veronmaksajat.fi

VERONMAKSAJAN
TALOUSTAITO
-
TAITAVAA
TALOUDENPITOA

RAHAT

Vinkit seniorille: Näin otat pankin mobiilipalvelut haltuun

Vinkit seniorille: Näin otat pankin mobiilipalvelut haltuun
6.3.2018

Ikäihminen oppii asioimaan myös mobiilisti, kun kiinnostusta riittää ja ohjaus on oikeanlaista. Sopivaa neuvontaa sähköisten pankkipalvelujen käyttöön on saatavilla sekä pankeissa että vertaisohjaajien neuvontatilaisuuksissa.

Perheenjäsenet lahjoittavat seniorille upouuden mobiiilaitteen, asentavat ohjelmat ja olettavat, että lahjansaaja pärjää jatkossa omin neuvoin. Tai sukulaisen kärsivällisyys loppuu, kun seniorille pitää neuvoa samat asiat yhä uudelleen ja uudelleen. Nämä ovat tuttuja tilanteita monessa suomalaisessa perheessä. Mikä neuvoksi?

Vastaukset pulmiin kertovat tässä jutussa senioreiden tietotekniikkayhdistys Enterin väki ja Nordea-pankin asiantuntijat. Enterissä on annettu vertaistukea tietotekniikan käytössä jo parikymmentä vuotta. Nordea on kouluttanut vertaisohjaajia verkkopankin käyttöneuvontaan lokakuusta 2017 ja tarjoaa myös omaa digineuvontaa ikäihmisille.

Jos näkö ja sorminäppäryys sopivat mobiililaitteen käyttöön, näin pääset hyvin alkuun:

1. Ilo irti mobiilista

Mobiililaitetta ei tarvitse hankkia pelkkään viranomaisasiointiin. Mieti, mitä kaikkea mukavaa voit tehdä mobiilisti. Esimerkiksi lastenlasten valokuvien lähettäminen ystäville ja Facebook-yhteydenpito tuttaviin ovat monen mielestä oppimisen arvoisia.

2. Opettele oikeassa tahdissa

Ikä ei estä oppimista, mutta vaatii omanlaisensa opiskelutavan. Eteneminen on hitaampaa kuin nuorena ja asioita pitää kerrata. Esimerkiksi vertaisohjaaja tietää nämä asiat ja käyttää myös sellaisia sanoja, jotka on helppo ymmärtää.

3. Aloita käyttöjärjestelmästä

Ennen kuin opettelet mobiilisovelluksen käyttöä, tutustu oman puhelimesi tai tablettisi käyttöjärjestelmään. Tämän jälkeen osaat esimerkiksi siirtyä eri valikoihin, säätää asetuksista kuvaruudun valot ja tekstikoon itsellesi sopivaksi tai ladata sovelluksia sovelluskaupasta. Ota oma laitteesi mukaan neuvontatilaisuuteen, niin saat täsmäneuvot juuri itsellesi.

4. Miten mobiilipankin käyttöä harjoitellaan?

Mobiilipankin käytössä opastavat sekä pankin väki että vertaisohjaajat. He neuvovat miten sovellus ladataan ja otetaan käyttöön. Myös turvallisuudesta on hyvä jutella. Laskujen maksua voidaan harjoitella demoympäristössä tai katsoa opetusvideolta. Omat pankkitunnukset pysyvät aina vain asiakkaan itsensä käytössä.

5. Mistä neuvoja?

Mobiiliasiointiin opastetaan esimerkiksi pankin asiakaspalvelupuhelimessa ja pankkikonttoreissa. Vanhustyön keskusliitto on koonnut verkkosivuilleen järjestöt, jotka antavat Seniorsurf-digineuvontaa ikäihmisille. Lisäksi esimerkiksi Nordea-pankki järjestää kesäkuuhun 2018 mennessä yli 100 neuvontatilaisuutta pääkaupunkiseudulla, Joensuussa, Kuopiossa, Tampereella ja Turussa. Nordea kertoo neuvovansa myös muiden pankkien asiakkaita.

Asiantuntijoina toimivat Nordeasta liiketoimintajohtaja Sari Tempakka ja yhteiskuntavastuujohtaja Pirjo Kuusela sekä Enter ry:stä toiminnanjohtaja Tiina Etelämäki.

Seniorsurf.fi:n opastuspaikkakartalta löydät helposti digiopastusta koko Suomen alueelta: www.seniorsurf.fi

Satu Alavalkama

 

 

Rahat, verot, työ & eläke