veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

KOTI

Karkkia vai kasviksia – ruokakaupan mobiilipalvelu paljastaa ostoskorin salat

Karkkia vai kasviksia – ruokakaupan mobiilipalvelu paljastaa ostoskorin salat
2.3.2020

Ruokakaupat tarjoavat kuluttajille mobiilipalveluita tukemaan päivittäishankintoja. K- ja S-ryhmien sovellukset osaavat vähän kaikkea kuittien säilytyksestä hiilijalanjäljen seurantaan. Lidlillä on karvalakkisovellus, joka vain esittelee ketjun tarjouksia.

Keskon K-Ruoka ja S-Ryhmän S-mobiili yhdistävät kanta-asiakkuusjärjestelmät mobiililaitteeseen. S-Pankin palvelut ovat olleet osa S-mobiilia jo vuodesta 2013, mutta niihin tässä ei kajota.

Molempien kotimaisten päivittäistavarajättien mobiilipalvelut ovat pienin vivahtein samat. Niistä näkee suoraan ostosten jakautumisen eri tuoteryhmien välillä, niiden kotimaisuustason, hedelmien ja vihannesten osuudet, oman ruokakorin hiilijalanjäljen ja tietenkin sen, missä asiointi tapahtuu.

Ne säilyttävät kuitteja ja tarjoavat ostoslistan tekoa. K-Ruoka painottaa kilpailijaansa enemmän verkko-ostamisen mahdollisuutta.

Kaikki sovellukset löytyvät niin Google Playsta kuin AppStoresta, ja niiden lataus sekä asentaminen toimivat ainakin Google-osastolla kuten pitää.

S-mobiilin ja K-Ruoka-palvelun käyttäminen edellyttävät vahvaa tunnistautumista, minun tapauksessani OP:n pankkitunnusten kautta. 

Hiilijalanjäljille vähän tökkien

Sekä K-Ruoan että S-mobiilin hiilijalanjäljen laskutapa ja perusteet on määritelty yhdessä Luonnonvarakeskuksen (Luke) kanssa. Itselleni ja monille muille tämä on palveluiden koukuttavin osa. Silti molempien toimijoiden todellinen eetos on yksi ja sama: keskitä meille ja säästä!

Lidl ei tarjoa sisältöä kuin nimeksi, mutta toimii kuin rautakanki. Kun ei ole mitään integraatioita sovelluksen ulkopuolelle, järjestelmäspagettikaan ei tuota jumeja.

Vähän toisin on suurten kotimaisten kanssa. Alkukokeiluiden jälkeen S-mobiili lakkasi kokonaan käynnistymästä. Myös sovelluksen uudelleen asennus kuoli johonkin ”eipä nyt onnistu” -ilmoitukseen.

Illemmalla tähdet olivat suosiolliset ja S-mobiili suostui sekä asentumaan että toimimaan.

K-Ruoka-palvelussa omien ostosten silmäily taas tyssäsi ilmoitukseen, jonka mukaan Android-luurini Chrome-selain oli vanha. Uusin päivitys oli kuitenkin tehty 17.12.2019, eikä ”päivityksen päivittäminen” auttanut.

En pääse edelleenkään mobiilisovellusten kautta noihin palveluihin, verkossa kyllä. Puhelimeni on yli kolmivuotias, johtuneeko siitä. 

Palveluintegraatio on vaativaa

Sekä S-mobiili- että K-Ruoka -palveluiden ymppääminen S-Etukorttiin ja K-plussakorttiin kertoi hiukan palveluintegraation haastavuudesta: kumpikaan ei mennyt sukkana.

Oma S-Etukorttini oli aikanaan hankittu vaimon kortin rinnakkaiskortiksi, ja tämän tähden sain eteeni ruotsinkielisen www-palvelun, vaikka mobiilissa asiat esitettiin suomeksi. Solmu aukeni puhelintuen osaavalla avulla. Tähän mennessä en ollut törmännyt mitenkään koko asiaan.

K-plussan ymppääminen K-Ruoka-mobiiliin (tai sen www-vastineeseen) tuotti ilmoituksen, jonka mukaan korttini asiakastiedot ovat epämääräiset, eikä sitä voida liittää K-Ruokaan. Siispä soittamaan.

Hiukan kiertelevä vastaus oli, että lähiosoitetiedoissani oli vikaa, mutta että palvelu saadaan toimimaan ja osoitetietoihin luvattiin palata erikseen.

Sekä K- että S-ketjujen puhelintukipalvelut olivat hyvät ja jonotusajat ennen loppiaista kohtuulliset.

Näihin verrattuna Lidlin pikkuinen on herttaisen simppeli viritys. Mitään kirjautumisia ei tarvita, ja olevat sekä tulevat tarjoukset ovat se juttu. Hakukin kattaa vain sen, mitä tarjouksissa on.

Arvaileva hakutoiminto on hiukan koominen, sillä sanalla ”kukat” saan esille tarjousten tulilatvan ja kevätesikon, mutta näppivirheellä ”kupat” tuli lisäksi ilmi myös liuta tarjoussukkia. 

6 knoppia mobiipalveluista

1. Taas kerran, eikä vain näiden palveluiden tähden: muistathan pitää puhelimessasi näppäinlukkoa!

2. Kanta-asiakkuuksien ymppääminen mobiiliin voi tökkäistä monista syistä: varaa kaksi tuntia aikaa näiden palveluiden pystytykseen.

3. Varaudu soittamaan puhelintukeen.

4. En aina ymmärrä, miksi kaikki pitää olla puhelimessa. Minulle tärkeät palveluosat toimivat sekä K- että S-palveluissa paremmin läppärillä.

5. Vertailun vuoksi: Ruokaboksi.fi.

Kauko Ollila

Korjaus: Juttuun muutettu oikea vuosiluku: S-Pankin palvelut ovat olleet osa S-mobiilia jo vuodesta 2013, eikä 2019, kuten jutussa aiemmin virheellisesti todettiin.

Näitä muut lukevat nyt

Rahat, verot, työ & eläke, koti