoista jyrinää. 

Ylisuuri bensamittari

Kian ohjaamo näyttää hieman sekavan näköiseltä nappulaviidakolta, mutta mitä pitempään cee´dillä ajaa, sitä toimivammalta se vaikuttaa.

Miinusta on vedenlämpömittarin puuttuminen, mikä näyttää sitäkin hullummalta kun mittaristossa tilaa on täytetty jättikokoisella polttoainemittarilla.

Kia cee´d

Kian istuimet vaikuttavat ensi alkuun hyviltä, mutta matka-ajossa huomaa, että paremmatkin ne voisivat olla. Kian etuistuinten istuinosat ovat voimakkaasti taaksepäin kallistetut ja jättävät ne kuljettajat, jotka eivät tykkää istua takapuoli kuopassa, kaipaamaan kallistuksen säätömahdollisuutta. Säätöpyörällä portaattomasti säädettävien selkänojien ansiosta cee´din ergonomia on kuitenkin Opel Astraa paremmin sovitettavissa erityyppisille vartaloille.

Takapenkillä keskimittainen mies mahtuu istumaan toisen samanmittaisen taakse, mutta yhtään ylimääräistä tilaa jaloille ei ole ja reidet ovat matalalla takapenkillä ilmassa. Mikään toivoton tapaus cee´din takapenkki ei ole muuta kuin keskipaikan osalta. Sen kohdalla selkänoja on kelvoton niin kuin monissa muissakin nykyautoissa.

Kia cee´d

Tavaratilaa Sportswagon cee´dissä on kohtalaisesti, 528 litraa. Takapenkin selkänoja kokonaan alas käännettynä tila kasvaa 1642 litraan. Kian takaluukussa on turhan pieni avauspainike, sitä joutuu hakemaan sormillaan, mikä on ärsyttävää varsinkin kun perä on usein kurainen.  

Kia cee´d

Vastinetta rahalle: Uusi pieni turboahdettu bensiinimoottori on selvästi piristänyt Kia cee´diä ja parantanut sen kilpailukykyä. Kilpailijoiden tapaan pikkukoneinen cee´d on hauskempi ja pirteämpi ajettava kuin isompikoneiset versiot, käytännön suorituskyky on riittävä ja polttoainetta kuluu hyvin kohtuullisesti vaikka normiarvot eivät olekaan Opel Astran luokkaa. GT-line-varustus tekee cee´distä villin näköisen mutta nostaa hintaa melkoisesti, 24 360 euron hintainen 120-hevosvoimainen EX-versio on kilpailukykyisempi Opelin, Fordin ja Peugeotin vastaavien mallien rinnalla. 100-hevosvoimaisena kolmipyttyisen cee´d Sportswagonin hinnat lähtevät 21 464 eurosta.

PLUSSAT


+ Pirteä kone suurimman väännön alueella
+ Kätevyys taajama-ajossa
+ 7 vuoden takuuaika

MIINUKSET

- Ohjaustuntuman heikkous rauhallisessa maantieajossa
- Vedenlämpömittari puuttuu
- Hinta GT-Line-varustelulla

Merkki ja malli Kia cee´d 1.0 ISG
GT-Line SW
EcoDynamics
Sylinteritilavuus cm3 998
Suurin teho
kW/hv/r/min  
88,3/120/6000
EU-kulutus, kaupunki,
maantie, yhdistetty
l/100 km 
6,4/4,4/5,2
CO2-päästö g/km  120

Mitat (pituus/leveys
ilman peilejä/
korkeus/akseliväli) cm

4505/1780
1480/2650 

Omamassa kg  1364
Kiihtyvyys 0-100 km/h s. 11,4
Huippunopeus km/h  187
Kokonaishinta +
toimituskulut euroa 
28 290,00 + 600,00

Juha Partanen 

Rahat, verot, työ & eläke, koti