veronmaksajat.fi

TYÖ & ELÄKE

Laskuhuijari iskee kesällä – yritys, näin varaudut

Laskuhuijari iskee kesällä – yritys, näin varaudut
28.6.2023

Yrityksiin ja organisaatioihin kohdistuvat laskuhuijaukset yleistyvät kesälomakaudella, kun töissä sijaisia ja kesätyöntekijöitä. Huijareiden käsiin päätyy joka kesä sievoisia summia rahaa.

Huijauslaskut liittyvät tyypillisesti erilaisiin kampanjoihin, markkinointiin, hyväntekeväisyyteen, viranomaisiin, yrityshakemistoihin tai muihin yrityspalveluihin. 

Huijauslaskuilla yritys harhautetaan maksamaan tuotteista tai palveluista, joita se ei ole tilannut tai sen työntekijän on harhautettu puhelimessa tilaamaan. Yleensä tällainen palvelu on lisäksi ylihintainen sisältöönsä nähden tai mitään oikeaa palvelua ei edes tule.

”Teknisesti ja laadultaan laskuina niitä on vaikeaa erottaa aidoista laskuista. Huijauslasku yritetään saada näyttämään asianmukaiselta ja luotettavalta, jotta sitä käsittelevät ihmiset eivät alkaisi selvitellä sitä sen enempää ennen maksamista”, Keskuskauppakamarin hankejohtaja Panu Vesterinen kertoo tiedotteessa.  

Laskun maksuaika on usein lyhyt, ja sitä voidaan yrittää kiirehtiä erilaisin tekosyin. Tarkoituksena on saada yritys maksamaan lasku ennen kuin vakinaiset työntekijät palaavat lomilta.

Menetettyä rahaa saadaan äärimmäisen harvoin takaisin. ”Siksi huijauslaskut olisi hyvä osata tunnistaa ja torjua ennen vahingon tapahtumista.” 

9 vinkkiä huijareiden torjumiseen

  1. Kertokaa henkilökunnalle laskuhuijauksen mahdollisuudesta. 
  2. Jos tiedätte, ettei teille ole tulossa kesän aikana yhtään kampanjoihin, markkinointiin, hyväntekeväisyyteen, yrityspalveluihin tai vastaavaan liittyvää laskua, kertokaa asiasta laskuja käsitteleville työntekijöille.   
  3. Luokaa maksukäytännöt, jossa laskujen oikeellisuus tulee varmistettua. Noudattakaa käytäntöjä. 
  4. Perehdyttäkää laskun todenperäisyyden tarkistaminen ja lähettäjän taustojen selvittäminen. 
  5. Kertokaa, ettei työntekijää tulla moittimaan siitä, jos hän jättää epäselvässä tilanteessa laskun odottamaan hetkeksi. Huijarit voivat yrittää luoda painetta työntekijään vetoamalla kiireeseen ja jonkin palvelun tai tuotteen saamatta jäämiseen. 
  6. Luvatkaa työntekijöille mahdollisuuksien mukaan jokin palkkio jokaisesta tunnistetusta ja maksamatta jääneestä huijauslaskusta. 
  7. Kertokaa, ettei tilauksiin sitouduta puhelimessa. Sen sijaan on pyydettävä aina kirjallinen tarjous. 
  8. Laskussa mahdollisesti mainittuun asiakaspalvelunumeroon ei välttämättä kannata soittaa. Se voi olla kallis maksullinen numero.
  9. Tehkää tarvittaessa rikosilmoitus poliisille. 
    Lähde: Keskuskauppakamari

Minna Petäinen

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti